ביטחון צילומי, כפי שאני מגדיר אותו, הוא עניין די חשוב בחיים שלכם כצלמים. אם אתם לא בטוחים בעבודה שלכם, אתם יכולים לדאוג כל הזמן לגבי הצילום שלכם והאם אנשים אחרים יאהבו את התמונות שלכם, וכל זאת יבוא על חשבון הריכוז שלכם ביצירה עצמה.
לעומת זאת, אם אתם בטוחים בעצמכם, ואם אתם יודעים שאתם מוכנים לכל בעיה שלא תהיה, ושאתם יודעים להתמודד עם כל סיטואציה, אז הצילום שלכם יהיה הרבה יותר חופשי, משוחרר, מהנה, מקצועי, וכן.. גם הרבה יותר טוב.
בפוסט הזה אני סיקרתי 5 דרכים שיעזרו לכם לשפר את הביטחון העצמי שלכם כצלמים, כדי שתוכלו לשמור על ההנאה, המקצועיות והמיומנויות שלכם בזמן הצילום.
1. תתרגלו!
הראשון בסולם הביטחון שלכם הוא התרגול. רק תרגול ישפר את כישורי הצילום שלכם ויביא איתו גם את הביטחון העצמי שאליו אתם שואפים להגיע.
ככל שתתרגלו יותר, כך יהיה לכם הרבה יותר קל להתקדם וליצור לעצמכם חופש פעולה. כך, במצבי צילום בעיתיים החוזרים על עצמם, אתם עשויים למצוא את עצמכם מתמודדים איתם שוב ושוב עד שאתם כבר מתרגלים אליהם והם פתאום ייראו בעינכם כ-לא בעייתיים בכלל.
תחשבו שאתם מצלמים איזשהו תרחיש בעייתי. בפעם הראשונה הסתבכתם איתו מאוד, בפעם השנייה פחות, ובפעם השלישית אתם כבר תשחו בו בלי לחשוב בכלל.
ואם בתרחישים בעיתיים עסקינן, זה רעיון לא רע בכלל שתשימו את עצמכם בכוונה בתרחישים מעין אלו. אתם רוצים לצלם אירועים אבל מפחדים מחוסר ביטחון? אם לא תזיזו את עצמכם היום, אז הנושא לא יתקדם לשום מקום. תכניסו את עצמכם לסיטואציות כאלה בכוונה תחילה ותגרמו לעצמכם להתמודד איתם. תחילה, ללא כל מחויבות כלפי הלקוחות.
לפני שאתם ניגשים לזה, אני ממליץ לכם לקרוא הרבה חומר בנושא שאליו אתם נכנסים וללמוד מצלמים אחרים שנתקלו בבעיות ופתרו אותן. ואם אתם לא יודעים/מבינים משהו, אז תשאלו. אני בטוח שגם יהיה מי שיענה לכם.
בשורה התחתונה: כאשר אתם תדעו את הפתרונות לכל מיני סיטואציות, אתם תוכלו לגשת אליהן עם הרבה יותר ביטחון.
2. תשלטו במצבי הצילום ובהגדרות המצלמה שלכם
יש לכם ביד כלי עבודה נהדר עם הרבה יכולות שאולי אתם לא מודעים אליהן. מחובתכם לדעת לשלוט בכל פרמטר במצלמה שלכם, ולא רק בחלק הקשור לצמצם / תריס / איזו. אתם ממש צריכים לדעת מה תפקידן של ההגדרות השונות.
אם אתם רוצים לצלם רגע מרגש כלשהו אבל לא יודעים לאיזו הגדרת פוקוס להגדיר את המצלמה שלכם אז זה הולך לדפוק לכם את הביטחון העצמי שלכם ואת היכולות שלכם להוציא תוצאה טובה.
באופן דומה, אם אתם יודעים ומכירים את הגדרות הפוקוס האוטומטיות אך אין לכם מושג איך להגדיר אותן במצלמה שלכם, אתם עלולים למצוא את עצמכם מתעסקים יותר מדי בתפריט המצלמה במקום להתמקד בסיטואציה שמולכם.
