6 טעויות שאפילו צלמים מקצועיים עושים

כששואלים אותי כמה זמן למדת צילום או כמה זמן צריך ללמוד צילום כדי להיות צלם מקצועי, אני לא ממש יודע מה לענות. למעשה, אין איזושהי תקופת זמן מומלצת כדי ללמוד את התחום הזה, הרי אנחנו כל החיים לומדים. גם אני שכבר עוסק בצילום קרוב ל-12 שנים, מוצא את עצמי לומד כל הזמן דברים חדשים  ומתעדכן בחידושים שיש לעולם הזה להציע.

וזה טוב, כמובן. אם הלימוד היה נעצר מתישהו אז היינו משתעממים מהר מאוד, כך שזה די כיף שיש תחום כזה שלא משנה כמה תדעו ממנו, ככה אתם תצטרכו ללמוד יותר.

צילום של תמונה טובה מסתמך על שרשרת של דברים שעל הצלם להתייחס אליהם, ולפעמים זה יהיה בחלון זמן של אלפית השנייה. אם אחד מהדברים ילקה בחסר או ייעדר מהתמונה,  הוא יכול להיות ההבדל בין צילום מוצלח לצילום כישלון.

הבעיה העיקרית היא שככל שאנחנו הופכים להיות צלמים מקצועיים יותר, אנחנו נכנסים למעין "טייס אוטומטי" שזה מצב שבו הדברים נעשים אצלנו בצורה טבעית לגמרי ומתוך הרגל כלשהו. כשזה קורה, אנחנו נכנסים למצב שבו אנחנו יכולים לעשות טעויות ואולי גם לשכוח כל מיני דברים בדרך.

בפוסט הזה, החלטתי להתייחס לא רק לטעויות שצלמים מתחילים עושים, אלא לטעויות שגם הצלמים המנוסים ביותר יכולים ליפול בהם.

קראו והפנימו 🙂

טעות מס' 1: שוכחים את ה-ISO על מצב אוטומטי.

ISO אוטומטי יכול להיות כלי לא רע לצלם אם תדעו להשתמש בו בתנאי תאורה קשים. מה שכן, העבודה עם ISO אוטומטי די מזכירה את העבודה עם מצב עדיפות צמצם או תריס ולכן במצב הזה אתם תצטרכו להשתמש גם בכפתור פיצוי החשיפה.

בכל אופן, ידוע ששימוש ב-ISO גבוה לא מכניס לנו אור פיזית אל תוך העדשה ובגלל זה הוא משפיע מאוד על האיכות ועל החדות של התמונות שלנו. כשאנחנו שולטים בו, אנחנו יכולים לקבוע אותו באופן ידני ולהתאים אותו בצורה מושלמת לחשיפה שלנו, אבל כשהוא על מצב אוטומט, המצלמה פשוט תחליט על איזה ערך לשים אותו בהתאם לתאורה הזמינה.

לפעמים קורה שצילמתם אתמול בערב עם ISO אוטומטי ופשוט שכחתם את המצלמה על המצב הזה וככה כל התמונות שצילמתם למחרת צולמו ככה. לפעמים קורה גם שבטעות עוברים למצב אוטומטי ב-ISO.
במצב הזה, התוצאה המתקבלת מגיעה בצורה של תמונות באיכות ירודה בהרבה מקרים, ובלבול גדול. במצב הזה אתם יכולים להיות על מצב צילום ידני (M) אבל ההתנהגות של המצלמה תהיה כמו מצב חצי אוטומט (עדיפות תריס או עדיפות צמצם) ולא תבינו למה.
במצב הזה, חוסר ערנות מצדכם יגרום לכם לאבד שליטה על הצילום שלכם וללכת לאיבוד.

להשתמש ב-ISO כשצריך ובתבונה. צולם ב-ISO 6400. צילום: תומר אלמקייס.

כמו שציינתי קודם, צילום ב-ISO אוטומטי דומה לעבודה במצב חצי אוטומטי. במצב הזה המצלמה מתייחסת אך ורק לאור הסביבתי הקיים ולכן עבודה עם ISO אוטומטי לא תקפה בעבודה עם פלאש מכיוון שפלאש הוא לא אור שעובד באופן רציף.

בכל אופן, תמיד לפני צילומים תבדקו את ההגדרות של ציוד הצילום שלכם כדי לוודא שאתם מתחילים את הצילומים בתקינות מלאה. זה יעשה לכם גם איזשהו שקט נפשי. בנוסף, אם אתם מרגישים שינויים לא הגיוניים בחשיפה, תוודאו את העניין שלא עברתם ל-ISO אוטומטי בטעות.

