אתם מכירים את זה שאתם מצלמים קבוצה של תמונות חשובות ואחרי זה מעלים אותן למחשב בהתרגשות? הרגע הזה מזכיר לי לפעמים ימים בהם הייתי צריך לחכות מחוץ לחנות ה"פוטו" ולחכות שהפילם יפותח. רק אז הייתי יכול באמת לדעת אם התמונות שצילמתי הן בסדר. בשונה מאז, היום יש לנו מסך איכותי מאוד על גבי המצלמה, והוא נותן לנו המון מידע על הקובץ, אך אין ספק שהצפייה האמיתית היא על גבי מסך המחשב, שם אתם יכולים לצפות בתמונה ברזולוציה גבוהה ולקבל את כל המידע אודותיה.
אז הגעתם לרגע הזה, אתם מעלים את התמונות למחשב ו- אופס.. משהו לא בסדר שם. אתם רואים את זה, אתם מרגישים את זה, אבל אתם לא ממש יכולים להצביע על הבעיה או על מה שחסר בתמונה, ואין לכם שום מושג מה לעשות בקשר לזה. כולנו היינו שם, ועדיין יכולים להיות.
כאשר אתם מרגישים שהתמונות שלכם לא מושלמות, רוב הסיכויים שחסר איזשהו מרכיב מרכזי בתמונות שלכם. ישנם לא מעט גורמים שונים שמרכיבים יחד תמונה אחת, ולכן צילום תמונות אמנותיות, יצירתיות ובעלות מראה מקצועי – זה ממש כמו להרכיב פאזל. ככל שיהיו יותר גורמים כאלה בתמונה שלכם – אתם תתחילו לשמוע יותר את המילה "וואוו".
היום, אני הולך לתת לכם ארבעה טיפים שאתם יכולים לעשות ממש עכשיו כדי להתחיל ליהנות מתמונות מקצועיות יותר.
1. לפני הכל – תחשבו על האור
ואם אתם לא מצליחים לזכור את זה, אז תקעקעו את זה על מקום שתוכלו לראות ולהיזכר (טוב, לא באמת!).
ועכשיו קצת רצינות 🙂 האור הוא המרכיב החשוב ביותר בתמונה. נקודה. לפני שאתם מחליטים על מיקום, לפני שאתם מחליטים על קומפוזיציה, ולפני שאתם מחליטים על כל דבר אחר שקשור ביצירת התמונה.
כאשר אתם מצלמים תמונה, הדבר הראשון שאתם צריכים לחשוב עליו זה על המיקום של האור ביחס לנושא שלכם, ואיך אתם יכולים להשתמש בו בצורה הכי טובה והכי חכמה שאפשר. ישנן המון דרכים להאיר את הנושא שלכם (אור קדמי, אור אחורי, אור צידי וכו'), ואתם צריכים להחליט עם איזו תאורה אתם רוצים להאיר את הנושא שלכם.
האפשרויות הן באמת אינסופיות.. הסתובבו סביב הנושא שלכם ותהיו הרבה יותר חכמים.. אולי צילום מזווית אחרת יניב לכם תוצאה מעניינת יותר מבחינת תאורה? אולי תגלו זווית שבה האור מחמיא יותר למצולם שלכם?
הדרך הטובה ביותר למצוא תאורה טובה – היא שימוש בעיניים שלכם. תסתובבו סביב הנושא שלכם, תסתובבו בלוקיישן שלכם, תכירו את הסביבה ואת האור שבה. אתם יכולים לצלם תמונות יצירתיות מאוד, ובזוויות שמחמיאות למצולמים שלכם, אך אם לא תשתמשו נכון באור – זה יכול ללכת לאיבוד. והכי הכי חשוב – זה לא משהו שאפשר לשנות בפוטושופ.
בגדול – אם התאורה לא מרגשת אתכם בעיניים שלכם אז היא לא ממש תרגש אתכם גם בתמונה.
הנה מספר טיפים שיעזרו לכם להתחיל:
- עד שאתם תהיו בטוחים יותר בידע שלכם באור ובחשיפה – תמנעו מצילום בשמש קשה, במיוחד כזו של שעות הצהריים המוקדמות. הרבה יותר קשה לצלם תמונות טובות בשעות האלה בגלל המיקום של השמש בשמיים והניגודיות הגבוהה.
