100 טעויות שכל צלם חייב לעשות כדי להיות צלם (חלק ב’)

בהמשך לפוסט הקודם שנכתב בעקבות חגיגות 100 הפוסטים שנכתבו בבלוג מאז הוקם, הפעם אציג לכם 25 טעויות נוספות שכל צלם חייב לעשות כדי להיות צלם.

כל הטעויות נכתבו מתוך הניסיון האישי שלי כצלם, ומתוך הניסיון האישי שלי כמורה לצילום שנתקל בהמון טעויות ובהמון שאלות של צלמים מתחילים.

סדרת הפוסטים הזו היא סיכום של כל הכתוב בבלוג, כך שכדאי לכם מאוד לשים לב לקישורים שמלווים את הפוסט ושיפנו אתכם לפוסטים נוספים ומלמדים.

קריאה מהנה 🙂

טעות מס’ 26: לא שמים מספיק דגש על הרגש שבצילום.

צילום: תומר אלמקייס.

אני בא במגע עם המון צלמים מתחילים, גם כאן בבלוג הצילום וגם בקורסים ובסדנאות שלנו. אחת הבעיות החוזרות ונשנות היא שצלמים מתחילים פחות מתרכזים ברגש ובתחושות שאפשר לייצר בצילום, ומתקדמים יותר בצד הטכני שמפחיד ומלחיץ אותם יותר מכל דבר אחר.

תזכרו שאת כל הצד הטכני אתם יכולים ללמוד תמיד!!! הוא קיים בכל מקום ברשת וגם כאן בבלוג. את הפן הרגשי קצת יותר קשה לפתח, ולכן אתם צריכים להתחיל להתייחס אליו כבר עכשיו!

בסופו של יום, הסיפור הוא חלק בלתי נפרד מתמונה טובה, והרגש והתחושות שבתמונה, הם חלק גדול מאוד מהסיפור.
אז תרגישו את הסיטואציה שאתם מצלמים ותתחברו אליה, השתמשו באור כמקור גדול להעצמת הרגש בתמונה, התייחסו למבטים, לשפת גוף ולהבעות פנים ותתרגשו מהפרטים הקטנים ביותר.

הנה 10 כלים שימושיים שיעזרו לכם להביע רגש ותחושות בתמונות שלכם.

טעות מס’ 27: לא משתמשים בחוקי הקומפוזיציה.

צילום: תומר אלמקייס.

כשאנחנו מצלמים, בין במודע ובין אם לאו, אנחנו משתמשים בקומפוזיציה. זאת אומרת שאנחנו מקפיאים איזושהי סיטואציה מנקודת המבט שלנו, מזווית הראיה שלנו, ואנחנו מסדרים את האובייקטים הנוכחים בתמונה בסדר הרצוי.
זה קורה גם בציור, במוסיקה, בקולנוע ובאמנויות הבמה.

מאז התחיל הציור לתפוס מקום של אמנות בעולם, התחילו הציירים להבחין בכל מיני גורמים שיודעים למשוך את העין ולהשפיע על המח של הצופה באופן שאנו רוצים. זה התחיל משילובים של צבעים והמשיך למקומות כמו סוגים שונים של קומפוזיציה, קווים ואובייקטים מוליכים, יחסי גומלין, כלל השלישים היוצר חלוקה של הפריים ומצביע לנו על נקודות הזהב ועוד הרבה דברים טובים שקרו בדרך..

אחד המשפיעים הגדולים בתחום הקומפוזיציה היה הצייר לאונרדו דה וינצ’י.

עם היכנסו של הצילום לעולם האמנות, ועם עצם העובדה שהוא התאום הלא זהה של הציור, החלו הצלמים להשתמש בחוקי הקומפוזיציה וליישם אותם על התמונות שלהם.
כך, במהלך השנים, נוצרו כללים, סוגים שונים של קומפוזיציות ואינסוף שילובים שלהם.

אל תוותרו על העניין הזה. לכו עכשיו ללמוד את חוקי הקומפוזיציה ולהשתמש בהם.

טעות מס’ 28: סוגדים יותר מדי לחוקי הקומפוזיציה.

צילום: תומר אלמקייס.

לא, אין לי פיצול אישיות, אם לרגע חשבתם על זה..

חוקי הקומפוזיציה לא נולדו לחינם.. וכולם נוצרו מתוך מחקרים מעמיקים של טובי האמנים. אבל זה לא אומר שאנחנו לא יכולים לשנות אותם מעט, “להפר את החוקים”, ולתת משהו חדש שהוא רק שלנו.
מדי פעם אתם תרצו לחתוך את התמונה באופן שונה וייחודי כדי להבליט דברים מסוימים, או שאפילו תרצו למרכז את הנושא שלכם בפריים למרות ההמלצה של כלל השלישים.

