מה אנחנו באמת צריכים כדי לצלם פורטרט טוב? האם אנחנו מחויבים שיהיו ברשותנו 7 פלאשים, 5 מטריות, 6 לייטבוקסים, 8 רקעים שונים, מאפרת, סטייליסטית ומכונת עשן?
אולי כן, אם אתם מצלמים את בר רפאלי בסטודיו ומטרת הצילום היא למגזין בינלאומי יוקרתי.
אבל האמת היא שאתם יכולים ליצור פורטרטים משכנעים במיוחד עם מעט מאוד ציוד וקצת יותר מחשבה.
שאר הכלים הייעודים, בהחלט יכולים להרחיב לכם את האפשרויות. אך יחד עם זאת, כולנו צריכים להתחיל מאיפשהו.
הדרך הטובה ביותר לעשות זאת, היא להשתמש בכלים שכבר יש לנו.
כשצילמתי את הפורטרטים הראשוניים שלי, כל הזמן נכנסתי ללחץ מזה שאני לא מצליח להגיע לתוצאה מסוימת. המינימום שרציתי לבקש זה שהתמונה תהיה מוארת ובפוקוס.
אז אני מאוד מבין איך זה להיות מתחיל.
במהלך הזמן שלי כצלם צילמתי המון פורטרטים. צילמתי כאלו שהם להנאה האישית שלי וצילמתי גם כאלו שהוזמנו עבור צילום תדמיתי, זוגיות וכדו'. צילמתי במקומות כגון שדות ופרדסים, בתים נטושים ולא נטושים, סטודיו, בתי קפה, מסעדות ועוד. כך בעצם רכשתי לעצמי את הידע לפעול בכל סיטואציה ולהוציא ממנה את המיטב.
את הפורטרט הזה אני יכול להגדיר כפורטרט הראשון שצילמתי. הוא צולם סמוך מאוד להבנה שלי על מדידת אור, והוא היה מעין "צילום טסט" לנושא הזה של מדידת אור נכונה. בתמונה הזו השתמשתי בשמש קשה שנכנסה דרך התריס והעמדתי את הדוגמן שלי כשנקודות האור מאירות את החלקים החשובים שבפנים.
עם הזמן, צילמתי עוד ועוד פורטרטים ולאט לאט התחילו לשכור את שירותיי בתחום, אם לצילום מגזיני ואם לצילומי תדמית. עד שרכשתי את הביטחון הצילומי שלי, הייתי לוקח איתי המון ציוד, אבל תמיד גיליתי בסוף שאני לא משתמש אפילו במחצית ממנו.
בכל המקרים, הלקוחות היו מרוצים בסופו של דבר.
לפני שנמשיך, ישנן מספר נקודות שהובהרו לי עם הזמן ואני רוצה לשתף אתכם בהן:
1. פורטרטים מוצלחים אינם מחייבים שימוש בהרבה ציוד. הם דורשים יותר זמן של מחשבה ותכנון.
2. האור הוא נושא מאוד חשוב בפורטרט שלכם, אבל השימוש באור חשוב יותר.
3. הבחירה של הרקע שלכם תהפוך להיות מוגבלת יותר כאשר אתם מוגבלים בציוד.
4. כאשר עובדים עם תאורה מינימאלית, מיומנות היא מילת המפתח. לרוב, הפורטרט שלכם לא יהיה מוצלח אם הוא ייבלע ברקע.
5. אתם חייבים לפתח את המיומנויות כדי שתוכלו להשתמש בכל מקור אור שיש לכם למטרות רבות. לימדו על תאורה טבעית, לימדו לרכך את האור, להקפיץ אותו או לחסום חלק ממנו. בנוסף, לימדו את יתרונותיו של הפלאש ומתי הוא יכול לעזור לכם.
6. במידה ומדובר בעבודה מוזמנת, תמיד תתייחסו לבקשות של הלקוח שלכם. צילום פורטרט של מנכ"ל חברת הייטק שיצולם בבית נטוש או בחוף הים, עלול לא להתאים כלל ללקוח שלכם. לעומת זאת, פורטרט של ילד קטן שיצולם ללא תכנון מקדים, בחוף הים או בגן המשחקים, עשוי ליצור מזכרת נהדרת להורים שלו.