- בימים מעוננים יהיה לכם קל יותר לצלם (גם בשעות הצהריים המוקדמות) ולהגיע לתוצאות משביעות רצון. זה מכיוון שהעננים מרככים את אור השמש ומפזרים אותו, וכך אתם תקבלו תאורה מחמיאה יותר.
- צאו לצלם בשעת הזהב. זוהי השעה הסמוכה לזריחה והשעה הסמוכה לשקיעה. בשעה זו המיקום של השמש נמוך מאוד, והאור שהיא מפיקה הוא מדהים ומאפשר לכם להאיר את הנושא שלכם במגוון דרכים.
2. השתמשו בצמצם שלכם בחכמה
אצל צלמים מתחילים ישנן שתי טעויות נפוצות בשימוש בצמצם:
הטעות הראשונה היא שהם משתמשים בצמצם סגור כאשר הם מצלמים סצנה הדורשת צמצם פתוח. אז נכון שאם אתם מצלמים בצמצם סגור, אז התוצאה בנויה משטח גדול יותר של פוקוס, אבל זה גם הופך את התמונות שלכם לריאליסטיות מדי.. לכן זה גם יותר מתאים לצילומים מסחריים שרוצים להציג את המוצר בצורה יפה ומוכרת. אבל אם לא במסחריות עסקינן – לא תמיד יש לנו את הסיבות לצלם בצמצם סגור.
אלו שעדיין מתעקשים לצלם על מצב אוטומטי סובלים מזה יותר, מכיוון שבמצב אוטומטי המצלמה מוגדרת לכך שכל עוד היא יכולה לסגור צמצם אז היא תסגור, כדי לקבל שטח גדול יותר של פוקוס. בסופו של דבר המצלמה היא כלי שלא יודע אם אתם מצלמים נוף, פורטרט, קבוצה של אנשים או צילום תקריב של עצם כלשהו.
הטעות השנייה היא שלפעמים הולכים רחוק מדי ומצלמים עם צמצם פתוח לסצנה שדורשת צמצם סגור, ובסופו של דבר התוצאה בנויה משטח מאוד קטן של פוקוס. זה מאוד יפה אם הפוקוס שלכם הוא נקודתי -ואני באמת אוהב תמונות עם עומק שדה רדוד- אבל זה לא יהיה שווה את זה אם אתם תפספסו את הפוקוס, ואפילו במעט.
בנוסף, אם אתם מצלמים פורטרט בצמצם פתוח מאוד, אתם יכולים לפספס את הפוקוס בעין אחת. לפעמים סגירת צמצם ב-1/3 או 2/3 סטופ יכולה לסדר לכם את המצב.
בשורה התחתונה – בעזרת שימוש נכון בצמצם של העדשה, אתם יכולים להוסיף לתמונות שלכם המון טאץ' מקצועי.
תבחרו את מפתח הצמצם שלכם בהתאם לסיטואציה שבה אתם נמצאים. אם אתם רוצים עומק שדה רדוד אז תצלמו כך שאתם תוכלו לקבל "בוקה" (האזור המטושטש שמאחורי הנושא שלכם) שגם ייתן לכן ליצור הפרדה בין הנושא לרקע, אך יחד עם זאת, תוודאו שיש לכם את כל מה שצריך כדי שהנושא שלכם יהיה בפוקוס (או החלק החשוב שבו).
עכשיו אני יודע איזו שאלה רצה לכם בראש.. אז מהו בעצם מפתח הצמצם המומלץ?
אז זהו, שאין כאן נוסחה קבועה בכלל. צילום פורטרט בצמצם F1.8 יכול להיות מעניין באותה מידה כמו צילום פורטרט בצמצם F3.2. זה הכל עניין של מה שאתם רוצים או צריכים להשיג. אם אתם רוצים שעין אחת תהיה בפוקוס ושאר הפנים לא, אז ייתכן שאתם צריכים להשתמש בצמצם פתוח מאוד, אך אם אתם מעוניינים שכל הפנים יהיו בפוקוס, אז יתכן מאוד שאתם צריכים לסגור מעט את הצמצם לכיוון ה- F4 או יותר.
