האמנות שבצילום שחור לבן: מתי, למה, כמה ואיך?

עד לפני מספר עשורים, צילום בשחור ולבן היה האמצעי היחיד שבו יכולנו לרשום באמצעות דפוס האור. ולכן, עבור חלק מאיתנו, צילום בשחור לבן מתקשר ישירות למצלמות הפילם, סרטי הצילום הנוסטלגיים, חדר החושך וריח הכימיקלים. 

מאז ראשיתו של הצילום, הצילום בשחור לבן היה מדיום רומנטי מאוד. הרומנטיקה הזו, נמשכת עד היום, עם שחור ולבן שליצור אותו זה עניין פשוט וקל יותר מתמיד. ובכל זאת, עבור חלק מהאנשים, זהו אקט מסובך וקשה.

היום, כשאתם חושבים על צילום בשחור לבן, אתם בטח חושבים בעיקר על תמונות נוסטלגיות שמחזירות אותנו לעבר, או תמונות של נוף עם שמיים נועזים והרבה יופי טבעי. אתם יכולים להיתקל בהמון תמונות בשחור לבן ואולי לא תבינו באמת מדוע הייתה זו בחירת הצלם.

כצלמים, ניתנה לנו ההזדמנות להציג את העולם לצופה מהזווית שלנו, והבחירה אם להציג את התמונה בשחור לבן או בצבע תשפיע רבות על התוצר הסופי שלנו, בדיוק כמו בחירה בקומפוזיציה נכונה, תאורה נכונה, פוקוס במקום הנכון וכו’.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

אז האם חשבתם פעם על הסיבות שחלק מהצלמים משתמשים בהם כדי להחליט האם לצלם בשחור לבן או בצבע?
האם אתם משתמשים בסיבות האמיתיות כשאתם מצלמים בשחור לבן?

אז איך, באמת, אתם יכולים לקבל את ההחלטה הטובה ביותר כאשר מדובר בבחירה בשחור לבן או בצבע?

בסדנת צילום אנשים בתאורה טבעית שאני מעביר במסגרת ההדרכות של “בית הספר לצילום”, עלתה השאלה הזו מפיהם של מספר משתתפים. ולכן, בפוסט הזה, החלטתי להביא בפניכם את הסיבות לכך שאני חושב שזה קריטי לצלם בשחור לבן לפעמים ואיך זה יכול לשפר את הראיה הצילומית שלכם.

אז מה הופך שחור לבן לשחור לבן טוב?

ההחלטה אם לצלם בשחור לבן, לא צריכה להתבסס על פי מצב הרוח שלכם בכל יום נתון. זה ברור שאם התעוררתם במצב רוח שחור לבן אז אתם צריכים לחפש הזדמנויות צילום בשחור לבן, אך זה לא בהכרח אומר שכל מה שאתם רואים יוכל להצטלם טוב בשחור לבן.

אז איך תדעו את ההבדל?
הנה לכם מספר סיבות לצילום בשחור לבן.

העצמת הרגש

טד גרנט אמר פעם “אם תצלמו בצבע – תראו את צבע בגדיהם, אך אם תצלמו בשחור לבן, תראו את צבע נשמתם”.

כאשר אנו מצלמים בשחור לבן, אין לנו שום עניין בהדגשת הצבעוניות בתמונה, ז”א שלא מעניין אותנו באיזה צבע השמיים או החולצה שהמצולם שלנו לובש. מעניין אותנו רק דבר אחד – שיהיה סיפור בתמונה ושהוא יסופר בצורה הטובה ביותר.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

לפעמים, תהיה לכם תמונה שלא “תעשה לכם את זה” ויתכן כי מבחינתכם יהיה מקומה בפח האשפה. במצב כזה, אני מציע לכם לעצור לרגע עם פח האשפה ולנסות להמיר את התמונה לשחור לבן. בהרבה מקרים, אתם תופתעו לגלות שהתמונה הזו פשוט מעולה (!) ושכל מה שהייתם צריכים זה רק להמיר אותה לשחור לבן ופתאום כל העצמה שבתמונה תצא החוצה לעולם הגדול.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

דגש על הפרטים הקטנים

אחת הסיבות הטובות ביותר לצילומים בשחור לבן היא כאשר אתם תרצו להראות לצופה בבירור את הפרטים בתמונה. לפעמים, נוכחות של צבע, באמת יכולה להסיח את הדעת מהפרטים הקטנים והחשובים שבתמונה.
כאשר מתעלמים מהצבע, הצופים בתמונה נאלצים לשים לב לפרטים שיתכן שאם הם היו בצבע, הוא היה מפספס אותם.

