בפוסט הקודם נתתי לכם טיפים מקצועיים לצילום אנשים ורבים פנו אליי בשאלה איך להאיר אנשים בצורה נכונה ואיך לשלוט באור בצורה מקצועית.
החלטתי לכתוב על הנושא הזה מכיוון שהאור הינו המרכיב הראשוני החשוב ביותר בתמונה. המילה Photography בנויה למעשה מצמד המילים Photo (אור) ו- Graphy (רישום). מכאן, אני מניח שאתם מסיקים שהמצלמה יודעת לרשום/לצייר באור. שלא כמו העין האנושית – המצלמה יודעת לעשות הבדל מהותי בין אור לצל וכך, עם הסתכלות מעמיקה במרחב ומעט ידע טכני ניתן לשלוט באור בצורה כזו שתשנה כל התמונה. רציתי לדבר הפעם על תאורה טבעית בלבד – זו שזמינה לכולם כמעט בכל מצב. הרבה צלמים שאני מכיר מעדיפים ליצור את האור שלהם באופן עצמאי בסטודיו. זה מאוד יפה אך לפעמים אני חושב כמה שהם מפספסים.. מחוץ לסטודיו מחכה לנו עולם שלם שכל כולו סטודיו אחד גדול עם התאורה הכי טבעית, הכי יפה והכי עצמתית שיש. שלא כמו בסטודיו- השמש נמצאת במקום אחד ואנחנו לא יכולים לשלוט בתזוזה שלה לכן אם נרצה כיוון תאורה אחר נצטרך לשנות את התמונה שלנו ע"י שינוי זווית צילום ושינוי העמדה של המצולם.
אם לא "נפחד" מהשמש אנו נוכל -לעתים גם באלתור עזרים בשטח- לנצל את ה-100% שלה ואת זה אני מבטיח לכם!
מתוך אינספור שימושים בשמש הטבעית שלנו – ריכזתי עבורכם רשימה של 7 שימושים מאוד שימושיים בתאורת Daylight בליווי הסברים ותמונות.
1. שמש חשופה בשעות היום
השמש החשופה מפחידה הרבה צלמים ויוצרת אצלם מעין "קיבעון" כזה ש"אין לצלם לעולם בשמש". גם אני בתחילת דרכי פחדתי נורא מהשמש והייתי מצלם בעיקר בצל, מה שנתן לי תמונות די משעממות מבחינת התאורה. עם הזמן, כששיניתי את התפיסה שלי פתאום נפתח לי עולם חדש של צילום. השמש כמקור אור ישיר, יחיד וללא ריכוך יכולה להיות מאוד מעניינת אם ניגשים אליה יפה וללא פחד. אז נכון שיש שעות ביום -כמו שעות הצהריים המוקדמות- שהתאורה קשה מאוד, קשה נורא לצלם וישנם צללים קשים על פני המצולם ובזוויות לא מחמיאות בכלל. אז אין ספק שישנה חשיבות רבה לשעה בה אנו מצלמים ועם הזמן אתם תלמדו להכיר את השמש ולדעת בדיוק "מתי", "איך" ו"איפה" אך בשימוש מושכל תוכלו להגיע לתוצאות מעניינות במיוחד. תסתכלו על המצולם שלכם ועל כיוון השמש. אל תתביישו לסובב אותו ולקבל מידע על איך שהאור יושב עליו מכיוונים שונים. רק כך אתם תגלו איזה כיוון מחמיא יותר לתווי הפנים שלו.
2. שמש חשופה בשעות בין הערביים
בשעות בין הערביים השמש כבר ממוקמת בגובה נמוך יותר. בהרבה מקרים היא תהיה מוסתרת ע"י עצים, מבנים וכדו' אך באזורים פתוחים אנו נוכל להשתעשע איתה עד שהיא תבחר להיעלם לנו משדה הראייה. השמש של בין הערביים נעימה ומלטפת, האור שלה חם ואפשר ליצור ניגודיות מעניינת של צבעים. בתמונה הזו ניגודיות הצבע נובעת מהצבע החם מאוד של השמש. מכיוון שהנושא שלי הוא בני אדם וגוון העור שלנו הוא גוון חם אנו נצטרך "לקרר" את התמונה ע"י שינוי הטמפרטורה ב White Balance. הדבר יאזן את צבע העור שלא יהיה חם מדי ושאר אזורי התמונה שנמצאים בצל או שהצבעים שלהם קרים יקבלו גוון כחלחל קר.