7. אם אתם מקבלים תשלום עבור צילום פורטרט, הוא יהיה מוצלח רק אם הלקוח שלכם יאהב אותו.
חשיבותו של הרקע בצילום פורטרט
צלמים רבים בתחילת דרכם נוטים להתעלם מהרקע כאשר הם מצלמים פורטרט, וחבל. תמיד יהיו אובייקטים עם צורה או צבע המתאימים יותר לנושא שלכם ולעומתם יהיו כאלו שלא יתאימו לו כלל.
כשאתם מצלמים פורטרט בסיטואציה בה אין לכם יותר מדי ציוד, תשאלו את עצמכם: האם הרקע צריך להיות בהיר או כהה? האם יש בסביבה אובייקטים שמחזירים אור בצורה כזו או אחרת? האם אתם יכולים להוסיף אור באמצעות חלון או פתח כלשהו? האם יש לכם שמש בסביבה שאתם תוכלו להחזיר ממנה אור באמצעות רפלקטור או ראי?
בדוגמא הזו אני בחרתי נקודה בה המצולם מקבל יותר אור מאשר הרקע. מה שיצר לי הפרדה מוחלטת מהרקע ולא רק ע"י טשטוש, אלא בעיקר בגלל הקונטראסט שנוצר בין הרקע החשוך למצולם המואר.
בדוגמא הזו, האור שהגיע מהחלון מהצד יצר הפרדה מוחלטת של המצולמת מהרקע, שבפני עצמו אינו משיח את הדעת מהנושא העיקרי, ובנוסף הוא גם יוצר לנו קונטראסט עם המצולמת.
אני חושב ששתי התמונות האחרונות הן דוגמאות קלאסיות לשימוש במיומנויות שלכם בהערכת ניגודיות.
אז בנוגע לשאלה שהזכרתי למעלה, האם הרקע צריך להיות בהיר או כהה?
אם הנושא שלכם ילבש בגדים כהים אז יתכן שרקע בהיר יעשה עבודה טובה יותר מרקע כהה. במיוחד כאשר אתם עובדים עם ציוד מינימאלי ואין לכם אפשרות להפריד את הדמות מהרקע ע"י הארה קטנה.
ומה קורה אם אין לנו רקע מעניין?
לפני הכל, תמיד אתם תוכלו למצוא איזור קטן שיכול לשמש כרקע נהדר, גם בסביבה מלוכלכת ומבלוגנת. דעתי האישית היא לכלול מעט רקע, במידת האפשר, וזה מכיוון שהרקע מוסיף המון עומק לתמונות פורטרט. יכול להיות שמקרים מסוימים, רקע כהה יהיה דווקא יתרון עבורכם אבל ישנם מקרים בהם חלקי גוף, שיער או בגד יבלעו עם הרקע ויתאחדו איתו. במקרה כזה אתם תוכלו ליצור הפרדה בעזרת הארה קטנה מאחורי המצולם, עם רפלקטור או עם פלאש.
אתם יכולים לקנות לכם בד שחור שיהיה לכם קבוע באוטו או אפילו בתיק הצילום שלכם. לא מחייב שיהיה גדול במיוחד, אבל כזה שיכסה לפחות חצי גוף . הוא יעזור לכם בהרבה מקרים בהם לא יהיה לכם רקע לשביעות רצונכם.
באופן כללי, רקע שחור הוא שימושי לכל כך הרבה מקרים.. ובדרך כלל הוא יחמיא למצולם שלכם וידגיש אותו. כשאתם בוחרים את הבד תבדקו טוב את מידת הברק שלו. הוא צריך להיות מט ולא מחזיר אור.
אז כמה מקורות תאורה צריך בשביל לצלם פורטרט אחד?
התשובה לכך היא: כנראה שהרבה יותר ממה שאתם חושבים. ותחשבו על זה רגע.. מספיק שיש לכם מקור אור אחד וכבר הוא פוגע באזורים מסוימים וחוזר חזרה, מפוזר יותר. אז מה קורה אם אתם נמצאים במקום שיש בו יותר ממקור תאורה אחד?
בשורה התחתונה – אם אתם לא נמצאים בחלל שכולו שחור אטום אז כל מקור אור שלכם יכול להפוך למספר מקורות תאורה.
