תשאלו את השאלות הנכונות… כדי ללמוד לצלם טוב יותר

זה נורמאלי לחלוטין להביט בעבודותיהם של אחרים, לקבל השראה וללמוד על עבודתם. אתם אפילו יכולים לנסות ולשחזר עבודה שלהם, כל עוד אתם למדים ממנה וכל עוד אתם לא מציגים אותה כיצירה שלכם, כמובן. אבל ישנו נדבך נוסף שאם נדע להשתמש בו נכון, אנו נוכל ללמוד הרבה יותר, ובקצב מהיר יותר.

נניח שאתם נמצאים עכשיו בסיטואציה שבה אתם יכולים לשאול את הצלם הטוב ביותר שהיה אי פעם (בעיניכם) 4 שאלות בלבד.  אילו שאלות הייתם שואלים אותו?

שאלות יכולות לסדר לנו הרבה בחיים, ויחד עם זאת – אם לא נדע לשאול אותן נכון, הן יכולות גם להרוס לנו במקרה הרע, ולא ללמד אותנו יותר מדי במקרה הטוב. אז אין ספק שכדי ללמוד טוב יותר, צריך לשאול יותר.. אבל גם אין ספק שכדי ללמוד טוב יותר, צריך לשאול נכון יותר.

רשימת השאלות הבאה מציגה שאלות שנשאלתי במהלך הזמן, כאלו שגרמו לי לחשוב מה היה מפיק השואל אם הוא היה שואל אותן בצורה אחרת.

שאלה מספר 1: באילו נתונים השתמשת בתמונה הזו?

תשובה: צמצם 2.8, מהירות תריס 1/125, iso 100.

למדתם משהו מזה? אני מניח שלא ממש, מכיוון שאין לכם מה לעשות עם המידע הזה מלבד הידיעה שאלו הם הנתונים שאיתם צולמה התמונה. אתם לא יודעים למה הוא בחר בנתונים האלה ומה היו תנאי הצילום שלו בעת צילום התמונה. נתונים אלו תלויים בלא מעט גורמים והם משתנים תמיד בהתאם לתנאי הצילום ורצונות הצלם.
בשורה התחתונה: אין קבוצת הגדרות אחת שאתם תרשמו לעצמכם ותוכלו להשתמש בה תמיד.

יהיה לכם נכון יותר אם תנתחו את התמונה ותמצאו את הנקודות שאתם לא מצליחים להשיג. לדוגמא, במקום לשאול “מהן הגדרות הצילום?”, אתם יכולים לשאול “איך הצלחת למרוח תנועה ולהקפיא תנועה בו זמנית בתמונה אחת?”.

צולם במהירות תריס 1/40. צילום: תומר אלמקייס.
צולם במהירות תריס 1/40. צילום: תומר אלמקייס.

במקרה כזה אתם תלמדו שיש כאן שילוב של נושא סטטי עם מושא בתנועה, ובנוסף שילוב של מצלמה יציבה יחד עם מהירות תריס המאפשרת למרוח את תנועת הרכב (1/40 במקרה הזה).

זו יכולה להיות גם שאלה כגון “איך השגת רקע כזה מטושטש?”.

צילום: תומר אלמקייס.
צילום: תומר אלמקייס.

דוגמא לתשובה לשאלה הזו יכולה להיות “שימוש בצמצם פתוח בעדשת טלה, תוך שמירה על רקע מרוחק מהמצולם וקרבה לנושא. ככה בעצם השתמשתי בכל הגורמים המשפיעים על עומק השדה וניצלתי אותם כדי ליצור הפרדה מוחלטת בין הנושא לבין הרקע. 

הדוגמאות הן באמת אינסופיות. העניין הוא שאתם צריכים ללמוד יותר על תהליך יצירת התמונה ולשאול באופן ספציפי על השפעה מסוימת, ולא על ערכים מספריים.

ערכים מספריים הם בדיוק כמו שהם, ערכים. ודרך העבודה שלהם שונה לחלוטין מכל תרחיש כזה או אחר. אם אתם תלמדו את התהליך כראוי, הערכים כבר יבואו אליכם לבד.

