כמעט כל המצלמות שנמכרות היום כוללות פלאש מובנה. ניתן לראות אותו במצלמות קומפקטיות, במצלמות מקצועיות וגם בטלפון הסלולארי שלכם. במצלמות מתקדמות יותר קיים התקן Hot-Shoe שתפקידו להחזיק פלאש גדול יותר ולסנכרן אותו יחד עם המצלמה.
אבל שימוש טוב בפלאש, לאו דווקא נועד למקרים בהם התאורה חלשה. שימוש בפלאש יכול להיות גם כתוצאה מרצון טוב לכיוון תאורה מסוים, אופי מסוים של תאורה, שילוב של מספר מקורות תאורה והכי חשוב – שליטה!
במאמר זה, אציג בפניכם שבע טעויות נפוצות שאנשים עושים עם פלאש, ואגלה לכם כיצד הימנעות מטעויות אלה תשפר את איכות העבודה שלכם ותעזור לכם להפיק תמונות טובות יותר.
טעות מספר 1: לצלם עם פלאש על המצלמה באור יום
לא פעם ולא פעמיים נתקלתי באנשים שמצלמים בשעות היום עם פלאש על המצלמה. אז נכון שבשעות הצהריים הפלאש יכול למלא צללים קשים, אבל יחד עם זאת הוא יכול להרוס קצת את התמונה אם הוא מגיע מהמצלמה ולא מחוצה לה.
באופן כללי, עליכם לדעת שמקור תאורה המגיע מאותה נקודה בה הצילום מתבצע, יגרום למראה שטוח של התמונה, וזה מכיוון שהוא לא יוצר צללים ולא מדגיש את המרקם של החומר.
כדי להימנע מצילום סתמי עם פלאש ישיר באור יום, לימדו -לפני הכל- על האור הטבעי ועל השליטה בו. לאחר מכן, לימדו מהו פלאש ואיך לעבוד איתו מחוץ למצלמה. ככה לא תוכלו רק להעלים צללים באור יום, אלא גם ליצור מקור תאורה נוסף שיוסיף הרבה עומק ועניין לתמונות שלכם.
לדוגמא: תוכלו להעמיד את המצולם שלכם כאשר השמש מאירה אותו מאחור, ובעזרת הפלאש תוכלו ליצור מקור תאורה נוסף שיאיר את פני המצולם. השמש האחורית תאיר את הרקע ואת קווי המתאר של המצולם שלכם, בעוד שהפלאש יאיר את פניו של המצולם ו"ימלא" את האזורים המוצלים באור.
טעות מספר 2: לצלם תמיד בפלאש חשוף
בעוד פלאש חשוף (פלאש ללא אמצעי ריכוך) יכול לתת עבודה טובה, פלאש עם אמצעי ריכוך ייתן עבודה הרבה יותר טובה, ובמיוחד כאשר אנחנו מצלמים פורטרט קרוב של אדם ולא פורטרט המקושר לסביבה.
אתם צריכים לזכור כי הפלאש הוא מכשיר קטן שמפיק לנו אור לפי עוצמות שאנו קובעים לו, ויחד עם זאת, המכשיר לכשעצמו אינו מספק אותנו ללא אביזרים נלווים כגון מרככי תאורה. אלו ירככו את האור ויצרו צללים עדינים ונעימים יותר.
אחת השיטות היותר אהובות עליי לריכוך אור הפלאש, היא הקפצה. במילים אחרות – כוונו את הפלאש שלכם לתקרה, לקיר, או לכל מקום אחר ממנו ניתן "להקפיץ". האור יפגע במקור ההקפצה, ומשם יגיע אל המצולם שלכם כשהוא מפוזר ורך יותר. כשאתם תשלטו בשיטה הזו, אתם תמצאו את עצמכם משתמשים בה לא מעט.
כשאתם עושים את זה – תוודאו שהקיר או התקרה בצבע לבן ובמרחק מתאים. במידה ומקור החזר האור אינו צבוע בלבן אז האור שיוחזר יהיה כצבע הקיר או התקרה.
אם אין לכם עדיין פלאש חיצוני, אתם יכולים לאלתר או לקנות כל מיני צעצועים לפלאש הקטן אבל אני מציע לכם לדלג על השלב הזה ולקנות פלאש ידני פשוט (200-300 ש"ח). אתם תוכלו לעשות איתו הרבה יותר מלהקפיץ אותו.. כמו לדוגמא: לרכך אותו עם מטרייה, עם סופט בוקס או אפילו להציב בד לבן שיחצוץ בין הפלאש למצולם שלכם. בצורה הזו גם תוכלו לשלוט בעוצמת הריכוך ע"י קירוב של הפלאש לבד וקירוב של הבד למצולם..
