White Balance – המדריך המלא לאיזון הלבן

סביר מאוד להניח שלפני שהתחלתם לצלם לא היה לכם כל מושג מהו איזון לבן (White balance) והסיבה לכך היא כי בעולם האמיתי איזון הלבן נעשה באופן אוטומטי ע”י המחשב הכי טוב שהומצא אי פעם – המח האנושי.

המח שלנו מאזן לנו את הלבן ברמה כל כך מדויקת ולכן אם אתה לא צלם, אופטומטריסט או רופא עיניים – סביר להניח שאי ידיעת המידע הזה לא תזיק לך. מכיוון שאנו צלמים וחומר הגלם שלנו הוא האור – עלינו להבין את משמעות האור גם מבחינת הטמפרטורה שלו שכן האור אינו נמדד רק בעוצמה אלא גם בצבע.

מהו איזון לבן?

כל מקור אור מקרין צבע של אור שונה ומשפיע באופן ישיר על צבעוניות התמונה. צבעו של האור המופק מהשמש ברוב שעות היום הוא אור לבן לעומת צבעו החם של האור המופק מנורת הטונגסטן (צהוב) או מנורת הפלורוסנט (ירוק). העין האנושית עושה איזון לבן באופן אוטומטי כך שאנחנו תמיד נראה את צבעו של האור כ-לבן אך במצלמה העניין שונה.

נניח שלבשתם עכשיו חולצה לבנה ואתם מוארים על ידי נורת טונגסטן, אתם בעצם מוארים באור צהוב. החולצה תיתפס בעינכם כלבנה בגלל שהעין מפצה על הצבעים הצהובים. המצלמה לעומת זאת רואה את הצהוב וכדי לאזן את הצבעים אנו נצטרך לומר למצלמה מה לעשות ובעצם לסנן את הצבע המיותר ולהגיע למצב שאובייקטים לבנים נראים לבנים ולא צהובים, כחולים וכו’..

איך זה עובד?

כדי לאזן את הלבן בעידן סרטי הצילום, צלמים היו צריכים להרכיב פילטרים על העדשה על מנת לסנן צבע אור לא רצוי. סרטי הצילום היו מגיעים בהתאמה לתאורת DAYLIGHT ואם הצלם היה מצלם בתאורה אחרת הוא היה צריך להרכיב על העדשה פילטר עם צבע נגדי המסנן את הצבע הלא רצוי.

סינון צבע מסוים מתבצע ע”י כך שאנו מוסיפים את הצבע הנגדי. לדוגמא: אם אנחנו מצלמים בתאורה חמה מאוד שמקרינה אור צהוב אנו נצטרך לאזן אותה ע”י הוספת הצבע הכחול שהוא צבע נגדי לצהוב. זה אולי נשמע לכם מסובך אבל בעידן הדיגיטלי יצרני המצלמות נתנו לנו דרך פשוטה מאוד לעשות את זה ע”י פרמטר שנקרא White Balance שכל תפקידו הוא לאזן את צבע מקור האור ללבן כך שלא תהיה לו השפעה צבעונית על הנושא ושהצבעים יתקבלו כפי שאנו רואים אותם במציאות.

מעלות קלווין

איזון הלבן קשור בקשר ישיר לטמפרטורת הצבע ונמדד בסולם קלווין שמתחיל מ-K1000 ועד K10,000 כשבאמצע עומד האור הלבן בטמפרטורה של K5500. ככל שהתאורה שלנו תהיה קרה יותר -כמו בצל או ביום מעונן- אנו נעלה מ-5500 כדי “לחמם” אותה וככל שהתאורה תהיה חמה יותר אנו נרד מ-5500 כדי “לקרר” אותה.

בתרשים הבא תוכלו לראות את הטמפרטורות השונות בהתאם לסוג התאורה שלכם. תדפיסו לכם את התרשים או שתשמרו אותו בטלפון כדי שהוא יעזור לכם בעת הצורך.
A

אז איך מאזנים את הלבן?