שאלה מספר 2: מה היא נעילת מראה? מהו מצב עדיפות צמצם?

ברשת האינטרנט, אתם תמיד תוכלו לקבל מענה על שאלות טכניות. ויקיפדיה או קליקי יכולים לתת לכם מענה של המון שאלות טכניות. ושלא נדבר על שאר בלוגים ואינספור מאמרים, כתבות וסרטונים שעפים להם ברשת בחופשיות.

לכן, אל תבזבזו את הזמן שלכם בשאלות מיותרות. זה לא שאתם לא תקבלו תשובה, אתם פשוט יכולים לקבל הרבה יותר אם תשאלו את השאלה הנכונה.

אם תעשו שיעורי בית ותלמדו את הפונקציות של המצלמה, הדרך בה היא עובדת, ואת שאר העקרונות הבסיסיים (נושאים שאתם באמת יכולים ללמוד מויקיפדיה), אתם תתפנו לשאול שאלות נכונות וטובות יותר, כאלה שישרתו אתכם נאמנה.

לדוגמא, במקום לשאול “מהו מצב עדיפות צמצם?”, אתם תוכלו לשאול “באילו מצבים מומלץ להשתמש במצב עדיפות צמצם?”, או יותר טוב מכך – אתם יכולים לבקש מהצלם להראות לכם איך הוא משתמש בפונקציה הזו, הרי למידה יותר טובה מלמידה ממקור ראשון.

שאלה מספר 3: זהו אפקט מגניב. באיזה פילטר השתמשת בתכנת העריכה?

זו שאלה באמת מוזרה.. פילטרים הם בעצם זכוכיות בעלות תכונות אופטיות שונות, אותן מרכיבים על העדשה בהתאם לצרכים השונים של הצלם.

C

“פילטרים” באינסטגרם (ובואו נהיה כנים, הם צריכים להיקרא בכלל “Presets”) רחוקים מאוד מעיבוד תמונה מקצועי. ועיבוד תמונה צריך להיעשות לאחר הצילום ולא לפניו.

במקרה כזה יהיה נכון יותר לשאול “באיזו טכניקה השתמשת כדי להשיג את המראה הזה?” כי רוב הסיכויים שמדובר בצילום טוב, משחקים של האור ואולי גם לוקיישן מיוחד. העיבוד רק בא לשפר מעט את התמונה.

התשובה שתקבלו, תלמד אתכם הרבה יותר מלחשוב בזמן הצילום על עיבוד התמונה.
ייקח לכם המון זמן לתקן תמונה שלא צולמה טוב (אם בכלל), וייקח לכם מעט מאוד זמן לשפר תמונה שצולמה נכון ושהייתה בה הקפדה על הפרטים הקטנים עוד בזמן צילום התמונה. כלומר, שבזמן הצילום אתם צריכים להחליט על לוקיישן, תאורה, קומפוזיציה, איפור, ניקיון וכדו’, ולא לחשוב על כך שיש לכם את האפשרות לתקן בתכנת העריכה.

D

שאלה מספר 4: התמונות שלך נורא טובות. עם איזו מצלמה אתה מצלם?

תשובה: Nikon d750.

לפני כמה שנים, מישהו ראה איזו תמונה שצילמתי ואמר לי: “אילו תמונות יפות אתה מצלם עם המצלמה שלך.. אם רק הייתה לי מצלמה כזו..”
באותו רגע הרגשתי שמזלזלים בי. כאילו שאותו אדם לא ראה שהתמונה צולמה מתוך חשיבה יצירתית כלשהי, ושהמצלמה היא הרבה יותר מכלי שמשרת את המטרה שלי.

אמנם המצלמה היא כלי חשוב מאוד אבל היא עדיין כלי. היא כלי העבודה שבו משתמש הצלם על מנת ליצור, ממש כמו צייר שמשתמש במכחול על מנת לצייר. וכן, אתם יכולים להיות יצירתיים גם אם תצלמו מהסמארטפון שלכם, וגם אם תבנו קאמרה אובסקורה מקרטון.