דבר נוסף – אני רואה הרבה צלמים שמצלמים דרך קבע בדיפיוזר הקטן (זה שמגיע עם הפלאש).
הרבה חושבים כי הפלסטיק הקטן הזה מרכך את האור, אבל צר לי לבאס אתכם..
תפקידו של הדיפיוזר הוא לפזר את האור לכל עבר והיעילות שלו תהיה טובה יותר כאשר תצלמו בחדר סגור, כך שהאור יפגע בקירות ובתקרה ויחזור אל המצולם.
אך זכרו דבר אחד – כמו שהוא מפזר את האור לכל עבר, הוא גם יורה אותו בצורה ישירה למצולם והתוצאה תהיה (איך לא?) שטוחה.. ובמיוחד כאשר משתמשים בו במקום פתוח, שם הוא בסך הכל "יגנוב" לכם המון אור וייתן תוצאה זהה לפלאש ישיר.
טעות מספר 3: לשכוח ממהירות התריס
אחת הסיבות העיקריות לשימוש בפלאש היא כאשר מצלמים בתנאי תאורה לקויים. כשאתם מוסיפים את אור הפלאש, יש לכם בעצם אפשרות לצלם במהירויות תריס המתאימות לידיים שלכם, ולכן הרבה אנשים לא מתייחסים כל כך למהירות התריס ולא מנצלים אותה כהוגן.
שילוב של פלאש יחד עם מהירות תריס איטית, דווקא יכול לעבוד לא רע כאשר אנחנו רוצים מצד אחד להקפיא תנועה ומצד שני למרוח אותה.
מצד אחד – מהירות תריס איטית תמרח לנו את התנועה, אך מצד שני – הפלאש יקפיא לנו אותה, מה שיכול ליצור לנו הרגשה של תנועה מאוד ברורה בצילומים בהם הנושא נמצא בתנועה או בצילומים בהם נרצה לבצע הקפאה ומריחה יחד.
התמונות הבאות צולמו עם פלאש בשילוב של התאורה הזמינה. בשתי התמונות האלו, היה שילוב של תאורה זמינה יחד עם תאורת פלאש. תנועת יד גסה ומכוונת, היא זו שיצרה את המריחות האלו בתמונות.
לעומת זאת – פלאש יכול לסבך אתכם כאשר תרצו לעבוד איתו במהירויות תריס מהירות, וזאת בשל האופן בו עובד התריס של המצלמה יחד עם האופן בו עובד הפלאש. מעל מהירות מסוימת, התריס פשוט לא מצליח לחשוף את כל החיישן לאור הפלאש מכיוון שהפלאש מבזיק במהירות גבוהה מאוד (בין 1/2000 ל-1/10,000) ולא מצליח להסתנכרן עם התריס באופן מושלם. בעקבות זאת אנחנו נקבל תמונה עם קטע קטן שמואר ע"י הפלאש.
מהירות התריס המקסימאלית שבה המצלמה שלכם תחשוף את כל החיישן לאור הפלאש נעה בין 1/180 ל-1/250 בהתאם לדגם המצלמה שלכם. נתון זה נקרא בשפה המקצועית "מהירות סנכרון".
אתם לא תרגישו את המגבלה הזו במקרים בהם התאורה הסביבתית לא משפיעה על הנושא שלכם, כך שאתם תוכלו להשתמש בפלאש בקלות כמקור התאורה העיקרי שלכם. אך המצב שונה מאוד כאשר התאורה חזקה ומשפיעה על הנושא או על הרקע. במצב כזה – ע"מ "לבטל" את התאורה הקיימת (או להחשיך אותה) ולעבוד עם פלאש כמקור אור עיקרי, אתם תצטרכו לסגור את הצמצם מאוד כדי לא לעבור את מהירות הסנכרון המקסימאלית של המצלמה שלכם.
אתם לא תמיד תרצו בכך וזה מאוד יגביל אתכם. מניסיון!
החדשות הטובות בכל הסיפור הזה הן שיש אנשים שחשבו על הנושא הזה עוד הרבה לפני שאתם חשבתם עליו, ויצרו טכניקה מאוד מעניינת שנקראת "מהירות סנכרון גבוהה". טכניקה זו קיימת בפלאשים ובמשדרים מסוימים, והיא בעצם מאפשרת לצלם עם פלאש גם במהירויות תריס גבוהות במיוחד (1/8000) ע"י כך שהפלאש נותן מספר הבזקות רצופות, בסנכרון מלא עם המצלמה, כך שכל החיישן נחשף לאור הפלאש.
