כך תצלמו מול השמש ותצאו מזה בחיים

כשלומדים צילום, לומדים בין היתר על עדשות, על המרכיבים שלהן, על היתרונות שלהן, וכמו כן גם על החסרונות שלהן. אחד הנושאים המוזכרים תמיד כשמדברים על עדשות זהו ההבהק (Flare) אשר נוצר בצילום מול אור חזק. למעשה מדובר בסטייה אופטית, ויש סיכוי טוב שמישהו אמר לכם פעם שאם יש לכם את זה בתמונה אז התמונה הרוסה.

אחד מהמדדים המוכיחים כי העדשה שברשותכם היא בעלת אופטיקה טובה, זו היכולת שלה להניב תוצאות טובות מול אור חזק, ומהסיבה הזו יצרני העדשות מקפידים כל כך על הנושא הזה ואפשר לומר שהם יוצאים מגדרם על מנת לייצר עדשות שאינן גורמות להיווצרות ה-Flare.

אם כך, המסקנה היא כי הבהק הוא דבר גרוע, נכון? ואולי גם צילום מול אור חזק?

טוב, אז לא באמת…

לפני שאני הולך לספר לכם למה קודמיי לא ממש בסדר עם זה, ולמה היצרניות כל כך מקפידות על הנושא הזה, תנו לי רק לומר לכם כי ללמוד להימנע מבעיות אלה דווקא יכול לעזור לכם מאוד בהתחלה. זה בסך הכל נכון לומר כי טשטוש, ניגודיות גבוהה או הבהק ה-Flare יכולים להרוס את התמונה שלכם אם אתם לא מודעים למה שאתם עושים. אבל ברגע שאתם מבינים ויודעים מה שאתם עושים, אתם בהחלט יכולים להכליל את שלושת ה"שגיאות" האלו בתמונות שלכם, והם בהחלט יכולים להוסיף לכם המון לעומק היצירתי ולאווירה של התמונה.

היום אדבר אתכם על צילום מול אור אחורי, מתי להשתמש בו בצורה יעילה וכיצד.

כאשר ההבהק יבוא לנו בטוב

אפשר לומר שתאורה אחורית והבהקי ה-Flare הם שם דבר כרגע, ובמיוחד בצילום חתונות. אני מאמין שראיתם לא מעט תמונות של זוגות המצולמים בשעות אחר הצהריים המאוחרות עם אור זהוב מסביבם. איך הרגשתם כשהסתכלתם על התמונה? אני מניח שעברה לכם בראש אווירה רומנטית, חלומית ואולי גם מעוררת קנאה.

הנה תזכורת:

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

אם כן, מדוע אתם חושבים שאתם מרגישים כך?

התשובה לכך היא מאוד פשוטה: האור.

אז נכון, האור הוא תשובה להמון תמונות נהדרות, ואתם לא יכולים לקבל תמונה מדהימה ללא שימוש מושכל באור, אבל סוג האור המסוים הזה שקיים בשעת הקסם הוא זה שנותן לתמונות האלה את התבלין החם והרומנטי. ואם האור הזה מגיע מאחורי המצולם (מול המצלמה) הוא יכול לעשות פלאים, אבל ייתכן מאוד שעד היום אתם בכלל נמנעתם ממנו..

תאורה אחורית מתקשרת מאוד גם לצילום צלליות – שם יש הבדלי תאורה קיצוניים בין הרקע לבין הנושא, ובמצב כזה אנחנו יכולים לקחת קריאת אור מהרקע ובכך להשאיר את הנושא כצללית.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

מצב זה (של צילום צללית) יכול לקרות גם בטעות, כאשר אנחנו מצלמים על מצב צילום אוטומטי, בו המצלמה רואה את כמות האור שבסצנה ומחליטה לחשוף בהתאם.. לכן, כאשר אתם מצלמים בתאורה אחורית, תוותרו על ההגדרות האוטומטיות או החצי אוטומטיות של המצלמה שלכם. פשוט תעבדו על מצב ידני (M) וצאו לרגע מצורת העבודה עם כפתור פיצוי חשיפה, כי לא רק שזה לא יתרום לכם – זה ישגע אתכם.