ניתן להגדיר את איזון הלבן באופן ידני וכך לשמור תמיד על איזון רצוי וניתן לעשות זאת בצורה אוטומטית ולתת למצלמה להחליט לבד אך עליכם לדעת שיש לכך השלכות. איזון הלבן האוטומטי במצלמה לא תמיד יעבוד לכם טוב וייתכן שתקבלו תמונות בגוונים שונים במידה שהתאורה תשתנה ולכן כאשר אנו נצלם עם סוג אחד של אור זה יכול להיות בסדר לעבוד על WB אוטומטי אך הבעיה תתחיל להופיע כאשר יהיו לנו מספר מקורות תאורה ובטמפרטורות שונות.

לדוגמא: אם אנו מצלמים פורטרט בתוך חדר ויש לנו מקור אור טבעי (שמפיק אור לבן) שנכנס מהחלון אך יש לנו בחדר גם כמה נורות להט (שמפיקים אור צהוב) אז המצב הוא שהתאורה כרגע היא תאורה מעורבת ואם נגדיר למצלמה לאזן את הלבן באופן אוטומטי היא תתבלבל. הפתרון הוא לכבות כל סוג תאורה אחר ולהישאר רק עם סוג אחד אך לפעמים אתם תהיו במקום שאין לכם שליטה על האור ותצטרכו בכל זאת לכוון את ה-WB באופן ידני ולאזן אותו לפי מקור האור המאיר את הנושא שלנו.

איזון ידני של WB יכול להתבצע ב-2 דרכים. הדרך האחת היא להגדיר למצלמה את הטמפרטורה הרצויה בהתאם לסוג התאורה שלנו. איזון הלבן ע”י הגדרת טמפרטורה מתבצע בתפריט ה-WB תחת הקטגוריה “Kelvin”.

הדרך השנייה היא “ללמד” את המצלמה מהו הלבן. בשיטה זו אנו נוכל לקבל תוצאה מדויקת ויעילה במהירות וכל מה שצריך לעשות זה ללכת להגדרה הזו בתפריט ה-WB של המצלמה שלכם ולצלם אובייקט לבן כלשהו (קיר, חולצה, דף A4 וכו’) שכמובן נמצא באותו מיקום של הנושא שלנו ומואר באותו מקור תאורה.

פיתרון ידידותי לאזן את הלבן בשיטה הזו הוא לחסום את העדשה עם משטח לבן חלבי (אפשרי עם תחתית של קוטג’) ולבצע את הפעולה כאשר אנו מכוונים את המצלמה ישירות אל מקור האור המאיר את הנושא. האור היוצא ממקור התאורה יעבור דרך אותו משטח לבן ויצבע אותו וכך המצלמה תאזן את האור ללבן נקי.

באמצעות השיטה הזו הצבעים בתמונה יהיו מאוזנים כל עוד תנאי התאורה לא השתנו.

כדי לעשות זאת במצלמות ניקון תיגשו לתפריט ה-WB במצלמה ותלכו למצב “Preset manual” או בקיצור “PRE”. תלחצו על לחצן ה-WB לחיצה ארוכה עד שהמילה “PRE” תהבהב במסך המידע של המצלמה. כרגע יש לכם מספר שניות לצלם אובייקט לבן. אין צורך לפקס בכלל וברגע שהמצלמה זיהתה את אותו אובייקט כ-לבן היא תרשום “GOOD” וזה מצביע על כך שהיא הבינה מה אתם רוצים וסיננה כל צבע אור אחר.

ההגדרה הזו תישמר לכם על מצב “Pre” גם אם יצאתם ממנו כך שאם לדוגמא עברתם למקור אור אחר שהצריך מכם לשנות את הגדרות ה-WB למצב אחר – תוכלו תמיד לחזור למצב “Pre” ולהשתמש באיזון האחרון שעשיתם לפי המשטח הלבן מבלי צורך לעבור שוב את התהליך. כמובן שזה בהנחה שמקור האור לא השתנה כי אם כן – אתם תצטרכו לבצע את האיזון מחדש.