מה שכן, לפני שכל זה קורה, אתם צריכים להכיר היטב את חוקי הקומפוזיציה ורק אז תוכלו לדעת מתי להפר אותם בצורה חכמה שלא תיראה כטעות או כחוסר הבנה.

טעות מס’ 29: מפספסים רגעים חשובים.

צילום: תומר אלמקייס.

לפעמים אנחנו עלולים לפספס רגעים מכריעים רק כי לא היינו מוכנים לסיטואציה או כי התעסקנו בדברים אחרים. אחד הדברים ש”למדתי על בשרי”, זה פשוט להיות מוכן כל עוד אני עם המצלמה עליי. אחרת, אני אכשל.

מה גם שיש המון דרכים לתפוס את הרגע המכריע בצילום. אתם יכולים להביא את עצמכם אל הרגע או לחכות שהרגע יגיע אליכם.
כך או כך, תהיו מוכנים תמיד ואל תפספסו אותו.

טעות מס’ 30: לא מחוברים לסיטואציה.

צילום: תומר אלמקייס.

אם אתם רוצים להעביר רגש בתמונות שלכם, אתם חייבים להרגיש את הסיטואציה שאתם מצלמים ולהתחבר אליה.

אתם מצלמים זוג אוהבים? תתרגשו מהם.
אתם מצלמים מסיבה? תרקדו, תיהנו ותחגגו.
אתם מצלמים מזון? תריחו אותו, תאכלו אותו, תעופו עליו.

רק כך אתם תוכלי להעביר את החוויה שלכם דרך הצילום.

טעות מס’ 31: לא מכירים את שעת הזהב בצילום.

צילום: תומר אלמקייס.

שעת הזהב בצילום זו השעה הקסומה ביותר ביום, ולא לחינם כל הצלמים אוהבים אותה. מדובר בכשעה לפני השקיעה ובכשעה לאחר הזריחה.
בשעות אלו השמש נמוכה בשמיים ויוצרת לנו כיוון תאורה מעניין, עמוק ומפוזר. בנוסף לטוב הזה, השמש מביאה איתה את גווניה הזהובים שיהפכו כל תמונה לחלום.

אם אתם אוהבים לצלם נופים, טבע או אנשים, דעו שזו שעה מושלמת לצילום.
אבל לא הכי מושלמת..

העובדה ששעת הזהב היא קסומה, ממש לא מחייבת אתכם להשתמש רק בה. בכל שעה ביום אתם תוכלו למצוא תאורה שמתאימה לצילום שלכם.
אתם רק צריכים להתבונן.

טעות מס’ 32: מפחדים לצלם מול השמש.

צילום: תומר אלמקייס.

כשאני מצלם אנשים בחוץ, בהרבה מהמקרים אני משתמש בתאורה אחורית. זאת אומרת מאחורי המצולם. זאת אומרת מול העדשה.

לצלמים בתחילת הדרך זה נראה מפחיד ואף מוזר להם שמישהו מצליח לצלם תוצאות טובות מול השמש. אז נכון, צילום מול השמש יכול להיות הצרה הכי גדולה שלכם, אך בו זמנית היא יכולה להיות הדבר הכי מתוק שיש.

לצילום מול השמש יש את הקסם, גם כי לתאורה אחורית יש את הקסם שלה וגם כי כאשר השמש נמצאת מול העדשה, ישנה איזושהי ערפיליות כזו שמוסיפה לאווירה החלומית בתמונות.

אם כך, אז למה זה כל כך מסובך לחלקכם?

מכיוון שכאשר מצלמים מול השמש, צריך לדעת לעשות את זה נכון.. ועד שתקראו את הפוסט “כך תצלמו מול השמש ותצאו מזה בחיים”, אני רק יכול לתת לכם טיפ חשוב:

תתייחסו לרקע שלכם ואל תתנו למד האור להטעות אתכם.

טעות מס’ 33: לא יודעים מה זה מדידת אור.

צילום: תומר אלמקייס.

מדידת אור.. אחד מהנושאים שצריכים ללמוד בקורס צילום בסיסי, ולצערי הרב – להרבה צלמים היום אין מושג בזה.