אם כך, אחד מהדברים שאתם צריכים לעשות הוא לזהות אם יש או אין פרטים מעניינים בפריים שלכם.

מרקם הוא אחד מאותם אזורי פירוט שגורם לתמונות בשחור לבן להיות משכנעות במיוחד. בואו נדמיין לרגע שאנחנו מצלמים נוצה של תוכי בעדשת מאקרו. הנוצה היא מאוד צבעונית כך שאם בחרתם לצלם אותה בצבע, אתם בחרתם להראות לצופה את מנעד הצבעים שעל הנוצה, אבל אם אתם בחרתם לצלם את הנוצה בשחור לבן, אתם קיבלתם תמונה שונה לגמרי. פתאום, הצופה בתמונה יבחין במרקם עדין בכל אחד מהסיבים שיש בנוצה. הוא ישים לב לפרטים שהיו נעלמים לו לגמרי אם התמונה הייתה צבעונית.

אם כך, כאשר לנושא שלכם יש פרטים ומרקם מעניינים, יש לכם מועמד נהדר לצילום בשחור לבן.

בצילום הבא, המרת התמונה לשחור לבן הורידה ממני את היסח הדעת של צבע השיער, העור, הבגדים והעיניים. היא מיקדה אותי בקומפוזיציה, ברגש, במבט, באור, בזרימה של הסצנה לימין הפריים ובפרטים המודגשים כמו מרקם העור, הנמשים והפרטים שבשיער.

צילום: תומר אלמקייס. דוגמנית: קטיה פישר לסוכנות Say Talent
צילום: תומר אלמקייס. דוגמנית: קטיה פישר לסוכנות Say Talent

הבלטת הניגודיות

אחד מסימני ההיכר הבסיסיים של תצלום שחור לבן הוא הניגודיות. כאשר למדתי לצלם בשחור לבן, אחד מהדברים שהיו מקובעים בתוך הראש שלי היה שתמונת שחור לבן טובה צריכה להכליל בתוכה את כל מנעד הגוונים החל מלבן מוחלט ועד לשחור מוחלט. חשבתי שאם התמונה לא מכילה את מנעד הגוונים הזה, אני בסופו של דבר אשאר עם תמונה שטוחה.

עם הזמן והניסיון, למדתי שתמונת שחור לבן טובה יכולה להכליל מספר גוונים מועט מאוד ו(עדיין) ליצור עניין רב.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

אז איך אתם יכולים לראות את ההבדל בשטח? זה באמת יכול להיות עניין מאתגר, מכיוון שצבעים נראים מאוד זהים כאשר הם מוצגים בגוונים של שחור ולבן. אז אולי יש לכם פרדס נחמד עם שיחים ירוקים ופרחים אדומים בולטים.. ברגע שתמירו את התמונה לשחור לבן, הפרחים האדומים ייראו כמעט באותו הגוון של העלים הירוקים ובמקום לראות פרחים אדומים על פני שיח ירוק, אתם לא באמת תראו משהו מלבד כמה צורות שונות על השיח.

הנה דוגמא מצוינת לסצנה שלא תעשה לכם שום עניין אם תהפכו אותה לשחור לבן.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

בכל פעם שאתם מזהים סצנה ואת הפוטנציאל שלה להפוך לשחור לבן, זכרו כי אתם לא בהכרח צריכים לעשות זאת  דרך עינית המצלמה. פשוט תסתכלו על הסצנה בעיניים שלכם ותראו את תחומי האור והצל החזקים -כמו גם את גווני הביניים- וחישבו איך אזורים אלו ישפיעו על התמונה הסופית שלכם.

לדוגמא: אם יש לכם בעיקר גווני ביניים, אז לתמונה שלכם לא יהיה פוטנציאל גבוה לשחור לבן טוב. לחלופין, אם אתם נמצאים בסצנה קונטראסטית בה גווני הביניים נדחקים הצידה ולא לוקחים את תשומת הלב מהנושא שלכם, אז גדל הפוטנציאל לתמונת שחור לבן טובה.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

תאורה ייחודית

האור הוא חשוב בכל תמונה שאתם תצלמו אי פעם, וזאת מכיוון שבהיעדר האור אתם לא תוכלו לצלם דבר. בצילום בשחור לבן, ישנה חשיבות נוספת לאור, בגלל האופן בו הוא יכול לשמש אותנו כדי לחשוף פרטים. לדוגמא, כאשר האור מגיע מהצד, הוא מדגיש את המרקם וזה מכיוון שהוא יוצר צללים קטנים שחושפים את ההבדלים בין גובה וצורה, אפילו של השטחים הקטנים ביותר במרקם.

