3 סגנונות בצילום מאקרו ותקריב שכל צלם חייב להכיר – נדב בגים

 גמל-שלמה מנצח על תזמורת חרקים

הרקע מאחוריו הוא עלה לימון, התמונה המבוימת צולמה על השולחן במטבח במיני סטודיו מאולתר.
Canon 60D, Canon 100mm Macro, Flash. 1/200, ISO100, F14

תקופת הקורונה הביאה איתה פרק זמן לא קצר של ישיבה בבית.

מצד אחד נוצר יותר זמן פנוי, ומצד שני קצת בעייתי לצאת לצלם בחוץ, איזה מזל שאני מצלם מאקרו ותקריב!

למי שלא מכיר, צילום מאקרו מתמקד בעולם הקטן סביבנו. אלו יכולים להיות נושאים קטנים לצילום כמו נמלה או נושאים גדולים שמצלמים חלק קטן מהם.

העולם סביבנו מלא בפרטים מרתקים ולרובם אנו כמעט ולא שמים לב, גם בגלל שהם קטנים וגם מכיוון שאנחנו בד”כ לא מחפשים אותם, כשמחפשים ומוצאים – בד”כ מתמכרים!

ישנן טכניקות וגישות שונות לצילום מאקרו ותקריב, וכמובן גם נושאים שונים לצילום.

באופן אישי עולם הטבע הוא זה שמעניין אותי יותר מכולם, השילוב בין היכולות שיש בצילום מאקרו לבין המגוון העצום בטבע, מספק אינספור הרפתקאות ותמונות.

במקרים מסוימים אפילו לא חייבים לצאת מהבית ואפשר להגיע למחוזות מופלאים רק עם כמה עציצים.

כשאני מתייחס לגישות בצילום מאקרו טבע אני נעזר בשלושה סגנונות עיקריים שהגדרתי לעצמי, הם בעלי מאפיינים שונים אך לכולם משותפים שני דברים שחשוב לזכור:

הראשון, לשמור על שלומם של הדוגמנים הקטנים בתהליך הצילום והשני, גילוי נאות כדי לא להטעות.

סגנון צילום מאקרו מס׳ 1 – מאקרו קלאסי 

צילום יחסית נקי וטכני, כזה שהמראה שלו יכול להתאים מאד למגדיר חרקים וקטלוגים.
תמונות כאלו בדרך כלל מאופיינות בעומק שדה קטן-בינוני, הרבה פעמים האובייקט מצולם במלואו ולבדו.
עומק השדה, החלק בתמונה שנמצא בפוקוס, מאפשר לראות בבירור את הפרטים החשובים לנו ומצד שני הוא מספיק רדוד כדי להדגיש את הנושא על הרקע המטושטש.
 

פרפר נחושתן החומעה
נקרא כך מכיוון שהחומעה היא צמח פונדקאי עבורו, כלומר זה הצמח עליו הנקבה תטיל ביצים וממנו ינשנשו הזחלים.
בתמונה, נחושתן החומעה רועה בשדות זרים על תפרחת בן-חצב מדברי (אל תגלו לחומעה).
Canon 6D, Canon 100mm Macro , 1/320, ISO320, F5

מפגש לילי עם יולודיס הרותם,
אחת החיפושיות היפות של ארצנו.
היא בגודל ממוצע של במבה שעירה.
צולם בנגב בלילה.
Canon 6D, Laowa24mm Probe, Flash ,1/160, ISO400, F22

השאיפה היא לאותנטיות כמו בצילום טבע תיעודי, מה שנקרא “לא נגענו”, אך במקרים מסוימים אפשר לשחק טיפה וליצור אינטראקציה עדינה עם בעל החיים כדי לקבל תוצאה אחרת וכמובן תוך כדי שמירה על שלום הדוגמן הקטן וגילוי נאות.

מאקרו קלאסי נותן תוצאות מאד אסתטיות והוא סגנון צילום טוב להתחיל איתו, זהו סגנון הצילום הנפוץ בצילום מאקרו ותקריב בטבע. 

