אני מתאר לעצמי שכבר ראיתם בעבר תמונות צללית של זוג מחובק בשקיעה או של איזה מבנה יפה. בטח גם חלקכם תהו מדוע התמונות האלה נראות כל כך רומנטיות ומסתוריות, ואולי גם עברה לכם מחשבה בראש על אופן יצירת התמונה.
בעקבות הפוסט האחרון שכתבתי על צילום מול השמש, מספר אנשים שאלו אותי גם על צילום סילואט, מה זה בכלל, ואיך יוצרים אותו. אז החלטתי שהפעם אכתוב על הנושא הזה בצורה מפורטת, ואביא בפניכם את כל מה שאתם צריכים לדעת על צילומי סילואט.
מהו סילואט?
מקורה של המילה סילואט הוא בלועזית (Silhouette), ומשמעותה: "צללית". באמנות, מונח זה מתאר יצירה אמנותית שבה הנושא מוצג כצללית כהה ונטולת פרטים.
בהמרה לצילום, אנחנו מדברים על מצב שבו הנושא שלנו מוצב לפני אור חזק מאוד – בדרך כלל אור השמש, אך לא מחייב. במצב זה, אם לא נשתמש בעזרים מלאכותיים כגון פלאש או עריכה דיגיטלית, אנחנו לא נוכל לקבל תוצאה ברורה גם של הרקע המואר וגם של הנושא שלנו. מה שאנחנו כן נוכל לקבל זו תוצאה של רקע ברור ונושא כהה, או נושא בהיר ורקע "שרוף" (או בהיר מאוד).
זאת אומרת שלשם יצירת צללית אנחנו לא זקוקים לעזרים חיצוניים מלבד מצלמה ועדשה.
צילום סילואט מוכר בדרך כלל בצילום בשקיעה או בשעת הקסם כאשר השמש נמצאת למטה והיא מפיקה צבעים נעימים למראה, אך הוא יכול להתבצע גם במקומות אחרים כגון בתוך הבית מול חלון מואר, או בתנאים אחרים כגון שימוש באמצעים מלאכותיים.
עבודה במצב צילום ידני
מהבחינה הטכנית, צילום סילואט ידרוש מאיתנו לעבוד עם מצלמה בעלת שליטה מלאה על החשיפה שלנו. אז לפני הכל, תעבדו על מצב צילום ידני (M), ותקבעו בעצמכם את הגדרות הצמצם, התריס וה-ISO.
אז למה בעצם לצלם במצב צילום ידני? מכיוון שבמצב אוטומטי המצלמה תבצע חשיפה ממוצעת על מנת לקבל חשיפה מאוזנת של הפריים. זה עלול לבוא על חשבון ISO גבוה ונתוני צמצם ותריס שאתם לא מעוניינים בהם. ובלי קשר, זה לא יביא לכם את התוצאה שאתם רוצים.
תעבדו על ISO 100-200, תחליטו על מפתח הצמצם בהתאם לעומק השדה שאתם רוצים, ותקבעו את מהירות התריס בהתאם. אם אתם מצלמים בצמצם סגור וזקוקים ליותר אור, אז תעלו את ערך ה-ISO בהתאם.
כשאתם קובעים את מהירות התריס, זכרו את כלל האצבע שאומר שערך מהירות התריס לא יהיה קטן יותר מאורך המוקד, ובכללי שהוא לא ירד מ-1/60. זאת על מנת לקבל תמונה חדה ללא מריחות הנובעות כתוצאה מרעידות הידיים. זאת אומרת שאם אתם מצלמים באורך מוקד 100 מילימטר, אז תצלמו במהירות תריס של 1/100 לכל הפחות. אם אתם מצלמים עם מצלמת קרופ, אז תצטרכו להתחשב בכך ש-100 מ"מ על קרופ X1.5 זה 150 מ"מ, ועל קרופ X2 זה 200 מ"מ, ובכך תתאימו את מהירות התריס בהתאם.
מדידת אור בצילום סילואט
נתחיל מכך שאת מד האור תעבירו למצב SPOT (מדידת אור נקודתית). במצב זה אתם יכולים למדוד אור מנקודה ספציפית בפריים מבלי להיות מושפעים מהתאורה שמסביב, ולכן זהו המצב האידיאלי לעבוד איתו כשמצלמים סילואט.
את קריאת האור מומלץ לקחת מהאזור המואר שבפריים, שהוא למעשה הרקע שלנו.
