השילוש הקדוש שכל צלם חייב להכיר: צמצם, תריס, ISO ומה שביניהם

לא, אני לא מעוניין לדבר על תולדות הנצרות אלא על נושא מאוד חשוב שהרבה צלמים בתחילת דרכם מסתבכים איתו..

תחשבו לעצמכם.. כמה פעמים צילמתם תמונה ולא יצאתם מרוצים מהתוצאה? אם התשובה היא יותר מפעם אחת הפוסט הזה בשבילכם.

בצילום אנחנו לא יכולים לנחש. אם ניחשנו ולא יצא טוב – פספסנו את הרגע. לכן אנחנו תמיד צריכים להיות מודעים לכל דבר ולראות את התוצאה הסופית עוד הרבה לפני התוצאה הסופית.

לשם כך אנו נצטרך שליטה מלאה על המצלמה שלנו כדי שנוכל לשלוט בכל אחד מהפרמטרים הבאים:

  1. צמצם
  2. תריס / סגר
  3. איזו (ISO)

אלו הם שלושת הפרמטרים שמשחקים אצלנו תפקיד מאוד חשוב ובמילים הכי פשוטות: אם אנחנו ציירים והאור הוא חומר הגלם שלנו אז השילוש הקדוש הוא המכחול..

לשלושת המרכיבים האלו יש תפקיד אחד משותף: הם שולטים -כל אחד בדרכו האישית- באור המגיע אל החיישן. יחד עם זאת, כל אחד מהם -בנפרד- ישפיע בצורה אחרת על התמונה.

לפני שאני אדבר על המונחים האלה שלחלקכם אולי לא מוכרים כל כך אני רוצה שנדבר רגע על העין האנושית.

העין

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

בטח מוזר לכם שפתאום בא לי לדבר על העין אבל תדעו שברגע שהבנתי איך העין שלנו עובדת הבנתי הכל..

אני לא מעוניין להיכנס לאנטומיה של העין אז אתייחס לשלושה מרכיבים עיקריים: האישון, העפעף והרשתית.

האישון – תפקידו לשלוט בכמות האור הנכנסת אל הרשתית. שלא יהיה חזק מדי ולא חלש מדי..

העפעף – תפקידו בעין הוא לשמור על הלחות שלה ולצמצם את כמות האור. אם הוא סגור – לא נראה דבר.

הרשתית – היא הגב – אליה מתכנסים כל קרני האור לכדי תמונה ומשם לעיבוד במח.

אם נמיר את העין למצלמה אז האישון הוא הצמצם, העפעף הוא התריס והרשתית היא החיישן.

עכשיו, אני מניח שזה קצת יותר ברור אז לפני הכל בואו נכיר את העין המכאנית שלנו – המצלמה והעדשה.

old camera and lens

צמצם

הצמצם הוא מנגנון מכאני היושב בלב העדשה ובנוי ממספר עלים. הצמצם הוא בעצם החור שדרכו עובר האור אל החיישן. תפקידו לאפשר לנו שליטה בכמות האור העוברת דרך העדשה ע”י כך שאנו יכולים להגדיל ולהקטין את החור.

Camera diaphragm aperture with flare and reflection on lens

ממש כמו בעין שלנו – כשיש הרבה אור האישון קטן וכשחשוך הוא גדל. אצלנו זה קורה באופן אוטומטי וזאת כדי למנוע מהעין שלנו להסתנוור. במצלמה יש לנו שליטה מלאה בעניין.

מפתח הצמצם

גודל הצמצם נקבע בערכים בינלאומיים המכונים F-Stops. הם זהים בכל המצלמות והעדשות הקיימות בשוק.

ז”א שצמצם 2.8F במצלמת ניקון כלשהי יעביר את אותה כמות אור שיעביר צמצם 2.8F של מצלמת קנון.

אלו הם מפתחי הצמצם המקובלים:

camera shutter symbols vector illustration

קיימים גם ערכי צמצם פתוחים יותר כמו צמצם 1.4F וגם סגורים יותר כמו צמצם 64F.

עליכם לדעת דבר מאוד חשוב!

ככל שערך המספר קטן יותר כך הצמצם פתוח יותר – ז”א שפתיחת סטופ אחד תגדיל לנו את כמות האור פי 2.

ככל שערך המספר גדול יותר כך הצמצם סגור יותר – ז”א שסגירת סטופ אחד תפחית את כמות האור בחצי.

אתם בטח שואלים את עצמכם למה הצמצם מוגדר במספרים כאלה? הרי יכלו להקל עלינו ולקרוא להם: 1, 2, 3, 4….

אז כמובן שיש כאן מתמטיקה שכרגע אתם לא זקוקים לה יותר מדי מלבד לדעת את העובדה שמפתח הצמצם הוא היחס שבין הקוטר של העדשה לבין אורך המוקד. אולי בהזדמנות אחרת אתן הסבר מפורט יותר בנושא אך העובדה הזו תקל עליכם לדעת מדוע הצמצם שבטלפון שלכם הוא 2.8 ובכל זאת הוא קטן יותר מצמצם 16 בעדשה מקצועית.