בנוסף – חשוב שתדעו שלא הצמצם לבדו הוא זה שמשפיע על עומק השדה שלנו. בסך הכל ישנן 5 גורמים המשפיעים על עומק השדה, ואתם מוזמנים ללמוד עליהם עוד היום!
3. שימו לב לכל דבר שקורה בסביבה שלכם
בכל פעם שאתם מצלמים תמונה כלשהי, תקשיבו לסביבה שלכם ושימו לב שאין דברים המסיחים את הדעת. זה יכול להיות כל דבר שימשוך את העין מנושא הצילום שלכם. אם מצאתם כזה, אז אתם יכולים לקחת רגע ולהזיז אותו, או לנסות לצלם מזווית אחרת שמסתירה אותו, מטשטשת אותו או פשוט מוציאה אותו מטווח הראייה של העדשה.
לפעמים, כשאני מגיע ללוקיישן מסוים, אני שם לב לכך שהמצולם שלי אינו שלם עם המקום. אני כמובן לא נלחץ מזה כי אני יודע שהוא רואה את הכל, ולעומתו – אני רואה אזורים נקודתיים ופוטנציאליים לצילום. אדם שהוא לא צלם, יביט על הסביבה ויראה לכלוך, פחים, בזנטים וכו'.. לעומתו – הצלם יראה אור, רקע, זוויות, אפשרויות להעמדה, הסתרה של אובייקטים מסיחי דעת וכו'..
פעמים רבות, למרות היותנו שמרניים מאוד, אנחנו יכולים להביט בתמונות שלנו במחשב ולגלות שפספסנו איזה שקית ניילון ברקע, או אפילו זבוב שהחליט לנחות פתאום על האף של הדוגמנית שלנו. אם לא שמנו לב לכך בזמן הצילום זה משאיר אותנו עם אופציה אחת ויחידה – להסיר בעריכה. מה שמביא אותי לכתוב לכם את הסעיף הבא.
4. תערכו את התמונות שלכם
רוב הצלמים המקצועיים יעשו מידה מסוימת של עיבוד לתמונות שלהם. למען האמת, אני לא יכול לחשוב אפילו על צלם שלא עושה.
הפוסט פרודקשן על התמונות שלכם חשוב לא רק למטרת שינוי ושיפור התמונות.. יותר מכך, הוא יעזור לכם לדעת אם התמונות שצילמתם הן טובות או לא טובות, ואם אתם זקוקים לשיפורים בעבודה שלכם. במילים אחרות – זו ההזדמנות שלכם לתת פידבקים לעצמכם.
העריכה לא צריכה להיות מטורפת, כמובן. שינויים קלים כמו איזון לבן, חשיפה, ניגודיות, רוויה, וחיתוך נכון של התמונה – יכולים לשנות הרבה בתמונות שלכם.
אחד מהדברים שאני משנן לעצמי כל יום זה שהתמונה שאני מצלם צריכה לרגש אותי עוד בזמן הצילום, ושהתוצאה לא פחות.
זכרו כי העריכה אינה צריכה לשנות את התמונה, אלא להוסיף לה מעט "תבלינים".
אם אין לכם תוכנת עיבוד מקצועית, אני מאוד ממליץ לכם לשים את ידיכם על אחת כזו לפחות. אתם יכולים להוריד לא מעט תוכנות עריכה להתקנה בחינם, ואתם יכולים למצוא תוכנות אינטרנטיות שדורשות רק חיבור לרשת, כמו זו.
אם אתם מעוניינים להשקיע קצת יותר בתמונות שלכם אז תיכנסו לאתר של אדובי ותרכשו חבילה של פוטושופ + לייטרום במחיר שווה לכל כיס.
סיכום
כל צלם בתחילת דרכו רוצה שלתמונות שלו יהיה טאץ' מקצועי, ושהצופים בתמונות יראו משהו אחר. לשם כך, עליכם להבין את הצילום על בוריו, וככל שתדעו יותר – כך התוצאות תדברנה בעד עצמן.
בעקבות הבלוג שאני כותב, אני מתכתב עם המון צלמים מתחילים, חובבים ומקצועיים. לא מעט פעמים קיבלתי פניות מצלמים שקיבלו "בלאק-אאוט" באמצע צילומים וכלום לא הלך להם כשורה. אם זה קרה לכם, אז אתם יודעים שזו הרגשה מאוד מתסכלת והיא יכולה להשפיע רבות על הביטחון הצילומי שלכם. כדי להימנע מאותו "בלאק-אאוט", אני ממליץ לשחרר את הכל ולהתחיל מאפס, ואז לעבור לסעיף מספר 1 – האור. החשיבה על האור תגרום לכם להתאפס ולהתחיל להתרגש מחדש.