אז מלבד זאת שהצופה בתמונה יראה את כל הפרטים, הוא גם ירגיש את העומק בתמונה מכיוון שאור המגיע מהצד, יעזור לנושא להיראות עם עומק שיבליט את התלת ממדיות שלו. תאורה שטוחה לעומת זאת, כזו המגיעה מאותו כיוון של הצילום, תגרום לנושא שלכם להיראות שטוח ופחות תלת ממדי. לכן, כשאתם מחפשים סיטואציות לצילום בשחור לבן – שימו לב במיוחד לכיוון האור.

צילום: תומר אלמקייס. צולם לתכשיטי אוסקר
צילום: תומר אלמקייס. צולם לתכשיטי אוסקר
צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

חיזוק הדרמתיות

סצנות דרמטיות הן כמעט ייעודיות לצילום בשחור לבן, בין אם אתם מצלמים נוף, פורטרט או סיטואציה ברחוב. נסו לחפש סצנה עם מנעד עשיר של גוונים כאשר יש מעבר חד מכהה לבהיר. דוגמא מאוד טובה לכך היא יום מעונן, ובמיוחד בחורף. בעונה זו ניתן לחזות בשמיים סוערים עם מגוון עשיר של גוונים. במקרה כזה, אל תחששו להכניס לתמונה שלכם הרבה שמיים, הם יוסיפו לכם המון עניין לפריים שלכם.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

חוסר דרמטיות, בדרך כלל מהווה בעיה עבור צילומי נוף, אבל ישנם מקרים בהם אתם תוכלו ליצור תמונות מאוד מעניינות דווקא ללא הדרמה, ובמיוחד כאשר יש לנו נושא ברור על פני רקע נקי.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

עכשיו אתם יודעים כי אתם לא בהכרח זקוקים להסחות דעת ברקע. לפעמים רקע פשוט יכול לשעמם אך לפעמים הוא דווקא יכול להדגיש יותר את הנושא שלנו ולמשוך את הצופה ישירות אל מרכז העניינים.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

אז איך לעשות את זה נכון?

כחובב מושבע של הז’אנר (אם אפשר לקרוא לזה ז’אנר), אני צופה ביומיום שלי בהמון תמונות שחור לבן וגם מקבל לא מעט פניות עם השאלה: איך לעשות את זה נכון?

אז לפני הכל, אתם צריכים לדעת שהתהליך מתחיל בצילום עצמו – ז”א, שכבר בזמן הצילום, אתם תרצו לדעת אם התמונה הזו תהיה בשחור לבן או בצבע. ולכן, בתור התחלה, אני ממליץ לכם מאוד לצלם בשחור לבן עד שתהיו די טובים כדי לצלם בצבעוני ועדיין לראות את התמונה בשחור לבן.

תעשו לעצמכם תרגיל יומי. בכל פעם שאתם יוצאים לצלם, תגדירו לזמן מסוים את המצלמה שלכם לצילום בשחור לבן. בזמן הזה, תחפשו אך ורק סיטואציות שיכולות להתאים לצילום בשחור לבן.

כשאתם תצלמו בשחור לבן, אתם תשימו לב די מהר לתהליך מעניין שאתם תעברו. הרבה תמונות שצילמתם עד היום, ייראו בעיניכם כלא מעניינות, העיניים שלכם ישימו לב לסיטואציות שלא ראיתם בעבר, אתם תסתכלו על האור בצורה שונה לגמרי ממה שהסתכלתם עליו עד היום והתמונות שלכם יתחילו לספר סיפור ולהעביר רגש.

אם אתם מצלמים בשחור לבן – צלמו ב RAW

אם בחרתם להקשיב לי ולצלם בשחור לבן, אז צלמו בRAW. לא רק כדי שתוכלו לשחק קצת עם התמונה אחרי זה, אלא כדי שתהיה לכם את האפשרות להפוך את התמונה לצבעונית במידה ותרצו בכך.

העניין בקובץ RAW  הוא שהתמונה לא עוברת דרך המעבד של המצלמה ולכן היא מתקבלת כצבעונית. על המסך של המצלמה היא תופיע כתמונת שחור לבן אך כשתפתחו אותה בתוכנה, אתם תוכלו להחזיר לה את הצבע ע”י לחיצת כפתור. מעבר לכך, כאשר התמונה צבעונית, יש לכם הרבה יותר גוונים למשחק בתמונה.