מד אור זה בעצם חיישן שנמצא במצלמה ויודע לתרגם את כמות האור לערכים של חשיפה (צמצם, תריס, איזו) ובכך לעזור לצלם להגיע לחשיפה הנכונה והרצויה עבורו, במהירות, בקלות וביעילות מבלי להסתמך על מסך המצלמה (שקיים רק בעידן הדיגיטלי).

מדידת אור היא כלי שכל צלם חייב להכיר ולדעת להשתמש בו טוב, כי זה החלק הטכני הבסיסי ביותר שצלם חייב לדעת.

כדי ללמוד עוד על מדידת אור, אתם מוזמנים לקרוא את המדריך המלא למדידת אור וחשיפה נכונה.

טעות מס’ 34: לא לוקחים השראה מעידן סרטי הצילום.

אחד הדברים שאני מודה עליהם (ויש עוד רבים כמוני), זה שזכיתי לגדול על סרטי הצילום ולמדתי להעריך כל פריים כאילו הוא קדוש.
התפישה הזו הביאה אותי להיות הרבה יותר מדויק בתמונות שלי, לחשוב טוב לפני שאני לוחץ, להתבונן יותר, לחפש, לחקור יותר את השטח..

לצלמי הפילם לא היו את כל ה”פריבילגיות” שיש לנו היום.. מסכים במצלמות, פוקוס עוקב, מערכת לזיהוי פנים ועיניים, אפשרות לשינוי האיזון הלבן (WB), אפשרות לשינוי רגישות ה-ISO, קבצי RAW, פוטושופ, לייטרום ועוד הרבה דברים טובים שהעולם הדיגיטלי מביא איתו שקצרה היריעה מלהכיל את הכל.

היום הכל מוגש לנו בקלות ובמהירות. מאכילים אותנו עם כפית בכל מה שאנחנו צריכים, ואני עדיין שומע כאלו שמתלוננים.. ואני באמת לא מבין על מה.
כנראה שככל שיש לנו יותר, אנחנו רוצים יותר..

קחו לכם שבוע מהחיים שלכם. לא יותר. שבוע אחד שבו תחליטו שאתם מצלמים עם המצלמה שלכם וחושבים כמו צלמי פילם.
תצלמו מבלי להסתכל על התמונות שצילמתם (אם יש לכם מסך מסתובב אז תסובבו אותו כך שלא תראו את התמונות).
השתמשו אך ורק בעינית המצלמה ובמד האור, ותחשבו שכל תמונה שאתם מצלמים עולה לכם כסף.

אם אתם רוצים להגדיל ראש, אז תצלמו במצלמת פילם.
אחרי שבוע תחזרו לכאן ותרשמו לי איך היה 🙂

הנה 10 שיעורים שאתם יכולים ללמוד מעידן סרטי הצילום.

 טעות מס’ 35: לא שואלים את השאלות הנכונות.

אם אתם רוצים לקבל תשובות ראויות לשאלות שלכם, אתם צריכים לדעת איך לשאול, מכיוון שהנשאל לא תמיד ידע למה כוונתכם והוא עלול להטעות אתכם שלא במתכוון.
ובצילום זה נפוץ.. הו, כמה שזה נפוץ..

אני מסתובב לא מעט בקבוצות הפייסבוק השונות (וגם לנו יש אחת, אז מוזמנים להצטרף)  ורואה המון שאלות לא נכונות של אנשים.
השאלות הלא נכונות הנפוצות ביותר הן: “באילו נתונים צילמת את התמונה?” ו-“באיזו מצלמה אתה מצלם? התמונות שלך נורא איכותיות”..

אז כמו שזה לא משנה באיזו מצלמה צילמנו כל עוד התמונה טובה, זה לא גם לא משנה באילו נתונים צילמנו..
ממש לא יעזור לכם לדעת את הנתונים של התמונה כי כל תמונה יכולה להיות מצולמת עם המון וריאציות של נתונים ובכולן תהיה אותה חשיפה.
אז יש את הטענה שאם הם ידעו את מהירות התריס שצולמה בתמונה של הרוכב אופניים, אז זה יעזור להם לצלם ככה, או שאם ידעו את ערך הצמצם, אז הם ידעו ליצור תמונה עם עומק שדה דומה. וזו טעות, מכיוון שמריחה או הקפאה של תנועה אינם תלויים רק במהירות התריס, אלא גם במהירות התנועה של הנושא; ועומק שדה לא תלוי רק בצמצם, אלא בעוד 4 גורמים נוספים..

לכן, אני ממש מציע לכם לדעת לשאול את השאלות הנכונות כדי ללמוד לצלם טוב יותר.

טעות מס’ 36: מצלמים יותר מדי תמונות.