חברים, תודה רבה שהייתם איתי. אני מאחל לכולכם שנה טובה ויצירתית, שנה בה תעלו עוד מספר שלבים בסולם ההצלחה שלכם.
אם אהבתם את הפוסט הזה, אז אתם מוזמנים להשתמש בכפתורי השיתוף המופיעים כאן ולשתף אותו בשמחה לכל מי שתרצו.
וכמובן לשתף אותי בתגובות שלכם 🙂
שנה טובה 🙂
59 תגובות
תודה תומר
מצוין ומאלף
בכיף, אמיר. תודה רבה 🙂
תודה ושנה טובה!
בכיף, שלמה. שנה מדהימה 🙂
תודה רבה. מענין מאד.
בכיף, רונית.
תודה לך תומר.אני ממש נהנה לקרוא את כל הפוסטים שלך.מענינים מאוד ועוזרים מאד.
אתה ממש גאון
שנה טובה ותמשיך לענין אותנו.
כהן יהודה
תודה רבה, יהודה.
שנה מדהימה שתהיה לך 🙂
תודה רבה
כרגיל הפוסטים שלך מלאי עניין וידע וכתובים בצורה ברורה ורהוטה.
בכיף רחלי. תודה שאת עוקבת 🙂
תודה רבה על הפוסט, ידע מאוד שימושי קצר וקולע והכי חשוב – מובן!
רק שאלה אחת לי יש: כשאני מעלה צמצם זה לא מחשיך את התמונה? איך אני מתגברת על זה? מעלה גם ISO שמורידה מהאיכות? תודה!
היי, תהילה. בכיף גדול 🙂
לשאלתך –
החשיפה בנויה מ-3 גורמים: צמצם, תריס ו-ISO. כאשר סוגרים צמצם, אז צריך לפצות על האור שהחסרנו, ולכן אנחנו נוריד את מהירות התריס ו-או נעלה את ערך ה-ISO. ככה זה קורה כאשר עושים שינוי בכל אחד מהפרמטרים האלו. כדי להבין את הנושא הזה טוב יותר – את מוזמנת לקרוא את הפוסט הזה:
https://photoschool.co.il/photographers-trinity/
בהצלחה 🙂
הדרך בה בחרת לשתף ולחלוק מהניסיון והידע שלך את הרבים מרגשת ומשמחת. תבוא עליך הברכה ואני אמשיך לעקוב ולהנות מהקשר. מאחל שנה טובה ומלאת ריגושים.
היי, שלמה.
המון המון תודה. שתהיה שנה מדהימה 🙂
מניסיוני בצילום ברצוני לשבח את הפוסט שלך המחזק ומחדד נושאים ופעולות ובכך ישביחו את הצילומים שלי. המון תודה ושנה טובה. והעיקר המשך להעשיר אותנו…
תודה רבה, גורי. שנה טובה 🙂
תודה רבה!!
בכיף 🙂
תודה רבה.
כל אימייל אני לומדת משהו חדש. אתה כותב ברור, מובן ובהרבה אהבה וידע. תודה
שה טובה
תמי, תודה רבה. כיף לדעת שהבלוג עוזר עוד ועוד.
שתהיה לך שנה מדהימה.
היי תומר!
שוב, כתבה מעולה. שמחתי לקרוא.
עלתה לי שאלה בנוגע לתמונה של ה"שמש קשה"(זוג לפני חתונה)
תוכל להסביר מעט את המחשבה שלך מאחורי התמונה? (אור למשל..)
תודה!
היי עידו. תודה רבה.
התמונה צולמה בשמש ישירה (חשופה, ללא ריכוך כלשהו). כדי להבין יותר את האור הטבעי, אתה מוזמן לקרוא את הפוסט הזה:
https://photoschool.co.il/tips-for-using-natural-light/
בהצלחה 🙂
תומר תודה רבה,ושנה טובה.