אחד ממקורות האור שאני אוהב מאוד אחרי השמש, הוא הפלאש. הוא קטן וקומפקטי, יושב בשקט בתוך התיק מבלי להפריע, ותמיד יודע לעשות את מה שאני אומר לו מבלי לקשקש יותר מדי.
אם יש לכם גם אור זמין בסביבה אז יש לכם כבר 2 מקורות תאורה, ואם יש לכם מאיפה להקפיץ את הפלאש אז יש לכם כבר 3 מקורות תאורה.
אתם מבינים לאן אני חותר?
כל מה שאתם צריכים זה רק להפעיל את השכל והדמיון שלכם כדי למצוא את התאורה, ולאחר מכן להפיק בעזרתה את הפורטרט המושלם.
התמונה הזו צולמה כחלק מראיון של הזמר נמרוד לב שהתקיימה בבית קפה עם לא מעט הסחות דעת.
התפקיד שלי בכל הסיפור הזה היה להוציא מספר תמונות טובות לצורך הצגתם בכתבה.
יחד עם זאת, לא היה ברשותי זמן לצילומי טסטים, כך שהייתי צריך לחשוב מהר, לחפש את הנקודה הנכונה ולחשוב על איך אני הולך להאיר אותו. אז בחרתי את אחד האזורים הנקיים של הקיר והקפצתי את האור של הפלאש משמאל וטיפה מלמעלה.
הייתי חייב ליצור פורטרט משכנע שגם יעבוד יפה עם הכתבה.
הנה דוגמא נוספת, בה התבקשתי לצלם את השחקן אייל מסד כשהעלה את הצגת היחיד שלו.
עקב מחלת הניוון שרירים שאייל לוקה בה בשנים האחרונות, לא יכולנו להסתובב ביותר מדי לוקיישנים. אז החלטנו לצלם על במה, כי זה גם מקום שהוא מתחבר אליו מאוד וזה גם מתקשר קשר ישיר להצגת היחיד שלו.
אז הגענו למקום. ללא תאורה זמינה כמעט בכלל ועם במה לא הכי מסודרת, בלשון המעטה. כדי להתגבר על כל הדברים שלא אהבתי, קודם כל יצרתי חשיפה שיוצרת לי תמונה חשוכה לגמרי, כדי להעלים את הרקע. אחרי זה הוספתי פלאש קדמי עם מטרייה כדי להאיר את אייל, ופלאש אחורי חשוף כדי שאייל לא ייבלע עם הרקע. את הפלאש האחורי צבעתי בכתום ע"י כך שהלבשתי עליו ג'ל כתום, לקבלת אווירה חמה יותר ודומה יותר להופעה.
נתתי לו לזרום עם הטקסט של ההצגה כי זה הרגיש לי הכי נח בעולם.. את הפלאש האחורי שמתי בזווית שהאור שלו ייכנס קצת לתוך העדשה כדי ליצור פלייר מעניין שיביא את התחושה כאילו התמונה צולמה באמצע הופעה.
וזהו, זה כל מה שיש כאן. 2 פלאשים, שחקן אחד, צלם אחד ומעט מחשבה.
לפעמים כל מה שנדרש מכם זה להיות מינימאליסטים ולחשוב באופן יצירתי. בהרבה מקרים, זו תהיה הדרך הטובה ביותר להגיע לתוצאה הטובה ביותר.
תחשבו על מיקום האור
כשאתם עובדים עם ציוד מינימאלי, יהיה לכם קשה לעתים רחוקות לצלם פורטרט משכנע אם מקור האור שלכם מגיע ישירות מהמצלמה. ובמילים אחרות – פלאש על המצלמה, ישיר.
בתמונה הזו, העמדתי את הפלאש בצד שמאל כדי שיאיר את הדוגמנים שלי מהצד. באותה מידה, יכולתי לחבר את הפלאש למצלמה ולהקפיץ אותו מקיר שמאלי, אם היה לי כזה. בשני המקרים הייתי מקבל כיוון תאורה זהה אך רכות שונה.