כדי לעשות זאת במצלמות קנון תכניסו את המצלמה למצב פוקוס ידני ותיגשו ל- Shooting menu 2 ומשם ל- Custom white balance ולחצו על “Set”. עכשיו תצלמו את האובייקט הלבן ותהיה לכם אפשרות לבחור אם אתם רוצים לשמור אותו כהגדרה מותאמת אישית כך שאם תעברו ממצב זה למצב אחר תוכלו לדלג בין שני המצבים מבלי הצורך לאזן שוב באמצעות משטח לבן.

הגדרות מובנות לאיזון לבן

יצרני המצלמות שוב מקלות עלינו וגם כאן הם יצרו עבורנו הגדרות מובנות שיעזרו לנו להגיע לאיזון לבן נכון מבלי להשקיע יותר מדי מחשבה. לשם כך – בתפריט ה-WB שבמצלמה אתם תוכלו לראות את האייקונים הבאים:

WhiteBalanceIcons

בבחירת כל אחד ממצבים אלו אתם פשוט מגדירים למצלמה טמפרטורה מבלי לדעת ממש איזו. לדוגמא: אם בחרנו באייקון של שמש – המצלמה תבחר בטמפרטורה של 5500 קלווין ואם נבחר באייקון של הענן – המצלמה תבחר בטמפרטורה של 6500 קלווין וזה כי ליום מעונן יש צבעים קרים יותר.

עכשיו, כשאתם מבינים מה המצלמה עושה במצבים האלה אני מצפה מכם לחשוב במונחים של טמפרטורה ולא במונחים של אייקונים.

שימוש אמנותי באיזון הלבן

עכשיו, אחרי שאתם כבר יודעים לבצע איזון לבן , אולי יפתיע אתכם לדעת שלא תמיד צריך לקבל את האיזון הנכון ולפעמים אנו נרצה דווקא לשנות את הצבעים של המציאות כדי להשיג תוצאה יצירתית אחרת כמו שקיעות בגוונים כחולים או אדומים מאוד. כדי לעשות זאת אתם רק צריכים לפתוח טיפה את הראש וככה תוכלו להגיע לתוצאות מעניינות במיוחד.

לשם כך אנו נצטרך “לשקר” על המצלמה ולטעות באיזון במתכוון. לדוגמא – נניח שאתם מעוניינים לצלם עכשיו שקיעה ובא לכם שהיא תהיה בגוונים חמים. אם אנו נצלם ב-WB אוטומטי המצלמה תראה שיש הרבה צהוב וכתום בתמונה והיא תפצה על הצבעים האלו ע”י הוספת הצבע הכחול (קירור) אך אם אנו נגדיר אותו באופן ידני ונגיד למצלמה להוסיף דווקא את הצבעים החמים התוצאה תהיה שקיעה בגוונים חמים יותר ממה שהיינו מקבלים במצב האוטומטי.

B
צילום: תומר אלמקייס

אותו הדבר יכול להיעשות גם במצב ההפוך. כאשר אנו נרצה, לדוגמא, לצלם שקיעה בגוונים קרים אנו נגדיר למצלמה בעצם “לקרר” את התמונה ובכך אנו נקבל תמונה בגוונים קרים שהעין אינה רגילה לראות.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

כאשר יש לנו יותר ממקור תאורה אחד בתמונה אנו נאזן את הלבן בהתאם לנושא בדרך כלל. התמונה שלמטה היא דוגמא מעולה לכך. הזוג שיושב בתוך האוטו מואר בתאורה חמה לעומת תאורת החוץ הקרה של שעות הערב. במקרה הזה “קיררתי” את הצבעים ע”י בחירה בטמפרטורה קרה.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

סיכום

בעקבות הפוסטים האחרונים שכתבתי – שאלו אותי פעמים רבות איך להגיע לצבעים נכונים בתמונה אז הפעם כתבתי על הנושא הזה כדי ליישר קו באחד הנושאים החשובים בצילום.
איזון הלבן נקרא כך מכיוון שעצם הפעולה אמורה לאזן את צבע מקור האור ללבן ועל ידי כך לקבל צבעים מאוזנים ונכונים כפי שהם נראים במציאות אך תמיד יש בידינו את האפשרות להחליט מה אנו רוצים ולהגדיר למצלמה לעשות אחרת. כאן היצירתיות היא בידיים שלכם וע”י שינויים ממש קטנים אתם יכולים לשנות את הצבעים בתמונה בהתאם להחלטות ולרצונות שלכם.

איזון הלבן הוא פרמטר חשוב מאוד בצילום וישנם צלמים שלא מקפידים עליו וסומכים על חסדי המצלמה או במקרה הכי גרוע – על חסדי העיבוד. אז נכון שבעיבוד קל אפשר לשנות הגוונים בתמונה ובייחוד אם מצלמים בקובץ RAW – שם ניתן ממש לשנות את הטמפרטורה.

אבל אנחנו צלמים, לא? ואנו אמורים לייצר תמונה טובה במצלמה ולא במחשב.

אז בפעם הבאה שאתם יוצאים לצלם – תחשבו שוב מה אתם רוצים לקבל בתמונה שלכם. אולי כן תרצו לקבל צבעים מציאותיים ואולי לא.. מה שבטוח – אל תסמכו על הפעולות האוטומטיות של המצלמה. היא לא חכמה כמוכם 🙂

שיעורים נוספים בצילום שכדאי לכם לקרוא ולראות:

יסודות הצילום ואיך תוכלו להשתמש בהם כדי לצלם תמונות טובות יותר

יסודות הצילום ואיך תוכלו להשתמש בהם כדי לצלם תמונות טובות יותר

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפמושגי היסוד של עולם הצילום מורכבים מ-לא מעט מונחים שאינם מוכרים לרבים מאיתנו, מכיוון שהם משלבים מושגים טכנולוגיים כמו מבנה המצלמה, מערכות
פוסט וידאו: 10 טעויות נפוצות של צלמים מתחילים ואיך להימנע מהן.

פוסט וידאו: 10 טעויות נפוצות של צלמים מתחילים ואיך להימנע מהן.

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפכמורה לצילום, אני מחוייב לתת ביקורת על העבודות של התלמידים שלי, בתחילת כל שיעור, וזאת על מנת שהמשתתפים בקורס הצילום יוכלו ללמוד
100 טעויות שכל צלם חייב לעשות כדי להיות צלם (חלק ב’)

100 טעויות שכל צלם חייב לעשות כדי להיות צלם (חלק ב’)

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפבהמשך לפוסט הקודם שנכתב בעקבות חגיגות 100 הפוסטים שנכתבו בבלוג מאז הוקם, הפעם אציג לכם 25 טעויות נוספות שכל צלם חייב לעשות
100 טעויות שכל צלם חייב לעשות כדי להיות צלם (חלק א’)

100 טעויות שכל צלם חייב לעשות כדי להיות צלם (חלק א’)

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפהיא שבכתיבת הפוסט הזה אני ממש מתרגש. לפני 4 שנים הקמתי את הבלוג הזה ולא האמנתי שהוא יהפוך להיות בית לכל כך
שיטת האזורים בצילום: המדריך המלא למדידת אור וחשיפה נכונה

שיטת האזורים בצילום: המדריך המלא למדידת אור וחשיפה נכונה

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפאגלה לכם סוד – לאחרונה, כחלק מהפעילות הבלוגרית שלי, אני מוצא את עצמי מסתובב יותר בקבוצות הצילום השונות שבפייסבוק על מנת לזהות
חשיפה כפולה בצילום – המדריך המלא

חשיפה כפולה בצילום – המדריך המלא

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפחשיפה כפולה -והכוונה לתמונה אחת בה משולבות 2 חשיפות (או יותר) שונות- זו טכניקת צילום רבת שנים שבפועל החלה כתאונה, כמעט כמו
כל מה שרציתם לדעת על ה-ISO, כיצד לעבוד איתו ואיך להבין אותו נכון

כל מה שרציתם לדעת על ה-ISO, כיצד לעבוד איתו ואיך להבין אותו נכון

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפבסדנאות שלי,  אני מוצא את עצמי נאלץ שוב ושוב להסביר על חסדיו של ה-ISO, למה הוא טוב, מתי עדיף ומתי רצוי להשתמש
3 בעיות בצילום בתנאי תאורה חלשים והדרכים להתמודד איתן

3 בעיות בצילום בתנאי תאורה חלשים והדרכים להתמודד איתן

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפצילום בתאורה חלשה מהווה את אחד האתגרים הקשים ביותר עבור הצלם, ולא פחות עבור המצלמות והחיישנים הדיגיטליים. חיישן המצלמה דורש אור בכדי
מה זה “סטופ” בצילום? איך הוא קשור לחשיפה? ולמה חשוב כל כך להבין אותו?

מה זה “סטופ” בצילום? איך הוא קשור לחשיפה? ולמה חשוב כל כך להבין אותו?

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפבוודאי שמעתם לא מעט פעמים את המילה “סטופ” (Stop), ואולי חלקכם לא ממש הבינו במה מדובר. בצילום, כשאומרים “סטופ”, מתכוונים באופן ישיר
כך תצלמו מול השמש ותצאו מזה בחיים

כך תצלמו מול השמש ותצאו מזה בחיים

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפכשלומדים צילום, לומדים בין היתר על עדשות, על המרכיבים שלהן, על היתרונות שלהן, וכמו כן גם על החסרונות שלהן. אחד הנושאים המוזכרים
מהו טווח דינמי ולמה צריך להיות לכם אכפת ממנו? המדריך המלא!

מהו טווח דינמי ולמה צריך להיות לכם אכפת ממנו? המדריך המלא!

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפאם אתם צלמים, אז סביר להניח ששמעתם לא מעט פעמים את המושג “טווח דינמי”. זהו אחד מאותם ביטויים שצלמים משתמשים בהם ביומיום
7 טעויות נפוצות שלעולם אל תעשו עם פלאש

7 טעויות נפוצות שלעולם אל תעשו עם פלאש

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפכמעט כל המצלמות שנמכרות היום כוללות פלאש מובנה. ניתן לראות אותו במצלמות קומפקטיות, במצלמות מקצועיות וגם בטלפון הסלולארי שלכם. במצלמות מתקדמות יותר
צילום בשלג: המדריך המלא לחשיפה נכונה

צילום בשלג: המדריך המלא לחשיפה נכונה

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפנכנסתי לאחת מקבוצות הצילום הגדולות בפייסבוק ונתקלתי בתמונה של אשה המצולמת בשלג. הצלם הצעיר, מתניה, הציג בעיה שהוא נתקל בה באופן חוזר.

קורסי צילום וסדנאות צילום בנקודת מבט:

תומר אלמקייס
37 תגובות
  1. דוד פלינט הגב

    תודה על המאמר, תומר.

    במקומות רבים מצאתי שה WB מתבצע ע”י הצבעה על הצבע האפור דווקא, ולא הלבן.

    האם תוכל להבהיר את הנושא הזה?

    תודה,

    דדי

  2. זאב הגב

    מעולה, תודה.

  3. איציק נצר הגב

    תודה הסבר מעולה

  4. תמר הגב

    תומר,
    תודה רבה על המאמר ,
    כתיבתך ברורה ונגישה לכולם.
    שמחה לקרא אותך.
    תמר.

  5. אביאל בוקובסקי הגב

    היי תומר
    אחלה מאמר, תודה רבה.
    מה לגבי עריכה במחשב לאחר הצילום?
    האם יש דרך לכייל מסך בלי מכשיר?

    • תומר אלמקייס הגב

      היי אביאל.
      אין בעיה לערוך במחשב פשוט תמיד יותר טוב לצלם את התמונה כמו שצריך. שום פוטושופ לא יוכל לשנות מה שלא צולם טוב.
      לגבי כיול המסך – ניתן לעשות זאת בצורה מקצועית עם מכשיר כיול וניתן לעשות לפי העין. או פשוט לקנות מחשבים של MAC שאינם דורשים כיול.

  6. ציון הגב

    תודה תומר .
    אין כמוך אתה גדול !!!

  7. נחום סולומון הגב

    ערב טוב
    כתיבה מצויינת וברורה .
    מחכה כל פעם למאמר חדש.

  8. דוד הגב

    היי , כתבה מעולה ונחוצה לכל צלם .

    הערה קטנטנה : בפסקה האחרונה לפני הסיכום בתיאור של תמונת הזוג כתבת שקיררת את הצבעים ע”י בחירה בטמפרטורה קרה . זה לא הפוך ? כלומר קיררת את הצבעים ע”י בחירה בטמפרטורה חמה ואז כביכול קיבלת איזון עם צבעים קרים…מבלבל מעט .

    תענוג לקרוא .

    • תומר אלמקייס הגב

      היי דוד.
      לצורך העניין נניח שאתה מצלם בתאורת טונגסטן שצבעה חם ונוטה לצהוב. טמפרטורת נורת הטונגסטן היא 3000 מעלות קלווין שזו טמפרטורה חמה. כדי לסנן את הצבעים החמים אתה בעצם אומר למצלמה שכרגע אתה מצלם באור עם טמפרטורה של 3000 מעלות וככה היא יודעת לסנן את האור הזה. אז הבנת נכון 🙂

  9. shneor הגב

    תודה רבה. מדהים וכיף לקרוא, כמו תמיד.

    הערה קטנה ביותר: מומלץ לא לסמוך יותר מידי על מצבי הWB האוטומטים במצלמה, במקרים נדירים הם צודקים…

    תודה תודה.

  10. ישעיהו הגב

    מעולה!

  11. נאוה הראל הגב

    מעולה תומר – המון תודה על ההסבר הברור.

    ממתינה לעוד…

  12. אורטל הגב

    כרגיל כתבה מעולה!!!
    תודה רבה לך, לומדת כל פעם משהו חדש, ותמיד זו בדיוק הבעיה שנתקלתי בה ורציתי לדעת לפתור.

  13. דוד פלינט הגב

    היי תומר,

    בהמשך לשאלתי על נושא הכרטיס האפור נא הסתכל על זה: https://www.youtube.com/watch?v=UJRJ-n57h_c
    בנוסף, הרשת מלאה בהסברים למה עדיף להשתמש באפור ולא בלבן לצרכי ה- WB.

    תודה,

    דדי

    • מתן ש. הגב

      היי דוד,
      אולי אני לא תומר אבל אני גם מבין בנושא ואנסה לתת לך את ההסבר 🙂

      קודם כל, צריך להבדיל בין כרטיס אפור 18% שבו נעזרים לצורך קביעת החשיפה של התמונה, לבין אותו כרטיס אפור שאליו אתה מתכוון שבו נעזרים לקביעת ה-WB. אפילו שבסרטון שאתה העלית (ובעוד מקומות) מתייחסים אליהם כאל אותו כרטיס , זוהי טעות (די נפוצה, גם בקרב צלמים מקצועיים).

      הכרטיס האפור של ה-WB הוא בעל צבע ניטרלי. מה זה אומר? הסבר קצר:
      אם לדוגמה אנו מסתכלים על מכונית אדומה, למעשה האור (המכיל את כל הצבעים) פוגע בה והמכונית מחזירה רק צבע אדום שאותו אנו רואים. לעומת זאת – צבע ניטרלי מחזיר בדיוק את צבע האור שפגע בו.
      אז את אותו כרטיס עם צבע ניטרלי מחזיק המצולם (או שהוא מונח במקום כלשהו בתמונה) ולאחר מכן כשעורכים את התמונה בתוכנה כמו Lightroom, ניתן “להגיד” לתוכנה שתקבע את ה-WB לפי הכרטיס המופיע בתמונה, מכיוון שהוא משקף את צבע האור האמיתי.
      בד”כ, הצבע הניטרלי של הכרטיסים הללו נראה לנו כמעין אפור בהיר, ומכאן נובע הבלבול בין הסוגים.

      חשוב לציין שכדי לקבוע שצבע הכרטיס הוא באמת ניטרלי, היצרן צריך למדוד את צבע האור החוזר ממנו באמצעות מכשור מיוחד, ולכן אם מעוניינים לקנות כרטיס כזה – כדאי לקנות מיצרן ידוע בתחום.

      הנה סרטון אחר שגם בו מוסבר ההבדל בין שני סוגי הכרטיסים:
      https://www.youtube.com/watch?v=UZ8lPKmYGc4

      אם מעניין אותך להעמיק בנושא, ממליץ על הסרטונים של Michael Tapes שמייצר כרטיס כזה בשם WhiBal, שם הוא מסביר כל מה שצריך לדעת ומעבר. הסרטונים נמצאים באתר שלו בלינק הזה:
      http://www.whibalhost.com/_Tutorials/WhiBal/01/index.html

      מקווה שהצלחתי להסביר ברור 🙂

      מתן

  14. עמוס הגב

    תודה תומר

  15. אריאל הגב

    אני רק שאלה 🙂
    אם אני מצלמת בחשיפה ארוכה, למשל כמו בתמונה עם הנחל, 30 שניות שלמות… איך המים יוצאים מרוחים אבל העלים שזזים ברוח לא?

  16. תומר אלמקייס הגב

    היי, אריאל. יכול להיות שתנועת העלים הייתה מיניאטורית ולכן את תראי את ההשפעה רק כאשר תגדילי את התמונה ל100%.

  17. אלישע אבן-טוב הגב

    הסבר מצויין, פשוט, ברור וענייני!

  18. אלישע אבן-טוב הגב

    הסבר מצויין, פשוט, ברור וענייני!

  19. דנה הגב

    היי תומר,
    תודה רבה על הפוסט. ההסבר מצויין ומפשט את הנושא.
    שאלה קטנה. במצלמה שלי אין אפשות לקבוע את הקלווין וניסיתי לפי ההסבר שלך ללמד את המצלמה ע”י ה PRE . אבל קיבלתי הודעת שגיאה שלא ניתן למדוד את ה WB ולנסות שנית (כל ניסיון מראה את אותה הודעה). יש לך אולי רעיון מה יכולה להיות הסיבה?

    • תומר אלמקייס הגב

      תודה רבה, דנה 🙂
      לפי ההסבר שלך, מדובר בחשיפה לא נכונה.
      המצלמה רוצה שגם תראי לה לבן וגם תהיי בחשיפה נכונה, או קרובה לחשיפה נכונה, כי אחרת זה לא יעבוד.

  20. דנה הגב

    שימוש אמנותי באיזון הלבן –

    אם אני רוצה לצלם שקיעה שהיא מראש חמה – ולהפוך אותה ליותר חמה צבעים אדומים יותר – האם לא צריך לצלם במעלות נמוכות 1000 שזה הכי חם ? אם אני יעלה טמפרטורה אז יהיה לי יותר כחול לא ?

    • תומר אלמקייס הגב

      היי דנה.
      מה שקורה במצלמה זה שאנחנו אומרים לה באיזו טמפרטורה אנחנו מצלמים כדי שהיא תשלים את הצבע שיאזן את כל הצבעים.
      לדוגמא: צילום בתאורה חמה דורש להוסיף את הצבע הכחול על מנת לאזן את התאורה ולכן אני אגיד למצלמה שכרגע אני מצלם באור שהטמפרטורה היא (לדוגמא) 3300K, והמצלמה תדע לתת את הצבע המתאים שיאזן.
      זאת אומרת שאם את מצלמת שקיעה ואת רוצה אותה אדומה יותר, אז את צריכה “לשקר” על המצלמה ולומר לה שאת מצלמת בתאורה קרה יותר (טמפרטורות גבוהות יותר) כדי שהיא תכניס את הצבעים החמים ותחמם יותר את התמונה.
      בהצלחה 🙂

השארת תגובה

Call Now Buttonvar p_track = "747087127"; varcn_track = "phone"; var ccid_track = "205-259-4311";varmsbcac = "900";
דילוג לתוכן
Send this to a friend