הצמצם ועומק השדה

עומק שדה הוא מושג בצילום ובאופטיקה והוא מציין את טווח המרחקים שלפני ואחרי מישור המוקד (פוקוס) בהם עדיין קיים הפוקוס. מלבד השליטה בכמות האור הנכנסת אל החיישן – לצמצם יש תופעת לוואי ידועה. הוא משפיע בצורה ברורה מאוד על עומק השדה שלנו. ככל שהצמצם יהיה פתוח יותר – עומק השדה בתמונה יהיה קטן יותר ולהיפך. ז”א שאם נשתמש בצמצם פתוח – טווח הפוקוס יוקטן ואם נסגור צמצם טווח הפוקוס יגדל.

סורי על הסידור המהיר במיוחד הזה אבל התמונות הבאות צולמו רק כדי להמחיש לכם את ההבדלים שבין צמצם פתוח מאוד לצמצם סגור מאוד.

לחצו על התמונה להגדלה. צילום: תומר אלמקייס
לחצו על התמונה להגדלה. צילום: תומר אלמקייס

אז הבנו את 2 התפקידים של הצמצם ואפשר לעבור הלאה.

סגר/תריס

הסגר הוא התקן מכאני המותקן במצלמה ותפקידו לתת לנו שליטה על זמן החשיפה ע”י פתיחתו וסגירתו בדומה לעפעף בעין. זאת אומרת שבשליטה מלאה על הסגר אנו יכולים להגדיר מה יהיה הזמן בו החיישן/סרט הצילום ייחשף לאור.

מהירויות הסגר נמדדות בערכים של זמן. לדוגמא: הערך 1/125 מתאר לנו מהירות חשיפה של שנייה חלקי 125 והערך 1/2 מתארך לנו זמן חשיפה של חצי שנייה.

תצוגה נוספת של זמן מגדירה לנו שניות שלמות והיא מגיעה במספרים שלמים עם הסמן “. לדוגמא: הערך “3 מתאר לנו זמן חשיפה של 3 שניות. ז”א שהחיישן/סרט הצילום נחשף לאור במשך 3 שניות שלמות.

עכשיו אתם כבר יודעים שאם נחשוף למשך שנייה אחת (“1) נקבל הרבה יותר אור מאשר נחשוף למשך 1/3 שנייה שכן במהירות של שנייה אחת אנו חושפים את החיישן להרבה יותר אור.

ברוב המצלמות המקצועיות מהירויות התריס מתחילות ב”30 (30 שניות) ונגמרות ב1/4000 או 1/8000 ואפשרות נוספת לחשיפת BULB שזה אומר שאנו קובעים מתי הסגר יפתח ומתי הוא ייסגר וזה יכול להימשך כמה זמן שנרצה כל עוד הסוללה של המצלמה תחזיק מעמד.

מהירות סגר ותנועה

דמיינו לעצמכם תריס שנפתח למשך שנייה אחת ונסגר. במשך שנייה שלימה נכנס אור לחיישן וכל מה שקרה בשנייה הזו נקלט בחיישן.

מדהים נכון?

אז מצד אחד  כשאנו מצלמים מהיד אנחנו צריכים להיזהר לא לצלם במהירויות נמוכות כדי שהתמונה לא תימרח אלא אם כן זה משהו שעושים בכוונה תחילה.

תמונה שצולמה עם מריחה ידנית בכוונה תחילה. צילום: תומר אלמקייס
תמונה שצולמה עם מריחה ידנית בכוונה תחילה. צילום: תומר אלמקייס

מצד שני בעזרת התריס אנחנו יכולים למרוח תנועה ע”י מהירויות סגר נמוכות. זה יכול להיות בנחל זורם, בפארק השעשועים, ברחוב או בכל סיטואציה אחרת שתרצו להדגיש את הדינמיות בתמונה ולהכניס בה חיים.

בתמונה הזו סיבוב מהיר מאוד של הקרוסלה, התמקדות על הזוג וחשיפה במהירות של 1/60 מהיד גרמה לכל הרקע להימרח ולזוג להישאר חד.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

בתמונה הזו עקבתי עם המצלמה על רוכב האופניים באותה מהירות בה האופניים מתגלגלות וכך הנושא שלי נשאר חד והרק נמרח בצורה כזו.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

עכשיו דמיינו לעצמכם תריס הנפתח במהירות של 1/8000 של השנייה. במהירות כזו אנו יכולים להקפיא כדור של רובה אם נדע לעשות זאת נכון. אז נכון שלרוב האנשים אין כמעט צורך להגיע למהירות חשיפה כזו אבל גם מהירויות נמוכות יותר כמו 1/60 יכולות להקפיא תנועה לא מהירה במיוחד כמו רעידות קטנות של היד. כשאנו מצלמים מהיד אנחנו ברוב המקרים רוצים להקפיא תנועה כדי שתנועות הידיים שלנו לא ייקלטו במצלמה ויגרמו למריחת הנושא.

הנה לכם דוגמא לקומפוזיציות זהות בחשיפות שונות.

מריחה והקפאת תנועה ע"י שינוי זמן החשיפה. צילום: אביב קורט
מריחה והקפאת תנועה ע”י שינוי זמן החשיפה. צילום: אביב קורט

בחשיפות ארוכות בהן המצלמה סטטית והנושא בתנועה נדרשת חצובה לשמירה על ייצוב המצלמה. עם הזמן אתם תפתחו טריקים לאלתור חצובה בשטח כמו להניח אותה על הרצפה, על סלע או ספסל אבל זה לעולם לא ישמש תחליף לחצובה אמיתית.