גמל שלמה משובץ בזמן שקיעה בחולות, המיקום הטבעי שלהם הוא בד”כ על הצמחיה תלויים הפוך למרות שמדי פעם פוגשים אותם גם בזמן הליכה על החול.
בתמונה הזו הדוגמן הונח בזהירות על הקרקע לכמה תמונות ולאחר מכן הוחזר לאותה נקודה בה נמצא בשיח.
Canon 6D, Laowa 15mm Macro, Flash, 1/160, ISO800, F12

סגנון צילום מאקרו מס׳ 2 – מאקרו תיעודי/אינפורמטיבי 

סגנון זה יכול להזכיר במראה את המאקרו הקלאסי, אך כאן מטרת הצילום היא להציג את בעל החיים או הצומח ולהאיר תופעה או התנהגות שלו.

כאשר מדובר בצילום טבע קלאסי, יש לשמור על האותנטיות ואין מקום להתערבות ושינויים בסיטואציה.

במקביל, ישנם מקרים בהם תיעוד בתנאים מבוקרים יהיה פשוט יותר גם מבחינה צילומית וגם מבחינת ההפרעה לטבע ונזכיר שוב – לשמור על שלומם של הדוגמנים הקטנים בתהליך הצילום וגילוי נאות כדי לא להטעות.

סגנון זה מאופיין בנאמנות למקור מבחינת התוכן, כלומר התופעה או ההתנהגות, ומבחינת הסביבה הטבעית בזמן הפעילות של האובייקט. 

אפשר לתעד נושאים מאורח חייהם כמו חיזור, ציד, שינה, מארב ,אכילה, התפתחות וכו’.

נווטות הן נמלים זריזות בגודל ממוצע של כ-1ס”מ המסוגלות לנווט את דרכן מהקן ובחזרה אליו בצורה יוצאת דופן.
הן אינן משאירות שבילי ריח כמו נמלים אחרות, אלא עושות זאת ע”י סימני דרך, מדידת צעדים ומיקום השמש בשמיים.
מושבה של נווטות מאורגנת בצורת קן גדול מרכזי וכמה קיני לווין במרחקים שונים סביבו, קינים אלו אינם מחוברים תת קרקעית ולכן יש צורך לעיתים לווסת את כמות הפועלות בכל קן בהתאם לצרכים.
אל הפועלות שחיות בתוך הקן וצריכות טרמפ, מגיעה נווטת מנוסה שמכירה היטב את הדרך מעל האדמה ויודעת את מי צריך להביא ולאן.

לאחר שהזיהוי התבצע בהצלחה הן מסתדרת פנים מול פנים, תופסות את הלסתות אחת של השנייה כשהנמלה הנסחבת מקפלת את רגליה על מנת להקל על הנשיאה בין המכשולים בשטח, כל הדרך אל הקן החדש.
Canon EOS 6D, Laowa24mm Macro Probe, Flash , 1/125 – F/20 – ISO320

היתרון הגדול בתיעוד בעלי חיים קטנים הוא שאירועים מעניינים קורים כל הזמן סביבנו ובשביל לראות דברים מטורפים לא צריך לנסוע עד לספארי באפריקה.

סיטואציה מאד מרשימה בשעת לילה מאוחרת בנגב,

עכבישת אלמנה לבנה שלכדה עכביש זאבן גדול נוגעת בעדינות בקצה רגלו,
לאחר שמשכה והרימה אותו אליה מהקרקע כשטעה בדרך ונלכד בקוריה:

סגנון צילום מאקרו מס׳ 3 – סגנון חופשי/אומנותי – הסגנון האהוב עלי מכולם

כאן מותר להמציא, לביים, לשנות את הסביבה ולתת דרור לדמיון בין אם רוצים להעביר רגש, רעיון או אסתטיקה – לצורך העניין אומנות.

ובאומנות כמו באומנות, אין ממש חוקים או מגבלות חוץ משני הכללים החשובים שנכונים גם לשאר הסגנונות. 

לשמור על שלומם של הדוגמנים הקטנים בתהליך הצילום וגילוי נאות כדי לא להטעות.