בהיעדר קיר ורצון עז להקפיץ פלאש, אתם תוכלו להקפיץ אותו מרפלקטור, מקאפה לבנה או אפילו מחולצה לבנה של חבר שלכם. אתם מוזמנים לנסות זה 🙂
בתאורה טבעית הסיפור קצת שונה. מכיוון שאת השמש לא ניתן להזיז, אז אנחנו נצטרך להזיז את המצולם שלנו בהתאם. בתמונה הזו, הזוג ממוקם כך שהאור מאיר אותו מקדימה (שלהם) – ז"א בזווית נגדית למצלמה, דבר שיוצר תאורה אחורית שמדגישה אותם על פני הרקע ומוסיפה לתמונה רומנטיקה ועומק..
באותה מידה, יכולתי לצלם אותם מהכיוון השני כאשר השמש מאירה מאותה זווית בה אני מצלם וכתוצאה מכך לקבל תמונה שטוחה יותר ואולי גם פחות מעניינת.
או שאולי יכולתי לצלם אותם מהצד ולקבל תאורה צידית וקונטראסטית יותר.
כמו בתמונה הזו.
כל מה שאתם צריכים להבין כרגע זה שזה לא ממש משנה היכן אתם נמצאים או כמה ציוד יש ברשותכם. עם מעט יצירתיות, מחשבה והכנה מוקדמת, אתם תוכלו ליצור פורטרט מושלם גם מבחינה טכנית וגם מבחינה אמנותית.
אז מהו פורטרט חזק ולמה פורטרט יכול להיכשל?
אז לפני הכל, בואו נגדיר מהו צילום פורטרט.
בויקיפדיה מגדירים את זה כך:
"צילום של אדם, לרוב בפלג גופו העליון. מטרתו היא להציג את חזותו הכללית של האדם ולעתים גם להוסיף לו תובנה אמנותית לגבי אישיותו."
אז ממש כמו שכתוב, המטרה בצילום פורטרט היא לספר משהו על חייו של המצולם, עברו, השקפותיו, עיסוקו או סיפור חייו.
צלמים רבים שמתחילים לצלם פורטרטים, מתעסקים יותר מדי בציוד, תאורה וטכניקה. הם חושבים שהתוצר הסופי של התמונה מתקשר קשר ישיר -וכמעט יחיד- לציוד. בהרבה מקרים פגשתי בצלמים שמיומנים מאוד בנושא הטכני אך התמונות שלהם לא מעבירות רגש, לא משאירות מקום לדמיון ולא מגרות את הצופה. בכך הם הופכים את הפורטרט לשבלונה קבועה ולא מתחדשת.
אני קורא לכם לא לעמוד בפיתוי הזה. תחשבו מהבטן ותנו לרגש לצאת החוצה מכם. אל תעמידו את המצולם שלכם ב"פוזת בר מצווה" מאולצת כי סביר להניח שהוא לא יאהב את התוצאה הזו. תנסו למצוא את הנקודות שהוא חזק בהן, תנהלו איתו שיחה אישית ותחפשו את הרגעים שהוא מוציא את הרגש החוצה. זה יכול להיות בהבעת פנים, מבט, שפת גוף, חיוך וכו'.
סיכום
צילום פורטרט הוא מהמעניינים ביותר בעיני, וכנראה גם בעיני רוב האנשים. הרי לא סתם הוא תחום הצילום הנפוץ והעתיק ביותר. ראינו שצילום פורטרט טוב יכול להיעשות בכל מקום ובכל סיטואציה. הכל זה רק עניין של התבוננות נכונה, חשיבה ותכנון מוקדם.
הציוד הנלווה, כאמור, לא משחק כאן תפקיד מהותי. אתם יכולים לצאת ליום צילום פורטרט עם מצלמה אחת, עדשה טלה אחת, 85 מ"מ או 70-200, פלאש אחד פשוט ורפלקטור מתקפל. עם הציוד הזה אתם יכולים לעשות המון!
בנוסף לזה, אתם פתאום תרגישו איך העבודה שלכם נהיית יעילה יותר, כי במקום לחפש כל הזמן עם איזה ציוד להשתמש, אתם פשוט עובדים עם מה שקיים, ועל הדרך גם מאמנים את עצמכם לראות כמו צלמים אמיתיים.
זהו, שוב נותר לי רק להודות לכם שקראתם אותי. אם ראיתם את הפוסט הזה כמועיל, אתם מוזמנים לשתף אותו בכיף ובאהבה לאלו שרוצים לקבל עוד קצת מידע בתחום.