לדוגמא, הצבע הירוק והכחול עלולים להיראות די דומים כאשר הם יופיעו בשחור לבן, כך שאם הצבעים בתמונה קיימים, אתם תוכלו לבחור כל צבע בנפרד וליצור ממנו גוון שונה של אפור – מה שייתן לכם תוספת נחמדה מאוד של גוונים לתמונת השחור לבן שלכם.

תעבדו את התמונה

עוד מאז המצאת המצלמה, צלמים היו מבלים שעות וימים בחדר החושך כדי לעשות את מה שבאפשרותנו לעשות היום ב-5 דקות ולפעמים אפילו בפחות.
אני, כמובן, לא מדבר על מניפולציות פוטושופיות כאלה ואחרות, אלא על העיבוד הכללי של התמונה: קונטראסט, הבהרת הבהירים, הקהיית הכהים ולהיפך, יצירת הגוונים הרצויים והבלטות למיניהם.

אם אתם כבר הופכים את התמונה לשחור לבן, אז תעבדו עליה ותעבדו אותה עם קצת השקעה. זה לא יספיק לכם אם רק תלחצו על כפתור Black and white במצלמה או בתוכנה.

הנה סרטון קצר שמראה איך אני הופך תמונה לשחור לבן בתוכנת “לייטרום”. לצורך ההדגמה, אני בחרתי בזוג החמוד הזה שהתחתן ממש לפני כמה ימים. הסיפור שלהם, יחד עם הפוזיציה והאור המלטף משני הצדדים, גרמו לי לא לחשוב פעמיים ולהמיר את התמונה הזו לשחור לבן, וזאת ע”מ להדגיש אותם ואת האהבה שלהם מבלי הסחות דעת מיותרות.

והנה התוצאה הסופית:

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

סיכום

אז ראינו והבנו שצילום בשחור לבן הוא מדיום מעניין ומיוחד, כזה שיאפשר לתמונה לרגש אותנו גם בעוד 100 שנה..
מה שיפה בצילום הדיגיטלי הוא שאתם יכולים לצלם בצבע ורק אחרי זה להמיר את התמונות לשחור לבן עם עיבוד בעל שליטה מלאה בכל פרמטר. לאחר מכן, אם תתחרטו, תמיד תוכלו לשמור את תמונת המקור ולעבד אותה שוב בצבע.

אין ספק שבעידן הנוכחי, יש לנו הרבה יותר גמישות שבעבר לא הייתה לנו. העידן הדיגיטלי מאפשר לנו להשתמש בספקות שלנו, כך שאם יש לכם ספק לגבי תמונה מסוימת, אתם תוכלו להמיר אותה לשחור לבן, לראות את ההבדלים ולאחר מכן לשנות את דעתכם במידה ותרצו בכך.

אחד היתרונות הבולטים בהמרת תמונה צבעונית לשחור לבן הוא שאתם יכולים לראות אותה מיידית בשחור לבן על מסך המצלמה וכך גם ללמוד בשטח אלו סיטואציות מתאימות יותר לשחור לבן ואלו לצבעוני. זה יכול להיות לכם כלי למידה יעיל ביותר אם תשתמשו בו.

הטיפ האחרון שאני יכול לתת לכם הוא שתמיד תשמרו את תמונת המקור, מכיוון שאתם לא יודעים מתי תרצו לעשות לה עיבוד אחר. ככה אתם גם לא תדאגו מזה שלא עשיתם את הבחירה הנכונה.

לסיום, אם אהבתם את הפוסט הזה אז אל תהססו לשתף אותו עם אלו שיראו בו ככלי עזר.

תודה שהייתם איתי גם היום ואני מאוד אשמח שתשתפו אותי בתובנות שלכם.

שיעורים נוספים בצילום שכדאי לכם לקרוא ולראות:

התמונה הכי גדולה בעולם!

התמונה הכי גדולה בעולם!

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפכן. יש דבר כזה… קיבלתי מידידי היקר ד״ר אריק כרמון, כמה תמונות לדוגמה ממצלמתו החדשה Fujifilm GFX-100. אם שאלתם את עצמכם מה
עיצוב חזותי בצילום: כיצד שימוש בצורות ישפר את הראיה הצילומית שלכם?

עיצוב חזותי בצילום: כיצד שימוש בצורות ישפר את הראיה הצילומית שלכם?