זה קצת מחזיר אותנו לטעות מס’ 34, כי זה קצת מתקשר בצורה ישירה לתרבות הצילום הדיגיטלי.

אחת התופעות החמורות ביותר שהצילום הדיגיטלי הביא איתו זה שאנשים מצלמים יותר מדי תמונות לשווא. יש כרטיס זיכרון 128 ג’יגה, יש 11 טרה זיכרון בבית, אז לוחצים.
סתם. ללא סיבה מוצדקת.
לאחר מכן, חוזרים הביתה ונאלצים לעבור על 3500 תמונות מיום צילומים אחד ובסוף מתייאשים והתמונות נשארות ללא יחס, או שהן מלוות את הצלם בתסכול רב .

תעשו לעצמכם טובה, ותחשבו קצת (ממש קצת) כמו צלמי פילם, ותקדישו מעט יותר זמן למחשבה לפני שאתם לוחצים. זה יקצר לכם את כמות התמונות בהמון!! ואתם תופתעו לדעת עד כמה..
כשתעשו את זה, אתם גם תשפרו את הראיה הצילומית שלכם, גם תשמרו על הציוד שלכם וגם תאמנו את המח שלכם לחשוב.

תעשו את זה.

טעות מס’ 37: לא לומדים לעומק את השפה הצילומית.

צילום: תומר אלמקייס.

איך אתם מגדירים את המונח “צילום”?

יתכן שחלקכם יתייחס לצדדים הטכניים שבו, ויהיו גם כאלה שיתייחסו דווקא יותר לצדדים האמנותיים והמסתוריים החבויים בו.
מאז המצאתו, מדיום הצילום עבר המון שינויים – כאלו שקשורים לטכנולוגיה וכאלו שקשורים לאמנות שהולכת ומתפתחת מיום ליום.

צילום זו שפה. שפה שתוכלו לדבר ויוכלו להבין אתכם בכל מקום בעולם, מבלי שתצטרכו להוסיף מילים. למעשה, כל זה נמצא ממש בידיים שלכם. אתם רק צריכים ללמוד להשתמש באוצר המילים של השפה הזו שכולל בין היתר את האור, התזמון, הקומפוזיציה, עומק השדה, הטקסטורה, הפרספקטיבה ועוד..

הנה פוסט שמוקדש כולו לשפה הצילומית כשפת האם של הצלמים.

טעות מס’ 38: לא לומדים טכניקות חדשות.

צילום: תומר אלמקייס.

אם אתם רוצים לדעת לצלם טוב יותר ולקבל שליטה מלאה על הצילום שלכם, אתם צריכים להכיר את טכניקות הצילום השונות. וקיימות לא מעט..

תחשבו על ציור באור, על שילובים של הקפאה ומריחת תנועה, על חשיפות כפולות, על עבודה עם פוקוס עוקב, על שימושים בעדשות ייחודיות, ובגדול – על כל דבר שתוכלו לעשות כדי לקדם את הצילום שלכם ולהיות ייחודיים.

טעות מס’ 39: לא מצלמים מספיק.

אתם משקיעים את מיטב כספכם בציוד חדש, משדרגים את המצלמות והעדשות שלכם, משקיעים זמן וכסף בלימודי צילום, אבל אז אתם מתרצים שאין לכם זמן לצלם, ושאין לכם רעיונות לצילום.
אז כל הציוד שלכם פשוט שוכב בתיק ומחכה..

אם צילום זו האהבה שלכם, אתם צריכים להשקיע בו ולטפח אותו על מנת לפתח אותו. זה אומר שאתם צריכים לצלם הרבה, ודברים שאתם אוהבים. כואב לי הלב כשמישהו אומר לי שצילום זו האהבה שלו, אבל במשך שנה הוא לא נגע במצלמה..
אני בטוח שלא הייתם עושים את אותו דבר עם בן/ת הזוג שלכם.

ואם המצלמה שלכם לא איתכם, אז זו ממש לא בושה בימינו לשלוף את מצלמת הסמארטפון ולצלם איתה. בסופו של יום, אנחנו אמנים ואנחנו חייבים לשמור על כושר.

טעות מס’ 40: ממעטים בלקיחת השראות.

אז אם תהיתם מה אפשר לעשות כשההשראה בורחת מאיתנו, גם לזה יש פתרונות יצירתיים.
וזה בסדר, לכולנו קורה שאנחנו נמצאים ביום חסר השראה ויצירתיות, אבל לפעמים זה משפיע עלינו לרעה ולפעמים אנחנו פשוט חייבים להחזיר את היצירתיות, כי אם מדובר בעבודה, אז אין כל כך ברירה אחרת..

