השפה הצילומית כשפת האם של הצלמים

הפעם אני רוצה לפתוח בשאלה איך אתם מגדירים את המונח "צילום"? יתכן וחלקכם ייתנו התייחסות לפן הטכני של העניין ויתכן שחלקכם יתייחסו דווקא יותר (ובצדק) לפן האמנותי, ויגידו שצילום עבורם הוא אמנות ואמצעי להבעה אישית. 

אז נכון שבפן הטכני, צילום זו בעצם טכניקה לרישום באור. אך אם אנחנו מסתכלים על הצילום לאורך כל השנים, מאז המצאתו, המדיום הזה עבר המון. החל מטכניקות רישום באור ללא מצלמה כלל, וכלה בתמונות מבוימות, תמונות ספונטניות, פוטומונטאז'ים ועוד.
במרוצת השנים, התפתחות הצילום צברה (ועודנה צוברת) תאוצה, כאשר כל התפתחות כזו משפיעה על המדיום הזה באופן ניכר. בין ההתפתחויות הגדולות של הצילום נמנים המצאת סרט הצילום, המצאת מצלמת ה- VIEW, וכמובן שלא נשכח את המצאת הצילום הדיגיטלי. כל אחד מאלו הביא את הצילום להיות נגיש יותר לקהל הרחב שחוקר, לומד ויוצר כבר כמעט 200 שנה.

כשהומצאה הקאמרה אובסקורה, לאונרדו דה וינצ'י אמר שזהו סוף עידן לציירים, שכן עם המצאת המצלמה לא יהיה יותר שימוש בציירים. הוא אמנם טעה באמירתו, אך לדעתי היה כאן רמז חזק מאוד לכל מה שהמדיום הזה יכול לחולל.
ובמילים אחרות, הצילום הוא כבר מזמן לא רק עניין טכני, אלא שילוב של טכניקה ואמנות היוצרים יחד שפה ויזואלית עשירה מאוד.

דמיינו לעצמכם שהייתם דוברים שפה מסוימת שאיתה כל העולם היה יכול להבין אתכם. ובכן, זה בידיים שלנו. השפה הויזואלית הזו שאני מדבר עליה קיימת בכל תחומי האמנות החזותית. שם, במקום מילים, האמן משתמש באלמנטים ויזואליים על מנת לספר סיפור או להעביר תחושה. במוסיקה זה החיבור של הצלילים, הליווי והמקצב המרכיבים את היצירה. בציור זה בחירת הנושא, הקומפוזיציה, מנעד הצבעים, סוג הצבעים, החומרים המשמשים את הצייר וכדו'.

בצילום, השפה הויזואלית מורכבת משימוש באור, תזמון נכון, קומפוזיציה, זוויות צילום, פרספקטיבה, עומק שדה, יחסי צבע, טקסטורה, עיבוד וכדו'. בעזרת אלו אנחנו מדברים את השפה שלנו, אומרים את מה שיש לנו לומר, ומעבירים את התחושה אותה אנחנו מעוניינים להעביר.

אז תמשיכו איתי לסקירה קטנה ומעניינת של אותם אמצעים ויזואליים שבעזרתם אנחנו מדברים ללא מילים.

אור

האור הוא הגורם העיקרי שיכול ליצור או להרוס תמונה. כולנו יודעים שמצלמה היא כלי שיודע לרשום באמצעות האור, זאת אומרת שבהיעדר אור – לא תהיה לנו תמונה. מה שעוד יותר מעניין, שהמצלמה לא מסוגלת (עדיין) להגיע לטווח דינמי כמו של העין האנושית, ולכן כדי לדעת להשתמש באור בצורה יעילה, אתם תצטרכו לפני הכל להבין אותו. ברגע שתבינו את האור ואת המגבלות שלו על הצילום, אתם תוכלו להתבונן אחרת על הנושאים שלכם. יותר מזה, אתם תוכלו להשתמש באור על מנת להעביר תחושה ולספר סיפור שלם.

אגב, אותו הדבר קורה לנו כאשר אנחנו נזכרים בסיטואציה מסוימת. בטח קרה לכם שנזכרתם באיזה רגע מרגש ויכולתם ממש לחוש אותו כאילו הוא קורה ממש עכשיו. לפעמים אתם אפילו יכולים להריח ריח מסוים שלא נמצא כלל בסביבה שלכם. זה קורה מכיוון שהמח עושה שימוש בכל חמשת החושים שלנו כדי לחוות תחושה מסוימת.
בצילום, אנחנו מסתמכים על התמונה הסופית שתעביר את המסר והתחושה הרצויים.