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפאם אתם לא בוהים רק באוויר, אתם עשויים לגלות שלכל דבר בעולם שלנו ישנה צורה. הצורה נמצאת בכל מקום והיא משפיעה לנו
6 סיבות לכך שהתמונות שלכם לא מספיק בפוקוס ואיך תפתרו את זה

6 סיבות לכך שהתמונות שלכם לא מספיק בפוקוס ואיך תפתרו את זה

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפבאמת שאין דבר מתסכל יותר מלחזור הביתה מיום צילום ולגלות שחצי מהתמונות שלכם לא בפוקוס. כשאתם מצלמים, אתם יכולים לעשות הרבה טעויות
איך הבנת האור תעזור לכם לצלם תמונות טובות יותר

איך הבנת האור תעזור לכם לצלם תמונות טובות יותר

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפהאם חשבתם פעם מה הופך צלם טוב לצלם מצוין? אגלה לכם. מה שהופך צלם טוב לצלם מצוין זהו האופן שבו הוא משתמש
5 מצבי תאורה קשים בצילום וההתמודדות איתן ללא שימוש בפלאשים

5 מצבי תאורה קשים בצילום וההתמודדות איתן ללא שימוש בפלאשים

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפאחד מסימני ההיכר של הצלם המקצועי זו היכולת לצלם תמונות טובות גם כאשר מצב התאורה לא טוב. אז לא רק שזה אפשרי,
כיצד שימוש מושכל בצללים יעזור לכם ליצור תמונות דרמטיות ומעניינות יותר

כיצד שימוש מושכל בצללים יעזור לכם ליצור תמונות דרמטיות ומעניינות יותר

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפלעתים קרובות מדי אני מגלה על עוד ועוד צלמים שתמיד רוצים להתגבר על הצללים בתמונות שלהם. הם תמיד ירצו להאיר את הפורטרט
אסתטיקה ואיזון חזותי בתמונות – כך תעשו זאת נכון

אסתטיקה ואיזון חזותי בתמונות – כך תעשו זאת נכון

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפהאם מתישהו צילמתם או ראיתם תמונה טובה מבחינת האמירה שלה וגם מבחינה טכנית, אבל בכל זאת הרגשתם שמשהו בה לא עובד לכם
עדשות רחבות והשפעתן על הצילום שלכם

עדשות רחבות והשפעתן על הצילום שלכם

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפאם אתם עדיין מצלמים עם מצלמת פוקט או דמוי SLR כלשהי, אז יש מצב גדול שאתם עדיין לא מבינים את משמעות המונח
כך תהפכו את מגבלות ראיית המצלמה ליתרונות שיעשו לכם חיי צילום טובים יותר

כך תהפכו את מגבלות ראיית המצלמה ליתרונות שיעשו לכם חיי צילום טובים יותר

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפהצלמת דורות’יאה לאנג אמרה פעם ש”מצלמה היא כלי שמלמד אנשים איך לראות ללא מצלמה”. כשחושבים על זה קצת לעומק, המצלמה באמת מלמדת
3 בעיות בצילום בתנאי תאורה חלשים והדרכים להתמודד איתן

3 בעיות בצילום בתנאי תאורה חלשים והדרכים להתמודד איתן

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפצילום בתאורה חלשה מהווה את אחד האתגרים הקשים ביותר עבור הצלם, ולא פחות עבור המצלמות והחיישנים הדיגיטליים. חיישן המצלמה דורש אור בכדי
כך תיצרו תמונות יצירתיות בעזרת שימוש מושכל בתנועה

כך תיצרו תמונות יצירתיות בעזרת שימוש מושכל בתנועה

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפכשחושבים על זה, זה קצת מוזר לדבר על תנועה כאשר מדברים על צילום סטילס. כל מי שתשאלו, יאמר לכם שצילום זה הקפאה
צמצם פתוח: 5 מצבים לצילום בצמצמים פתוחים

צמצם פתוח: 5 מצבים לצילום בצמצמים פתוחים

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפבעקבות 2 הפוסטים האחרונים המדברים על סטופ בצילום ועל הסיבות המצדיקות את עדשות הפריים בתיק הצילום שלכם, נשאלתי על ידי מספר אנשים
10 כלים שימושיים שיעזרו לכם להביע רגש ותחושות בתמונות שלכם

10 כלים שימושיים שיעזרו לכם להביע רגש ותחושות בתמונות שלכם

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפאני חושב שהעוצמה הגדולה ביותר של הצילום זו היכולת להביע רגש באמצעותו. אם תשימו לב, אתם תגלו שהתמונות החזקות ביותר שנחרטו לכם
כך תצלמו תמונות פורטרט מושלמות בתאורת חלון בלבד