האור האחורי

תמונות כאלו מצולמות בדרך כלל בשעות אחר הצהריים במהלך שעת הזהב, אם כי ניתן להגיע לאותן תוצאות גם בשעות הבוקר, שכן שעת הזהב מופיעה גם שם (זוכרים?).

ישנן כמה סיבות לכך שהשעה הזו ביום עובדת כל כך טוב בתמונה. הסיבה הראשונה היא כי במהלך זמנים אלו האור רך ומפוזר יותר, ובכך הוא תורם מאוד לתמונות שלנו. אבל הסיבה שבגללה אתם צריכים לצאת בשעות האלו ולצלם בסגנון התאורה הזה, זה מכיוון שאתם צריכים את השמש במיקום נמוך בשמיים על מנת שתוכלו לצלם כאשר השמש נמצאת באותו גובה של הנושא שלכם. כשהיא שם, אתם תוכלו להשתעשע איתה המון.. תוכלו ליצור צלליות והבהקים, ובכך תוסיפו המון קסם לתמונות שלכם.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

ברוב הזמן, אתם הולכים להציב את הנושא שלכם כך שהשמש נמצאת מאחוריו במלואה או בחלקה, וזה מהסיבה שאם אתם תכניסו את כל השמש לפריים, אתם עלולים להציף את התמונה באור ולקבל את התוצאה שאתם פחות רוצים. אתם יכולים למקם את הפריים שלכם כך שהשמש מוסתרת על ידי מבנה, עץ או אדם, ואז לזוז מעט ימינה או שמאלה, לתת לשמש להציץ ופשוט לצלם את התמונה שאתם רוצים ברגע שהשמש במיקום הרצוי.

טוב להשתמש בשיטה הזו שגם נותנת לכם אפשרות שליטה טובה יותר במיקום השמש בפריים, וגם שומרת על העיניים שלכם מקרינת השמש החזקה.

הגדרות

תתחילו מכך שהמצלמה שלכם מכוונת על מצב ידני (M). זכרו, כי במצב הזה אתם צריכים לסמוך על מחוון מד האור של המצלמה שלכם (זה שנמצא בתוך עינית המצלמה, בדרך כלל למטה) ולהיעזר בו על מנת להגיע לחשיפה טובה.

כך נראה מחוון מד האור שבעינית המצלמה:

Camera viewfinder - vector

תפקידו לומר לנו מהו מצב החשיפה שלנו.. אם הסקאלה הולכת לכיוון ה- "+", זה אומר שאתם בחשיפת יתר, ובמילים אחרות – המצלמה חושבת שהתמונה שלכם מוארת יותר מכפי שהיא אמורה להיות. אם הסקאלה הולכת לכיוון ה- "-", זה אומר שאתם בחשיפת חסר, ובמילים אחרות – המצלמה חושבת שהתמונה שלכם חשוכה יותר מכפי שהיא אמורה להיות.

לדוגמא: אם הסמן נמצא על המספר +1, זה אומר שאתם בחשיפת יתר של סטופ אחד. ואם הוא נמצא בקווים שבין 0 ל- +1, זה אומר שאתם ב- +1/3 או +2/3 של חשיפה (בתיאום).

הדבר שבאמת חשוב להבין כאן זה שצילום בתאורה אחורית עלול לבלבל את מד האור של המצלמה ולהטעות אתכם. הנתונים המוצגים בסקאלת מד האור רק מספרים לכם את מה שהמצלמה חושבת שיקרה אם תצלמו בנתונים אלו, אבל זה לא בהכרח אומר שאתם תקבלו תוצאה שגויה. זכרו כי מערכת מדידת האור של המצלמה מצביעה לכם על נתון מסוים שלא תמיד נכון עבורכם, במיוחד בצילום בתאורה אחורית ששם המצלמה רואה המון אור ויכולה לבלבל אתכם. לכן אתם צריכים להבין את מערכת מדידת האור כדי לדעת לשלוט בחשיפה שלכם.