בצילום סילואט בתוך הבית מול חלון, תיקחו את קריאת האור מהחלון על מנת לקבל פרטים ברקע ולהצליל את הנושא.
אם אתם מצלמים בשקיעה, אז אני ממליץ שתיקחו קריאת אור מהאזור שמסביב לשמש ולא מהשמש עצמה, מכיוון שמדידת אור מהשמש תניב לכם תוצאה כהה מאוד שבה רק השמש נראית בבירור. ואולי יתכן מאוד שזה מה שאתם רוצים וזה בסדר גמור, כמו בתמונה הזו לדוגמא.
אם אתם אוהבים לצלם בצמצמים סגורים מאוד, אז מומלץ שתיקחו אתכם חצובה כדי שתוכלו לעבוד על מהירויות תריס איטיות יותר.
למרות מה שאולי למדתם על פלאש מילוי, הפעם אתם לא תצטרכו אותו. אם תצטרכו אותו, זה מהסיבה שתרצו ליצור תמונות סילואט מדהימות באמצעות פלאש, אבל זה נושא לגופו שעליו אדבר בהמשך הפוסט.
חפשו צורות וקווי מתאר של אלמנטים שונים
מכיוון שבצילום סילואט נושא הצילום שלנו נטול פרטים, אז אנחנו נביט עליו באופן שונה מבדרך כלל. לדוגמא, אם אתם מצלמים אדם, אז אין טעם שפניו ייפנו לכיוון המצלמה, וגם אין טעם להתייחס להבעות פניו. במקום זאת, העמידו אותו כך שפניו פונות הצידה, ובכך אתם תצלמו את קווי המתאר של פניו ולא איזה גוש שחור סתמי שאולי יזכיר לכם ראש אבל לא יהיה ממש דומה לו.
אם אתם מצלמים מבנה כלשהו, אז תחפשו את הזווית שמדגישה את הצורה שלו. בצילום אנשים, אתם יכולים ליצור סיפורים ממשיים, מסקרנים, רומנטיים ומסתוריים. נצלו את זה כדי ליצור תמונות סילואט שיגידו עליהם "וואוו".
לא פעם נתקלתי בצלמים המצלמים תמונות סילואט של זוג ואומרים להם להתנשק. אני מניח שאחרי ההסבר שלי על קווי המתאר, אתם יכולים לנחש איך נראית התוצאה. גוש שחור ותו לא!
במקום זאת, אתם יכולים להעמיד את הזוג זה מול זו, מביטים אחד על השנייה ומבלי ליצור מגע באזור הפנים (אם המגע הוא קל ומבוקר, זה יכול להיות בסדר). בכך אתם תקבלו סילואט מושלם, עם קווי מתאר יפים וזוג מאוהב בשקיעה..
בשורה התחתונה – קווי המתאר והצורות, הם אלו שיתנו לצופה את המידע והמשמעות לגבי נושאי הצילום שלכם.
תתנסו ותטעו
צילום סילואט ידרוש מכם ללכת קצת נגד רצונות המצלמה שלכם, ואולי גם נגד חוקים מסוימים שלמדתם עד היום. זה יהיה בסדר גמור אם לא תצליחו לצלם תמונת סילואט טובה בפעם הראשונה, אבל זה באמת עניין כל כך פשוט שרק ידרוש מכם מעט תשומת לב ודיוק.
המזל שלכם הוא שיש לכם מסך במצלמה, והניסוי והטעייה לא יצטרכו לקחת זמן רב. צלמו תמונה אחת עם חשיפה ראשונית שאתם חושבים לנכון, תסתכלו עליה, תבחנו אותה ותשנו בהתאם. אני מניח שהתמונה השנייה כבר תהיה טובה יותר.
צילום סילואט עם תאורה מלאכותית
טוב, אז אם הגעתם עד לכאן, ואולי בכל זאת תחליטו לקחת אתכם פלאש או פנס לצילומים, אז ברור שאסביר לכם גם איך להוסיף מעט תבלינים לתמונות שלכם באמצעות תאורה מלאכותית.
לצורך הבנה- תאורה מלאכותית היא מקור תאורה שאינו טבעי. ז"א שזה יכול להיות פלאש, פנס, פנסי רחוב, פנסי מכוניות, תאורת מסיבה וכדו'..
יצירת סילואט באמצעות תאורה מעשית
תאורה מעשית היא בעצם תאורה מלאכותית הנתונה לשליטתנו, כגון פלאש או פנס.