כך תצלמו תמונות פורטרט מושלמות בתאורת חלון בלבד

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפלפני מספר ימים נפגשתי עם מאפרת שרוצה לצלם את המאופרות שלה בצורה יעילה על מנת שתוכל לשתף את התמונות בפייסבוק באופן מיידי.
צילום פורטרט – 10 כללים בסיסיים שלעולם לא תרצו לשכוח

צילום פורטרט – 10 כללים בסיסיים שלעולם לא תרצו לשכוח

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפצילום פורטרט הוא תחום רחב מאוד שטומן בחובו לא מעט כללים אמנותיים, פסיכולוגיים וטכניים, שבסופו של דבר משפיעים על התמונה הסופית. למרות
כך תעוררו את היצירתיות שלכם בעזרת שימוש בנקודות מבט ייחודיות

כך תעוררו את היצירתיות שלכם בעזרת שימוש בנקודות מבט ייחודיות

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפהאם יוצא לכם להרגיש שהתמונות שלכם חוזרות על עצמן במעין שגרת צילום כזו? אם אתם מצלמים כל יום ואתם מוצאים את עצמכם
משחקי הצללים: כך תיצרו תמונות סילואט מושלמות

משחקי הצללים: כך תיצרו תמונות סילואט מושלמות

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפאני מתאר לעצמי שכבר ראיתם בעבר תמונות צללית של זוג מחובק בשקיעה או של איזה מבנה יפה. בטח גם חלקכם תהו מדוע
כך תצלמו מול השמש ותצאו מזה בחיים

כך תצלמו מול השמש ותצאו מזה בחיים

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפכשלומדים צילום, לומדים בין היתר על עדשות, על המרכיבים שלהן, על היתרונות שלהן, וכמו כן גם על החסרונות שלהן. אחד הנושאים המוזכרים
כיצד שימוש במצב צילום ידני ישפיע על אמנות הצילום שלכם?

כיצד שימוש במצב צילום ידני ישפיע על אמנות הצילום שלכם?

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפכאשר לומדים צילום, זה יכול להיות קצת מסובך להבין איך עובדת מצלמה. רובנו התחלנו לצלם על מצב אוטומטי, מכיוון שלא ממש ידענו
מהו טווח דינמי ולמה צריך להיות לכם אכפת ממנו? המדריך המלא!

מהו טווח דינמי ולמה צריך להיות לכם אכפת ממנו? המדריך המלא!

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפאם אתם צלמים, אז סביר להניח ששמעתם לא מעט פעמים את המושג “טווח דינמי”. זהו אחד מאותם ביטויים שצלמים משתמשים בהם ביומיום

קורסי עיבוד תמונה בנקודת מבט:

תומר אלמקייס
37 תגובות
  1. Alon Kahaba הגב

    מודה, תומר
    כשם שמודה, בלב לפחות, לאחר כל כתבה שלך.
    אמנם, לא קראתי הכל,
    אך ממש מסכים ומרגיש,
    שלימוד וניסיון צילום ש/ל, כולל פיתוח/מקרן, שקופיות ועוד,
    מקנה בסיס איתן וחיוני, מעין כמוהו, ל”עולם צילום הסטילס”.

  2. אמיר גילעד הגב

    היי תומר

    תודה על הכתבה,
    מעניינת ומאלפת כתמיד.
    רציתי לההוסיף שאני עצמי באמת אוהב יותר לצלם במקור בשחור-לבן
    כאשר אני מעוניין בכך,
    מאשר לעשות המרה בתוכנה.
    זה נותן לי אינדיקציה מיידית.
    אצלי במצלמה (סוני מירורלס נקס 5n )
    יש מצב אוטומט של ש”ל קונטרסטי (שאני מאד אוהב,אבל לפעמים כהה מדי)
    ושל ש”ל סלקטיבי (רק אדומים, כחולים או צהובים בצבע והיתר באפורים)
    המצב הזה יותר בהיר וקל מאד אח”כ להפוך אותו להמרה מלאה.

    אגב במצלמה שלי במצב צילום אוטומטי הוא לא מאפשר לצלם raw ש”ל.
    אבל אפשר לעקוף את זה בהגדרות ידניות לדעתי.

    עוד משהו- צילמתי פעם בנתניה שקיעה מעל הים
    מהטיילת שעל המצוק. לדעתי אחד הצילומים היפים שצילמתי
    (אשלח לך בפרטי כי אי אפשר להעלות פה)
    בד”כ אנו מנסים לתפוס את גווני השקיעה היפים,
    אבל זה כבר נושא די נדוש.