כיוון התאורה הצידי בשעת בין הערביים ייתן לנו תוצאות דרמטיות והמון עומק בתמונה. השמש נמצאת בגובה נמוך ואינה מגבילה אותנו בכלל. זה הזמן לשחק ולעוף איתה.
3. קרן אור נקודתית
השמש מגיעה אלינו באלפי צורות שונות ובכל יום אנו יכולים לראות משהו חדש. באמת.
קרן אור נקודתית יכולה לחדור דרך ענפי העצים, דרך חור בקיר, החזר נקודת אור ממראה וכדו'.
אם תהיו מספיק יצירתיים תוכלו ליצור תמונות דרמטיות להפליא ע"י שימוש בקרן אור בודדת המאירה את הנושא שלכם אל מול רקע מוצל.
דוגמא אחת שצילמתי בגיאורגיה מראה אשה ברחוב כאשר פניה וידה מוארות ושאר הרקע חשוך ולפני שאני אדבר עליה אני רוצה שתראו אותה.
לתמונה הזו אני חיכיתי. הכוונה שממש חיכיתי. ראיתי נקודת אור מעניינת שהגיחה מתוך עץ גבוה ואני כמו צייד -עם העין שלי תקועה בתוך העינית- מחכה שמשהו יקרה. לא חיכיתי הרבה זמן עד שזו הופיעה ונתנה לי את מה שרציתי בדיוק מפליא.
וכאן זה דומה רק מעט מבוים.
בתמונה הזו היינו באחד הפארקים באזור המרכז ולקראת סיום יום הצילומים ראיתי את כניסות האור האלה שמגיעות מהעצים.
בשעות מוקדמות יותר אפשר לתפוס תאורה נקודתית על פני רקע מואר, דבר שלא ייצור קונטראסט כמו בתמונות הקודמות אך בהכוונה קטנה שלכם אתם תוכלו לתת דגש על איזור מסוים בתמונה שבמקרה הזה זה המבט של הדוגמנית שלנו.
אם רק תשימו לב למה שקורה סביבכם ותהיו ערניים לכל דבר אתם תופתעו כל פעם מחדש מהיכולות שלכם.
4. שמש אחורית
כשאני אומר "שמש אחורית" אני מתכוון לכך שהאור נמצא מאחרי המצולם.. שמש אחורית תיצור לנו מראה קסום וזוהר. היא תדגיש את הקונטור של הגוף בהילה מדהימה ואין מצולם שלא יאהב את זה. תאורה אחורית משנה את הכל ואתם יכולים להפסיק את הקריאה לרגע ולנסות להאיר אובייקטים שונים מכיוונים שונים. בלי לצלם, רק לראות בעיניים את השינוי וזה יכול להיות גם מהפנס של הטלפון שלכם.
5. אור שמש רך
קבלו תרגיל קטן. הוא לא יצריך מכם לקום מהכסא, אל תדאגו 🙂
קחו את הפנס של הטלפון שלכם, דף A4 לבן ואובייקט קטן שישמש כדוגמן (מחדד, מהדק, אבן, כוס או כל דבר אחר שנמצא לידכם כרגע). את הדוגמן תניחו על משטח בהיר ולא מבריק (כדי שתוכלו להרגיש את הצל). תחילה תאירו אותו עם הפנס בלבד ותשימו לב שהצל קשה מאוד. יופי. עכשיו בין הפנס לבין הדוגמן שלכם תשימו כחוצץ את דף ה-A4. לכו עם הפנס קדימה ואחורה ותראו את השינוי בצל.
אותו הדבר קורה לנו כאשר עננים מסתירים לנו את השמש. אור השמש עובר דרך הענן ומגיע אלינו שהוא רך ומפוזר יותר.
השימוש בתאורה רכה נפוץ כבר שנים רבות והצלם הקדמון תמיד חיפש דרכים יצירתיות לריכוך התאורה עד שבימינו קיימים המון אמצעים מקצועיים המיועדים למטרה זו ועדיין בכל יום מייצרים מרככי תאורה שונים.
החדשות הטובות הן שהדרך לצלם עם תאורה רכה יכולה להישאר טבעית ולא תצריך מכם לנסוע לחנות הצילום הקרובה לביתכם כדי לקנות מרכך תאורה. במקום ליצור את הריכוך בעצמנו אנו פשוט נחפש אותו. שמש ביום מעונן תיצור תאורה רכה ונעימה. ככל שהענן החוצץ בין השמש לבינינו יהיה שמן יותר כך התאורה שלנו תהיה רכה יותר כי אור שמש עובר למעשה דרך ארוכה יותר בתוך הענן.