גם כאן אתם צריכים להתאמן על מנת שתהיה לכם שליטה מלאה במצלמה. אני ממליץ לכם מאוד לקרוא את המדריך של המצלמה שלכם ולשמור אותו אתכם בתיק הצילום, הוא יהיה לכם שימושי בלא מעט מקרים. כאשר אתם קוראים במדריך המצלמה על הגדרה חדשה, תתרגלו אותה באופן מיידי ותראו את השינויים שהיא עושה. אם לא תתנסו, אתם לא באמת תזכרו את זה בזמן אמת.
בשורה התחתונה: כאשר אתם תשלטו בהגדרות השונות של המצלמה שלכם, אתם תוכלו להגיע לצילומים עם הרבה יותר ביטחון.
3. לעולם, אל תשוו את עצמכם עם צלמים אחרים
צפייה ומעקב אחרי עבודות של צלמים אחרים הם עניין מועיל ומלמד מאוד. הם יכולים לספק לכם רעיונות והרבה השראה. לעתים קרובות, הצלמים כוללים מידע טכני אודות התמונות שהם צילמו, והמידע הזה יכול לעזור לכם לשפר את הצילום שלכם.
יחד עם זאת, מאוד קל להביט בתמונותיהם של אחרים ולחשוב כמה התמונות שלהם טובות ביחס לתמונות שלכם. אתם צריכים לזכור שלא משנה כמה אתם תהיו טובים, תמיד יהיו אלפי צלמים יותר טובים מכם.
יחד עם זאת, אתם צריכים לזכור כי אתם טובים מעוד אלף צלמים אחרים שמצלמים תמונות מטושטשות מהטלפון ומשתפים אותם בפייסבוק.
בנוסף לכל זה, קחו בחשבון שהרוב המוחלט של הצלמים יעלו לרשת האינטרנט רק את התמונות הטובות ביותר שלהם עם סינון של פינצטה. אז אם אתם מסתכלים על תמונות של צלם כלשהו שאתם מעריצים ואתם מוצאים את עצמכם חושבים על כך שהוא יותר טוב מכם, זה נובע בגלל העובדה שאתם עושים השוואה עם התמונות הכי טובות שלו מול ממוצע התמונות שלכם.
אם אתם תרכיבו גלריה מהתמונות הטובות ביותר שלכם, אתם עשויים למצוא את עצמכם בהשוואה מול אותו הצלם שאתם מעריצים.
אז נכון, כולנו נופלים בפח הזה, וקורה לי לא מעט פעמים שאני מביט בתמונותיהם של צלמים אחרים ומתמוגג, אך תמיד אני עוצר את עצמי במחשבה כי יתכן מאוד שמה שאני חושב על אותו צלם – בדיוק כך הוא חושב עליי, כי הרי לכל אחד יש את הסגנון שלו ולעולם אתם לא תוכלו לצלם כמו צלם אחר כמו שלעולם צלם אחד לא יוכל לצלם כמוכם.
בשורה התחתונה: לקבל השראה מצלמים אחרים זה דבר מעולה ואף חובה, אך אתם לא צריכים להשתמש בהם כדי להוריד את המוטיבציה שלכם.
4. הביטו לאחור על עבודות ישנות שלכם
דרך טובה להגביר את הביטחון העצמי שלכם היא לחזור אחורה אל עבודות ישנות שצילמתם ולראות את השינויים שעברתם בדרך. אתם תופתעו לגלות כמה עברתם וכמה למדתם מאז.
כאשר אתם חוזרים בחזרה אל תקופה בה הייתם באטרף ללמוד עוד, התמונות יזכירו לכם את הרגעים שאתם הייתם מתמוגגים אם הייתה יוצאת לכם תוצאה כמו שיוצאת לכם היום.
אני חייב לציין כי ככל שאתם מצלמים יותר, אתם צפויים לראות את ההבדלים מהר יותר, ואתם תופתעו לגלות את השינויים שעברתם בחודשיים האחרונים (בדוק!!).