העצה שלי – רכשו לכם חצובה אחת טובה ותשאירו אותה באוטו תמיד. שתהיה שם, אתם לא יודעים מתי תזדקקו לה.

ISO – רגישות החיישן/סרט הצילום לאור

ISO הוא תקן בינלאומי לקביעת הרגישות לאור בסרט הצילום. לכאורה הוא מדבר על סרטי הצילום שם הרגישות נקבעת ע”י חומרים כימיים המרוחים על סרט הצילום אך שרד איתנו גם לעידן הדיגיטלי וממשיך לציין את מידת הרגישות של החיישן. התקן מבוסס על המקור בארה”ב הנקרא ASA.

מה שאתם צריכים לדעת זה שככל שמספר ה-ISO גבוה יותר כך החיישן רגיש יותר לאור.

ל-ISO השפעה גדולה על איכות הצילום. ככל שנעלה עם מספר ה-ISO ורגישות החיישן תעלה ייווצר לנו “רעש” (לשעבר גרעיניות) בתמונה.

הנה דוגמא לאותו “רעש” שאני מדבר עליו.

שימו לב לגרעיניות בתמונה. צילום: תומר אלמקייס
שימו לב לגרעיניות בתמונה. צילום: תומר אלמקייס

בימינו המצלמות יכולות להגיע למספרים גבוהים ב-ISO מבלי לפגוע באיכות כמעט בכלל אך עדיין מומלץ שלא להשתמש ב-ISO אם אין צורך בו.

ידידיי, עברנו את החלק הראשון בפוסט שהציג לכם את מבנה העין השלישית שלנו. עכשיו נשאר לכם לדעת איך לשלוט בכל אחד מהם בנפרד ובכולם ביחד ולצאת לצלם.

אז באמת היו לא מעט מקרים שאנשים התקשו בסינכרון של השילוש היפה הזה ולא ידעו מה לעשות ואיך, ומתי צריך מה..

אז לפני הכל יש סדר לכל דבר ואם תתרגלו לפעול לפי סדר מסוים, אתם תוכלו לשלוט בנושא מהר מאוד ואולי כבר מהיום.

אז איך מתחילים?

למען הסדר הטוב אני אתייחס למספר סיטואציות פוטנציאליות כדי להסביר בצורה הכי ברורה שיש את התפקיד של כל אחד מהמרכיבים הנ”ל.

סיטואציה א’ – צילום ילדים

מכירים את זה שאתם באים לצלם את הילד/אחיין/נכד שלכם והוא לא מפסיק להתרוצץ בפארק? אתם מגיעים הביתה וכל התמונות שצילמתם מטושטשות/מרוחות ואתם מבואסים כי אין אפילו תמונה אחת שאפשר לשתף בפייסבוק ולהתלהב?

אחרי שקראתם יותר מחצי מהפוסט הזה אתם בטח מתארים לעצמכם מה אתם צריכים לעשות. נכון, אתם צריכים לצלם במהירות סגר גבוהה על מנת לגבור על המהירות של הילד המתרוצץ ובנוסף תגבור על תנועות הידיים ובכך תקפיא את הסיטואציה.

בסיטואציה מסוג כזה אנחנו ניתן קודם כל העדפה למהירות הסגר כדי לאפשר למצלמה להקפיא תנועה.

אבל רגע.. אם הגברתם את מהירות התריס נכנס לחיישן פחות אור. נכון, ובדיוק לשם כך יש לנו גיבוי (או פיצוי).. פותחים את הצמצם בהתאם ומכניסים יותר אור. תנאי תאורה חלשים? פתחתם את הצמצם עד קצה גבול היכולת והתמונה עדיין חשוכה? תגבירו את רגישות ה-ISO.

די פשוט, לא?

בתמונה הזו נראית אלינור כאילו היא הדבר הכי רגוע בעולם אך מה שאתם לא יודעים הוא שבזמן הצילום היא הלכה קדימה ואחורה הלוך חזור וכדי לתפוס אותה חדה וברורה הייתי חייב להעלות את מהירות הסגר.

L
צילום: תומר אלמקייס

סיטואציה ב’ – צילום נחל זורם

אתם עושים טיול עם המשפחה בחו”ל והגעתם לנחל יפהפה באמצע יער עבות. צבעי הסתיו והריח שלו ממלאים את האוויר ואתם רוצים להעביר את ההרגשה הזו בתמונה כך שבכל פעם שתסתכלו בה תריחו את הריח המשכר הזה ותרגישו את החוויה כאילו חזרתם לשם. אם תצלמו מהיד תצטרכו לעבוד במהירות גבוהה וכך תנועת המים של הנחל תוקפא בצילום ולא תהיה דינמית. אם נבחר למרוח תנועה אנו ממש נביא לצופה את ההרגשה כאילו הוא נוכח שם והמים זורמים. את זה נעשה, כאמור, בשימוש בחשיפה ארוכה ע”י כך שנגדיר למצלמה לצלם במהירות תריס נמוכה. לא לשכוח חצובה!