בכל פעם שאתם תכוונו את המצלמה שלכם לשמש, המצלמה תחשוב שאתם הולכים לצלם תמונה חשופה ביותר מדי אור. יש לה סיבה טובה לחשוב כך מכיוון שזה נכון שהרבה אור נכנס למצלמה, ותפקידו של מד האור להתריע על כך.

אבל לפעמים אנחנו רוצים תוצאה אחרת לגמרי.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

במקרה שבו אנחנו רוצים לקבל את התאורה הזהובה, החלומית והרומנטית הזו, אנחנו קודם כל נעבוד על מצב מדידת אור נקודתית (SPOT) על מנת שנוכל למדוד אור מנקודה ספציפית מבלי להיות מושפעים מהתאורה החזקה שמסביב. את קריאת האור תיקחו מהנושא שלכם. אולי זה לא ייתן לכם את התוצאה המדויקת ביותר, אבל זה יהיה מקום מצוין להתחיל. אחרי שהקשבתם למד האור וכיוונתם את החשיפה, ייתכן שתקבלו תוצאה מעט בהירה יותר מכפי שאתם רוצים, מכיוון שהמצלמה חושבת שיש מעט מאוד אור בנקודה שממנה אתם מודדים. במצב כזה כוונו את מד האור שלכם למינוס 1/3 או 2/3 כדי לקבל תוצאה טובה יותר. אם אתם מצלמים ב-RAW, או אם למצלמה שלכם יש טווח דינמי גדול, אז אתם יכולים לכוון את מד האור שלכם למינוס סטופ אחד או שניים מתחת לאפס (של מד האור). זה אולי יחשיך מעט את הנושא שלכם, אבל ייתן לכם יותר פרטים ברקע, והאור האחורי וההבהק יהיו נעימים יותר. את הנושא המעט כהה שלכם אתם תוכלו להבהיר אחרי זה בקלות בתוכנת העריכה.

רקע שטוף באור הוא די מובן באליו בסוג כזה של תמונות, אבל אתם חייבים לקחת בחשבון שלא ניתן לשחזר אזורים שנשרפו, ולכן (במצב הזה) אם אתם תצלמו במעט חשיפת חסר אתם תרוויחו יותר פרטים באזורים הבהירים. את הכהים יותר תוכלו לשחזר אחר כך. מצד שני, אם הרקע שלכם בעייתי ויש בו אובייקטים מסיחי דעת שאתם לא מעוניינים להכניס לפריים, אז תצלמו כאשר הרקע שטוף באור ובכך תוכלו "להעלים" את מה שקורה שם.

בצילומים מהסוג הזה אני מציע לכם לצלם בצמצמים פתוחים על מנת לאפשר פתח גדול יותר לכניסת אור טבעי וגם על מנת ליצור עומק שדה קטן שישפיע מאוד על האווירה של התמונה.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

דבר נוסף שחשוב להתייחס אליו זה שיהיה לכם קשה יותר לעשות פוקוס על הנושא שלכם כאשר המצלמה מכוונת אל השמש. אפשר פשוט להציב את היד לרגע מעל העדשה על מנת להסתיר ממנה את השמש. פעולה זו תסתיר את ההבהק של השמש ותאפשר לכם להתמקד על הנושא שלכם בקלות וביעילות.