העניין הוא שהמצלמה תיתן לכם איכות תמונה, שליטה בפרמטרים השונים, מהירות עבודה, גישה מהירה לתפריטים ועוד.. אבל היא לא תראה את האור, היא לא תבין את הסיטואציה, היא לא תבנה לכם את הקומפוזיציה, היא לא תתפוס את הרגע, ובטח שהיא לא תיצור עבורכם את התמונה.
אז במקום לשייך את טיב התמונות של הצלם למצלמה איתה הוא מצלם אותן, אתם יכולים לומר לו שהתמונות שלו נורא איכותיות ביחס לתמונות שלכם, והאם לדעתו ישנו קשר בין איכות התמונות שלכם לבין דגם המצלמה או שאולי יש משהו שאתם לא עושים נכון.

סיכום

שאלות יכולות להיות נכס גדול מאוד עבורנו אם אנחנו נדע לגשת ולשאול אותן נכון. בהרבה מהמקרים אני נשאל שאלות שהתשובות עליהן בהחלט לא יספקו את השואל אותן, ואפילו יזיקו לו כאשר הוא יבוא לצלם. אם לא תדעו לשאול את השאלות הנכונות, אתם עלולים למצוא את עצמכם מקובעים על דברים מסוימים, ואחרי זה יהיה לכם קשה מאוד לשנות גישה.

אני מקווה שתלמדו גם מהפוסט הזה, ובפעם הבאה תשאלו נכון כדי לקבל תשובות שיספקו אתכם וילמדו אתכם באמת!!!

אתם מוזמנים לכתוב לי את התובנות שלכם ממש כאן מתחת לפוסט.. ואם אהבתם אז אתם מוזמנים גם לשתף את הפוסט בשמחה למתעניינים אחרים.

נתראה בפוסט הבא,

ועד אז – תחייכו 🙂

תומר אלמקייס
27 תגובות
  1. דבורה הגב

    מה זה באמת עדיפות צמצם? מה המטרה שלה?
    זו הגדרה כלשהי? בעדשה או במצלמה?
    ואיך משתמשים איתה?
    סליחה על ההצפה, זה מושג חדש שאני מגלה עכשיו…
    תודה! אתה מחכים אותי ביותר!

    • מולי הגב

      היי נחמה,
      עדיפות צמצם זה מצב במצלמה (A או AV) עבור Aparture זה מצב חצי אוטומטי בו ניתן לקבוע את ערך הצמצם (2.8 4.0 5.6 וכו) והמצלמה קובעת את מהירות התריס באופן אוטומטי על פי אלגוריתם של המצלמה.
      זה מצב חצי אוטומטי ותמיד מומלץ להשתמש במצב ידני 🙂
      שיהיה בהצלחה

    • תומר אלמקייס הגב

      בדיוק מה שמולי אמר 🙂

  2. נחומה הגב

    שלום תומר
    כחדשה בנושא הצילום, לומדת הרבה מאוד מהחומר הכתוב שנשלח על ידך.
    האם אתה מדריך לפעמים ביום סדנה מרוכזת ?
    אם כן, באיזה אזור בארץ.?
    אני ממוקמת בצפון.
    תודה
    ברכות
    נחומה

    • תומר אלמקייס הגב

      היי נחומה.
      תודה רבה, את מוזמנת תמיד 🙂
      כרגע אני עושה סדנאות וקורסים בתל אביב. אולי בהמשך תהיה התפרסות גם לאזור צפון.

  3. נאוה הגב

    היי תומר. מאחר וכהרגלך, אתה נהיר וברור כמו גם נחמד…לא אתבייש לשאול – אני רואה צילומים נפלאים של מים, ים, גלים, נחל שלפעמים נראים כמו ערפילים. האם זה נעשה תוך כדי צילום עם פילטרים מיוחדים? ניסיתי לצלם כך, ללא פילטר, בחשיפה ארוכה כשכבר מחשיך אבל התוצאה אינה יפה כמו אלה. אודה לכל הסבר ושבת שלום
    נאוה

