מה הופך תמונה לתמונה מדהימה? מה יוצר את אפקט ה"וואוו"? מה יגרום לאנשים להימשך מאוד לתמונה שצילמתם גם אם הם לא מבינים בצילום?
חלק גדול מאוד מכך – זו הקומפוזיציה של התמונה.
באמנות – הקומפוזיציה היא אמצעי הבעה דומיננטי שהאמנים משתמשים בו על מנת להוביל את הצופה לנושאים מרכזיים ביצירה. קומפוזיציה יכולה להתבטא ע"י זווית, מיקום הנושא בפריים, בחירת רקע נכון, הולכת עין ע"י קווים ישרים, הדגשת נושאים ע"י פוקוס סלקטיבי, שימוש מושכל באור ועוד.
כשאנו מצלמים אנו רוצים לומר משהו, להביע דעה, לחוות את הסיטואציה מבעד לעדשה ולהביא את החוויה הזו לידי ביטוי בתמונה שתזכיר לנו ותגרום לצופה להרגיש את מה שאנחנו הרגשנו בזמן צילום התמונה ובו זמנית את מה שאנו רוצים שהצופה בתמונה ירגיש.
שמעתי לא מעט את המשפט: "באמנות אין חוקים". אני רק יכול לומר שזה נכון חלקית כי באמת שום חוק לא יכול לקבוע לנו בצורה חד משמעית מה יפה בשבילנו ומה לא אבל חוסר ידע ומודעות יגרום לכם לחשוב שתמונה מסוימת שצילמתם היא מדהימה אך בפועל היא לא תמשוך את תשומת לב הצופים ולא תעביר את המסר שלכם נכון.
עוד מאז התפתח הציור (שמתקשר לצילום באופן ישיר) נוצרו להם חוקי קומפוזיציה ע"י אמנים רבים. חוקים אלו לא באים לקבוע לנו מה מותר ומה אסור אך בהחלט ניתן להקשיב להם וליישם אותם ועובדה שזה עובד כבר מאות שנים. מאחורי כל "חוק" עומדים מחקרים פסיכולוגיים, ניסויים ותהיות של צלמים וציירים גדולים שעם הזמן הבינו מה המח האנושי מרגיש כשהוא מסתכל על תמונה או ציור מסוימים.
אם החלטתם לשבור את החוקים – "שבירת" החוקים צריכה להיעשות בצורה מבוקרת ומתוך ידיעה, ניסיון וראייה צילומית.
מונחים לפניכם עשרת הדיברות לקומפוזיציה נכונה שכבר מהיום יעזרו לכם "להשתלט" על העין שלכם.
1. צלמו רק דרך עינית המצלמה
זה שיש לכם Live View במצלמה זה ממש לא אומר שצריך להשתמש בו כל הזמן. עשו לעצמכם טובה ותשתמשו בפונקציה הזו רק כשאתם מצלמים מהטלפון כי שם אין ברירה אחרת.
עינית המצלמה במצלמות SLR (בימינו DSLR) מחוברת עם מראות ישירות לעדשה כך שמהעינית אנו רואים דרך העדשה ולא דרך מסך. דרך העינית אנו מנתקים את עצמנו מהסביבה ומרוכזים במטרה כך שדעתנו תוסח פחות. מעבר לכך בעינית אנו רואים הרבה יותר ברור כי מה שמפריד בינינו לבין העולם הן כמה זכוכיות ולא מסך שמוגבל לכמות פיקסלים וצבעים.
חפשו את הפריים שלכם מתוך העינית. הפרספקטיבה של העדשות שונה מהפרספקטיבה של העין ולכן זה יעזור לכם לראות את התמונה הרבה יותר טוב.
2. תסתכלו על כל התמונה
בשונה מהמצלמה – לעין האנושית יש יכולות אחרות כי אין מה לעשות – אנחנו לא מכונה. העין האנושית ממרכזת. תמיד האובייקט שנסתכל עליו יהיה במרכז שדה הראייה שלנו ועל כך אין לנו שליטה. כצלמים – אנו משתמשים ביכולות ראייה אחרות ע"י שימוש במכשיר מכני ואופטי שיציג לנו כתמונה את מה שראינו ויזואלית. ולמה אני אומר לכם את זה? כי כשאתם מצלמים אל תסתכלו רק למרכז הפריים. מסביבו קורים דברים מעניינים שיכולים להתקשר אליו בישירות או בעקיפין. או לחלופין יהיו אלמנטים שלא תרצו בכלל שייכנסו לתמונה.
3. הכניסו לפריים אך ורק את מה שאתם רוצים
אל תכניסו לפריים אלמנטים שלא קשורים ואחרי זה תנסו למצוא את הסיבות למה הם כן קשורים רק כדי להחזיר את שלוות הנפש לחייכם. הוציאו מהפריים את מה שאתם לא זקוקים לו ע"י שינוי זווית, שינוי אורך מוקד בעדשה (זום) והתקרבות/התרחקות.
בתמונה הזו לדוגמא יש מצד ימין חבל כביסה ומחסן. הבחירה לא להכניס אותם היא זו שעושה את התמונה נקייה.
4. בחרו במפתח צמצם פתוח ע"מ להוציא אובייקטים מפוקוס
לא בא לכם על הרקע מאחורי הנושא? צלמו במפתח צמצם פתוח וטשטשו את הרקע. לפעמים רקע מכוער או פשוט יהפוך להיות רקע מדהים כאשר הוא מחוץ לפוקוס. מעבר לכך, הוא ידגיש את הנושא שלנו.
5. "שחקו" עם הזום ע"מ ליצור פרספקטיבות שונות
העדשה הנה החלק החשוב ביותר במצלמה בדיוק כמו שאם נהיה ללא עיניים לא יהיה למח שלנו שום מידע לתרגם.
אורכי מוקד שונים משנים את זווית הראייה והפרספקטיבה בצילום. ע"י שימוש נכון בעדשה אנו נוכל לקבוע את הפרספקטיבה שאנחנו רוצים. למדו את העדשה שלכם ותכירו את אורכי המוקד השונים ע"מ ליצור פרספקטיבות שונות.
6. תתקרבו ותתרחקו פיזית
אני לא אוהב להשתמש בעדשות זום כי אני מרגיש עצלן איתם. בעדשות זום – במקום להתקרב ולהתרחק אנחנו בפעולת זום פשוטה מקבלים כביכול את התוצאה שרצינו ובדיוק לשם כך נועדה עדשת הזום.. כדי שיהיה לנו יותר קל. והקל הזה הופך אותנו לעצלנים כשאנחנו מחזיקים עדשת זום ביד. אז גם אם יש לכם עדשת זום תשאירו אותה על אורך מוקד קבוע שעליו תחליטו בהתאם לכל סיטואציה ותתקרבו ותתרחקו פיזית. עם הרגליים. כשאנו מתקרבים ומתרחקים פיזית אנו משנים בכל צעד שלנו את מה שקורה בפריים ואתם תופתעו לגלות כמה הרגליים שלכם יכולות להיות זום טבעי מדהים.
7. חפשו יחסי גומלין
בכל תמונה יש יחסי גומלין כלשהם. השאלה היא אם יחסי הגומלין האלו קיבלו משמעות מעיניו של הצלם או לא. אם יש נושא מרכזי אחד הרי שיש לו יחסי גומלין עם הרקע. האם הרקע מטושטש מספיק כדי להדגיש אותו? האם ברקע יש צבע כלשהו שיכול להתקשר לנושא? חפשו את יחסי הגומלין ובכך תוסיפו עניין רב לתמונה.
יחסי גומלין יכולים להיות כל דבר המקשר בין אובייקטים בפריים ובמיוחד כאלו המתקשרים באופן ישיר עם הנושא המרכזי.