על מנת לקבל את אפקט ההילה סביב הנושא שלכם, אתם תצטרכו להעמיד את המצולם שלכם על פני רקע כהה יחסית ושהשמש מאירה אותו (את הנושא) מאחור. כך תתקבל הילה סביב המצולמים שלכם.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

סוף דבר

סוג זה של צילום הוא באמת יפה ומעניין, והוא יכול לשמש אותנו בכל יום. החל מצילומי בוקים, משפחות, ילדים, זוגות, צילומי תדמית ועוד.. אבל הוא דורש התנסות. אני לא מבטיח לכם שאתם הולכים לקבל תוצאות מושלמות על הפעם הראשונה, אבל זה בסדר.. ואם בנוסף לכך תמצאו את עצמכם מנחשים את החשיפה, גם זה בסדר 🙂

אני חושב שבתור התחלה, פשוט אל תנסו לחפש את השלמות. פשוט צלמו להנאתם, תבחנו ותלמדו, ותהיו הרבה יותר מאושרים מהתוצאות שלכם. השלמות תבוא כבר אחר כך.

חברים, תודה רבה שהייתם איתי גם הפעם. אם אהבתם את הפוסט הזה, אז כמובן שאתם מוזמנים לשתף אותו בקלות דרך כפתורי השיתוף המופיעים כאן. כמו כן, אם אתם רוצים לקבל את הפוסטים שלי לפני כולם אז אתם יכולים להירשם לניוזלטר שלי ותהיו הראשונים שיקבלו את הפוסטים במייל.

אז נתראה בפוסט הבא 🙂

תומר אלמקייס
53 תגובות
  1. רותי יפה הגב

    מאמר מצויין ומעשי

  2. זמיר הגב

    מאמר מקורי.לא נתקלתי במאמר שמתייחס לנושא הזה

  3. רונית הגב

    מאמר מצוין. אנסה בהקדם ומקווה לתוצאות טובות.

  4. יעל הגב

    תודה תומר מייד מנסה 🙂

  5. מוטי הגב

    תומר תודה מעניין רכשתי לא מזמן מצלמה קנון d 70 ועדשה 18-135 s t m מוטי.

  6. הילה הגב

    פוסט מצוין, הולכת לנסות 🙂 תודה!

  7. עתליה ניצן הגב

    מאמר מצויין ובכלל תענוג לקרוא את כל המאמרים שלך.
    אני עוקבת באדיקות.

  8. צביה הגב

    אתה יכול להעלות גם פוסט על פוקוס טוב?
    אני ישמח…תודה!

  9. אבי לוסקי הגב

    תומר יקר,
    שיעור חשוב כמו כל החומרים שאתה מעביר.
    אתרגל ואתנסה.
    תודה והערכה לך!

    אבי לוסקי

  10. גפני שליין הגב

    מאמר נהדר!
    ברור מובן עושה פלאים…
    תודה!

  11. מיכל אופנהיימר הגב

    מאמר מעניין ומלמד. תודה!

  12. מתן ש. הגב

    אחלה מאמר,

    אני רוצה להתייחס למשהו שלטעמי החסרת (או לפחות לא התייחסת אליו מספיק) ורבים לא מודעים אליו – רוב מוחלט של התמונות באור ה"חלומי" שאנו רואים לא יוצאות כך ישר מהמצלמה, הן עוברות עריכה שגורמת לתמונה להיראות הרבה יותר טוב. בשביל להשיג תמונות כמו שהצגת כאן בהחלט צריך לשלוט בטכניקה שציינת, אבל צריך גם לדעת לערוך.

    • תומר אלמקייס הגב

      היי, מתן. אני לא מסכים איתך..
      העריכה יכולה לחזק, אבל התוצאה צריכה להיווצר כבר בצילום.

      • מתן ש. הגב

        אין ויכוח לגבי הצורך ביצירתיות ובטכניקה הנכונה בעת הצילום עצמו, וגם התייחסתי לכך בתגובה. זאת עיקר העבודה וחשוב לדעת איך לבצע אותה על הצד הטוב ביותר.
        אבל הצילום עצמו ישר מהמצלמה לא יציג בד"כ תמונות כפי שהצגת במאמר זה. אלמנט העריכה גם הוא משמעותי, ומוסיף את אפקט ה"וואו". וגם זו טכניקה שחשוב לדעת להכיר ולשלוט בה.