    ממליץ לנסות פעם לצלם שקיעה בש”ל (צילמתי ש”ל קונטרסטי במקור)
    זה מרשים בצורה לגמרי אחרת

    ושוב תודה על המאמר

  3. דלית הגב

    תודה על הכוונה בשחור לבן,כצלמת חובבת אוהבת מאד את המראה הנוסטלגי,רומנטי..
    ובהחלט כשמשנים צבע מקבלים משמעות אחרת ואת זה אני אוהבת?

  4. אביטל הגב

    הי תומר,
    כתבה מאלפת כרגיל. מכל פוסט שלך אני לומדת המון.
    הפעם הייתה לי בעיה עם הסרטון של העיבוד בלייטרום. הפעולות נעשות שם במהירות רבה ולא הצלחתי לעקוב אחריך. האם יש לך פתרון לבעיה? אפשר להאט? ללוות בהסבר מילולי?
    תודה על כל מה שלמדתי ממך,
    אביטל

    • תומר אלמקייס הגב

      היי, אביטל.
      תודה רבה 🙂
      לגבי הסרטון – זו הפעם הראשונה שאני מתנסה בסרטון מהסוג הזה.. אני מאמין שבפעם הבאה זה יהיה יותר טוב 🙂

  5. רוה אליעזר הגב

    תודה על השעור המאלף

  6. הראל הגב

    אהבתי תפוסט הוסיף לי ידע כמו כל שאר הפוסטים
    תודה.

  7. דנה הגב

    מאמר מעניין ומלמד מאוד תודה רבה! 🙂
    איך להגדיר למצב שחור לבן בניקון D7100?

    • תומר אלמקייס הגב

      היי דנה.
      תודה רבה ובכיף.
      בניקון זה נקרא monochrom וזה נמצא בהגדרות של המצלמה תחת הקטגוריה set picture control

  8. מיכה הגב

    תומר,
    מה הם בדיוק “גווני הביניים”, אליהם אתה מתייחס בפוסט?

    תודה

  9. עשהאל הגב

    בס”ד

    מעניין מאוד!
    תודה רבה!

  10. יואל הגב

    תודה רבה , יופי של מאמר מושקע ומלמד , תודה רבה כמו תמיד עיף לקרוא ולהשכיל

  11. אורטל הגב

    תודה רבה!
    כרגיל, כתיבה מעניינת ומידע מאוד שימושי.
    הייתי שמחה לראות גם תמונה בשחור לבן שלדעתך אינה טובה על מנת לאמוד את ההבדלים.
    שוב, תודה.
    אורטל.

  12. אבישג הגב

    היי תומר,
    מאמר נהדר. והתמונות מדהימות כמו תמיד- ה”חור- לבן” גורם להן להיות תמונות ללא גיל, בעיני זה קסם.
    שאלה: יש לך מאמר על צילום ב RAW? מדברים הרבה על היתרונות אבל אני טיפה חוששת להסתבך בצד הטכני של המצלמה…

    תודה!

    • תומר אלמקייס הגב

      היי אבישג. תודה רבה.
      כרגע אין לי מאמר שמדבר על RAW אבל אולי יהיה בקרוב 🙂

    • יגאל חכמון הגב

      אבישג, צילום ב RAW מבחינת המצלמה לא שונה מבחינה טכנית מצילום JPEG
      חוץ מזה שהקבצים גדולים יותר, ובמצלמות פחות מתקדמות יתכן שהמעבר לתןצוגה ושמירה יהיה טיפה יותר איטי.
      העניין הוא שהיתרון בצילום RAW בא לידי ביטוי רק אם את מפעילה על הקובץ, במחשב, עיבוד כלשהו (יחידני או אחיד לסדרת צילומים בתנאים דומים) וצריך קצת להכיר את התוכנה (כמו לייטרום) לקבלת תוצאות נהדרות. אחרת ה JPEG יראה טוב יותר.