החדשות הרעות הן שכמו השמש גם העננים הם לא עניין שבשליטתנו וזה באמת תלוי בקצת מזל או בתכנון של יום צילום לפי תחזית מזג האוויר.
אם אתם מעוניינים בתאורה רכה מאוד וללא צללים כלל צלמו בצל. בצל האור רך ומפוזר מאוד כך שהמצולם שלנו יהיה מואר במלואו ללא צללים כלל.
6. תאורת חלון
אחת האהובות עליי. כשאני מצלם בתוך מבנה אני תמיד מעדיף את האור המגיע מהחלון. לרוב הוא רך, נעים וחזק יותר מהאור הקיים בתוך המבנה – דבר היוצר קונטראסטיות ורכות יחד. אם נכנס אור שמש ישיר מהחלון ואתם רוצים לרכך אותו, וילון יעשה היטב את העבודה..
הנה לכם מספר דוגמאות שימחישו לכם מהו אור המגיע מהחלון.
7. ריבוי שמשות
נשמע לכם כמו משימה בלתי אפשרית? חכו שנייה לפני שאתם קובעים לעצמכם עובדות. נכון שיש לנו רק שמש אחת אבל מה אם נוכל לשכפל אותה? נשמע מעניין לא?
בעזרת כלים בסיסיים היודעים להחזיר אור נוכל לשכפל את השמש שלנו מס' פעמים וליצור לנו סטודיו מתאורה טבעית בטבע! העזרים יכולים להיות מראה, קאפה לבנה, קאפה מצופה בנייר כסף ואפילו הוילון הכסוף של הרכב שלכם. כל אלו ישמשו תחליף נהדר לרפלקטור (מחזיר אור) ובעזרתם נוכל לשכפל את מקור האור שלנו בצורות שונות שהרי כל חומר יחזיר את האור באופן שונה וכמות אור שונה.
וכדי שתבינו, כמובן, מצורפות דוגמאות.
סיכום
אני מקווה מאוד שהבנתם שהתאורה היא המרכיב החשוב ביותר בצילום ואם מבינים טיפה בתאורה אנו יכולים ליצור תמונות מדהימות מבלי צורך ממשי לערוך אותם.
בפעם הבאה שאתם יוצאים לצלם, תסתכלו על האור ועל הכיוונים שלו ואל תלחצו על המחשף עד שאתם יודעים שזו התמונה שלכם. אם אתם צריכים לקבוע יום לצילום, תתחשבו בתנאי מזג האוויר ותבדקו לפני כן את התחזיות. שווה להזיז יום צילום קדימה או אחורה כדי לקבל תוצאות טובות יותר. מכיוון שאני מצלם בעיקר חתונות וסיטואציות ספונטניות, אני מגיע ליום הצילום גם כן בספונטניות מבלי לדעת מה הולך להתרחש. אני זורם עם כל מצב ומוציא ממנו את כל מה שאני יכול ובמקרה הצורך והרצון אני נעזר בעזרי תאורה חיצוניים אך במקרה של ימי צילום מבוקרים כמו צילום אופנה באור יום אני חייב להיעזר בתחזיות כדי לדעת שאני "נופל" על יום טוב..
חברים, תודה לכם שהייתם איתי. אם אהבתם את הפוסט והוא תרם לכם אתם יכולים לשתף אותו בכיף לחברים שלכם.
שיהיה לכם בהצלחה ועד הפעם הבאה תהיו טובים 🙂
22 תגובות
שמחתי לקבל את הרשומה המלמדת הזו, יש מה לעשות בשמש.
תודה לך.
תודה רבה, יגאל.
שמח מאוד שאהבת והתחברת לנאמר.
נתראה בפוסט הבא 🙂
כתיבה ברורה,גם לצלם החובב עם דוגמאות מצוינות שעוזרות להבין.
תודה.
תודה רבה, נחום. שמח מאוד שאהבת.
מקווה מאוד שהפוסטים הבאים יועילו לך לפחות באותה מידה.
תומר המלך אין כמוך ותודה על עוד פוסט מדהים
אלעד היקר, המון המון תודה.