וכמובן שאתם מוזמנים לשתף אותי במחשבות שלכם, ממש כאן למטה 🙂
34 תגובות
בוקר טוב, רק לומר לך תודה על המאמרים המושקעים, כיף לקרוא וללמוד ממך, המידע תמיד מוגש בצורה ברורה ויעילה עם דוגמאות, פשוט כיף לקרוא, אז תודה, שי
היי, שי.
בכיף גדול. מוזמן תמיד 🙂
אהבתי את המאמרים שהם מפורטים עם דוגמאות, כל הכבוד לך על שאתה מחלק את הידע שלך עם כולם
תודה רבה, איציק.
ובכיף גדול 🙂
תודה על הכתבה המעניינת והשימושית.
האם יש לך קורסים לצילום בחיפה ?
בכיף גדול, רותי.
כרגע רק בתל אביב. אולי בעתיד נפתח את האופציה לאזור חיפה.
תודה רבה. מאמר מעולה שעוזר לפתוח תובנות חבויות בלחץ הציוד הזמין.
תודה על ההשקעה.
בכיף, יואב 🙂
הי תומר, נהנת מאד לקרא את פוסטים שלך. אתה בהחלט מבין עניין ומביא בנדיבות יוצא דופן מהניסיון הרב שלך. אז תודה גדולה.
לא כל כך הבנתי מה אתה עושה עם הבד השחור והאם יש לך צילום דוגמא עם שימוש בבד זה.
"באופן כללי, רקע שחור הוא שימושי לכל כך הרבה מקרים.." דוגמא או שתיים…
אלפי תודות, פני
היי פני. תודה רבה.
הבד השחור פשוט יעזור לך ליצור רקע כהה בכל מקום במידה ותרצי בכך.. ורקע כהה הוא רקע שימושי 🙂
תודה רבה!
בכיף, אורטל 🙂
תודה רבה!
מעניין מאוד !
בכיף, ניקי 🙂
פוסט טוב מאד ברור ונהיר. הדוגמאות יפות ביותר. ליישם, זה כבר סיפור אחר…תודה רבה
תודה רבה, חנה. ובכיף. מקווה שתיישמי 🙂
ערב טוב
מעניין מאוד תודה
בכיף, עמוס.
תודה רבה.מענין מאד
תודה, יהודה.
ובכיף 🙂
מעניין מאוד, אפשר אולי להוסיף דוגמה בשעת הצילום עם אמצעי תאורה זמינים.
תודה תומר!
בכיף, שלמה.
אולי אקדיש לזה פוסט נפרד.
אהבתי מאד את הפוסט הזה, יש בן המון ידע מצוין. תודה.
בקשר לבד השחור, מאד מומלץ בד קטיפה שחור, הוא אטום מאד וכך יש הפרדה מלאה מהרקע.
תודה רבה, רחלי.
אכן בד קטיפה הוא בד מעולה.
תודה תודה—ברור-מובן –לומדת המון
בכיף, סימה 🙂
תודה רבה תומר, כל כתבה שאתה עושה מעשירה ומחדשת המון
היי, אחד שלומד 🙂
תודה רבה 🙂
אדיר!!!!!!!!
תודה, אביחי 🙂
כתבה וכתיבה מדהימה. תודה.
תודהף יוסף 🙂
הי תומר!
דבר ראשון תודה רבה על הפוסטים השימושיים!
דבר שני-אשמח להבין, אם אתה מביא רקע שמתקפל בתיק-מה אתה עושה עם הקפלים של הבד? מעלים אותם בפוטושופ או משאיר בתמונה?
ואיך אתה מעמיד את הבד? עם מתקן רקעים או באופן אחר? תודה!
היי, אביה.
בכף גדול. אני שמח לדעת שאת נהנית מהבלוג 🙂
לגבי עניין הקפלים – אם מדובר ברקע שחור, אז פשוט לא להאיר אותו. אם בלבן – אז אפשר "לשרוף" אותו.
אם לא רוצים לשרוף, אפשר פשוט למתוח את הבד עם קליפסים או להשתמש בקפלי הבד כחלק מהתמונה. אני מת על זה.
לתלות את הבד זה על מתקן רקעים, כמובן.