טעות מס' 2: לא מרוקנים את כרטיסי הזיכרון.

אחד הדברים שצלם צריך להקפיד עליהם זה לרוקן את כרטיסי הזיכרון מיד עם סיום הצילומים. בפועל, כשאנחנו מסיימים יום צילומים ארוך, כל מה שאנחנו רוצים לפעמים זה רק לשתות את הקפה שלנו בשקט וללכת לישון. אלא שמה שקורה אחר כך יגרום לכם בהרבה מקרים לשכוח מהכרטיסים שלכם ולדחות אותם ליום המחרת במקרה הטוב או עד יום הצילומים הבא במקרה הרע.

ככה אתם יכולים למצוא את עצמכם מגיעים ליום הצילומים הבא מבלי שרוקנתם את כרטיסי הזיכרון שלכם ומבלי שגיביתם את החומרים שעליהם. אז יכול להיות שצילמתם על כרטיס נוסף במקביל, אבל זה לא מעלים את העובדה שהתמונות שלכם לא מגובות במחשב בצורה מסודרת.

אז לפני הכל, הדבר שהכי מומלץ לעשות זה לצלם על שני כרטיסים בו זמנית – במידה והמצלמה שלכם מאפשרת זאת כמובן. ככה אם אתם שוכחים לפרוק את התמונות למחשב, אז לפחות יש לכם אותן על 2 כרטיסים, שזו חצי נחמה.

הדבר הבא זה לגבות את הכרטיסים במחשב, כאמור.
חוץ מזה, תדאגו שתמיד יהיה לכם כרטיס נוסף בתיק למצבים כאלה.

טעות מס' 3: לא מגבים את החומרים שלכם.

בהמשך לסעיף הקודם, אחת הטעויות הנפוצות היא לא לגבות את החומרים שלכם כשמרוקנים את כרטיסי הזיכרון. אחד הדברים שהכי הכי חשוב להקפיד עליהם זה שכאשר אתם מרוקנים את כרטיסי הזיכרון, תעתיקו את הקבצים שלכם ל-2 דיסקים קשיחים שונים.
עותק אחד יכול להיות על המחשב, אך תדאגו לכך שהעותק השני יהיה על הארדיסק קשיח חיצוני ועדיף כזה שלא מחובר למחשב תמיד. כבר שמעתי על סיפורים של האקרים שפרצו למחשבים אישיים וביקשו כופר גבוה על מנת לא למחוק כליל את הקבצים. מה גם שעולם הקבצים הדיגיטליים הוא עולם בעייתי יותר וכל תקלה הכי קטנה יכולה לעלות לכם ביוקר.

תעשו לעצמכם את הדבר הכי טוב שאתם יכולים לעשות ותרכשו לעצמכם הארדיסק חיצוני נוסף שישמש לכם כגיבוי על כל הקבצים שלכם.

אתם יכולים גם להגדיל ראש ולשלם לענן אינטרנטי כמו Dropbox, Goole drive, Adobe cloud, וכדו' (יש המון. אם אתם מכירים משהו טוב, אז מוזמנים לשתף בתגובות) וככה אתם מוגנים גם מפני גניבה, שריפה וכדו' (לא עלינו ולא עליכם). רוב האתרים מציעים גם שירות חינמי שייתן לכם בין 5 ל-20 ג'יגה במתנה.

טעות מס' 4: לא מטעינים סוללות.

אחד הדברים שהכי קל לעשות זה לשכוח להטעין את הסוללות של הציוד שלכם, בין אם מדובר בסוללות של המצלמה או בסוללות של הפלאש, והאמת היא שזה קורה לרוב בדיוק מאותן סיבות שכתבתי בסעיף 2. מדי פעם אנחנו פשוט לא נטעין את הסוללות שלנו כי אנחנו נחשוב שיש לנו מספיק כח בסוללה כדי שהיא תספיק לנו גם ליום הצילום הבא וזו טעות חמורה.

כמו שאתם פורקים את כרטיסי הזיכרון שלכם עם סיום יום הצילומים, כך אתם צריכים גם להטעין את הסוללות שלכם לפני יום הצילום הבא ולוודא שהן טעונות עד הסוף. הכי גרוע זה לנסוע 80 ק"מ לסט הצילומים ולגלות שאתם בלי סוללה.