שימו לב להבדלים בין שתי התמונות הבאות. בתמונה שנחשפה למשך זמן של  1/3 שנייה אפשר לראות את סימני המים המרוחים לעומת התמונה השנייה שצולמה במהירות של 30 שניות שהמים כבר נראים כמו ענן.

חשיפה למשך 1/3 שנייה. צילום: תומר אלמקייס
חשיפה למשך 1/3 שנייה. צילום: תומר אלמקייס
צולם בחשיפה של "30 (30 שניות). צילום: תומר אלמקייס
צולם בחשיפה של “30 (30 שניות). צילום: תומר אלמקייס

נ.ב. בשימוש בחצובה תשתמשו בערך ה-ISO הנמוך ביותר כי שם אתם ממש לא צריכים אותו.

אם בכל זאת אתם מסתבכים וחוששים לפספס רגעים בגלל התעסקות יתר או שסתם בא לכם להתפנק ולא לעבוד קשה, קיים במצלמה מצב “עדיפות סגר”. מצב זה מאפשר לכם לקבוע את מהירות הסגר ולתת למצלמה לפצות את החשיפה ע”י מערכת מדידת אור אוטומטית שתגדיר לבד את מפתח הצמצם. מצב זה נקרא S במצלמות ניקון ו-TV במצלמות קנון.

סיטואציה ג’ – צילום פורטרט

במקרה של צילום אנשים או פורטרטים אנו לרוב נבחר להגדיר קודם כל את הצמצם כי סביר להניח שאנחנו רוצים להפריד את המצולם שלנו מהרקע.

תזכורת: צמצם פתוח ייתן לנו עומק שדה רדוד  ויפריד את הנושא מהרקע בצורה יפה וברורה.

את פיצוי החשיפה במקרה הזה אנחנו עושים עם מהירות הסגר כאשר אנו מתחשבים בגבולות הגזרה שלנו כדי לשמור על הקפאת תנועה אופטימאלית (תנועות ידיים וזה..). אם הגעתם לקצה גבול היכולת והתמונה עדיין חשוכה שוב רגישות ה-ISO נכנסת לשימוש.

עומק שדה רדוד יוצר הפרדה מושלמת מהרקע. צילום: תומר אלמקייס
עומק שדה רדוד יוצר הפרדה מושלמת מהרקע. צילום: תומר אלמקייס

סיטואציה ד’ – צילום נוף

צילום נוף הוא אחד מהנושאים המרגיעים ביותר. אין לחץ ויש את כל הזמן שבעולם לבחור קומפוזיציה ולנסות חשיפות שונות. הרי הנוף לא יברח לנו לשום מקום. כשאני מצלם נוף זה ממש כמו לעשות מדיטציה עם המצלמה. יש לי זמן לחשיפות ארוכות, צמצמים סגורים ו-ISO נמוך וכך להגיע לתוצאות האיכותיות ביותר.

בצילום נוף אנו ברוב המקרים נרצה לצלם בצמצמים סגורים ככל הניתן וזאת על מנת לקבל עומק שדה גדול וחדות מרבית.

אם אתם עם חצובה (וחסר לכם שלא..) אז אתם כבר יודעים שערך ה-ISO יישאר בערכו הנמוך ביותר (ברוב המצלמות הערך הקטן ביותר הוא 100 וישנם מצלמות שהוא נמוך יותר) והחשיפה יכולה להיות ארוכה. כך אנו דואגים שכל התמונה תהיה חדה כתער.

את התמונה הזו צילמתי לפני שנתיים בגיאורגיה. שימו לב שכל הפרטים בתמונה חדים ומפוקסים. גם הקרובים ביותר וגם הרחוקים ביותר. התמונה הזו צולמה בצמצם F11 כדי להגיע לעומק שדה מרבי.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

גם כאן, אם חשקה נפשכם לעבוד קל, קיים במצלמה מצב “עדיפות צמצם”. מצב זה מאפשר לכם להגדיר את מפתח הצמצם ולתת למצלמה לפצות את החשיפה ע”י מערכת מדידת אור אוטומטית שתגדיר לבד את מהירות הסגר. מצב זה נקרא A במצלמות ניקון ו-AV במצלמות קנון.

סיכום

אני חושב שהיום למדתם את אחד מהשיעורים היותר חשובים שאי פעם תצטרכו בתחום של תפעול המצלמה. ההבנה הזו תגרום לכם לצאת החוצה ולהתלהב מכל תמונה כי האפשרויות הן (באמת) אינסופיות..

כמו שראיתם – יש לנו לא מעט מגבלות כצלמים ותמיד שינוי פרמטר אחד יבוא על חשבון פרמטר אחר ובזה אתם צריכים להתחשב כל הזמן.. תמיד אנחנו צריכים לחשוב על המצב האופטימאלי כדי לא לדפוק משהו אחר או לדפוק אותו כמה שפחות..  יחד עם זאת – ה”מגבלות” האלה הופכות להיות יתרונות כשהן מוציאות מאיתנו את היצירתיות בכל פעם מחדש.

כפי ששמתם לב – תמיד בחישובי החשיפה ה-ISO בא אחרון. כי ה-ISO הוא בסך הכל סוג של גלגל הצלה ש(באמת)מציל אותנו בהרבה מאוד מקרים.