אז אם אתם מוצאים את עצמכם מחוסרי השראה, תעצרו רגע ותצאו מאזור הנוחות שלכם.. תחליפו עדשה, חפשו אור אחר, ואולי גם נושאים אחרים לצילום כדי ‘להתרענן’. חפשו את הדרך להכניס את ‘עצמכם’ לתמונה, צלמו פרויקטים אישיים, שלבו את הצילום שלכם עם אמנות אחרת כמו כתיבה או מוסיקה, אתגרו את עצמכם ואל תתכננו את התמונות שלכם יותר מדי. פשוט תזרמו..

הנה 6 דרכים פשוטות ויעילות שיחזירו לכם את ההשראה בצילום כשזו הולכת לכם לאיבוד.

טעות מס’ 41: לא יוצרים פרויקטים אישיים.

מתוך סדרת התמונות Woman om fire. צילום: תומר אלמקייס.
מתוך סדרת התמונות Woman om fire. צילום: תומר אלמקייס.

כמישהו שעוסק בצילום כבר 13 שנים, אני יכול לומר לכם שקל מאוד ללכת לאיבוד ולטבוע בתוך העולם הזה. כשאנחנו עובדים וזקוקים לפרנס את עצמנו, אנחנו לאט לאט שוכחים שהצילום הוא לפני הכל האמנות שלנו, וכך עלול להגיע היום שהצילום יהיה עבורכם מקצוע בלבד, והאמנות תהיה ממכם והלאה.

יום אחד אני הבנתי את זה והתחלתי ליצור פרויקטים אישיים בזמני הפנוי, ללא מטרות כספיות כאלה ואחרות, אלא למטרת הנפש בלבד. אז מכיוון שאני אוהב לצלם אנשים, התחלתי בלי לשים לב להתעסק בפוטותרפיה ובעצם ליצור סדרות צילום שדרכם המצולם עובר (וגם אני) תהליך של ‘ריפוי’ וקבלה עצמית.

תנחשו כמה זה מספק אותי..

אז זה באמת לא משנה מה אתם אוהבים לצלם. פשוט תקדישו זמן איכות עם המצלמה, צאו לצלם נופים, פרפרים, שדות, פרדסים, צילומי רחוב, צילומי סטודיו, פורטרטים או כל דבר אחר שעולה לכם לראש. זה רק יפתח אתכם יצירתית. כולנו צריכים את זה.

טעות מס’ 42: נוסעים רחוק כדי לצלם תמונות טובות.

צילום: תומר אלמקייס.

לוקיישנים הם עניין כל כך מדובר בעולם הצלמים, עד שאנשים משקיעים המון זמן על נסיעות למקומות רחוקים. לפעמים זה בסדר גמור, אבל רוב הזמן אנחנו מפספסים את הדברים שיש לנו מתחת לאף שלנו.

אחד הדברים הטובים (ויש עוד הרבה) שלמדתי מצילום חתונות זה שבאמת לא צריך להרחיק לכת על מנת לצלם בלוקיישן יפה. עם ראיה טובה, שימוש נכון באור ובקומפוזיציה ומעט יצירתיות, אתם תוכלו לצלם בסביבה שנמצאת לידכם ברגע זה. ואם אתם תסמכו על עצמכם, אז גם ייצא מזה משהו טוב 😊

טעות מס’ 43: מסתמכים על תנאי מזג האוויר.

צילום: תומר אלמקייס.

הרבה פעמים, צלמים נאלצים לחכות למזג אוויר טוב כדי לצלם, אבל לא תמיד יש סיבה טובה והגיונית לכך. אם מדובר בהפקה כלשהי שהקונספט שלה דורש צילום במזג אוויר מסוים, זה בסדר כמובן.
הבעיה היא כשאין איזשהו צורך במזג אוויר ספציפי, ועדיין אנחנו מחכים למזג אוויר טוב יותר, בעיקר בגלל עניין התאורה.

אז לא תמיד אתם באמת צריכים את זה. להיפך.. נסו לצאת גם בתנאים שקצת מקשים עליכם ולמדו איך ‘להתמודד’ איתם. אתם תופתעו לגלות שגם בתנאי תאורה קשים מאוד אפשר לצלם ולהגיע לתוצאות משביעות רצון.
ממש כמו בתמונה שלמעלה, שצולמה בשעה 14:00 בצהריים (בתאורה טבעית) כשהשמש קשה, אבל עם קצת מחשבה ושימוש ברפלקטורים, אפשר ליצור סטודיו בשטח.