אז אם אתם מתכננים לקנות פלאש בקרוב, יהיה כדאי לכם לבחור אחד שתומך במהירות סנכרון גבוהה 🙂
טעות מספר 4: להשתמש בפלאש על המצלמה כאשר מצלמים דרך זכוכית
כאשר מצלמים דרך זכוכית -כמו אקווריום או חלון- אין שום עניין ב-לצלם עם פלאש המצלמה. התוצאה שתקבלו תהיה רעה במיוחד, מכיוון שאור הפלאש יפגע בזכוכית ויסנוור את הכל. בימי הפילם, תמונות כאלו היו נשרפות ולכן זה נחשב לאחד מחוקי הבסיס כאשר מצלמים עם פלאש.
אם אתם יכולים לצלם כשהעדשה צמודה לזכוכית אז הפלאש פחות ישפיע לרעה. יחד עם זאת, כאשר אתם תהיו במצב שיש לכם יותר משכבה אחת של זכוכית בניכם לבין הנושא שלכם, אתם תקבלו השתקפויות וערפיליות שינבעו כתוצאה מסינוור של הפלאש.
הפתרון – לעבוד עם פלאש רחוק מהמצלמה, כך שזווית הפגיעה של האור אינה זהה לזווית החזרה שלו.
טעות מספר 5: לעבוד על מצב פלאש אוטומטי
כשאני אומר שאתם לא צריכים להשאיר את הפלאש שלכם על מצב אוטומטי אני לא מתכוון למצב ה-TTL שעובד לא רע בכלל ומשתפר יותר עם השנים. אני מתכוון לכך שאתם לא צריכים לתת למצלמה שלכם להחליט מתי אתם צריכים פלאש ומתי לא.
במצב הפלאש האוטומטי אתם יכולים למצוא את עצמכם בסיטואציה בה אתם רוצים לקבל את האור הסביבתי הזמין על מנת להנציח את האווירה האמיתית של הסיטואציה (לדוגמא: באירוע או בהופעה) אך בכל פעם שתלחצו על כפתור הצילום, המצלמה תפעיל את הפלאש מכיוון שמבחינתה אין מספיק אור בסביבה.
אם אתם תנסו לצלם סיטואציה ולהציג אותה כמו שהיא נראית במציאות, אבל המצלמה שלכם תחליט פתאום שבא לה פלאש, התמונה עלולה לצאת ממש לא כפי שדמיינתם.
כמו כן, ייתכן ובאמת אתם תהיו בסיטואציה שאין לכם מספיק אור, אך הנושא שלכם רחוק מכם כל כך שהפלאש לא ישפיע עליו.. במצב כזה, הפלאש לא יעשה כלום מלבד לבזבז לכם את הסוללות.
בשורה התחתונה – נסו להימנע מעבודה עם מצב פלאש אוטומטי.
אתם אלו שאמורים להיות מסוגלים לדעת מתי אתם רוצים פלאש ומתי לא.. ולא המצלמה שלכם.
טעות מספר 6: לקנות פלאשים ולהשתמש בהם רק על המצלמה
למען הסר ספק – אין שום דבר רע בצילום עם פלאש מחובר להתקן ה-Hot-Shoe של המצלמה. הוא יספק לכם עוצמה הרבה יותר חזקה מהפלאש המובנה של המצלמה שלכם והוא יספק לכם גם תאורה נחמדת מאוד כאשר הוא יוקפץ מקיר או מתקרה, אבל במקרים רבים אתם יכולים להשיג תאורה הרבה יותר מעניינת באמצעות צילום עם פלאש מחוץ לטווח המצלמה.
פלאש מחוץ לטווח המצלמה יאפשר לכם לשנות את כיוון התאורה כאוות נפשכם. שינוי הכיוון של האור ישנה את האזורים המודגשים ואת אלו הנמצאים בצל, זאת אומרת שאתם יכולים לקבל תמונות שונות מאוד רק באמצעות שינוי המיקום של האור שלכם.
וככה זה נראה מאחורי הקלעים..
בשורה התחתונה: בשימוש בפלאשים מחוץ לטווח המצלמה, אתם יכולים להיות ממש יצירתיים בנוגע לאור שלכם.
טעות מספר 7: להתעלם מפלאשים המיוצרים על ידי יצרני צד ג'
יש כאלו הנוטים לחשוב שפלאשים צריכים להיות מיוצרים ע"י אותו היצרן של המצלמה. אותם אנשים מתעלמים כליל מיצרני צד ג' של פלאשים המציעים פתרונות איכותיים במחירים זולים בהרבה יותר מיצרן המצלמה.
וזו טעות!