אני מקווה שהפקתם תועלת רבה מהפוסט הזה ואני מאוד אשמח לדעת שאהבתם אותו אז אל תהססו לכתוב לי למטה בתגובות ולשתף בחוויות שלכם מהצילומים שאתם הולכים לעשות בקרוב (כי אני בטוח שזה מה שהולך לקרות).

ועד הפעם הבאה שנתראה,

תהיו יצירתיים 🙂

שיעורים נוספים בצילום שכדאי לכם לקרוא:
יסודות הצילום ואיך תוכלו להשתמש בהם כדי לצלם תמונות טובות יותר

יסודות הצילום ואיך תוכלו להשתמש בהם כדי לצלם תמונות טובות יותר

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפמושגי היסוד של עולם הצילום מורכבים מ-לא מעט מונחים שאינם מוכרים לרבים מאיתנו, מכיוון שהם משלבים מושגים טכנולוגיים כמו מבנה המצלמה, מערכות מדידת אור, חיישנים, ISO, רזולוציה, ומונחים מתחום האופטיקה כמו מבנה
פוסט וידאו: 10 טעויות נפוצות של צלמים מתחילים ואיך להימנע מהן.

פוסט וידאו: 10 טעויות נפוצות של צלמים מתחילים ואיך להימנע מהן.

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפכמורה לצילום, אני מחוייב לתת ביקורת על העבודות של התלמידים שלי, בתחילת כל שיעור, וזאת על מנת שהמשתתפים בקורס הצילום יוכלו ללמוד את הטעויות שלהם, ולהמנע מהן או להשתמש בהן ככלי.  עם
100 טעויות שכל צלם חייב לעשות כדי להיות צלם (חלק ב’)

100 טעויות שכל צלם חייב לעשות כדי להיות צלם (חלק ב’)

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפבהמשך לפוסט הקודם שנכתב בעקבות חגיגות 100 הפוסטים שנכתבו בבלוג מאז הוקם, הפעם אציג לכם 25 טעויות נוספות שכל צלם חייב לעשות כדי להיות צלם. כל הטעויות נכתבו מתוך הניסיון האישי שלי
100 טעויות שכל צלם חייב לעשות כדי להיות צלם (חלק א’)

100 טעויות שכל צלם חייב לעשות כדי להיות צלם (חלק א’)

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפהיא שבכתיבת הפוסט הזה אני ממש מתרגש. לפני 4 שנים הקמתי את הבלוג הזה ולא האמנתי שהוא יהפוך להיות בית לכל כך הרבה אנשים שאוהבים ונושמים צילום – כמוני. לא האמנתי שיגיע
שיטת האזורים בצילום: המדריך המלא למדידת אור וחשיפה נכונה

שיטת האזורים בצילום: המדריך המלא למדידת אור וחשיפה נכונה

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפאגלה לכם סוד – לאחרונה, כחלק מהפעילות הבלוגרית שלי, אני מוצא את עצמי מסתובב יותר בקבוצות הצילום השונות שבפייסבוק על מנת לזהות חסרים אצל צלמים ובכך לקבל השראות לפוסטים. אני חושב שאם
חשיפה כפולה בצילום – המדריך המלא

חשיפה כפולה בצילום – המדריך המלא

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפחשיפה כפולה -והכוונה לתמונה אחת בה משולבות 2 חשיפות (או יותר) שונות- זו טכניקת צילום רבת שנים שבפועל החלה כתאונה, כמעט כמו הצילום עצמו. בשלבים המוקדמים יותר של עידן סרטי הצילום, לאחר
כל מה שרציתם לדעת על ה-ISO, כיצד לעבוד איתו ואיך להבין אותו נכון

כל מה שרציתם לדעת על ה-ISO, כיצד לעבוד איתו ואיך להבין אותו נכון

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפבסדנאות שלי,  אני מוצא את עצמי נאלץ שוב ושוב להסביר על חסדיו של ה-ISO, למה הוא טוב, מתי עדיף ומתי רצוי להשתמש בו וכיצד. משום מה, אני מבין שהדעה הרווחת בקרב צלמים
3 בעיות בצילום בתנאי תאורה חלשים והדרכים להתמודד איתן

3 בעיות בצילום בתנאי תאורה חלשים והדרכים להתמודד איתן

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפצילום בתאורה חלשה מהווה את אחד האתגרים הקשים ביותר עבור הצלם, ולא פחות עבור המצלמות והחיישנים הדיגיטליים. חיישן המצלמה דורש אור בכדי ליצור תמונה, וככל שיש פחות אור – כך יצירת התמונה
מה זה “סטופ” בצילום? איך הוא קשור לחשיפה? ולמה חשוב כל כך להבין אותו?

מה זה “סטופ” בצילום? איך הוא קשור לחשיפה? ולמה חשוב כל כך להבין אותו?