טעות מס’ 44: משתמשים בפלאש המובנה של המצלמה.

הגיע הזמן שמישהו יגיד את זה. מצלמה המיועדת לצלם המקצועי לא צריכה לכלול פלאש מובנה. הוא מיותר ולא תורם לנו בשום צורה. גם אם נרצה להשתמש בו, עם רוב העדשות אנחנו לא נוכל לעשות את זה מכיוון שהאור של הפלאש ייצור צל של העדשה בתחתית הפריים.

אז למה בכל זאת הוא שם? אני באמת לא יודע..

בכל אופן, עדיף להשתמש באור הסביבתי (אם קיים) ולהעלות את רגישות ה-ISO, מאשר לצלם עם הפלאש המובנה של המצלמה שגם יעלים את העומק הויזואלי מהתמונות שלכם מכיוון שהוא מאיר מאותו הכיוון של הצילום.

אם אתם רוצים לדעת לצלם עם פלאש, אז דלגו לטעות הבאה.

טעות מס’ 45: חושבים שפלאש הורס את התמונות.

צילום: תומר אלמקייס.

יכול להיות שאתם לא אוהבים לצלם עם פלאש, או מעדיפים שלא לעבוד אתו. אך האם חשבתם מתישהו על הסיבות לכך?

אני שומע הרבה פעמים תשובות כמו פלאש הורס את התמונות כי הוא משטיח אותן, או שהוא הורס אותן כי הוא יוצר יותר מדי אור. אם אתם חושבים לפחות את אחד משני אלו, אז אתם טועים כי:

  1. פלאש לא משטיח את התמונות. תאורה מאותו כיוון של המצלמה – כן.
  2. פלאש עלול להרוס את התמונות והוא גם עשוי לשדרג אותן. אפשר לשלוט בזה.

לצלם עם פלאש זה בדיוק כמו לצלם עם פנס, רק שפלאש הוא הרבה יותר חזק בעוצמות שלו והוא מאפשר שליטה מלאה על עוצמת ההבזקה.
דבר נוסף – פלאש לא חייב להיות רק על המצלמה או להאיר תמיד מכיוון העדשה. הוא יכול להיות מוקפץ מקיר או מתקרה והוא יכול להיות על חצובה בצד, כך שתוכלו לשלוט בכיוון האור הרצוי.

אתם תוכלו להוסיף לו גם מרככים, מפזרים או ממקדי תאורה על מנת להגיע בדיוק לתוצר שאתם רוצים.

כנסו למדריך המלא לצילום עם פלאש כדי ללמוד עוד על הקסם הזה.

טעות מס’ 46: משתמשים בפלאש כשלא צריך ולהיפך.

בעידן הצילום הנוכחי, רמת הרגישות של החיישן הדיגיטלי יכולה להגיע לרמות שעד לפני מס’ שנים יכולנו רק לחלום עליה. במצבים שלפני 10 שנים הייתי חייב לצלם עם פלאש, היום אני יכול ‘להסתפק’ בלהעלות את רגישות ה-ISO ולהישאר נאמן יותר לסיטואציה המקורית.

זאת אומרת, שהיום, יותר מאי פעם, אני מוצא את עצמי מצלם עם פלאש בעיקר כשאני רוצה, ופחות כשאני צריך.

אז מתי אני רוצה לצלם עם פלאש?
במשפט אחד: במצבים שבהם אני רוצה שליטה על האור שמאיר את הנושא שלי.

והנה פוסט שיציג לכם 7 טעויות שלעולם אל תעשו כשאתם מצלמים עם פלאש.

טעות מס’ 47: נשארים חסרי ביטחון מבלי לטפל בבעיה.

זו בעיה נפוצה ודי מוצדקת בסה”כ, ובאמת שצלם בתחילת דרכו לא צריך להיות עם ביטחון מופרז בצילום שלו, אבל חוסר ביטחון מוחלט רק יכניס לכם לראש שאתם פחות טובים ממה שאתם, ושאתם לא תדעו מה צריך לעשות במקרה שיפתיעו אתכם.

לעומת זאת, אם יהיה לכם ביטחון בצילום שלכם, אתם תדעו שיהיה לכם פתרון לכל בעיה ושתדעו להתמודד עם כל סיטואציה.
כל מה שאתם צריכים לעשות בשביל זה, זה לתרגל הרבה, לשלוט במצלמה שלכם ובנתוני הצילום, לנהל את המטרות שלכם, להתבונן מדי פעם על עבודות ישנות שלכם ולהרגיש את השיפורים שחלו בכם, לתת לעצמכם ביקורת, ולעולם לא להשוות את עצמכם עם צלמים אחרים.