וכן, זה קורה גם לטובים ביותר 🙂

טעות מס' 5: לוקחים אתכם יותר מדי ציוד שאתם לא זקוקים לו.

כצלמים, אנחנו מחזיקים באמתחתנו לא מעט ציוד שמשמש אותנו למטרות שונות. הטעות הגדולה ביותר שצלם יכול לעשות לעצמו היא לקחת איתו ליום הצילום ציוד שהוא לא צריך.

אז נכון שהרבה פעמים הסיבה העיקרית לכך היא "שיהיה".. מקסימום לא נשתמש בו..

אבל.. 

אם אתם יודעים מראש שלא תזקקו לציוד הזה, אז למה לסחוב אותו אתכם לחינם? זה יכול להאט אתכם באופן משמעותי גם מבחינה פיזית -כי אתם תצטרכו לסחוב את הכל- וגם מבחינה אמנותית שעלולה לבלבל אתכם באיזה ציוד להשתמש ומתי.

פשוט תחשבו על מה שאתם הולכים לצלם ותכניסו לתיק שלכם אך ורק את הציוד שאיתו אתם הולכים לעבוד. אין סיבה לקחת עדשת 85 מ"מ אם אתם הולכים לצלם צילום ארכיטקטורה כמו שאין סיבה לקחת 20 מ"מ אם אתם הולכים לצלם ציפורים.

לי באופן אישי יש מספר תיקי צילום בגדלים שונים ולצרכים שונים. לרוב אני משתמש ב-2 תיקים עיקריים. אחד לסטים קטנים כמו צילום רחוב, צילומי בוק וכדו', והשני לימי צילום רציניים יותר כמו צילום חתונה או הפקות גדולות.

טעות מס' 6: מצלמים מבלי לסקור את הסביבה יותר מדי.

צילום: תומר אלמקייס.

לפעמים אנחנו נמצאים במקום כל כך יפה עד שהוא ממש מתחנן אלינו שנצלם אותו. הבעיה היא שהנטייה שלנו הרבה פעמים היא להיות עסוקים מאוד בצילום של נקודה ספציפית עד שאנחנו שוכחים להסתכל מסביב עם העיניים שלנו כדי לחפש נקודות נוספות  לצילום.

לפעמים אנחנו פשוט צריכים להניח לרגע את המצלמה ולהתבונן מסביב. היתרון הבולט בכך הוא שאנחנו פשוט נוכל ליהנות מהיופי דרך העיניים שלנו, שזה לרוב משהו שאנחנו שוכחים לעשות כצלמים. היתרון הבא הוא שאנחנו נוכל לפתח את היצירתיות שלנו יותר אם נקדיש זמן לחיפוש אחר מראות חדשים. כך אנחנו נוכל גם לראות את הסביבה באור אחר ולחפש נקודות מבט מעניינות אחרות ולקבל פרספקטיבה שונה לגבי אותו מקום.

סיכום

6 הטעויות שהזכרתי כאן הן טעויות שכל צלם עושה לפחות פעם אחת בחייו כצלם. באופן אישי אני חוויתי כל אחת מהן לפחות פעם אחת, אבל פעם אחת זה באמת יותר מדי.. בסופו של יום, כל אחת מהטעויות האלה ידעה לחשל אותי בדרכה, מכיוון שבסך הכל מדובר בדברים שכולנו צריכים לעבור מתישהו.

מה שכן, אתם יכולים ללמוד מבעלי הניסיון ולמנוע לא מעט נזקים לעצמכם. הטיפ ההתחלתי שאני יכול לתת לכם הוא שבתור התחלה תעשו לכם רשימה על דף ותדביקו אותה לתיק שלכם במקום שבו תוכלו לראות את זה תמיד כמעין תזכורת (אפשר גם בפתקים של הטלפון) ותרשמו בה את כל הדברים שאתם צריכים לעשות לפני תחילת הצילומים ואת כל הדברים שאתם צריכים לעשות לאחר הצילומים.

הנה כל מה שאני עושה, אולי זה יעזור לכם.

לפני הצילומים:

  • מסדר תיק עם הציוד הנדרש.
  • מוודא שכרטיסי הזיכרון ריקים.
  • מפרמט את כרטיסי הזיכרון.
  • מטעין סוללות / מוודא שכל הסוללות טעונות ונוכחות בתיק.
  • עובר על הגדרות המצלמה ומוודא שלא שכחתי הגדרה מסוימת מאמש.
  • במידה ואני יוצא לצלם עם 2 מצלמות, אני מכוון שעונים באופן מדויק בשתיהן למען הסדר הטוב בקבצים.