      • אבישג הגב

        תודה יגאל, אני בדיוק מתלבטת אם לרכוש פוטושופ או לייטרום, אבל אתה צוק, כנראה שצריך ללמוד לערוך לפני שמתחילים לעבוד ב RAW…

  13. חנן גלסולקר הגב

    היי תומר,
    ראשית תודה על מאמר מושלם, מופשט ומסביר את ההבדל הנכון בין צבעוני ל ש/ל ולמה כדי ש/ל בתמונה מסוימת.
    אני אישית מאוד אוהב ש/ל משהו בהדגשות שלא נראים בצבעוני מלהיב אותי כל פעם מחדש
    כאחד שמצלם באירועים פשוט תענוג לצלם ש/ל בגלל התאורה שקיימת באולמות.
    כיף לגלות דברים חדשים על שחור לבן
    תודה

    הייתי שמח לשלוח לך תמונה שצילמתי בש/ל כדי שתביע את דעתך
    לאן לשלוח?

  14. אבי הגב

    אהבתי
    הולך לתרגל

  15. גליה הגב

    הי תומר,
    שכנעת אותי לצלם ש/ל ב RAW.
    מחזיקה בניקון d7000 ומחפשת איך לפתוח את ה RAW . אני מהדור הישן שעובד עם פוטושופ 7 והוא לא מאפשר לי פתיחה של קובץ RAW. ( כך היה עד היום, יתכן ואיני יודעת.) אם יש לך רעיון, אשמח לקבלו.
    תודה על מאמריך. היום גיליתי אותם במקרה.

    • תומר אלמקייס הגב

      היי גליה. כיף לשמוע 🙂
      פתיחת RAW בפוטושופ מצריכה plug-in התואם לדגם המצלמה שלך. ההמלצה שלי היא לפתוח את ה-RAW בלייטרום. היא יודעת לקבל את כל המצלמות. ואם את קונה את התכנה מהאתר של אדובי אז יהיו לך גם עדכונים בשוטף.
      בהצלחה.

  16. תפארת הגב

    תודה על הכתבה המחכימה כמו תמיד!
    רציתי לשאול אם יש בDSLR אפשרות לצלם שחור לבן ולהשאיר צבע אחד צבעוני , לדוגמא תמונה בשחור לבן ופרח שנשאר באדום, במצלמה עצמה,לא בעיבוד שאח”כ.
    כשאני על מצב מונוכרום יש לי פילטר לצבעים ולא ממש הבנתי מה זה עושה
    ניסיתי לצלם בזה וזה נותן לי דברים בגווני אפור שונים.
    תודה רבה

    • תומר אלמקייס הגב

      בכיף גדול, תפארת.
      האפקט שאת אומרת הוא אפקט שנעשה בעיבוד ולא בצילום.
      במצלמות לא מקצועיות זה יכול להיות קיים. מי שמשתמש במצלמה מקצועית לא צריך את זה.
      מונוכרום זה מצב שבו התמונה בגוון אחד. יש לך אופציה לצלם בגווני שחור לבן, כחול, ספיה ואולי גם אופציות אחרות (בהתאם לדגם המצלמה).

  17. ערן הגב

    הי תומר,
    אני רוצה להגיש סדרת תמונות שחור לבן לתחרות צילום, את כל התמונות צילמתי בשחור לבן, אבל אחת מהתמונות שאני רוצה להגיש צולמה בצבעוני. אם אשנה אותה בפוטושופ לשחור לבן, האם זה מקובל להגיש באופן הזה? מה בדרך כלל נהוג?
    תודה רבה,
    תומר

  18. Gilad הגב

    תודה רבה לך תומר!
    המאמרים והטיפים שלך מצויינים
    עקבות הפוסט , החלטתי להפוך חלק מהתמונות לשחור לבן https://photos.app.goo.gl/UE5EEH3wS8LY585p6
    אשמח שתגיד את דעתך
    בתודה

השארת תגובה

נקודת המבט שלנו

טל ניניו ותומר אלמקייס - הצילום עבורנו הוא דרך חיים, אמנות, צורך להתבטא. לאחר עשרות שנים של תשוקה לצילום שלא נגמרת שהתחילו בהמון ניסויים ותהיות, רצינו ליצור אתר שבו נוכל לעזור לאלו שחיים ונושמים צילום מתוך תשוקה גדולה - כמונו ובכך לקבל הזדמנות להעניק לכם מהידע שצברנו במהלך השנים ולחסוך לכם זמן של ניסויים ותהיות. אנחנו מאמינים שהדרך להיות צלם מתחילה קודם כל מהצורך להתבטא. אם הוא קיים אצלכם - שום דבר אחר לא חשוב כרגע. לימוד נעים, טל ותומר.

אנחנו כבר חברים בפייסבוק?
Call Now Buttonvar p_track = "747087127"; varcn_track = "phone"; var ccid_track = "205-259-4311";varmsbcac = "900";
דילוג לתוכן
Send this to a friend