כאשר מצלמים מאקרו ותקריב בסגנון הזה לא מחוייבים להציג באופן אותנטי את האובייקט והסיטואציה ויש הרבה מקום לפרשנות, האנשה, יצירתיות והבעה אישית. את אלו מביאים לידי ביטוי בעזרת בחירות כמו זוויות צילום, קומפוזיציה, תאורה, עומק שדה וכו’. ניתן אף לצלם בסגנון זה בתוך הבית עם דוגמנים שמתארחים בעציצים במרפסת.

בסגנון הזה אנו נעזרים בדוגמנים הקטנים להעביר את הרעיון, הסיפור או התחושה שאנו רוצים להעביר, או כמו שאומרת הפרסומת לשקדי המרק “לפעמים החרק הוא רק תירוץ”.

 

צללית עכביש מברישן ירוק על עלה תלתן בפארק הירקון.
בסגנון חופשי/אומנותי אפשר גם לא להראות את האובייקט אלא רק לרמוז אליו כמו כאן בעזרת שימוש בתאורה אחורית.
Canon 60D, Canon 100mm Macro, F4, 1/400, ISO200

וונדרלנד

צילום במיני סטודיו על השולחן במטבח עם גמל שלמה שנמצא בעציצים במרפסת.
זו אינה תמונת פוטושופ או מניפולציה דיגיטלית אלא צילום בודד ללא תוספות.
הסיטואציה מבויימת והתפאורה מורכבת מעלים, פטריות מהסופר ושקיות ניילון צבעוניות ברקע,
פתיתי השלג באוויר הם טיפות מים.
Canon 6D, Canon 100mm Macro, Flash, 1/250, F3.2, ISO100

פיקאצ’ו בפארק הירקון

קפיץ-זנב זעיר בגודל גרגר חול מתעניין בעדשה.
בסגנון הקלאסי אנו בד”כ צופים מהצד.
בסגנון חופשי/אומנותי, קשר עין בין הדוגמן למצלמה (ובעצם לצופים) עוזר להגברת העניין בתמונה.
Canon 6D, Canon 100mm Macro, 1/200, ISO200, F4 – טבעות הארכה ודיפוטר ריינוקס

קופצן בתים בתוך נשל של נחש

הקופצן עבר בסלון הבית בזמן צילומי נשל הנחש והוכנס בעדינות לסט הצילומים
עד שהשתעמם וקפץ הלאה לדרכו.
Canon 6D, Laowa24mm Probe, Flash, 1/125, ISO400, F22

ניתן לצלם נושאים קטנים או חלקים קטנים מנושאים גדולים.
למשל שדה אפונים (או עור של זיקית).
Canon 6D, Canon 100mm Macro, Raynox250, Flash, 1/160, ISO800,  F11

גם אבק שנלכד במסנן אוויר אפשר לצלם בסגנון חופשי/אומנותי.
Canon 6D, Canon 100mm Macro, Flash, 1/125, ISO100, F13

כפי שנכתב קודם לכן, ישנה חפיפה מסויימת בין הסגנונות או במאפיינים מסויימים בהם וניתן גם לשלב ביניהם.

כלומר צילום תיעודי יכול להתבצע בצורה הקלאסית שמעבירה יותר מידע או לחילופין בצורה יותר אומנותית שתדגיש אסתטיקה או תעביר תחושה.

צילום עקרב בלילה.
למעלה, גרסה קלאסית. למטה, שימוש בפנס אולטרא-סגול כתאורה אחורית שמאפשרת לראות את העקרב באור אחר, וגם לראות בפרק השני מהעוקץ את שאריות הארוחה האחרונה, בדרכן החוצה.

כשמסתכלים על הפרפר תכלתן ההרנוג מהצד, ניתן לראות בקצה הכנף האחורית שלו ‘ראש מדומה’, מעין זנבות הדומים למחושים וכתמים הדומים לעין על מנת להטעות טורפים אפשריים (ביס בקצה הזנב פחות קטלני מביס בראש).
תמונה עליונה, סגנון תיעודי/קלאסי.
תמונה תחתונה, סגנון חופשי/אומנותי.