לאחר הצילומים:

  • בודק שכל הציוד נוכח בתיק ובמקום המיועד לו (שיטה טובה לא להשאיר מזכרות בשטח).
  • פורק כרטיסים למחשב אל תוך תיקייה עם שם הפרויקט.
  • יוצר עותק גיבוי בהארדיסק חיצוני.
  • מוודא שהכל מגובה 100%.

במידה ויש לי צילומים ביום שלמחרת אני עושה את 2 הרשימות באותו יום וכך מתעורר מוכן לצילומים מבלי להתעסק בזה בלחץ של הבוקר.

חברים, גם הפעם שמחתי להנעים לכם מעט מזמנכם, אז תודה שוב שקראתם אותי. אתם כמובן מוזמנים לכתוב את דעתכם על הפוסט, לשאול שאלות ולהביע דעה.
כמו כן, אתם מוזמנים לשתף אותו בשמחה לחברים שלכם.

אם עדיין לא נרשמתם לניוזלטר שלי, אתם מוזמנים לעשות זאת כעת ולהצטרף לרשימת הקוראים שלי ולהיות מעודכנים בכל פוסט חדש שעולה לאוויר.

אז נתראה בפוסט הבא 🙂

תומר אלמקייס
29 תגובות
  1. יצחק הגב

    שלום תומר
    ישר כח על הכתבה. כפי שציינתי לא משנה כמה זמן אתה צלם. אנחנו כל הזמן לומדים וקוראים כתבות ומרעננים את הזיכרון שחלילה לא נעבוד כמו רובוט. שנית, אני ציינתי את שם האתר חשובה לי דעתך.
    בדרך כלל אני עושה בדיוק אולי מתוך הרגל כל מה שכתובת.
    ההתלבטות שלי האם לרכוש לי עוד מצלמה. ומדוע אני שואל? אחת לשבוע אני יוצא לשטח לצלם ולהנות. אתמול נסעתי לכמה מקומות כאן באיזור השפלה. וכל פעם הייתי צריך להחליף עדשה בהתאם. זה לא קל. ברשותי מצלמת ניקון d750 עדשה 24-105 לנופים. 150-600 לבעלי כנף. 75-300 ו 90 ממ מאקרו. אתמול לקחתי איתי את כל הציוד כי חשבתי לצלם מטוסי קרב באיזור שבו הייתי אבל בסופו של יום לא הייתי צריך לקחת את כל הציוד. הבעיה שביציאה לטיול כזה אתה לא יודע למה לצפות. וכאן ההתלבטות שלי לגבי עוד מצלמה

    • תומר אלמקייס הגב

      היי, יצחק.
      המון המון תודה 🙂
      לשאלתך – כצלם שמצלם הרבה באירועים, שם אני מעדיף להיות תמיד עם 2 מצלמות בגלל הזמינות המיידית של 2 אורכי מוקד שונים ובנוסף לכך – כיווני מצלמה שונים (לדוגמא, אחת עם פלאש ואחת ללא).
      במצב של צילומי טבע, אם אתה אכן מוצא את עצמך מחליף עדשות כל הזמן אז אתה יכול לשקול את זה אך אני לא רואה בכך עניין חובה.
      אם יש לך תקציב אז אדרבה 🙂

  2. קורל הרוש הגב

    אתה פשוט מקסים! כל הכבוד על הדיוק הכתיבה והלמידה שאתה מאפשר למתחילים. כיף לחלוק איתך את הידע שלך ולהפיק מנסיונך את המריב. עלה והצליח!!!

  3. מלכי הגב

    שמחה לסמן לעצמי 'ווי' ועוד ועוד ועוד.
    חוץ מטעות מס' 5 שדי נכונה גם לגבי בכל השאר אני ממש ממש בסדר 🙂
    ותמיד כיף לקרוא את הפוסטים שלך!