דוגמאות ליחסי גומלין: אב מסתכל על בנו, ילד רץ לעבר ילדה, קישור נושאים באמצעות צבע או צורה, הדגשת נושאים באמצעות הקפאה ומריחת תנועה, הדגשת נושא באמצעות ניגודיות צבע בינו לבין שאר הפריים ובתכל'ס יש לכם פה את היצירתיות להסתכל על העולם ולעשות את ההקשרים ביניכם.
8. הקשיבו לחוק השלישים
קחו את הפריים שלכם וחלקו אותו לתשעה ריבועים. החוק אומר שמיקום הנושא בכל אחת מהנקודות המצטלבות יעניין את הצופה הרבה יותר. תבדקו את זה! במצלמות בנות ימינו קיימת האפשרות שיוצג מסך גריד בעינית וגם במסך (למי שמשתמש) כך שזה עוזר מאוד בבחירת הקומפוזיציה. כמובן שאני לא אומר שצריך ללכת שבי אחרי החוק הזה אך כמו שהזכרתי בסעיף 2 – העין האנושית מסתכלת תמיד על המרכז וזה לא הולך להשתנות בקרוב אבל לנו כצלמים ישנה הזדמנות לראות את העולם בעין אחרת וברוב המקרים אנו לא נרצה להביא משהו שאנחנו רגילים אליו. שימו את הנושא שלכם בצידי הפריים, למטה, למעלה.. חפשו את הנקודה בה אתם חושבים שזה זה ותנו גם לשאר הפריים לדבר, לתקשר איתו.
אחרי שתתנסו קצת בקימפוז לפי חוק השלישים נסו לצאת ממנו ו"להפר אותו". חפשו איפה אתם כן יכולים למרכז את הנושא ו"לשבור את הכללים".
9. צרו קווים מוליכים בתמונה
קו מוליך – כשמו כן הוא. הוא זה שיוביל את הצופה בתמונה אל אותם נקודות שאתם בחרתם. קו מוליך יכול להיות קווים ברצפה, שבילים, גדרות וכו'.. גם כאן ליצירתיות אין סוף. קו מוליך יגרום לעין לשוטט בפריים ולהגיע אל נושא הצילום וכל זה בהכוונה שלכם.
10. מסגרו את הנושא שלכם
צרו עניין סביב הנושא שלכם ותדגישו אותו ע"י מסגורו באלמנטים מצויים. זה יעטוף את הנושא שלכם וייתן לו משמעות אחרת. נושא ממוסגר ייתן לנו בהרבה מקרים תחושה של הצצה, כאילו בלשנו אחריו. צלמו מבעד לחלונות, גדרות, שערים, עצים ועוד ותעצימו את הפריים שלכם.
סיכום
קומפוזיציה הוא תחום די מעניין אך מעט מורכב וידרוש מכם לבלות זמן רב עם המצלמה ולעשות הרבה תרגילים. ראיתם כאן שישנם חוקי קומפוזיציה שמלמדים אותנו בעצם למה העין תמשך יותר אך לא בהכרח. קיימים מקרים בהם תרצו דווקא "לשבור" את חוקי הקומפוזיציה אל מומלץ שהדבר ייעשה בחכמה. אני מקווה שהפוסט הזה היה קליל עבורכם כי בפוסט הבא שידבר על הנושא אני מבטיח לחפור לכם הרבה יותר 😉
אם אהבתם והפוסט הזה עזר לכם, שתפו אותו לחברים שלכם כדי שגם הם יוכלו לאהוב אותו וכרגיל – תוכלו לכתוב לי כאן כל הערה שלכם.
צילומים מהנים 🙂
29 תגובות
אני מאוד מודה לך !!!
ולכן אחרי שאני מצלמת אני מתבוננת
מה רצוי ומה לא.
ועוד שאלה טכנית.