פלאשים צד ג' מציעים מגוון גדול של אפשרויות. קיימים פלאשים פשוטים ו"טיפשים" שיודעים לעשות רק מה שהצלם אומר להם וקיימים פלאשים חכמים עם אפשרויות TTL מתקדמות המאפשרות לצלם בחופש פעולה מבלי להתייחס יותר מדי לפלאש.
אז למה בעצם לשלם 2000-3000 ש"ח על פלאש, כשאתם יכולים לקנות באותו המחיר 3 פלאשים + סט משדר/מקלט ועוד יישאר לכם עודף?
אז הבעיה הראשונה היא אמינות, ולא כל יצרן צד ג' יספק לכם סחורה איכותית, אך לא קשה לפספס את יצרני הפלאשים הנפוצים ביותר בשוק כדוגמת Youngnuo, Godox ו-Metz המציעים פלאשים עוצמתיים ואמינים מאוד.
הבעיה השנייה היא האחריות על המוצר.. הפלאשים הזולים יותר בדרך כלל מכילים אחריות לתקופה קצרה בהרבה יותר מהיצרניות הגדולות. אבל בהתחשב בהפרש המחירים, האם באמת שווה לכם להשקיע סכום כסף גדול ולו רק כדי שתהיה לכם אחריות שסביר להניח שלא תשתמשו בה?
ותחשבו על זה..
סיכום
פלאש יכול להיות ידידו הטוב של הצלם, כזה שיהיה לו בתיק וישמש אותו באמת למקרה הצורך והרצון.. אך יחד עם זאת הוא יכול להיות כלי הרס שישמיד כל זכר לתמונה טובה. כל זאת תלוי בידע שלכם ובשימוש שאתם עושים עם הפלאש.
אמנם ייעודו העיקרי של הפלאש הוא כאשר אין לנו מקור אור זמין אחר, אך זכרו כי הפלאש יכול לשמש אתכם כמקור תאורה בפני עצמו גם כאשר התאורה הזמינה מאוד טובה לצילום, זה תלוי אך ורק ברצונות ובצרכים שלכם.
בימינו, הפלאשים הפכו להיות נגישים לכל דורש והם לא יגרמו לכם להיפרד מאלפי שקלים כמו בעבר. רכשו לכם פלאש אחד בתור התחלה, וכשתלמדו איך לעבוד איתו, תוכלו לרכוש לכם עוד אחד או שניים.
אם יש לכם טיפים נוספים לעבודה עם פלאש, אתם מוזמנים בכיף לכתוב בתגובות למטה.
בכל מקרה, אני מקווה שגם כאן הייתי לכם לעזר.
מחכה לשמוע מכם,
תומר.
אהבתם את הפוסט? למדתם עוד משהו חדש? שתפו אותו לחברים שלכם. אולי גם הם ימצאו בו עניין 🙂
79 תגובות
הפוסט נהדר, תודה.
אתה ממליץ להשתמש באביזר ריכוך לפלאש חיצוני תמיד? או שאם אני מכוונת להקפצה מהתקרה זה פחות קריטי?..
היי אבישג. תודה רבה..
תלוי מאוד איזה אביזר ריכוך.. הדיפיוזר המגיע עם הפלאש הוא לא מרכך, רק מפזר את האור לכל עבר. ולכן הייעוד שלו מאוד מצומצם. אני באופן אישי לא משתמש בו בכלל. אם אפשר להקפיץ, תקפיצי 🙂
שלום תומר , תודה
רציתי לשאול על צילום בחצר פתוחה כשיש אור מסוים .
ולמה יוצא לי מטושטש.
תודה
היי דוד.
זו שאלה כללית מדי.
מה האור שיש שם? מה הגדרות המצלמה והפוקוס?
חוסר חדות יכול לנבוע מהרבה גורמים ביחד ולחוד.
הנה פוסטים שיעזרו לך:
11 סיבות לכך שהתמונות שלכם לא חדות מספיק והדרכים לפתור אותן
8 דרכים שיובילו אתכם לצלם תמונות חדות יותר
בהצלחה 🙂
תודה על שעור איך לא להשתמש בפלאש. רעננת את זכרוני. אליעזר
בכיף גדול, אליעזר 🙂
מאמר מעולה ! ברור ומפורט. נהנתי לקרוא.
תודה
תודה רבה, ניב ובכיף 🙂
יש לי שאלה בעניין השימוש בפלאש חיצוני.א
אם אשתמש בו מחוץ לתווך המצלמה, האם הוא חייב להיות מכוון על מצב מסוים , או מניואל או ttl?
אם כן, איזה מהם?
אני מאוד לומדת ונהנת מהפוסטים שלך.