הפלאש הוא מכשיר כל כך קטן וחמוד, והוא יכול לקחת את התמונות שלכם צעד אחד קדימה למקומות אחרים לגמרי.
יצירת סילואט עם פלאש לא תגביל אתכם בשעות של היום, מכיוון שבתאורה מלאכותית אתם לא צריכים להיות תלויים בחסדיה של השמש. למעשה, מומלץ מאוד שהאזור שבו אתם מצלמים לא יהיה מואר באור השמש, מכיוון שאתם רוצים תמונה שבה הפלאש הוא מקור האור היחיד שלכם. זאת אומרת שללא הפלאש התמונה צריכה להיות כהה לגמרי (טסט שאתם צריכים לעשות לפני שהדלקתם את הפלאש).
יצירת סילואט באמצעות פלאש יכולה להיעשות בשני דרכים, ואלו הם:
אפשרות אחת היא שהפלאש יאיר את הרקע ובכך אתם תקבלו צללית של הנושא.
האפשרות השנייה היא לכוון את הפלאש כך שיאיר את המצולם מאחור, ובכך אנחנו בעצם יוצרים תמונה מאוד מעניינת שבה האור מגיע מזווית נגדית למצלמה, וכל מה שחוסם אותו מתקבל כצללית.
בחושך מוחלט ניתן להגיע לתוצאות דומות עם פנס, וטוב שהוא יהיה בעצמה חזקה.
אני לא נכנסתי כאן לפן הטכני של עבודה עם פלאש, מכיוון שזהו נושא לגופו שעליו הקדשתי בעבר פוסט שלם. לכן, אם אתם עדיין לא יודעים עדיין איך לעבוד עם פלאש ברמה הטכנית, אז אתם מוזמנים לקרוא את המדריך המלא לצילום עם פלאש.
צילום סילואט באמצעות תאורה מלאכותית זמינה
כשאני אומר "תאורה מלאכותית זמינה", אני מתכוון לתאורה שאינה טבעית, אך זו תאורה שלא אנחנו יצרנו, אלא כזו שזמינה עבורנו ברחוב, במסיבות ואפילו בתוך הבית. צילום בתאורה כזו יכול לספר לנו המון על האווירה של התרחיש או של המקום בו צולמה התמונה.
בדומה לצילום סילואט באור השמש, גם כאן אנחנו זקוקים רק למצלמה ועדשה. אה, וגם למעט יצירתיות.
כמה מילים לסיום
סילואט משמש לא מעט אמנים ביצירות שלהם. ניתן לראות את השימוש בו בתמונות, בציורים, באיורים, בקולנוע, ואפילו בפסיפסים.
לכאורה, צילום סילואט הוא צילום די פשוט מבחינה טכנית, וצילמו תמונות כאלה עוד מימים ימימה. אני מניח שאתם מכירים התמונה המפורסמת שבה צללית של אדם מחזיקה את השמש. זה רעיון נחמד אבל נדוש, נכון? אז תשתדלו לא להיות בנאליים מדי, תיקחו את הסילואט למחוזותיכם היצירתיים ותצלמו תמונות טובות ומעניינות.
חברים, עד כאן להפעם. אם אהבתם את הפוסט, אתם מוזמנים לשתף אותו בשמחה ובקלות דרך כפתורי השיתוף המופיעים כאן.
שתפו אותי בתגובות שלכם, אשמח לדעת מהן התובנות שלכם מהפוסט ומהצילומים שצילמתם.
נתראה בפוסט הבא 🙂
56 תגובות
פוסט נהדר,
אוהב מאד תמונות כאלה
כרגע בעבודה אשמח מאד להעמיק אח"כ
תודה רבה, אמיר 🙂
תודה רבה תומר
תמיד הפוסטים שלך ככ מדויקים ברורים ומעניינים.
זה בדיוק נושא שרציתי לדעת עליו יותר.
בכיף רחלי 🙂
תודה רבה.
רציתי לומר שאני מעריך מאוד את הנכונות והעשיה שלך לטובת שיפור איכות הצילום של חובבי הצילום.כמו כן את ההשקעה שלך בהברים מאירי עיניים הניתנים בגובה העיניים.טפיחה גדולה על השכם ותודה?
היי, משה.
תודה רבה ובכיף גדול.
אני עושה את זה באהבה 🙂
תודה! פוסט מיוחד! נהניתי מאוד.
בכיף, דבורה. תודה רבה 🙂
פוסט מצויין, אשתף אותו עם חברי קבוצת "אתגר צילום שבועי" בפייסבוק.