  13. עקיבא הגב

    חג שמח תומר.
    קראתי שלקנון 70d יש בעייה בפיקוס בצילום סטילס בעיקר עם עדשות מסוימות .
    אשמח לשמוע ממך יותר פרטים על כך.
    תודה מראש

  14. יובל הגב

    תודה רבה! כיוון אותי מאוד

  15. דבי הגב

    פשוט כייף לקרוא!
    פוסט מרתק …
    השכלתי
    תודה רבה,תומר 🙂

  16. יהודה כהן הגב

    תודה מענין מאד.
    חג שמח.

  17. רעות הגב

    אתה תמיד קולע
    כאילו קראת את המחשבות שלי ?

  18. חנן גלסולקר הגב

    אני חייב לציין שאתה מפרסם מאמרים בטיימניג הכי מושלם עבורי
    שבוע הבא יש לי צילומים של שני ילדים בפארק
    והמאמר הזה רק שיפר/גיבש לי את המחשבה מה אני כן הולך לעשות
    תודה רבה!

  19. משה כהן הגב

    בס"ד
    תומר שלום.
    אני קורא בעיון רב את המאמרים שלך , לא תמיד מגיב .
    הפעם , זה ממש נהדר , פשוט עושה "סדר" בבלגן .
    כל הכבוד ותודה.
    משה.

  20. הדס הגב

    היי תומר,
    תודה על המאמר! בדיוק ערכתי היום סט שכמעט כולו מול השמש ובאמת נתקלתי בכל אחת מהבעיות שכתבת עליהן… לא תענוג גדול 😉
    רציתי לשאול:
    1. האם יש משמעות לפילטר UV ביצירת הפליירים? עדיף להוריד אותו מול השמש? האם יש איזשהו פילטר ייעודי שמפחית אותם?
    2. האם פלאש או רפלקטור יכולים לעזור בהוספת אור מהכיוון ההפוך לשמש, בשביל להאיר את הפנים של המצולמים שהשמש מאחוריהם? מניחה שמאד תלוי בצילום, אבל אשמח לאיזו הנחיה כללית.
    מקווה שזה בסדר שאני שואלת כאן… המון תודה שוב שאתה משתף מידע כל כך מעניין וחשוב.
    הדס.

  21. קורל הגב

    גאון!! סחתיין על כל מאמר ומאמר פה!!!

  22. רועי הגב

    מאמר מצויין
    הייתי שמח לשמוע איך אפשר לצלם שהשמש תצא עגולה ויפה

    • תומר אלמקייס הגב

      תודה רבה, רועי.
      אתה מתכוון לצילום שקיעה?
      אם כן, אז פשוט תמדוד אור מהשמש או מאזור שקרוב אליה ותקבל אותה יפה מאוד 🙂

  23. ישראל הגב

    מאמר מצוין הסבר מפורט וברור, יישר כוח על תרומתך לקהילה לא מובן מאליו

  24. אבי הלפרין הגב

    בסד
    תומר שלום.
    נהנה כל פעם מחדש לקרוא את המאמרים שלך.
    מקווה מאד שאוכל להגיע לקורס צילום אצלך
    שבת שלום
    אבי הלפרין קיבוץ סעד

  25. OELYA הגב

    הפוסט ממש דיבר אלי ,
    אני ממש אוהבת לצלם עם השמש ,והרבה אומרים שזה לא טוב זה תאורה קשה ,
    ואחרי שקראתי את הפוסט זה ממש עושה חשק לצלם בשמש –
    כי זה יוצר הרבה ז'נרים שונים

השארת תגובה ל-משה כהן

ביטול

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
Send this to a friend