מחכה לתשובה
בתודה
עמליה
היי עמליה. שימוש בפלאש מחוץ לטווח המצלמה יכול להיעשות גם במצב TTL (עם משדר תומך) וגם במצב ידני (M). ההמלצה היא לעבוד על מצב ידני, כמובן 🙂
תודה רבה ואת מוזמנת תמיד 🙂
תודה, פוסט מעולה.
בכיף, איריס 🙂
היי תומר פוסט שמלמד הרבה תודה,יצא לי לראות שבאירוע מכוונים את השעה במצלמה ממש על השניה ואמרו לי שזה בגלל הפלאש מה המטרה של זה ממש סקרנית?
תודה רבה, רבקי 🙂
מכוונים את השעונים כשיש יותר ממצלמה על הסט. ככה מסנכרנים את התמונות אחרי זה לפי זמן צילום ומקבלים את הרצף של התמונות לפי הסדר שבו הן צולמו..
אין קשר לפלאש.
מקסים ומעשיר! נהניתי לקרא…
תודה רבה, דבי. מוזמנת תמיד 🙂
כרגיל, קצר ולעניין. תודה.
בכיף, ישראל. שיהיה אחלה יום 🙂
בתאורה עקיפה באור חוזר מהתקרה ומקיר. יש להתישב בגוון צבבע הקיו ובמרחקים. זה גם עלול להארך את זמן הטינה מחדש של הפלאש ולקצר את חיי הסוללות. כבר ראינו צלמי ארועים מצלמים כשהפלאש מכוון לתקרה גבוהה מאוד וכהה מאוד.
לא מומלץ להשתמש באור חוזר ( באונס ) מקיר הצבוע בגוון שאינו לבן. החזר האור יהנה חלש יותר וישפיע על גווני הצילום.
היי.
תודה על החידוד 🙂
מאמר ממש טוב. אני מסכים עם כל מילה, במיוחד לגבי פלאשים צד ג', יש לי 2 מ-Yongnuo (ולא Youngnou כפי שכתבת 🙂 ) והם פשוט מעולים.
תודה רבה, ארי. ותודה על התיקון 🙂
כיף כל פעם מחדש לקרוא את המאמרים שלך
תודה רבה, עדי 🙂
מעניין מאוד ניקח את הטיפים וניישם
תודה, עופר.
תומר. תודה.
מאמר מתומצת ומסוכם טוב.
רציתי לשאול ברשותך. מה אתה אומר על מיני סופט בוקס. בצילום פלאש ישיר.
האם הוא טוב מדפיוזר. או שהתוצאה תהא שטוחה כמוהו. כמו שכתבת.
היי ראובן.
סופט בוקס קטן יהיה יעיל רק כאשר הוא קרוב מאוד למצולם. ואם הוא ממש קטן אז היעילות שלו לא ממש תעזור לך.
דיפיוזר הוא לא מרכך, אלא מפזר. ולכן יש הבדל.
ההשטחה קשורה לכיוון האור ולא לרכות שלו. אור שמגיע ישירות מכיוון העדשה הוא אור שישטיח את התמונה, בין אם הוא מרוכך, בין אם לא.
כמו ביתר הפוסטים, גם הפעם ניסחת את הטיפים בכישרון ובבירור ובתמציתיות.
אקפיד לקחת את הטיפים וליישם אותם
תודה רבה
היי, אבי.
תודה רבה. מוזמן תמיד 🙂
א. מאוד אהבתי.
ב. נרשמתי לניוזלטר. מקווה שאני אקבל אותו מהר.
ג. תודה.
היי, אבישי.
תודה רבה ובכיף גדול.
מוזמן תמיד.
קראתי את הבלוג שהעלת בנושא הפלאש ומאוד נהנתי
מתומצת ונכון
בהצלחה
תודה רבה כפיר 🙂
תודה תומר , כמו תמיד מאמר מרחיב דעת וממצה , רציתי לשאול אותך , אנ י בן 76 וגימלאי , משנות עבודה רבות בהרצאות בנושאי ידיעת הארץ יש לי אלפי שקופיות שהייתי מקרין על מסך גדול , כמו כן גם המון שקופיות של טיולים עם הילדים , ימי הולדת וכו , השקופיות עדיין באיכות טובה , איזה סורק שקופיות איכותי כדאי לרכוש? תודה ושבת שלום וחג שמח.
היי ישראל. בכיף גדול ותודה ענקית.
לצערי, אני לא התעסקתי כבר 9 שנים בסריקת שקופיות ולכן לא אוכל לתת לך מידע בנושא.
אני יודע רק שחברת Epson מייצרות אחלה סורקים לשקופיות וסרטי צילום.
