6 דברים שחייבים לדעת כשעובדים ב-UX

6 דברים שכדאי מאוד לשים לב אליהם כשאתם יועצי / מעצבי / מתכנני UX.

במיוחד אם הלקוח שלכם הוא גם הבוס…

  1. UX הוא תהליך מתמשך.

“למה זה לוקח כל כך הרבה זמן?״ שאלה מוכרת למדי… פעמים רבות, הלקוח מצפה שהתכנון עבור המוצר שלו יהיה “זבנג וגמרנו”. הרעיון שחייבים לבצע מחזורי איטרציה (חיזרוּר בעברית – תהליך שחוזר על עצמו מספר פעמים) בלבל אותו. אין ברירה אלא להסביר ללקוח שאתם עוקבים אחר תהליך מתמשך ושצריך לשכלל את העיצובים, על מנת להגיע לנקודה בה מגיעים לאיכות הנדרשת. הלקוח עלול להתנגד לרעיון, אך התוצאות ישכנעו אותו. איטרציה פשוט מניבה תוצאות.

  1. חקר משתמשים הוא חיוני

כבר דיברנו עם הלקוחות שלנו, למה גם אתה צריך?” במקרים רבים, הלקוח יופתע מהבקשה למחקר, וצריך להסביר לו שפרויקט UX תקין, דורש הבנה מעמיקה של מה אנשים חושבים ומרגישים לגבי התחום, ואי אפשר להסתפק רק במחקר שיווקי. שיחות אחד-על-אחד מאפשרות לכם לבנות את האישיות של המשתמש (הפרסונה) ובהמשך, האישיות הזאת תייצג את מה שלמדתם על המשתמשים. הפרסונה תיתן לכם גם “מטרות” להתאמת העיצוב והתכנון שלכם. גם במקרה הזה, הנחישות תשתלם, גם לכם וגם ללקוח.

  1. אין נוהל UX סטנדרטי

לקוחות מסוימים ממוקדים מאוד בתהליך ובפרטיו והם רוצים לראות תרשים תהליכי UX, משהו בסגנון תקן iso… כזה שמאושר על ידי רשות מרכזית לקביעת סטנדרטים.
למרות שעיצוב ותכנון UX הוא סוג של ״תורה״ עם תהליכים מוגדרים ומקובלים, הוא חייב להתגמש תוך כדי העבודה בהתאמה למוצר או פרויקט ספציפיים.
למעשה, UX הוא יותר סדרה של טקטיקות וגישות משתנות, מאשר תהליך פורמלי ומובנה. במהלך השנים, צוותי עיצוב וחברות ייעוץ ניסחו את התהליכים הספציפיים שלהם, אך אין “נוהל UX אחד שתקף ומתאים לכולם”, וטוב שכך. זה מאפשר לכם לתכנן ולעצב בעזרת ״ערכת כלים״ גמישה ומגוונת, על מנת לפתור בעיות עסקיות, להגדיר משתמשים ספציפיים בדרכים ממוקדות ומאפשר לכם להשתמש בכלי המתאים לעבודה המסוימת (הכלי הוא האמצעי, לא המטרה…).

  1. UX ו-UI אינם זהים

לקוחות רבים חושבים (בטעות…) שעבודת UX מסתכמת בעיצוב מסכים בלבד. היא לא. למעשה, ככל שהעולם מתקדם יותר לעבר “אינטרנט של דברים” (Internet of Things), עיצוב חוויית המשתמש מתייחס פחות למסכים ויותר לאופן שבו מערכות ותהליכים שונים מתקשרים אלה עם אלה. התמחויות ה-UX מתפתחות למקומות חדשים כמו עיצוב השירות ואסטרטגיית תוכן, שעוסקים יותר בתהליכי עבודה ועיצוב תוכן, מאשר ביצירת ממשק משתמש.

אם אתם מעצבים חוויית משתמש עבור אפליקציה, מכשיר או אתר אינטרנט, עדיין יש בתהליך הרבה יותר מאשר לעצב או לתכנן מסכים. מחקר המשתמשים, התרחישים השונים, הסטורי בורדס וכמובן בדיקות השמישות, חשובים ומשמעותיים הרבה יותר.

  1. בדיקת שימושיות חשובה להפליא

״אם אתם כאלה מומחים, למה אתם צריכים לבדוק את העיצובים שיצרתם?” אכן, שאלה טובה…

התגובה המתבקשת היא: “גם אם יש לנו אמון בעיצוב שיצרנו, אנחנו לא המשתמש. אפשר ליישם כמה וכמה שיטות עבודה מוכרות וידועות, להשתמש בדפוסי העיצוב ״הנכונים״ ולעשות את כל המחקרים הדרושים, אך עדיין לא נדע כיצד אנשים יגיבו לעיצוב ולתכנון, עד שנבדוק זאת איתם במישרין.

הדרך הטובה ביותר לדעת האם העיצוב ותכנון נכונים לפרויקט, היא לגרום למשתמשים להשתמש בו ואז לבקש מהם לספר איך זה עבד עבורם, ללא הדרכה או הדגמה מראש. אם הם עושים זאת ואוהבים את המוצר, אז נדע שהצלחנו בעיצוב ובתכנון”.

התשובה הזו תשכנע את הלקוח. כי היא נכונה…

  1. שימושיות בפני עצמה, אינה UX

“אתם החבר’ה לשימושיות, אתם אומרים לנו מה זה צריך לעשות״. לפעמים נדמה שהייתם צריכים לפתוח חברת ייעוץ שנקראת “חבר’ה שימושיות״. ההערה הזאת עד כדי כך נפוצה.

שימושיות היא לא UX. היא מרכיב חשוב, אבל עיצוב ותכנון UX הרבה יותר גדולים ורחבים ממרכיב אחד, חשוב ככל שיהיה.

למעשה, מכיוון שהסטנדרטים הנדרשים על ידי הלקוחות גדלו ככל שהם נחשפים לאפליקציות טובות יותר ושימושיות יותר, השימושיות הפכה לסוג של מרכיב חובה, שכל הפתרונות צריכים לספק. כל מה שאינו שימושי בשוק התחרותי, לא יצליח.

אהבתם את הפוסט?

אתם מוזמנים להצטרף לדף הפייסבוק שלנו,

להירשם לעדכונים בטופס שממש מתחת לפוסט

וכמובן, לשתף.

תודה 🙂

השארת תגובה

Call Now Buttonvar p_track = "747087127"; varcn_track = "phone"; var ccid_track = "205-259-4311";varmsbcac = "900";
דילוג לתוכן
Send this to a friend