ברגע שאתם תדעו שאתם יכולים להתמודד עם הכל, אתם תתמודדו עם הכל, ועם זה יגיע גם הביטחון שלכם בצילום.

הנה 5 טיפים קצרים שישפרו את הביטחון העצמי שלכם כצלמים.

טעות מס’ 48: לא מכירים לעומק את עקרונות הצילום.

קשה להיות בעלי ביטחון עצמי גבוה בצילום אם לא מכירים לעומק את עקרונות הצילום.

עקרונות הצילום מרכיבים בתוכם את האור, את הרישום באור, את הבנת האור, את הטווח הדינמי של המצלמה, את מרכיבי החשיפה (השילוש הקדוש שכל צלם חייב להכיר), את כל עניין האופטיקה, קצת פיזיקה, מתמטיקה ועוד..

ישנן לא מעט דרכים לקרוא וללמוד על העקרונות האלה. תוכלו לעשות זאת בבלוגים ברשת, בספרים או בקורס שיקנה לכם לימודי צילום מסודרים.

כך או כך, כשאתם רוצים שליטה מלאה, אתם תקבלו אותה רק עם ידע.

טעות מס’ 49: משתמשים בזום של המצלמה במקום ברגליים.

למרות שאני חסיד גדול של עדשות הפריים, אני לא נגד עדשות זום ואני לא נגד זום באופן כללי.

אז כן, לפעמים אני מוצא את עצמי מתבאס שאין לי עדשת זום אחת לפחות שיכולה להקל עליי במצבים מסוימים, אבל בסך הכל מאז שהתחלתי להתקרב למצולמים שלי עם הרגליים במקום עם הזום, הצילום שלי נהיה טוב יותר.
קרה שם משהו ברמת החיפושים שלי אחרי הפריים הנכון והאור הנכון, ופתאום אני מצאתי עת עצמי מצלם הרבה פחות תמונות, כי אני חושב יותר לפני כל לחיצה.

אז גם אם אין לכם עדשת פריים, פשוט תלמדו כיצד לעבוד עם עדשת זום, כי יש לה נטייה לעודד עצלנות יתר.
הרי כמה פעמים אתם פשוט סובבתם את טבעת הזום במקום להתקרב? אני מניח שהרבה..

כשאנחנו מסובבים טבעת זום מהמקום שלנו, אנחנו בסך הכל עושים קרופ לתמונה. כשאנחנו מתקרבים פיזית ומשנים את אורכי המוקד, אנחנו משפיעים בעיקר על הפרספקטיבה של התמונה. כשתנסו את זה אתם תבינו בדיוק את ההשפעה לכך.

טעות מס’ 50: לא לומדים צילום באופן מסודר.

מצד אחד, דור הצלמים של היום הם בני מזל. המידע כל כך נגיש ברשת, בכל מקום. רק תרשמו מילה לחיפוש בגוגל ותגיעו למקום שחיפשתם. מצד שני, לפעמים אנשים סוגדים כל כך למידע שקיים ברשת, שהם לא רוצים להשקיע בלימודי צילום מסודרים.
אז לאנשים מסוימים זו באמת יכולה להיות פלטפורמה מעולה ללימודי צילום, אבל להרבה אנשים זה עלול ליצור בלבול במושגים ובסדר שלהם, ולכן קורס צילום עשוי להיות יתרון ענק. קל וחומר כאשר משלבים אותו עם לימודים עצמיים.

היתרון הגדול ביותר של לימודי צילום הוא שאתם מקבלים הדרכה מסודרת ממורה שאתם בחרתם ללמוד ממנו, לפי סדר לימוד מומלץ, עם תרגילים שבונים את הצלם שבכם, יחד עם ביקורת עבודות תמידית.
בנוסף לכך, אם אתם עושים את זה בקבוצה, אז תוסיפו לזה את הלמידה של אחד מהשני, שזה חשוב מאוד!

ברשת, לעומת זאת, אפשר ללכת לאיבוד בקלות. אפשר ללמוד הכל דרך הרשת, אבל כצלמים בתחילת הדרך, אנחנו צריכים סדר לימוד מסוים על מנת להבין את הכל לעומק ושנהיה עם שליטה מלאה.