שיהיה חג שמח 🙂
כמו תמיד אחלה כתבה , ומחכה בסבלנות שפעם תעשה סדנה לא רק במרכז אלה גם בצפון
היי סימון.
תודה רבה.. זה רעיון טוב לעשות גם סדנאות בצפון.
אני אקח את זה בחשבון.
שיהיה חג שמח 🙂
תודה על הכתבה, כהרגלך כתוב מעניין ומזין :-).
שאלה בנושא שהעלית בכתבה באופן עקיף, הזכרת את עובדת יתרון התאורה כשמעבירים את הפלש מחוץ לתושבת שעל המצלמה. לשם כך צריכה להיות תקשורת בין המצלמה לפלש, למעט טכנולוגיה מובנית מסוג TTL במידה וקיימת, בד"כ מופיע בהתקנים יקרים, איך ניתן ליישם את ההעברה ובאילו אמצעים, בפלשים פשוטים יותר שלא כוללים תמיכה בTTL.
היי מוטי.
את ההפעלה של הפלאשים מחוץ ניתן להפעיל בדרך פשוטה על ידי כך שתגדיר את הפלאש החיצוני על מצב Slave. כאשר הוא על מצב סלייב – כל פלאש אחר שיעבוד בסביבה יפעיל אותו. כך שאתה שאתה יכול להפעיל את הפלאש הקטן של המצלמה והוא יפעיל את הפלאש החיצוני. כאשר אתה עושה את זה, תוודא שהפלאש של המצלמה נמצא על עוצמה נמוכה כדי שהוא רק יפעיל את הפלאש החיצוני ולא ישפיע על התמונה.
הדרך המקצועית יותר היא להשתמש במשדרים/מקלטים. אחד יושב על המצלמה והשני מחובר לפלאש. ככה הם משדרים אחד לשני ע"י תדרי רדיו.
שיהיה בהצלחה.
למי שלא יודע עדיין מה לעשות עם פלאש מחוץ למצלמה אני ממליץ לעבוד איתה בתור התחלה על המצלמה כשהראש מוסט כמו שתומר אמר לתקרה או קיר צדדי לבן וכמובן בשילוב עם רפלקטורים שמשדרגים את התאורה כאילו היה הפלאש מחוץ למצלמה.כמובן שמחוץ למצלמה נותן הרבה יותר גמישות ופחות כובד לצלם לסחוב
תודה, רפאל 🙂
ממליץ בחום למי שעדיין לא בטוח איך להשתמש בפלאש מחוץ למצלמה שיעבוד איתו בהתחלה על המצלמה ויקפיץ מתקרות או קירות לבנים כמו שתומר הזכיר כאן וכמובן מרפלקטורים שהם חובה לכל צלם ונותנים ערך מוסף לתאורה שלכם.כמובן שפלאש מחוץ למצלמה נותן הרבה יותר גמישות ונוחות עבודה וגם פחות עומס פיזי לצלם שצריך להיסחב עם פלאש ומצלמה ביחד ותאמינו לי אחרי שעה של צילום זה מפיל אותך אבל כאימון התחלתי זה מצויין
פוסט נהדר, תודה רבה 🙂
בכיף, ליהי.
תודה רבה 🙂
שכחת לציין שעבור צילום במהירות סינכרון גבוהה (HSS), אם רוצים להשתמש בפלאש מחוץ למצלמה (off camera) צריך גם משדר מתאים (ולא זול) וצריך שהמצלמה תתמוך באפשרות הזו. ופלאש שמותאם לכך.
בכלל לא זכור לי שציינת את הצורך במשדר בכל שימוש מחוץ למצלמה. ולוודא עניין תאימות בין הגדג'טים.
שרון זה לא בהכרח נכון ליונגנואו יש משדרים זולים ממש אמינים וזולים ובאיכות חומרים טובה מאד.זוג משדרים(כשהאחד משדר ושולט מהמצלמה והשני מחובר לפלאש דרך חיבור הנעל) עולים 75 דולר באמאזון ואפילו קצת זולים יותר באלי אקספרס.בנוסף יש גם פלאשים של צד שלישי זולים שמכילים בתוכם את כל הפיצ'רים של פלאש יקרים מהיצרן המקורי של קאנון וניקון כולל hss וכולל פלאש אחורי, אחד כזה שמאוד שאני מחזיק בו וממליץ עליו בחום הוא v 860 של godox אחלה פלאש והיחיד שבא עם סוללה נטענת שמחזיקה עד 600 הבזקות במלוא העוצמה ועם זמן טעינה של הפלאש של שנייה וחצי במלוא העוצמה שזה מדהים ולא קיים אפילו בפלאשים יוקרתיים מה שנותן לך אפשרות לצלם במהירות מבלי לדאוג לזמני טעינה
היי שרון.