    • תומר אלמקייס הגב

      היי נאוה.
      תודה רבה 🙂
      פילטר ND הוא פילטר שנועד להחשיך את הסצנה על מנת לבצע חשיפות ארוכות מאוד. הוא שימושי בעיקר כאשר אנו נרצה לעשות חשיפה ארוכה באור יום, דבר שלא מתאפשר כל כך ללא הפילטר. מעבר לכך – אם רוצים לעשות חשיפות ארוכות מאוד בלילה אז גם שם הוא יכול להיות שימושי.
      בשורה התחתונה.. אם את מצלמת בערב, אז אין צורך מהותי בפילטר. את לא ציינת מה הייתה מהירות החשיפה אבל חשיפות של 20-30 שניות יעשו לך עבודה טובה..
      הפוסט הזה יעזור לך. יש גם דוגמאות: https://photoschool.co.il/photographers-trinity/
      בהצלחה 🙂

  4. גל הגב

    שלום
    יש לי ניקון D 5500
    איך אני מגיעה לתוכנית HDR .
    תודה

  5. אורי הגב

    תכלס,, צודק!!!!!!!
    כמו תמיד..

  6. עמוס הגב

    חד וחלק ! נהינתי והשכלתי.

  7. אבי לוסקי הגב

    תומר שלום,

    כרגיל, שיעור שלך בהיר, מובן ומרחיב את אופקי הצילום.
    יישר כוח.

  8. גולן הגב

    אלוף האלופים !

  9. קמיל נייקרק הגב

    כל הכבוד לך תומר על ההסברים הנפלאים שלך, תמיד כיף לקרוא וללמוד ממך, תמשיך ושיהיה בהצלחה

  10. KTV הגב

    היה כיף לקרוא ולהחכים
    תודה!!

  11. שמואל הגב

    תומר, כמו תמיד, אתה כתוב יפה מאוד ובעיקר מחכים!
    ממה שאני ראיתי אתה היחיד שמצליח לכתוב מאמרים שיהיו באמת מעניינים ומלמדים, למרות שאת יסודות הצילום אני יודע היטב, תמיד, גם בפוסט פשוט, אני אלמד דבר חדש. המשך כך…
    לדעתי אולי כדאי לכתוב גם מאמרים שמתאימים במיוחד לאנשים שמבינים דבר או שניים בצילום (כמו נעילת מראה ועדיפות צמצם…) זה יחכים אותנו עוד יותר…
    ושוב, ממש תודה!

    • תומר אלמקייס הגב

      היי שמואל.
      תודה רבה רבה 🙂
      לגבי כתיבת תוכן לאנשים יותר מביני עניין – בהחלט לוקח את זה בחשבון 🙂

  12. יהודית שוורץ הגב

    תומר, ממש אהבתי את התייחסותך ליכולת היצירתית של המצלם ל”עין” היכולת לתפוש את הרגע, ולא שמת את הכלי ב”מרכז”

  13. תומר אלמקייס הגב

    תודה רבה, יהודית 🙂

  14. דניאל הגב

    הי,
    אהבתי את קונספט השאלות! כמובן ששאלת “איזה מצלמה” היא הנפוצה אך המיותרת מכולן.
    אני הייתי שואל על הרבה צילומים – איך בנית את התאורה (המלאכותית) או השתמשת בתאורה הטיבעית?

השארת תגובה

נקודת המבט שלנו

טל ניניו ותומר אלמקייס - הצילום עבורנו הוא דרך חיים, אמנות, צורך להתבטא. לאחר עשרות שנים של תשוקה לצילום שלא נגמרת שהתחילו בהמון ניסויים ותהיות, רצינו ליצור אתר שבו נוכל לעזור לאלו שחיים ונושמים צילום מתוך תשוקה גדולה - כמונו ובכך לקבל הזדמנות להעניק לכם מהידע שצברנו במהלך השנים ולחסוך לכם זמן של ניסויים ותהיות. אנחנו מאמינים שהדרך להיות צלם מתחילה קודם כל מהצורך להתבטא. אם הוא קיים אצלכם - שום דבר אחר לא חשוב כרגע. לימוד נעים, טל ותומר.

אנחנו כבר חברים בפייסבוק?
Call Now Button
גלילה לראש העמוד
Send this to a friend