שמח שאהבת 🙂
אחלה כתבה , רשום בפשטות וברור מאד . מחכה לכתבות באות
תודה רבה, סימון.
כמובן שנתראה בפוסטים הבאים 🙂
כתבה מלמדת מאוד.
תומר, חשוב לי מעבר לדוגמאות שאתה מספק (צילומים), לראות גם איך הגעת לתוצאה הזו. ההסבר המילולי עצמו לא מספיק לי. חשוב לי לשמוע קצת יותר על הצד הטכני, על כיוון הצמצם בתאורות שונות, על חשיפות ארוכות.. וסליחה על הבורות:)
היי פליסיה.
אני אכנס לעניין הטכני בשלב מאוחר יותר פשוט חשוב לי להדגיש שהצילום הוא לפני הכל התבוננות. העניין הטכני הוא הפשוט מבין כל השאר.
וזו ממש לא בורות. אם לא תשאלי לא תדעי. מאמין שבהקדם אני אעלה פוסט טכני מרחיב על כל נושא החשיפה.
תודה רבה וכיף לראות אותך כאן.
היי תומר. ראשית כמובן תודה תודה על כול החומר שאתה שולח. הכול לעניין.משכיל ומלמד.שאלה לי,אני הולך לצלם באירוע שהוא חשוך(ארוחה חגיגית בספינה עם אור לא הכי הכי)אינני מעוניין לצלם עם פלאש.תן בקשה טיפ,או טיפים.או הפנה אותי לחומר שכתבת, ששלחת.תודה מראש.
היי, עוגן.
אם התאורה לא הכי הכי אתה תצטרך להעלות את ערך ה-ISO ככל הניתן, לצלם בצמצם פתוח ככל הניתן ולעבוד על מהירות תריס איטית ככל הניתן.
מה שכן – אם אין מקור תאורה מעניין, אני כן ממליץ להשתמש בפלאש. תוכל להקפיץ אותו מקיר או תקרה על מנת ליצור אור מעניין יותר.
תכנס לכאן כדי ללמוד עוד עבודה עם פלאש: https://photoschool.co.il/flash-photography-guide/
שיהיה בהצלחה 🙂
שלום תומר.
אין אין על ההסברים וההדגמות שלך,
תודה.
תודה, דוד. ובכיף 🙂
קורא וקורא, קופץ בקישורים. מעשיר מאוד, תודה תומר.
בכיף, דוד. תודה על תגובתך.
הי תומר איך נאמר עם אור השמש פתחת את עיננו ואת הבנתינו לצלם נכון.
כל הכבוד על הדוגמאות היו לי לעזר רב.
היי, אלי.
תודה רבה 🙂
נהנתי מאוד. הגעתי מקישור. אשמח אם תעשה השוואה בין מצלמה פריים מלא למצלצת קרופ. כי מי שאין לו פול פריים, תמיד מתוסכל שיכל להגיע לתוצאות יותר טובות.
היי, גליאל.
תודה רבה 🙂
בבקשה: https://photoschool.co.il/full-frame-and-crop-factor/
שלום תומר,
ההסברים שלך מעולים ממש! נהנית כל פעם מחדש!
רציתי לשאול:
1. בשמש אחורית, מה אתה עושה כדי להימנע מפלייר? ניסיתי עם מגן שמש וגם יד מעל, אבל לא עזר. ובכלל, יצא לי לאחרונה לשמוע שיש שטוענים שיש יופי בפלייר. מה אתה אומר?
2.אני צריכה לצלם בתוך יער, יש לך טיפים מבחינת תאורה? האם עדיף ביער לצלם בשבעות היום, בגלל שיחסית חשוך שם?
(יש לי מצלמת 6D קנון,ועדשה 85 קנון.
תודה רבה רבה!!!
היי מיכל.
תודה רבה 🙂
1. פלייר הוא לאו דווקא דבר שלילי.. לפעמים הוא יפה. כדי להימנע ממנו – תרכיבי מגן שמש..
לפעמים הוא לא עוזר אם השמש ממש ממול המצלמה אז פשוט להסתיר עם היד. ואם השמש בתוך הפריים אז אין לך דרך להימנע ממנו.
הנה פוסט בשבילך: https://photoschool.co.il/how-to-shoot-in-direct-sunlight/
2. צאי לצלם כשהשמש נמוכה, אחה"צ.. יהיה לך כיף 🙂
ואם יש מישהו שיכול להחזיק לך רפלקטור אז מושלם.
המון המון הצלחה.