תודה רבה על תגובתך.
הפוסט הנוכחי בא לדבר על טעויות שעושים פלאש.
כדי לדעת איך לעבוד עם פלאש ברמה הטכנית, אני נתתי קישור לפוסט בנושא. מדביק לך אותו גם כאן: https://photoschool.co.il/flash-photography-guide/
שיהיה המון המון בהצלחה וחג שמח.
תומר, תודה רבה על המדריכים. הם נהדרים, בהירים, פשוטים ומפורטים.
אני אשמח מאוד שתוסיף גם מדריך לצילום שחור לבן.
אילו תמונות כדאי להמיר לש"ל?
איך בוחרים את גווני האפור האופטימליים?
על מה חשוב להקפיד? וכו'.
ושוב תודה רבה!
היי גלעד.
בכיף גדול.
תודה רבה על הרעיון. אכניס את זה לרשימת הפוסטים העתידיים.
שיהיה חג שמח 🙂
ריענון נהדר לשימוש בפלאש…
כתבת כהרגלך תמציתי ורהוט…
תענוג לעקוב אחריך.
תודה רבה, רוני 🙂
מוזמן תמיד.
תודה על הפוסטים המושקעים שלך .יש לי פלאש שיכול לתת מלבד הבזקות גם אופציה של תאורה קבועה האם האופציה הזאת טובה רק לצילום וידאו?
היי, ניר. בכיף גדול.
זה מאוד תלוי בעוצמת התאורה. בדרך כלל היא נועדת לעזרה עם פוקוס בתנאי תאורה לקויים או לעזרה בצילום וידאו.
יש לי שאלה בנוגע לציוד ספציפי ופחות קשורה לפוסט אבל אולי בכל זאת תוכל לעזור לי.
בקשר לYN622C של YONGNUO הטריגרים E-TTL אני לא מצליח לעבוד בהם במצב ידני אלא רק במצב E-TTL האם זה כל מה שהם יודעים לעשות או שיש דרך גם לעבוד איתם במצב ידני?
ושאלה נוספת כשאני מחבר את הטריגרים ומנסה לשלוט עליהם דרך התפריט של המצלמה, המצלמה נותנת לי אופציה רק לשלוט על כולם ביחד ולא לכוון כל אחד מהם בנפרד. ניסיתי גם עם טריגרים אחרים וזה לא עבד דרך המצלמה (הייתי חייב לכוון כל פלאש בנפרד מהפלאש עצמו)
תודה מראש ג'ו
מוזר לי לשמוע על כזה דבר. משדר שתומך ב-TTL, מן הסתם שהוא תומך גם במצב ידני. יכול להיות שזו בעיה אחרת או משהו שלא מוגדר נכון בפלאש.
בנוגע לשליטה מהמצלמה, אין לי ניסיון עם זה בכלל ככה שאני לא רוצה להטעות אותך בתשובה לא נכונה. תנסה להתייעץ בפורום טכני כלשהו. אני בטוח שיהיה מי שייתן לך את המענה 🙂
כמו תמיד כתבה /מדריך מעניין וחשוב המועבר ע"י בצורה הטובה ביותר. מצפה בקוצר רוח לכל מדריך חדש שהינך מפרסם. תודה רבה !!!!!!!
המון המון תודה, משה.
מוזמן תמיד 🙂
היי תומר,
כהרגלך בקודש מאמר פשוט מושלם.
כיף לגלות שחלק מהדברים שאני עושה רשומים פה.
במשך די הרבה זמן הייתי משתמש בדיפיוזר על גבי הפלאש , לאחרונה הפסקתי להשתמש בו וכיף גדול לגלות שעשיתי נכון.
גם התמונות יוצאות טוב יותר ללא הדיפיוזר.
תודה רבה על שיעור נוסף בתחום הכי מעניין בעולם!!!
מחכה כבר למאמר הבא ???
היי, חנן.
שמח לשמוע שהפוסט מצא חן בעיניך 🙂
תודה רבה ואתה מוזמן תמיד 🙂
היי תומר,
בהחלט נהנה ומחכים ממאמריך,שאלה :בצילום אירוע ובהנחה שלא ניתן להשתמש ב"הקפצה" האם יש לך רעיון איך להפחית החזרים ממשקפיים? (מצלם בד"כ עם פלאש יונגנו וגארי פונג עליו)
תודה
היי רוני.
תודה רבה 🙂
בצילום עם פלאש ישיר יש הבזקים ולכן הפתרון הוא להרכין מעט את ראש המצולם.
שלום תומר,
אין לי עדיין פלאש ומעוניינת לקנות עכשיו,
על מה אתה ממליץ?