  4. שולה לוין הגב

    לגבי ההתבוננות בסביבה, זה כל כך נכון! מסיבה זו אני אוהבת שבן זוגי מתלווה אלי ובסבלנות אין קץ מתבונן מסביב ומפנה אותי לדברים מעניינים! מומלץ למצוא בן לוויה כזה כשיוצאים לצילום…

  5. גדי שושן הגב

    תודה.
    שוב מאמר קצר ממצה ומדויק.
    כרגיל אני מעביר לחברים שלא מנויים אצלך בהמלצה להתמנות.
    רוצה להוסיף עוד טעות נפוצה אחת- מביאים את המצלמה לעיין ולא את העין לזוית ונקודת הצילום הכי טובה. ואני בטוח שאתה מבין למה הכוונה.

    אין קשר בין להיות צלם טוב וכמה שנים אתה מצלם. ומי שלא פתוח ללמוד כל יום דבר חדש תממיד ישאר מאחור. (כמו שאין קשר בין ציוד הצילום לצלם טוב…)

  6. יעקב דדון הגב

    בוקר טוב תומר,
    כרגיל, כל הפוסטים שלך חשובים מעניינים ומפתיעים. אתה קולע בול לצריכים הבסיסיים של כל צלם , מתחיל כוותיק. את ההרצאה ב – LIVE בפייסבוק….התרגשת, אין ספק. אבל כמו תמיד מגניבה. הייתי אצלך בסדנא של צילום בתאורה טבעית, ולמדתי המון. יישר כוח , והמשך כך .
    יום טוב

  7. עמליה הגב

    מאמר ממש טוב . נכון לכל הצלמים.

  8. ויקי הגב

    תומר, תודה לך.
    כל כך פשוט ,אך, משמעותי !
    הרצון לצלם ולתפוס את הרגע שחולף ולהספיק לצלם, גורם לעיתים לצלם ללא הבחנה ואבחנה בין הטפל לבין העיקר.
    תודה

  9. פאול פרקש הגב

    תודה רבה !! מאמר מצויין !!

  10. יגאל הגב

    תודהעל המאמר.
    הערה ושאלה 🙂
    לגבי איזו, האם ניתן 'לשנות' את באיזו בעבודה על raw בתיאטרון?
    ולגבי גיבוי, מנוי אמזון פריים כולל בתוכו גיבוי לא מוגבל של תמונות כולל raw במחיר 120$ לשנה

    • יגאל הגב

      הכוונה בלייטרום כמובן ?

    • תומר אלמקייס הגב

      היי, יגאל.
      בכיף גדול 🙂
      ISO זה פרמטר שנקבע בצילום ולא ניתן לשנות אותו בעריכה בדיוק כמו שלא ניתן לשנות צמצם או תריס.
      טוב לדעת לגבי המנוי באמזון 🙂

  11. חסון פרדי הגב

    בס"ד
    לתומר השלום והברכה לך,
    ראשית, תודה רבה לך על המאמר והרצון העצום שלך ללמד. על זה יישר כוח גדול.
    בנוסף, ברצוני להודות לך על הסדנא של צילום בתאורה טבעית, ולמדתי המון. אשמח להיות נוכח רק לתרגול נוסף להפנמת העניין.
    שאלה: על איזה ציוד אתה ממליץ לקחת לטיול בחול.
    המשך שבוע טוב ומוצלח
    פרדי חסון

    • תומר אלמקייס הגב

      היי, פרדי 🙂
      בכיף גדול!! שמחתי לראות אותך בסדנא. מוזמן לבוא גם לסדנאות הבאות 🙂
      לשאלתך, מאוד תלוי מה אתה הולך לצלם בטיול הזה.. נופים, אנשים, בעלי חיים וכדו'.
      שבוע נפלא 🙂

  12. אביחי הגב

    חזק!!!!!!!!!

  13. זאב הגב

    פרט למקרים ספציפיים ביותר, כמו צילום ליילה בחשיפה ארוכה, אנמ תמיד מצלם אך ורק על ISO אוטומטי. אם אני צריך לבחור אל מה להתפשר בחשיפה, ISO זה הרע במיעוטו. לא מתפדר על צמצם ומהירות אופטימליים לצילום – עם ISO גבוהה אתמודד בקלות. מוגבל אצלי עד 3200. לא חושב זאת בכלל טעות.

    • תומר אלמקייס הגב

      היי, זאב.
      שום דבר אינו טעות אם אתה יודע מה שאתה עושה ואת ההשלכות לכך.
      מה שצריך לדעת זה שעבודה עם ISO אוטומטי דומה מאוד לעבודה עם מצב עדיפות צמצם או תריס.

  14. שרה הגב

    מאוד יפה וכתוב מהמם
    אפשר לעתיק את הכיתוב?

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
Send this to a friend