צרעה טפילית מטילה ביצה בגופה של כנימת עלה. גודל הכנימה והצרעה הוא כ-3 מילימטרים.
בתמונה העליונה, סגנון תיעודי/קלאסי.
בתמונה התחתונה, סגנון תיעודי/חופשי.

לסיכום…

כמרצה ומדריך לצילום מאקרו, פרוקי-רגליים ושאר החברים הקטנים אני משתמש במגוון הסגנונות כדי להציג אותם בדרכים מעניינות שילהיבו וירגשו את המשתתפים (ילדים ומבוגרים) בכוונה שיסתכלו עליהם קצת אחרת.

לא כולם חובבי פרוקי רגליים מלידה ודווקא התמונות בסגנון החופשי/אומנותי הרבה פעמים מדברות יותר לקהל הרחב ועוזרות לו למצוא את החיבור לעולם הקטן סביבנו.

ברמה האישית, אני מאד נהנה מהבימוי ומהתקשורת הקרובה עם פרוקי הרגליים. זה מצריך ממני הרבה היכרות, סבלנות, עדינות ופתרונות יצירתיים כדי לביים אותם בצורה לא פוגענית.

הרבה פעמים נוצר חיבור מרגש כשמצליחים “לתקשר” ולהבין יצור בגודל חצי סנטימטר מספיק כדי לביים אותו, בטח אם הוא מטייל עליך בדרך 🙂

מי אתה נדב בגים?

צלם אוטודידקט, מרצה ומדריך לצילום מאקרו וטבע.
עוד בילדותי נחשפתי למגוון העצום של היצורים הקטנים החיים סביבנו, להתנהגויות הייחודיות שלהם ולדרך בה הם פועלים. למדתי שהתרחשויות על עלה קטן, יכולות להיות מרתקות לא פחות מהתרחשויות בסוואנה באפריקה ואף יותר!

תמונותיי, המציגות את אותם יצורים קטנים באור אחר, פורסמו והתגובות המופתעות מהארץ ומחו”ל לגבי קסמם של הדוגמנים מרובי הרגליים לא איחרו לבוא.

האתגר הבא מבחינתי הוא להעביר את הידע והיכולת הזו הלאה וללמד אחרים כיצד לתעד את אותו עולם קטן ומופלא כדי שגם הם בתורם יכירו ויספרו את סיפורם של שותפינו הקטנים. 

www.AimishBoy.com

www.instagram.com/nadav_bagim

נדב בגים

אהבתם את הפוסט? אז תהיו חברים טובים ותשתפו אותו עם חברים שלכם.
אתם מוזמנים גם להגיב למטה, לשאול שאלות, להביע דעה.
כמו כן, אתם מוזמנים להצטרף לניוזלטר שלנו ולהיות הראשונים לקבל כל פוסט חדש שעולה לאוויר.

אז נתראה בפוסט הבא 😊

אה, ואל תשכחו לעקוב אחרינו באינסטגרם 🙂

4 תגובות
  1. אלון מלמד הגב

    נדב, אתה צלם מדהים והיצירה שלך מרתקת! יישר כוח!

  2. רותי מקל הגב

    צילומים מקסימים. נהיניתי מאד. אם מתוכנן קורס צילום מקרו מרוכז בזום, אשמח לקבל פרטים. תודה. רותי מקל

השארת תגובה

נקודת המבט שלנו

טל ניניו ותומר אלמקייס - הצילום עבורנו הוא דרך חיים, אמנות, צורך להתבטא. לאחר עשרות שנים של תשוקה לצילום שלא נגמרת שהתחילו בהמון ניסויים ותהיות, רצינו ליצור אתר שבו נוכל לעזור לאלו שחיים ונושמים צילום מתוך תשוקה גדולה - כמונו ובכך לקבל הזדמנות להעניק לכם מהידע שצברנו במהלך השנים ולחסוך לכם זמן של ניסויים ותהיות. אנחנו מאמינים שהדרך להיות צלם מתחילה קודם כל מהצורך להתבטא. אם הוא קיים אצלכם - שום דבר אחר לא חשוב כרגע. לימוד נעים, טל ותומר.

אנחנו כבר חברים בפייסבוק?
Call Now Button
גלילה לראש העמוד
Send this to a friend