תודה
היי, הדס.
אני ממליץ מאוד על הפלאשים של גודוקס.
אני מסתדר איתם מעולה!
לגבי פלאש של חברות שונות מהמצלמה: בגדול אתה צודק אלא ש… פלאש גודוקס שהייתי מרוצה ממנו מאוד, לא תואם למצלמה האחרונה שלי Canon 5D Mark IV. אז צריך גם לקחת דברים כאלה בחשבון. לשמחתי אם מפעיל אותו דרך שלטים אלחוטיים אין שום בעיה (פרט לעוד ציוד ומשקל בתיק).
היי צחי.
יתכן מאוד שקנית פלאש של גודוקס המיועד להיות על מצלמת ניקון או יצרנית אחרת..
כשאתה קונה פלאש של יצרני צד שלישי, אתה פשוט צריך לוודא שהוא מותאם למצלמה שלך.
בהצלחה 🙂
איך אפשר לעבור את מהירות הסינכרון כשמישתמשים עם טריגר, שהפלאש על המצלמה אין בעיה אבל כשהוא מחובר על הטריגר החיישן לא נחסף במלואו ונוצר פס שחור למטה מה שלא מאםשר לי לעבוד איתו בשעות היום
היי זרח.
בשביל זה אתה צריך משדר ומקלט תומכים.
ממליץ לך לקרוא את הפוסט הזה: https://photoschool.co.il/photography-tips/flash-photography-guide/.
בהצלחה.
היי תומר
מה אתה אומר על RING FLASH? ממליץ? (לצילומי מאקרו כמובן).
אני גם מכיר צלמי מאקרו שמצלמים עם פלש על המצלמה באור יום (לא בהכרך RING FLASH) ויוצא להם תמונות מצוינות, במאקרו הפלש משפיע שונה?
היי הילל.
רינג פלאש בהחלט מומלץ אך לא צריך להשתמש בו כל הזמן, כמו בכל דבר.
הייחודיות שלו זה שהאור מגיע בדיוק מאותו כיוון של העדשה ובכך התאורה מתקבלת ללא צללים כלל.
תומר!
אני כבר זמן רב משתמש בפלש sb910. האם הפלש sb26 יכול להיות שימושי ומעשי למה שתיארת בפוסט שהעלת לגבי שימוש נכון בפלש?
היי, בצלאל.
SB-26 אולי חלש יותר מפלאשים אחרים, אבל הוא בהחלט יכול להיות שימושי לגמרי.
בהצלחה.
הי תומר
פוסט מעניין מאוד !!
נניח שאני מצלם בחוץ את הילד שלי בערב/לילה ואין תאורה חזקה ברחוב ומן הסתם תקרה בצבע לבן שיכולה להחזיר את האור ,כיצד אפשר לצלם עם פלאש ?ניסית להעלות iso אבל בשלב מסויים התמונה מגורענות מידי ..
תודה רבה, יניב.
כשאתה עובד עם פלאש, פשוט תשלוט בעצמות שלו.. ואם יש תקרה לבנה, אז תקפיץ אותו מהתקרה. זאת אומרת שהפלאש יהיה מכוון לתקרה והאור יחזור משם כשהוא רך ומפוזר יותר.
היי
בוקר טוב,ו
אין כמו לתרגל את הנאמר ישר במקום. אז ראשית השתכנעתי שהדפיוזר מיותר.
עכשיו רק צריך ללמוד איך לנצל את המבזק בצורה הטובה ביותר.
המבזק הוא Canon Speedliteb430EX
אז אני מחכה לקורס.
תודה רבה, אלקנה.
נתראה בקורס 🙂
היי תומר
תודה על הפוסט
כמו תמיד, מוסיף ידע ומחכים:)
ממש פינוק להיכנס לכאן 🙂
יש לי שאלה
אני עם מצלמה קנון 6D ועדשה 50 או 85
שאני מצלמת עם פלאש מוקפץ (גודוקס 860 II) יש לי הרבה בריחות פוקוס
גם שזה מחובר עם רדיוסלייב וגם שהפלאש על המצלמה.
זה באג שלי במצלמה או טעות בצילום?
תודה רבה !!
היי תומר,
הפוסט עזר ממש והיה מעולה!! תודה.
יש לי שאלה: אני מצלמת באולם שהתקרה שלו גבוהה, האם גם שם הקפצה היא רלוונטית? ואם לא אז איך להשתמש בפלאש נכון בצורה שהתמונה לא תצא שטוחה, אבל תצא מוארת מספיק?
תודה רבה!
אם התקרה גבוהה מאוד, תהיה בעיה להקפיץ ממנה אור…