בשורה התחתונה: לעולם אנחנו לא נפסיק להשתפר, ואנחנו חייבים תמיד להביט לאחור על מנת לצפות בשינויים שעברנו בדרך.
5. נהלו את המטרות שלכם
הצבת מטרות יכולה להיות לכם שימושית מאוד כדי לשפר את הצילום שלכם ולהוסיף לו נופך של ביטחון עצמי. זה ידחף אתכם קדימה וייתן לכם הרבה יותר חשק ליצור.
התהליך של החשיבה על המטרות שאתם רוצים להשיג, יעזור לכם לחשוב יותר על הצילום שלכם וללכת איתו עד הסוף ונגד כל הקשיים שבדרך.
בנוסף, אתם צריכים גם לדעת לנהל את הציפיות שלם. הגדרת מטרה כמו ללמוד לצלם אופנה ושיהיו לכם 10 הפקות עד סוף השבוע, היא לא מטרה הגיונית ולא מציאותית. אם אתם תגדירו מטרות שקשות מדי להשגה, אתם רק תפגעו בביטחון העצמי שלכם במקום לחזק אותו.
אז אתם, כמובן, לא רוצים להציב לעצמכם מטרות קשות להשגה, כי כך אתם לא תוכלו להשתפר. אבל מה שאתם כן יכולים לעשות, זה לחשוב היטב על המטרות שלכם וכמה זמן הגיוני נדרש על מנת להשיג אותן.
בשורה התחתונה: תציבו לעצמכם מטרות הגיוניות ותעמדו ביעדים שלכם.
סיכום
חשוב מאוד שתהיו בטוחים לגבי כישורי הצילום שלכם, ובמיוחד אם אתם מצלמים עבור אנשים אחרים. כאשר אתם מלאי ביטחון, זה אומר שאתם פחות צפויים להירתע מהזדמנויות צילום מסובכות, אלא לראות אותם כפוטנציאליות ומתגמלות. וזה יקרה בגלל שאתם תדעו שעם הניסיון שצברתם, אתם יכולים להיות מרוכזים יותר בסיטואציה ופחות בהגדרות המצלמה או מציאת פתרונות.
לסיום, תעשו טובה לעצמכם ותעשו לכם סדר בלימוד שלכם. לימוד הגיוני הוא שקודם כל תשלטו בצילום ובמצלמה ורק אחרי זה תלמדו איך לשלוט בתוכנת עריכה.
השתמשו בעצות האלה, שפרו את יכולות הצילום ואת הביטחון העצמי שלכם ואל תשכחו לחלוק את הפוסט הזה עם אלו שיראו בו כעזר, כמוכם.
תודה ששוב קפצתם לבקר,
תומר.
41 תגובות
תודה על העצות הנהדרות!! כן ירבו עצות כאלה!!
בכיף גדול 🙂
תודה רבה תומר, אתה מחדש כל הזמן, ומאיר זוויות חדשות ומענינות בתחום. יישר כוח1
בכיף, אבי. שמח לקרוא כאלו מילים 🙂
תודה רבה
זה היה טוב מאד
בכיף 🙂
חן חן לך תומר.
לומד מהכתבות שלך, ממש התקדמות שלי מורגשת בצילומים.
רב תודות.
יגאל רון.
תודה על הכתבות.
הן כתובות בצורה מובנת ובגובה העיניים (לפחות שלי) . עצות טובות ושימושיות.
קניתי לאחרונה עדשת מקרו והייתי שמחה אם תקדיש לצילום מקרו כתבה.
ושוב, תודה, תודה!
נורית.
היי, נורית.
זה רעיון נפלא. מקווה שבקרוב אוכל לכתוב פוסט בנושא.
שלום תומר
אמנם אני מצלמת כבר כ15 שנה, והיה נדמה לי שאני יודעת צילום מהו, אך הפוסטים שלך מאירים נקודות שלא ידעתי שהן קיימות בכלל.
תודה.
וואוו, בהחלט כיף לקרוא מילים כאלה.. אין ספק שצילום זה תחום שתמיד יש בו מה ללמוד. ואני שמח על כך שיש מי שמסכים איתי 🙂
באמת, מכל התלב, תודה!