אני צריכה לרכוש מצלמה עכשיו על איזה אתה ממליץ.
אין לי סכום גדול כרגע.
על מה אני צריכה להסתכל .
פיקסלים וכו..
תודה רבה.
ושבת שלום.
הדבר האחרון שאת צריכה להסתכל עליו זה פיקסלים
כמו שציינת שאין לך סכום גדול כרגע, הכי כדאי ללכת על אחת ממצלמות ברמת "כניסה" קנון או ניקון ולהשתפשף עליה, הכסף הגדול הוא לאו דווקא במצלמה אלא בעדשות.
בהצלחה
מצלמה זולה וטובה להתחיל איתה היא סוני A6000 עם עדשת הקיט שלה.
כתבת שאין לך סכום גדול וזה לא ממש נתון מספרי…
הסוני המדוברת עם עדשת הקיט תעלה 2500 ש"ח פלוס מינוס
היי, סולי.
תודה רבה לך!
את לא ממש צריכה להסתכל על פיקסלים כי ממילא כל המצלמות מגיעות עם מספרים גבוהים.
הייתי ממליץ לך להתחיל עם מצלמות מסדרות הכניסה של ניקון או קנון שמגיעות עם עדשות קיט
סבירות בהחלט במחירים נמוכים של בין 2500 ל 3500.
שיהיה בהצלחה 🙂
אוהבת לקרוא את הרצאותיך. מעניין ומלמד. רהוט וברור! תודה רבה
היי, חנה.
שמח מאוד לשמוע. שיהיה שבוע מדהים!
תודה על הכתבה
חדשתה לי עוד כמה דברים על קומפוציה
שבת נפלאה
היי, חנן.
אני שמח מאוד לשמוע.
שיהיה שבוע נפלא 🙂
מאמר רהוט, מלמד ומעניין. תודה
ממתינה כבר לבא…
נאוה
היי, נאווה.
תודה רבה לך!
תודה רבה
כתוב ברור ומעניין
החכמתי, שוב תודה
היי, זאב.
תודה רבה לך!
תומר עוקבת אחריך ולומדת ׳ אתה כותב רהוט ברור וענייני – הטיפים חשובים מאד. מסכימה איתך לגבי העדשות שמתרגלים לעדשות קבועות זזים יותר בשטח ועוצרים לרגע לפני הצילום. תודה.
היי, יוכי.
המון המון תודה.
לגבי העדשות – אין ספק שזה עניין של הרגל וכאשר מתרגלים – אין לזה תחליף.
שיהיה שבוע נפלא.
תומר אלמקייס שלום
אהבתי את המאמר שלך
השארתי מייל שלי
אשמח לקבל עוד מידע
תודה-סימה מזור
היי, סימה.
תודה רבה לך.
ברגע שהשארת את את המייל נכנסת לרשימה שתקבל את הפוסטים באופן ישיר למייל.
שיהיה שבוע נפלא ויצירתי!
מעשיר ומעניין!
תודה רבה.
היי, מיטל.
תודה רבה לך!
שמח שאהבת 🙂
תודה רבה תומר.
אתה ראוי להערכה גדולה , על היכולת שלך להעביר נושאים מורכבים בצילום בצורה תמציתית, פשוטה וברורה.
יישר כוח!
המון המון תודה, אבי 🙂
תודה רבה על כל האתר, תומר. אמנם אני מצלם יותר מדי שנים, אבל לעולם לא אפסיק לחזור לבסיס. אני תמיד שמח לראות עוד צלמים ששואפים לחלוק ולהנגיש את התחום מאשר להשאיר את המתחילים באפילה. התובנות שכל אחד מאיתנו ישיג בדרכו יכולות להתחבר יחד כדי לתת לדורות הבאים יוד ועוד חומר למחשבה, ולשמש כקרש קפיצה אדיר.