תודה רבה, ענבל 🙂
תותח! אחלה כתבות אחת אחת
תודה רבה, ניב.
בתור צלמת מתחילה, כלכך כיף שאתה מעניק מהידע שצברת ומשתף בכשרון שלך!
מועיל הטירוף. תודה, אחזור לבקר
בכיף גדול, ליז.
מוזמנת תמיד בשמחה ובאהבה 🙂
תודה על הפוסט מאד נהניתי
בכיף גדול, איציק.
תודה
הסבר ממש מושלם.
בכיף, יהודה.
מעולה!
ממש אוהב לקרוא את הפוסטים שלך, מועילים מאוד
תודה רבה, איתי.
מוזמן תמיד 🙂
תודה רבה,
כול הכבוד, אני מאוד נהנה מהפוסטים שלך.
בכיף גדול, מוניר.
מוזמן תמיד 🙂
תודה.
הסבר ברור ומעולה.
תודה רבה, תמי. ובכיף 🙂
שלום תומר,
כרגיל אני נפעם מכל פוסט שלך. ההסבר על צילום צללים מעניין מאוד, למרות שלא פעם יצא לי בשוגג תמונות צללים נהדרות.
אשמח באם תעלה ותחדד את נושא tilt-shift טשטוש חלקים מתמונה ועוד נושאים, כמו צילום ברקים הלכה למעשה, צילום בחשיפה ארוכה ושינוי הזום בו בזמן, ועוד טכניקות מעניינות.
מצפה לפוסט הבא שלך.
תבורך על ההעשרה שהנך מעניק לנו.
שבוע טוב,
הרצל.
היי, הרצל.
תודה רבה. אשתדל להתייחס לנושאים האלה בהקדם.
שבוע נפלא 🙂
יפה מאוד
תודה רבה ..
בכיף 🙂
כל הכבוד אחלה כתבה
כייף לקרוא את הכתבות שלך
רק תמשיך ככה
תודה רבה, אורי 🙂
הצטרפתי עכשיו לאחר המלצה מחברה
וממש נהנתי לקרוא ולהחכים. תודה!
בכיף, רועי.
מוזמן תמיד 🙂
תודה תומר על ההשקעה והשיתוף!
בכיף, דניאל.
מוזמן תמיד 🙂
פצצה .
אין עוד צלם שככה חולק טיפים בכייף.
תודה רבה
תודה רבה, אבי ובכיף.
משתדל 🙂
תודה רבה על העצות המועילות…תותח.
בכיף, רום.
מוזמן תמיד 🙂
חבל שאין עכשיו שמש 🙂
מאמר מעניין מאוד
תודה רבה
מחר יהיה 😛
בכיף, מוזמנת תמיד 🙂
פוסט נהדר .
"מכל מלמדי השכלתי" .
תודה.
בכיף גדול, משה.
פוסט מעולה!
תודה רבה, מורן 🙂
תודה שומר את כל הפוסטים שלך וכל פעם מנסה כיף ללמוד ממך
תודה רבה, עמוס 🙂
כיף לראות את התגובות שלך.
תודה תומר על הסקירה היפה. זה לי הפעם הראשונה שאני נחשף להסבריך וזה ממש מרתק ומלמד. אני אנסה בקרוב ליישם את הטכניקה שהסברת ונראה איך זה יצא לי. בוודאי לא כל כך יפה כמו צילומיך אבל אסתפק במשהו קרוב.
תודה
אפי גזית
היי אפריים.
בכיף גדול ותודה. תקפוץ לבקר מדי פעם 🙂
חייבת להודות לך על שיתוף המידע באופן כל כך ברור . לומדת המון מכל הפוסטים שאתה מעלה . אין הרבה כמוך . המון תודה
בכיף גדול אתי. מוזמנת תמיד 🙂
פוסטים נהדרים, ממש מעשיר את הידע, תודה רבה!
רק רציתי להעיר ולהוסיף שבצילומים כאלו כשמתפקסים על הנושא כדאי לעשות את זה על הגבול שבין האור לצל או במקום קונטרסטי כדי שהמצלמה תצליח להתפקס יותר בקלות.
היי ישי. תודה רבה.
ותודה על החיזוק לגבי הפוקוס. זה בהחלט נתון שצריך להתייחס אליו.
וואוווו תודה !!!פוסט מדהים….!
בכיף, חנה. תודה רבה 🙂
אחלה הסבר,תודה.
בכיף, יניב 🙂