בכיף, אלדד. שנה מדהימה 🙂
יופי של בית ספר.. הסברים נהדרים .. שווים לכל אחד.. מומלץ ..
רותי
תודה רבה, רותי 🙂
נפלא ויעיל כמו תמיד. שנה טובה!
תודה, מאיה. שנה טובה 🙂
היי תומר, אחלה מאמר !
יש שם הפניה לאתר freephototool,
עדיף היה להפנות לאתר החדש pixlr. תצוגה גדולה יותר והרבה יותר נוחה לעבודה
תודה, אוהד.
ותודה על ההארה. שיניתי בפוסט 🙂
תודה על עוד פוסט מלמד ומחכים.
שנה טובה
בכיף, עמוס. שנה טובה 🙂
תודה רבה תומר.
שתהיה לך שנה נהדרת ויצירתית.
שלומית
בכיף גדול, שלומית.
שנה מדהימה שתהיה 🙂
כתמיד, כיף לקרוא את התובנות והטיפים שלך? וכמובן לצפות שוב בתמונות הנפלאות האלו. שנה נפלאה שתהיה!
תודה רבה, לילך היקרה.
שנה נפלאה 🙂
כתבה מדהימנ כל פעם מחדש
עשיתי סדנא עם תומר צילום בתאורה טבעית ובפעם הראשונה נחשפתי לנושא של חיפוש האור והכנסתו פנימה לפריים מאז אני משתפר כל הזמן הכתבה הוסיפה לי עוד ענין בנושא
לסיכום תומר צלם בחסד מורה מדהים הכתבות מקצועיות מענינות ומוסיפות לצלם
תודה
תודה רבה, חנן ואני מאוד שמח שנהנית מהסדנא ומהפוסטים שנכתבו עד כה.
מוזמן תמיד, כמובן 🙂
תודה רבה תומר.ושנה מעולה .כייף גדול לקרוא כל פעם מחדש
בכיף, אדוה.
שנה נפלאה שתהיה לכם 🙂
תודה רבה תומר !
שנה טובה
בכיף, פביאן.
שנה נפלאה 🙂
תודה על הטיפים השימושיים שכתובים בשפה מובנת וידידותית…
שנה טובה וגמר חתימה טובה,
אהובה
בכיף גדול, אהובה.
שנה נפלאה 🙂
מאמר מרתק .
שאלה בקשר לתמונה השנייה עם הזוג שמואר בפלאש אחורי . מעניין אותי לדעת איך אתה נכנס לפוקוס בחושך מוחלט לפני שהפלאש מאיר ?
תודה תומר
היי דוד.
התמונה המדוברת צולמה עם פנס (תאורה רציפה).. אבל אני עושה דברים כאלה גם עם פלאש.
לגבי שאלת הפוקוס – במקרה הזה, בגלל שמדובר בתאורה רציפה אז הייתה לי אפשרות לעשות פוקוס. כשמדובר בפלאש, אני פשוט מאיר את הנושא עם פנס כדי לקבל פוקוס, וברגע הצילום אני מכבה את הפנס.
שיהיה בהצלחה.
תודה תומר על פוסטים בהירים וידידותיים, גם למצלמים המתחילים:)
בכיף גדול, הילה.
מוזמנת תמיד 🙂
שנה טובה וגמר חתימה טובה. תודה לך תומר על הפוסטים שאתה מפרסם שהם מעניינים ומלמדים בדרך ברורה, חדה ומקיפה בלי התחכמויות ושתענוג לקרוא אותם.
היי, רחל.
בכיף גדול, אני שמח שאת אוהבת את הפוסטים.
שתהיה לך שנה נפלאה וגמר חתימה טובה.,
תודה ✌ אני אמנם חובבן ומצלם בסמרטפונים אבל תמיד טוב להחכים מקצוענים
היי גולן.
בכיף גדול. מוזמן תמיד 🙂
כול פוסט שלך מרתק, מלמד ומאיר עיניים,
תודה רבה
תודה רבה, טל 🙂
תודהההההההההההה!!!!!!!
אין מילים אני חולה על האתר שלך
תודה דסי
באהבה גדולה, דסי.
מוזמנת תמיד 🙂
תודה רבה
מעשיר מאוד
שנה טובה ומבורכת 🙂
בכיף גדול 🙂
תודה רבה (: