קרופ בצילום: 8 כללי ברזל לחיתוך נכון של תמונה

כבר יצא לי לדבר בבלוג על הצילום כשפה ויזואלית ועל קומפוזיציה, ואתם הבנתם שבעזרת שינוי קל של נקודת המבט ובעזרת בנייה של קומפוזיציה נכונה אנחנו נוכל לשנות את מראה התמונה ולספר את הסיפור שלנו. יחד עם זאת, לכולנו קורה שאנחנו מגיעים הביתה ועוברים על התמונות, ומוצאים שהקומפוזיציה לא מושלמת, שהתמונה עקומה, שאולי היינו יכולים להתקרב מעט יותר לנושא שלנו, או שאולי יכולנו לחתוך את הפריים באופן אחר ומעניין יותר..

חיתוך תמונה זו בעצם הדרך שלנו להחליט מה ייכנס לתוך הפריים ומה יישאר מחוצה לו. צלמים רבים בתחילת דרכם נוטים לא להניח את לבם על הפרט הכה חשוב הזה, הם לא יודעים מה חשוב להכניס לפריים ומה לא, או איפה נכון לחתוך את התמונה או את הנושא, ובהרבה מקרים זה יוצר להם תסכול רב מכיוון שחיתוך לא נכון עלול לגרוע ממראה התמונה הסופי ואף להביא למחיקתה.

לצורך העניין, הכנתי לכם את הפוסט הזה שמביא בפניכם 8 כללים בסיסיים לחיתוך תמונות נכון.

כלל מס’ 1 – תחתכו טוב כבר בזמן הצילום

אחת הבעיות הנפוצות העומדות בפני צלמים היא שהם חוששים מלבצע חיתוכים ומשאירים את העניין הזה לאחר הצילום, בזמן העריכה / עיבוד. כבר ראיתי תמונות שצולמו עם עומס של פרטים, אך חיתוך נכון בזמן העריכה סידר את התמונה. מה שכן, כאשר אנחנו מסתכלים על תמונה בפייסבוק, אנחנו לא יודעים להעריך את הגודל המקורי שלה, ואיך היא הייתה נראית לפני חיתוכים ועריכה. הרבה צלמים מבצעים חיתוכים עמוקים אל תוך התמונה מבלי לקחת בחשבון את העובדה הפשוטה שהם פשוט זורקים המון פיקסלים לפח ולמעשה מקטינים את גודל התמונה.

כשאני מצלם עם כמות פיקסלים מסוימת, אני מצפה מעצמי להשתמש בכל הפיקסלים האלה לטובתי, ולזרוק כמה שפחות מהם (ומעדיף שבכלל לא). כדי שזה יקרה, אני צריך לבנות את התמונה שלי כבר בזמן הצילום ולא להסתמך על פוטושופ.
מה גם שאם אנחנו נצלם אובייקט מרחוק ואז “נתקרב” אליו באמצעות תוכנת העריכה, אנחנו נקבל תוצר שטוח למדי, בעוד אם היינו מתקרבים אליו פיזית, היינו מקבלים פרספקטיבה שונה למדי.

כלל מס’ 2 – היעזרו בתוכנת עריכה

טוב, אני לא בא לסתור את עצמי מהסעיף הקודם.. אני עדיין חושב שצילום טוב צריך להתבצע כמה שיותר טוב בזמן הצילום, אבל כולנו בני אדם ולפעמים אנחנו שמים לב לדברים נוספים שמציקים לנו רק כאשר אנחנו צופים בתמונות במחשב.
בעוד שהפיתוי למחוק את התמונה הוא גדול, אתם צריכים לדעת שהמצלמות בנות ימינו מצלמות ברזולוציות גבוהות מאוד, ויש לנו את האפשרות לחתוך מעט מהתמונה על מנת לסדר אותה מחדש, גם לאחר מעשה.

אז אין ספק שלפני הכל אתם צריכים לצלם את התמונה כמו שצריך, ולשים לב לכמה שיותר פרטים כבר בזמן הצילום.. אבל אם בכל זאת עשיתם טעות, או שהתחרטתם על משהו, זה לא סוף העולם.. אתם יכולים תמיד להיעזר בתוכנת העריכה על מנת ליישר את התמונה או לחתוך אותה באופן אחר.

חיתוך קטן שעושה שינוי גדול. משמאל: התמונה לפני חיתוך. צילום: תומר אלמקייס

כלל מס’ 3 – מצלמים פריימים סגורים מאוד ללא סיבה מוצדקת

אם אתם מודעים למה שאתם עושים, אז הכל טוב. אבל אם אתם לא מודעים, אז אתם יכולים למצוא את עצמכם בבעיה בלא מעט מהמקרים. אותה הבעיה שאני מדבר עליה קשורה (איך לא?) בחיתוך התמונה. אבל בחיתוך יתר של התמונה.. נתקלתי בהרבה תמונות שהנושא בהם כל כך גדול שהוא כמעט נוגע בקצוות הפריים. דמיינו פורטרט שבו רואים רק את הראש.. הצוואר חתוך, האוזניים נוגעות בקצוות הפריים, וכך גם קצה הראש. במצב כזה, האופציה היחידה שיש לכם היא רק לחתוך יותר..

בסעיף הקודם אמרתי לכם שתיעזרו בתוכנת העריכה.. במקרה שבו לא השארתם “אוויר” בקצוות הפריים, לא יהיה לכם כל כך מה לעשות.. אם יתמזל מזלכם, אז תוכלו לחתוך את התמונה ולקבל משהו אחר, אבל לרוב – חיתוך יתר בזמן הצילום יהרוס לכם את התמונה.

זיכרו! לחתוך תמיד אפשר, אך ליצור יש מאין זה פחות מיכולותינו האנושיות.

צילום: תומר אלמקייס

כלל מס’ 4 – תמצאו את האיזון הנכון

חיתוך התמונה מתקשר בקשר ישיר לקומפוזיציה, והוא יכול לגרום לאיזון לא טוב של הפריים במידה והוא לא נעשה בצורה נכונה.

אותו האיזון שאני מדבר עליו מתקשר למיקום של האובייקטים בפריים ובתקשורת שלהם אחד עם השני. באופן אישי, מהיום הראשון שאני מצלם עם DSLR, אני נעזר ברשת (GRID) שבעינית המצלמה על מנת למקם את האובייקטים באופן מעניין, ולבנות את הפריימים שלי בצורה ישרה ומדויקת כמה שאפשר.

תקשיבו לחוקי הקומפוזיציה וחוק השלישים, שימו לב לקווים חוצים, לקווים אלכסוניים ולקווים מוליכים, ותקפידו למקם את הנושא שלכם במיקום מעניין. למרות שלא צריך ללכת שבי אחרי החוקים, יש להם המון מה לומר לנו.. ולנו יש המון מה ללמוד מהם.

הדוגמא הבאה ממחישה את החשיבות של חלוקה נכונה של הפריים והולכת העין ע”י קווים וצורות.

צילום: תומר אלמקייס

כלל מס’ 5 – הימנעו מאלמנטים מסיחי דעת

אין דבר גרוע יותר מלחזור הביתה ולגלות שהתמונה המנצחת שצילמתם מתהדרת באלמנטים מסיחי דעת ברקע שכנראה לא שמתם לב אליהם בזמן הצילום.

במקרים מסוימים, כאשר האלמנטים מסיחי הדעת נמצאים בקצוות הפריים, חיתוך יכול לפתור לכם את הבעיה הזו. אם האלמנטים נמצאים בסמוך לנושא שלכם או מאחוריו, אתם כנראה תצטרכו ללמוד מספר טכניקות עריכה אחרות..

כלל מס’ 6 – תנסו פורמטים חדשים

אתם אולי לא יודעים את זה, ואולי יש עוד לא מעט כמוכם, אבל לפורמט של התמונה שלכם ישנה השפעה רבה מאוד על התמונה ועל הסיפור שלה. לפעמים כל מה שחסר לנו זה רק להחליט על פורמט נכון של התמונה. הפורמט של התמונה זה בעצם היחס בין אורך התמונה לרוחב התמונה.

הפורמט הנפוץ היום במצלמות DSLR הוא יחס של 3X2 שזה פורמט מלבני מתון והוא מאוד יפה ומתאים לצילום סטילס. הפורמט במצלמות וידאו HD הוא 16X9, שזהו פורמט מלבני שמתאים מאוד לוידאו. היום רוב המסכים מגיעים בפורמט הזה, ולכן אם התמונות שלכם הולכות להיות מוצגות במסך – זה יכול להיות פורמט מעולה עבורן. בעבר נהגו להשתמש במצלמות 4X5 ו-6X6 שיצרו תמונות ריבועיות יותר. היום, במצלמות מסוימות ניתן להגדיר פורמטים אחרים, וישנן מצלמות ביתיות המגיעות בפורמטים שונים בהתאם לגודל החיישן והחלטות יצרן אחרות.

תנסו פורמטים שונים על התמונות שלכם, ואל תתקבעו רק על הפורמט שהמצלמה נותנת לכם. בהרבה מקרים, תמונה שהפכתי למרובעת (יחס של 1X1), תהיה חזקה יותר מהפורמט הקודם שלה.

יחס של 2X3. צילום: תומר אלמקייס
יחס של 16X9. צילום: תומר אלמקייס
יחס של 1X1. צילום: תומר אלמקייס

כלל מס’ 7 – היו נועזים

חיתוך לרוב מסתיים בכך שאנו נפתרים מקצוות הפריים המיותרות, אך לעתים אנו יכולים להיות נועזים יותר ולהיכנס יותר פנימה, אל עומק הנושא שלנו, ולקבל תמונות מעניינות ומופשטות.

צילום: תומר אלמקייס

בדרך הזו אתם למעשה יכולים לקחת סצנה גדולה, לפרק אותה למלא מלא חתיכות קטנות ובעצם להתמקד על כמה סיטואציות שונות מאותו נושא.

לדוגמא:

במקום לצלם קבוצה שלמה של אנשים, אתם יכולים להתקרב אליהם ולהתמקד רק בסיטואציה מסוימת.

צילום: תומר אלמקייס

במקום לצלם פורטרט מלא של אדם, התקרבו אליו והדגישו את מה שבאמת חשוב..

צילום: תומר אלמקייס

במקום לצלם גוף מלא של אדם אתם יכולים לצלם רק חלק ממנו שיספיק כדי לספר את הסיפור.

צילום: תומר אלמקייס

האפשרויות הן באמת אינסופיות, אתם רק צריכים להיות יצירתיים..

כלל מס’ 8  – אם החלטתם לחתוך באופן דיגיטלי, אז תאמצו את הכללים הבאים

צילום: תומר אלמקייס
  • לעולם אל תבצעו את חיתוך לתמונה לפני שיש לכם גיבוי לתמונה המקורית. אולי בעוד חודש אתם תרצו חיתוך אחר..
  • קחו את הזמן. ישנן דרכים רבות לחתוך תמונה, ושווה לכם לנסות מספר אופציות עד שתגיעו לתוצאה הרצויה.
  • כשמשנים את הפורמט של התמונה, זה יכול להפוך את ההדפסה לקשה ומורטת עצבים, במיוחד אם אתם מדפיסים במעבדות צילום, שם הם עובדים עם פורמטים קבועים מראש.
  • חיתוך תמונה עובד הכי טוב אם התמונה שלכם בנויה מהרבה פיקסלים. זכרו כי בחיתוך תמונה דיגיטלי אתם זורקים המון פיקסלים לפח, ולכן אם אתם מתחילים מראש עם כמות פיקסלים קטנה, אתם עלולים למצוא את עצמכם עם תמונה לא שימושית בעליל.
  • מסיבה זו בדיוק, אני מחזיר אתכם לסעיף מס’ 1 שאומר לכם “תחתכו טוב כבר בזמן הצילום”. אולי בהתחלה זה יהיה לכם קשה, אבל לאט לאט אתם תלמדו לצלם תמונות מדויקות מבלי הצורך לחתוך במחשב (או עם חיתוך קטן) אלא לצורך שינוי פורמט.

לסיום

חיתוך נכון של התמונה זה אחר הדברים החשובים יותר שאנחנו צריכים להתייחס אליהם בזמן הצילום על מנת שנוכל לבנות את התמונה שלנו נכון, תוך ניצול מלא של הרזולוציה שהמצלמה מאפשרת לנו. חיתוך תמונה דיגיטלי תמיד יגנוב לנו מהרזולוציה של התמונה וזה משהו שאנחנו חייבים להתייחס אליו כאשר אנחנו מבצעים חיתוך מהסוג הזה.

יחד עם זאת, אנחנו נמצאים בעולם דיגיטלי המאפשר לנו לבצע פעולות אינסוף על התמונות שלנו, והאפשרות לבצע חיתוך תמונה היא אחת מהן. אפשרות זו היא כלי עזר רב מאוד עבורנו, כאשר היא נותנת לנו מעין הזדמנות שנייה להחליט על הקומפוזיציה של התמונה.
אז אם אתם עדיין לא בטוחים בתוצאות שלכם בזמן הצילום, אני ממליץ לכם להגדיר את המצלמה שלכם על צילום ברזולוציה הכי גבוהה שהיא מאפשרת, כך שהחיתוכים שתבצעו אחרי זה במחשב לא יפגעו בכם.
הדרך הטובה ביותר לבצע חיתוך דיגיטלי היא באמצעות תוכנת עריכה מקצועית כמו פוטושופ או לייטרום, אך הרוב המוחלט של המצלמות מגיע היום עם אפשרויות עריכה בסיסיות, ביניהם אופציית החיתוך (Crop) שאתם יכולים לעשות מיד לאחר צילום התמונה.

עד כאן להפעם, חברים. אני מקווה שהפוסט הזה פתח לכם את הראש לכיוונים נוספים בצילום שלכם. אם אהבתם, אז אתם מוזמנים לשתף את הפוסט בשמחה דרך כפתורי השיתוף המופיעים כאן. בנוסף, אני שמח להודיע לכם שהוספנו לבלוג מנוע חיפוש פנימי שמאפשר לכם לחפש פוסטים לפי נושאים, לנוחיותכם. אני מקווה שתשתמשו בו בחוכמה.

אז עד הפוסט הבא, צאו לצלם ושתפו אותי בתמונות ובתגובות שלכם 🙂

תומר אלמקייס
36 תגובות
  1. אילנה פלד הגב

    תודה עבור ההערות וההארות.
    בכל בלוג אני מוצאת משהו חדש ומאיר עיניים.

  2. חיים אוחיון הגב

    שלום
    תודה רבה על הפוסט הזה ובכלל מכל פוסט שאתה מעלה אני לומד משהוא חדש והצורה שהם מוגשים
    בהחלט עוזרים לי לפתוח את הראש ולהיות יצירתיים (כפי שאתה כותב )

    בברכה

  3. מנחם שחק הגב

    תודה, תומר, על עוד פוסט מעולה.
    אם יורשה לי הערה בקטנה, סעיף היצירתיות מתנגש עם סעיף החיתוך בשעת הצילום. ההתקרבות שדיברת עליה “עולה” בהמון פיקסלים. לכן, גם את היצירתיות יש לנסות ולבטא בשעת הקליק.

  4. איריס הגב

    פוסט מושלם !
    תודה

  5. איציק נצר הגב

    פוסט מעולה.

  6. ליאורה הגב

    שלום תומר תודה על כל טיפ שאתה שולח
    ליאורה

  7. עמוס הגב

    פוסט מלמד ומעניין.
    תודה !!!

  8. עודד אשל הגב

    זה פוסט ראשון שלך שאני קורא, הוא מוסבר בצורה ברורה ומעניינת, עכשיו רק צריך להתחיל להתאמן.
    תודה.

  9. מוטי הגב

    כל הכבוד תומר על מה שאתה משקיע פוסט מעניין מלמד.

  10. אביחי הגב

    תודה רבה, חזק כמו תמיד. אגב גם אני שיניתי מפורמט ברירת המחדל על מנת ליצור אלבום מעניין, אבל לא מצאתי אחר כך מקום שהצליח לפתח אותן, וכפי שהערת במס’ 8, האם יש פיתרון לזה?

    • תומר אלמקייס הגב

      היי אביחי. תודה רבה 🙂
      פשוט תגיד למי שמדפיס שידפיס Fit – in .. במילים אחרות – שידפיס את התמונה כמו שהיא למרות פורמט ההדפסה האחר.. התוצאה תהיה תמונה עם שוליים לבנים שתצטרך לגזור (או להשאיר כי זה יפה דווקא).

  11. גורי גרוסמן הגב

    המון תודה-מאושש את הידוע לי עם תוספת משמעותית של ידע

  12. איציק הגב

    תומרקין יישר כח. אתה מ ע ו ל ה

  13. מוטי ג'אן הגב

    מלא הארות. ותודה רבה על עוד צעד

  14. משה גולדפוס הגב

    שוב פוסט מוצלח ובהיר.תודה רבה

  15. מרלן נוי הגב

    תמיד נהנת לקרא את הפוסטים שלך .תמיד לומדת משהו חדש .תודה רבה !!!!

  16. רחל פלד הגב

    הפוסט מעולה, כמו כול הפוסטים שאתה שולח מלמד וברור.
    תודה רבה

  17. נעמי הגב

    אני מודה לך על שאתה מאיר את עיני בעניין הצילום. תודה רבה רהב

  18. אורטל הגב

    היי תומר, תודה רבה על הפוסט המושקע!
    שאלה קטנה, מה עושים במצב בו רוצים להתקרב מאוד לאובייקט מסויים על מנת להימנע מפריטים שאינם רצויים בתמונה (כמו למשל פרח), אבל הפוקוס האוטומטי לא עובד (בגלל מרחק פוקוס מינימלי), והידני לא מצליח להתפקס ויוצא מטושטש. האם יש דרך בכל זאת לעקוף זאת בעת הצילום ולא בעריכה?

    • תומר אלמקייס הגב

      היי, אורל. בשביל לעשות פוקוס כל כך קרוב נדרש ציוד ייעודי. ז”א – עדשת מקרו.
      עדשה שהיא לא מאקרו לא מאפרת התמקדות ממרחק קרוב.

  19. בן הגב

    כל עניין הפורמט של התמונה, זה לא קצת פוסל מצלמות של ניקון שאין להן פורמט אחר מלבד 3:2?

השארת תגובה

Call Now Buttonvar p_track = "747087127"; varcn_track = "phone"; var ccid_track = "205-259-4311";varmsbcac = "900";
דילוג לתוכן
Send this to a friend