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפבוודאי שמעתם לא מעט פעמים את המילה “סטופ” (Stop), ואולי חלקכם לא ממש הבינו במה מדובר. בצילום, כשאומרים “סטופ”, מתכוונים באופן ישיר לחשיפה (סך כל כמות האור המגיעה אל החיישן או סרט
כך תצלמו תמונות פורטרט מושלמות בתאורת חלון בלבד

כך תצלמו תמונות פורטרט מושלמות בתאורת חלון בלבד

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפלפני מספר ימים נפגשתי עם מאפרת שרוצה לצלם את המאופרות שלה בצורה יעילה על מנת שתוכל לשתף את התמונות בפייסבוק באופן מיידי. הסתכלתי על התמונות שהיא צילמה עד היום, ומצאתי את עצמי
תומר אלמקייס
101 תגובות
  1. גפני שליין הגב

    מאמר בפוקוס מקסימלי! ברור ומדויק! תודה…

  2. חנה בגליטר הגב

    אני נהנת מאד מה שעורים שלך ומודה לך מאד על כך בעיקבותי נרשמו עוד חברים

  3. ענף יהודה הגב

    הסבר ניפלא .
    כבוד למאמציך.
    עכשיו מגיע שלב התרגול
    תודה ושבת שלום

  4. שאול ברקאי הגב

    תודה על שעור מאלף .לומד ומחכה להמשך.תודה לך

  5. רוני הגב

    הי תומר מה קורה?
    רציתי להגיד לך תודה על הכתבות המעניינות, הפשוטות , והתמיד רלוונטיות.
    כבר קראתי המון כתבות על צמצמים, מהירות תריס, ואיזו , אבל באמת שהכתבה הזאת עזרה לי להבין הכי טוב את הרעיון, הכל נכתב בצורה פשוטה מעניינת שמסבירה מצויין את הרעיון, אז תודה רבה שוב, ומקווה שאתה עובד כבר על השניה 🙂
    רוני

    • תומר אלמקייס הגב

      היי רוני.

      תודה רבה, אני שמח שאני מצליח להעביר את הכל בצורה ברורה ומובנת. ולגבי השנייה – היא כבר נוכחת 🙂

  6. בן מזרחי הגב

    אחד השיעורים החשובים בצילום אם לא ה… כתבה מעולה. ברורה וכתובה בצורה מסודרת ומובנת לכל הדעות.

    רואים שיש לך יד לכתיבה ולהגשה. הצלח!✌

  7. אריה טננבאום הגב

    שלום תומר
    אני מצטרף לתגובת רוני לכל מילה ותודה רבה מקרב לב.

  8. נאוה הראל הגב

    מאמר ברור ונהדר – המון תודה. ממתינה בקוצר רוח להמשך.

  9. אברהם ינובסקי הגב

    שלום תומר,

    מאמר נהדר וממצא את הנושא, בנוסף סוף סוף מצאתי בלוג בעברית על רמה גבוהה.
    תודה על המאמץ אמשיך לעקוב אחרי מאמרים נוספים.
    אברהם

  10. רינה הגב

    תודה לשיעורים, נהנת כל פעם מחדש לקרא ולעמיק את הידע.

  11. רוני דדון הגב

    מאמר מפוקס מאוד.
    תודה

  12. יעקב ארבל הגב

    נהניתי מאד. המאמר הוסיף לידע שלי. תבורך

  13. שרי הגב

    הסבר מצויין ובגובה העיניים!
    תודה
    מחכה למאמר הבא!

  14. שי הגב

    תודה לך על ההשקעה בשיעורים, ההסברים הברורים והדוגמאות הממחישות, ממש כיף לקרוא ללמוד ולהחכים, טוב שיש אנשים טובים כמוך.

  15. משה הגב

    הדברים נאמרו בשפה ברורה מאוד תודה

  16. גיליארדי ורדה הגב

    תודה על השיעורים בכלל ועל המאמר הנהדר שניתן בצורה ממצא וקלה להבנה
    נהניתי מאוד.

  17. ליטל הגב

    היי תומר, הרבה תודה על המאמר החשוב הזה, ובכלל על האתר המושקע. אני חושבת שהשילוש הקדוש הוא אחד הדברים הכי בסיסיים (אם לא ה…) שחשוב להבין לפני שמתחילים לצלם ועשית זאת בצורה פשוטה ומזמינה לקריאה. אהבתי את זה שהדגמת על נושאי צילום שכיחים, זה ישים ומאוד עוזר להבין. שמחה מאוד שמצאתי אותך 🙂 מצפה להמשיך ולהעשיר את הידע, ליטל.

    • תומר אלמקייס הגב

      היי, ליטל.

      תודה רבה, כיף לדעת שאני מצליח להעביר את הכל בצורה ברורה וקלילה.

      שמח לראות אתך כאן 🙂

  18. אראלה פרידמן הגב

    הי תומר, קראתי בשעת לילה מאוחרת את הפוסט שלך. אהבתי את הפשטות של ההסברים את ההמחשות ובעיקר את אהבת הצילום והצלמים המשתקפת מהדרך בה אתה כותב את הדברים. אני לפחות יכולתי לחוש כמה חשוב לך שאני כפרט שקוראת את הפוסטים שלך בשמחה אצליח לצלם נכון וזה מרגש בימים אלה שהרוב בוטה חריף ולא מפרגן ביחסי האנוש. ואם יורשה לי לבסוף חסר מתחת לכל תמונה שתכתוב מה היו מדדי הצילום שלה כדי שנוכל לדייק את ההבנות שלנו. (כתבת בחלק בלבד) . תודה על השיתוף , זה מאשיר ומרחיב את הדעת.
    אראלה

    • תומר אלמקייס הגב

      תודה רבה אראלה.

      לגבי המפרט על התמונות – ישנן תמונות שזה פשוט לא חשוב לדעת.. מספיק שתדעי שעשיתי פעולה מסוימת ע”מ להגיע לתוצאה כלשהי. המספרים לא תמיד חשובים..