נקודה אחת צורמת: האם אנחנו חייבים "לדחוף" את חוק השלישים לכל צלם מתחיל?
האם זה לא מגביל אותו?
חוק השלישים הוא החוק הכי משעמם באמנות. הוא נותן לצלם המתחיל פסי רכבת שמובילים אותו בדרך שהוא לא מכיר.
למה לא ללמד אותו מההתחלה להשתמש במושגים מפחידים יותר? למה שלא ילמד על קומפוזיציה מנקודת מבט של פסיכולוגיית גשטלט? למה שיתרכז בלמקם אובייקט בפריים במקום להתחשב בסביבה שלו, בצבע, ניגודיות, המיקום שלו יחסית לאובייקט אחר בפריים במקום יחסית לארבעה קווים קבועים?
אני חושב שראוי יהיה להשמיט את חוק השלישים כמעט לחלוטין (לא מגיעה לו יותר מהערה אגבית, גם הוא קיים, אבל הוא חלש) ממאמרים אפילו למתחילים הכי ירוקים שיש. הם צריכים להתחיל כמה שיותר מוקדם לקמפז את כל הסצינה, וללמוד על סימטריה דינאמית.
היי, רן.
תודה לך על התייחסותך.
בנוגע לחוק השלישים אני לא רואה בזה "דחיפה". אני מסכים אתך שאין צורך ללכת שבי אחרי החוקים ולכן גם ציינתי זאת בפוסט אך חוקי הקומפוזיציה קיימים בכל אמנות, גם בציור ובמוזיקה. אם לא תהיה לאמן ידיעת החוקים הוא לא ידע מה "לשבור", איך ומתי..
אני לא חושב שצריך להשמיט את החוק, הוא לא סתם קיים ולצלם ניתנת הבחירה האישית להחליט מה הוא רוצה לעשות בתמונה ואיך.
הצלם המתחיל לא אמור לדעת רק על קומפוזיציה דינמית או סטטית, הוא חייב לדעת גם על מיקום אובייקטים בפריים, יחסי גובה / מרחק, יחסי גומלין ועוד.
הי, תומר,
מאז ששלחת לי את ריכוז 10 הפוסטים לצילום מיטבי, אני חוזרת וקוראת בהם בענין רב. הכל מוסבר היטב וברור. למרות שאני מכירה את החוקים והטכניקות, תמיד יש מקום לשיפור. כדי לשלוט בכל העניינים שאתה כותב עליהם בפוסטים, לא מספיקה התיאוריה – צריך להשתפשף בהם באופן מעשי.
שאלתי היא – האם אתה נותן גם סדנאות מעשיות? שיעורים? בעיקר כדי לעשות את האינטגרציה הנכונה בין כל הגורמים.
ועוד משהו: הדימויים שאתה מצרף – מלבד היותם מדגימים היטב את הנושא הנדון – הם גם מרהיבים!
תודה רבה, אחלה של אתר! יהודית.
היי, יהודית.
תודה רבה על כל המילים החמות. כיף גדול 🙂
לשאלתך, אני אכן מעביר סדנאות. את מוזמנת להסתכל למעלה (בראש האתר) ולראות את הסדנאות הקרובות.
שוב תודה והמון הצלחה 🙂
תודה תומר על הפוסט החשוב הזה. אני רק לאחרונה נכנס לעניין הצילום הרציני יותר. רכשי מצלמת ניקון "פשוטה" D3400 ואני לומד אותה ומנסה דברים. לא קל… אשמח להמשיך להשכיל מהפוסטים המצוינים שלך.
בכיף גדול, יוסי.
שיהיה המון המון בהצלחה 🙂
תודה רבה !!!כרגיל פוסט מרתק ומעשיר!! נהניתי מכל רגע!!
כרגיל פוסט מרתק ומעשיר!! נהניתי מכל רגע!!תודה רבה!!!
בכיף גדול, תהילה.
תמיד מוזמנת 🙂