כל הזמן מגיעים לקורסים שלי אנשים שמצלמים המון שנים ולמדו רק מהרשת, מבלי ללמוד צילום בצורה מסודרת ומבוקרת. המכנה המשותף בין כולם זה שהם יודעים ומכירים מושגים, אבל הכל מתבלבל להם והם לא יודעים לשייך דבר אחד לאחר.

אז לימודי צילום מסודרים לא חייבים להיות לימודי תואר אם זה לא מה שאתם רוצים, אבל לקחת קורס צילום או שניים, סדנאות צילום שיעשירו את הידע שלכם וילמדו אתכם תפישות שונות, שיעורים פרטיים בצילום לחיזוק של נושאים פרטניים, ואפילו להשתלב כעוזרי צלם כדי ללמוד להתמחות בתחום צילום ספציפי.

כך או כך, דור הצלמים של היום הם בני מזל. היום יש לנו את כל הדרכים ללמוד, כך שכל אחד יכול לבחור את הדרך המתאימה לו ביותר.
תנצלו את זה!

והנה פוסט שכולו מוקדש ל-5 דרכים יעילות ללמוד צילום.

לסיום

אני מסיים את הפוסט הזה וחושב על איך שכל פסקה שכתבתי הובילה אותי לכתוב את הפסקה הבאה בצורה כמעט מושלמת, איך שדבר מוביל לדבר, ואיך שחוסר הבנה בדבר אחד יכול להשפיע על הרבה דברים אחרים.
אני מקווה שסדרת הפוסטים הזו תעשה לכם הרבה סדר בבלגן, תשלח אתכם למקומות הנכונים, ואולי גם תלמד אתכם דברים חדשים.

אם אהבתם את הפוסט, אתם מוזמנים להגיב כאן למטה, לשאול שאלות, להביע דעה.
כמו כן, אתם ממש מוזמנים לשתף את הפוסט לחברים שלכם ולהירשם לניוזלטר שלנו, כך שתוכלו להיות הראשונים לדעת על כל פוסט חדש שעולה לאוויר.

אז נתראה בפוסט הבא 😊

 
תומר אלמקייס
21 תגובות
  1. רות ברין הגב

    תודה רבה, מלמד ומעשיר את הידע בנושא הצילום

  2. דוד גרינפלד הגב

    קורא, לומד, קורא שוב, מתרגל וממשיך ללמוד ממך.
    תודה

  3. דוד רוחס הגב

    היי תומר
    אני חושב שאתה כל כך צודק.. לגמרי דבר שני
    אתה מאלה הרבה מאוד סוגיות כן כן …חלק גדול מן הטעיות זה צלמים בתחילת הדרך.. חלק מהם הם חוסר ביטחון עצמי אני חושב שאתה כל כך נוגע בהרבה נושאים.
    לסיכום גם אני לומד בלומד יש לי הרבה מאוד מה לכתוב אבל לפעם הבאה ..

  4. Shlomo Taub הגב

    תודה רבה על השיתוף בידע.
    כתוב ומוסבר – מעולה.
    שלמה

  5. דוד דקל הגב

    תודה רבה. תענוג לקרוא את ההסברים שלך. הם מדוייקים. הם מחכימים. בשפה שכל אחד יכול להבין. הם פרי הידע והנסיון שצברת. ואתה מחלק אותו באהבה.

  6. דפנה בן יהודה הגב

    נהנתי מאוד לקרוא את הפוסט הזה עם ה-25 נקודות שצריך לשים לב וכמובן גם את הפוסט הקודם.
    תודה תומר

  7. רווית הגב

    נהדר, פוסט מעניין מעשיר ומלמד. תודה :))

  8. חנה הגב

    תודה רבה
    אתה בחור עם המון נתינה וראוי להערכה גדולה
    הכל מוסבר היטב ומעניין הטיפים חשובים מאוד

  9. פאול פרקש הגב

    תודה רבה רבה !!! מעשיר מאוד !

  10. פאול פרקש הגב

    תודה רבה רבה ! מעשיר מאוד !!

  11. משה כהן הגב

    כמו תמיד … מוסבר בצורה מעניינת, ברורה , עוזרת ומועילה בצורהמושלמת.
    לאחר קריאת חלק א + ב משאיר טעם של עוד . …. ממתין לחלק ג’ + חלק ד’ (מטעות מספר 51 ועד טעות 100 ).
    תודה רבה לכם תומר וטל ה”ענקים”.

השארת תגובה

Call Now Buttonvar p_track = "747087127"; varcn_track = "phone"; var ccid_track = "205-259-4311";varmsbcac = "900";
דילוג לתוכן
Send this to a friend