      בכיף גדול ותודה 🙂

  19. רביד הגב

    חייבת להצטרף לקודמיי ולהגיד שהמאמר פשוט מעולה, כ”כ נהיר ומדויק ועשה לי סדר בנושא שהרבה זמן היה קשה לי לתפוש. תודה רבה!

  20. אבי הגב

    נהדר תומר! הצלחת בפשטות ובבהירות להסביר את אחד הנושאים היותר מורכבים בצילום. באמת עושה חשק ליישם את הפרק הזה הלכה למעשה
    תודה רבה!
    אמשיך לעקוב אחריך!

  21. יניב הגב

    אחלה מאמר,למדתי ממנו הרבה…

  22. יורם הגב

    שעור מאלף, ברור וחד, כמה טוב שיש אותך…

  23. אבנר הגב

    זו היא תמצית קורס שלם למתחילים. כתוב בצורה ברורה ומובנת. שמחתי להיודע שאני מוכן לקורס למתקדמים. בשבילי זה שימש לריענון .תודה.
    אבנר

  24. רחלי הגב

    היי תומר. תודה על המאמר שנותן חידוד נוסף ברור וחשוב ל”שילוש”.
    אשמח ואודה לך באם תוכל להתייחס מתישהו גם לנושא הפילטרים.

  25. מיכל הגב

    היי תומר,
    תודה על השיתופים והפוסטים שלך!! למרות שלמדתי צילום ועשיתי קורסים אני לומדת ממך המון וכל פוסט שלך מעיף אותי ללכת לצלם אז תודה…
    אגב תמונות מדהימות אחת אחת!

    • תומר אלמקייס הגב

      היי, מיכל.
      איזה כיף לקרוא מילים כאלה.. איך פיספסתי אותן עד עכשיו? 🙂
      תודה רבה לך ואשמח לפגוש אותך גם בפוסטים הבאים 😛

  26. רותי הגב

    מאמר ממוקד ובהיר, למרות שידעתי את החומר, זה חידד לי אותו. והיה כיף לקרוא, וכמובן תמונות מדהימות.
    מחכה להמשך
    רותי

  27. לילך הגב

    מעולה!!!!! , לא יאומן שמידע אפסי בתפעול מצלמתDSLR אני מתחילה לצלם לבד ולעזוב את האוטומט !! הסברים מעולים , חפרתי ביוטיוב ולא היה הסבר כזה , תודה רבה !!

  28. מאיר הגב

    נהנתי מכל רגע של קריאה. הסבר מדויק, דוגמאות למופת וים של רצון טוב להעביר מידע.
    תודה רבה!

  29. קובי טל הגב

    מאוד נהנה לקרוא את המאמרים שלך אשר כתובים יפה וברור ומקצועי
    באמת סוף סוף מאמרים מקצועיים בעיברית
    מחכה לצאת כבר לצלם..
    תודה לך שאתה מעביר לכולנו את הידע שלך
    בזמן הזה זה ממש לא ברור מאליו..
    הצילומים שלך ממש מדהימים.
    מחכה למאמרים הבאים..

  30. פולינה לוי הגב

    תודה רבה!!
    זהו המדריך הכי ברור ומפוקס שמצאתי באינטרנט. בדיוק התחלתי לצלם עם 0 ידע והמדריך הזה ממש האיר את עיניי.

  31. עינב הגב

    מדריך מדהים! זה היה ברור ומובן מאוד. 🙂

  32. יורם טל הגב

    מאמרים מעולים ומאירי עיניים, כל הכבוד!

  33. מוטי יולזרי הגב

    הי תומר שמתי לב שיש עוד מוטי, אז תומר מאמרים מדהימים אני משתמש בהם ומנסה ללמוד אותם
    יש מאמרים שאני מצלם בניד כדי ללמוד בזמן צילום תודה לך.

  34. אודי הגב

    בדיוק הכתבה שחיפשתי, כמה מקצועי וכמה פשוט להבנה.
    כצלם מתחיל ממש עזרת לי תומר
    מקווה להמשיך לעקוב אחרייך וללמוד..אין כמו לצלם
    שוב תודה

  35. אמנון הגב

    היי תומר!
    הפוסט הזה משלים , מחדד וממקד את דרך החשיבה/הפעלה וגם טרם המון בשיפור התוצאה.
    יישר כוח ותודה לך.
    הייתי מצטרף לבקשה נוספת שעלתה – אם תוכל להתייחס לפלש נוסף המורכב על המצלמה – ציוד מומלץ, מתי וכמה.
    בריאות וכל טוב
    אמנון

  36. סיגלית אזולאי הגב

    שלום תומר…
    אתה מדהים אותי כל פעם מחדש.
    נהנית מכתיבתך והסבריך המפורטים.
    אנח עם הפרעת קשב וריכוז ולצערי צריכה לחזור על החומר שוב ושוב.
    שמחה על האפשרות לחזור על החומר איתך.
    תודה רבה

  37. יגאל פרוכסאד הגב

    מדהים ….הכתיבה וההסבר המפורט שגרם לי להבין דברים שפספסתי
    המון תודה…..