בכיף גדול, אסף 🙂
תודה שקפצת לבקר.
אחלה פוסט.
צודק לגמרי.
תודה רבה 🙂
אוהבת את דרך ההדרכה שלך–תודה
תודה רבה, סימה.
ובכיף 🙂
תומר אתה תותח בצילום, תותח בלימוד צילום, וכעת מתגלה כמוטיבטור לא קטן – כל הכבוד. אני מזדהה עם חלק לא קטן ממה שכתבת. ואני מתאר כי גם רבים אחרים חושבים כך.
המשך "להשביע " אותנו עם ידע וטיפים בצילום. תודה
משה, תודה רבה.
תבוא כל יום 🙂
תודה על הארותיך החכמות והמועילות. כרגיל…..
תומר , כל מאמר שלך שאני קורא מוסיף לי ידע ונותן לי אתגרים חדשים .האמת , חבל שזה רק פעם בשבוע אבל אני נהנה לחזור ולקרוא במאמרים הקודמים , כל פעם מחדש . תודה רבה לך מקרב לב .
היי, עמי.
תודה רבה.
לצערי, זה הזמן שיש לי כרגע לכתוב. אני מקווה כי בעתיד אוכל להקדיש לבלוג יותר זמן.
שוב תודה ואתה מוזמן תמיד.
תודה תומר, עצות מעשיות ושימושיות, מקווה לקבל עוד מיילים בקרוב.
בכיף, אהובה 🙂
תומר! תמשיך!!
כיף ענק לקרוא כל פעם את הפוסטים שלך!
תודה רבה, סימון 🙂
תודה רבה
כ"כ נכון מה שכתבת לקחתי הכל לתשומת לבי
מחכה למאמר הבא
בכיף, רעות.
מוזמנת תמיד 🙂
תודה רבה
מועיל מאד הפוסטים שלך.
דברים פשוטים שאנחנו פשוט לא חשבנו עליהם.
בכיף, רחלי.
אני שמח לשמוע שהפוסט היה מעניין.
מוזמנת תמיד 🙂
כל פוסט תורם
תודה
אבי יצחקי
כייף לקרוא את הכתבות שלך! רציתי לשאול אם יש לך טיפ לצילום עם עדשת פורטרט. יש לי עדשת 50 מ"מ עם מפתח של 1.4 ורוב התמונות שאני מצלמת איתה לא יוצאות ממש חדות. אשמח לתשובה בנושא
תודה☺
היי נטע. תודה רבה.
אין באמת מושג כזה "עדשת פורטרט".
לשאלה שלך – אם את מצלמת על צמצם 1.4 אז תסגרי קצת. אם את מצלמת על צמצם סגור אז יכול להיות שיש בעיה כלשהי, אולי בכיול העדשה או הגדרות לא נכונות.
לגבי פורטרט אני ממליץ לך לקרוא את הפוסט הזה: https://photoschool.co.il/portrait-photography-tips/
לגבי עניין החדות, אני ממליץ לך לקרוא את זה: https://photoschool.co.il/11-reasons-why-your-photos-arent-sharp/
בהצלחה 🙂
אחלה כתבה כמו תמיד . ומחכה שתעשה סדנאות בצפון שאוכל גם להגיע ולהשתתף בהם
היי סימון. תוה רבה..
אולי בעתיד 🙂
תומר אני קורא את התגובות שכתבו לפני ומצטרף לכל אחד מהם
אותי בוודאות הצלחת לשפר.
מי יתן שיהיו עוד כמוך ואתה בבקשה אל תפסיק
אריה
אריה, תודה רבה.
כיף לקרוא מילים כאלה 🙂
תודה תומר (:
בכיף, טל 🙂
חיפשתי לקרוא פוסט אחר שכתבת ופתאום ניתקלתי בפוסט הזה.
פוסט מדהים, מחזק ותומך במסלול הצילום.
תודה תומר!
תודה רבה, אורית.
ובכיף 🙂