  38. תומר הגב

    וואו בדיוק המאמר שחיפשתי!! סוף סוף מאמר מפורט שמסביר את הבסיס בצורה סופר רהוטה ומקצועית, תודה רבה תומר!!!!!!
    +שאלה:)- לגבי תמונת הנוף מגיאורגיה- כתבת שהשתמשת בצמצם סגור בשביל ליצור עומק שדה לתמונה- האם הצמצם הסגור החשיך למעשה את התמונה לעומת המציאות, כי היא נראית בהירה מאוד עדיין. והאם כפי שהבנתי- בתמונת נוף דומם אין בעצם חשיבות למהירות התריס?
    שוב תודה על המאמר!

    • תומר אלמקייס הגב

      היי, תומר.
      תודה רבה 🙂
      ובכיף, מוזמן תמיד.
      לשאלתך – החשיפה נבנית מהצמצם, התריס והאיזו ביחד..
      זאת אומרת שאם סגרת צמצם, אז אתה צריך “לחפות” על זה באמצעות מהירות תריס או ISO.
      וככה עם כל אחד מהפרמטרים.
      ולכולם יש חשיבות בכל תמונה.
      הכל עניין של מה שאתה רוצה להשיג בסופו של דבר.

  39. ישראל הגב

    ממש נהנתי תודה לא הבנתי מספיק את המושג עומק שדה

  40. קוקי הגב

    מאמר נפלא. ברור, רהוט, נוגע בדיוק בצמתי הבעיות היסודיות של הצלם המתחיל, אך גם מעשיר ועם פרקטיקה ממשית בנוסף לתיאוריה. נהנתי מאוד לקרוא

  41. דפנה הגב

    תומר- הרבה תודות על הפוסטים הנפלאים שלך! בתור צלמת חובבת נלהבת ומתחילה- אני שואבת מהם גם מידע וגם עידוד בהתמודדות עם המושגים והאפשרויות הרבות…
    אשמח לדעת כיצד ניתן לעקוב אחריך באינסטגרם. יש כמה וכמה בשם הזה..
    ושוב תודה

  42. מיכל הגב

    תומר אתה נהדר!
    תשוקת הצילום העזה שלך והרצון לחלוק אותה ואת הידע הרב שצברת, בשילוב עם ההשקעה בפוסטים – מעוררים התלהבות והשראה.
    בכל פוסט שלך ניכרת אהבת האדם שלך שמתבטאת הן בצילומים והן ברצון לקדם ולתרום לקוראייך. מעריכה זאת מאוד ושמחה שגיליתי אותך. תודה רבה!

  43. חני הגב

    המאמר כתוב בצורה מקצועית וקלה להבנה!!! ממש הצלה בשבילי!!! תודה רבה

  44. אוריה הגב

    תומר תודה רבה!!
    אני ממש נהנה ולומד הרבה מהפוסטים שלך.
    אתה מעביר את הדברים בצורה ברורה מאוד והכי חשוב עושה חשק לצאת לצלם..

  45. איתי הגב

    מלךךךךךךךךך תודה

  46. הדס הגב

    רק להגיד מלא תודה על הפוסט. מצלמת הרבה שנים ואף פעם לא הבנתי את סדר הפעולות והאיזונים ביניהם. ההסבר שלך מעולה במיוחד ההדמיה לעין שעזרה לי מאוד בהמחשת הדברים.
    תודה רבה על כלל הפוסטים המעניינים

  47. שירה הגב

    תודה רבה אתה אלוף!
    אני אשכרה נמצאת בקורס צילום ורק עכשו אחרי שקראתי את הפוסט שלך אני מבינה מה אני אמורה לעשות!! תודה ענקית חבל שלא גיליתי אותך לפני

  48. חלי הגב

    כל כך מקצועי וברור
    נהנתי מאוד לקרוא
    ואכן עשה לי סדר בראש

  49. שלמה הגב

    הטקסט של הפוסט בעצמו לא נראה כאן
    איך אפשר לראות אותו?

  50. יעלי קליין הגב

    היי
    גם אצלי לא מופיעה הכתבה
    ומחקתי קבצי קוקיז….
    מה אפשר לעשות?
    תודה

  51. טל ניניו הגב

    היי יעלי,
    אכן הייתה תקלה קטנה בעמוד של הפוסט.
    היא תוקנה והפוסט מוצג עכשיו בצורה תקינה.
    תודה על העדכון 🙂

השארת תגובה

נקודת המבט שלנו

טל ניניו ותומר אלמקייס - הצילום עבורנו הוא דרך חיים, אמנות, צורך להתבטא. לאחר עשרות שנים של תשוקה לצילום שלא נגמרת שהתחילו בהמון ניסויים ותהיות, רצינו ליצור אתר שבו נוכל לעזור לאלו שחיים ונושמים צילום מתוך תשוקה גדולה - כמונו ובכך לקבל הזדמנות להעניק לכם מהידע שצברנו במהלך השנים ולחסוך לכם זמן של ניסויים ותהיות. אנחנו מאמינים שהדרך להיות צלם מתחילה קודם כל מהצורך להתבטא. אם הוא קיים אצלכם - שום דבר אחר לא חשוב כרגע. לימוד נעים, טל ותומר.

אנחנו כבר חברים בפייסבוק?
Call Now Button
גלילה לראש העמוד
Send this to a friend