בעזרת שימוש נכון באור, אנחנו יכולים לתאר מצבי רוח ולעורר תחושות אצל הצופה בתמונה.

a
צילום: תומר אלמקייס
b
צילום: תומר אלמקייס
c
צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

תזמון

אנרי קרטייה ברסון, מגדולי צלמי הרחוב והעיתונות, ומי שאחראי על הצמד המילים "הרגע המכריע", אמר פעם ש"כאשר אנחנו מצלמים תמונה, מתבצעת לרגע פעולה יצירתית שנמשכת לשבריר שנייה. בזמן הזה, העין שלנו מוכרחה לזהות קומפוזיציה או ביטוי רגשי שמזמנים לנו החיים, ואנחנו חייבים לדעת מתוך אינטואיציה מתי ללחוץ על המצלמה". "זה הרגע שבו הצלם יצירתי" – כך הוא חותם.

תמונותיו של אנרי קרטייה ברסון פורסמו בכל העולם בזכות יכולתו לצלם את הרגע הנכון והמדויק. לדבריו, הרגע המכריע הוא למעשה אותו שבריר שנייה שבו כל האלמנטים שבפריים, סטטיים ודינמיים, מתכנסים כולם אל קומפוזיציה אחת.

מכיוון שקרטייה ברסון היה צלם רחוב ועיתונות, נהוג לשייך את הרגע המכריע לתחום הצילום הזה, אך בהקדמה של ספרו הוא כתב "אין בעולם זה דבר שאין לו רגע מכריע". ואכן, אתם יכולים למצוא את אותו רגע מכריע גם בצילומי נוף (בדיוק ברגע שבו קרני אור יוצאות מהעננים), בצילומי חרקים (בדיוק כשהזחל הרים את הרגליים שלו) או בצילומי פורטרט (בדיוק ברגע שבו שפת הגוף או הבעות פניו של המצולם מספרות לנו משהו אמיתי).

בעזרת תזמון נכון, אנחנו יכולים "להקפיא" מצבי רוח ובכך לעורר תחושות אצל הצופה בתמונה.

הרגע המכריע בסיטואציית רחוב. צילום: אנרי קרטייה ברסון
הרגע המכריע בסיטואציית רחוב. צילום: אנרי קרטייה ברסון
לחכות לשילוב הנכון של תנועת הדיג'יי, תנועת הרוקדת, והתאורה. צילום: תומר אלמקייס
לחכות לשילוב הנכון של תנועת הדיג'יי, תנועת הרוקדת, והתאורה. צילום: תומר אלמקייס
לחכות להבעת הפנים ולמבט בנכונים על מנת להקפיא את הרגע. צילום: תומר אלמקייס
לחכות להבעת הפנים ולמבט הנכונים על מנת להקפיא את הרגע. צילום: תומר אלמקייס
לחכות לרגע שבו האור משתלב באופן מושלם עם תנועת הרוקדת. צילום: תומר אלמקייס
לחכות לרגע שבו האור משתלב באופן מושלם עם תנועת הרוקדת. צילום: תומר אלמקייס

קומפוזיציה

קומפוזיציה היא אמצעי הבעה דומיננטי בכל תחומי האמנות החזותיים. היא משמשת את האמן על מנת לסדר את האלמנטים המרכיבים את היצירה באופן שירגש את הצופה או המאזין (במקרה של מוסיקה).

בצילום, בדומה לציור, אנחנו משתמשים בקומפוזיציה על מנת להוביל את הצופה בתמונה אל מרכזי העניינים ו/או לחזק אותם. בבחירת הקומפוזיציה אנחנו מחליטים אילו אלמנטים ייכנסו לפריים ואילו לא, אנחנו מחליטים על מיקום האובייקטים השונים ביחס לפריים וביחס שבין אובייקט אחד לאחר, ואנחנו עושים הכל על מנת להדגיש את הנושא שלנו ולהוביל אליו את הצופה.

במילים אחרות, קומפוזיציה זה האופן שבו אנחנו מרכיבים את התמונה שלנו. קומפוזיציה היא אחת מהבעות הצלם החשובות ביותר, ובעזרת שימוש בקומפוזיציה נכונה אנחנו נוכל לספר סיפור ולהמחיש סיטואציה מנקודת המבט הפנימית שלנו.

חפשו יחסי גומלין בין אובייקטים שונים, חפשו קווים מוליכים שיובילו את הצופה אל מרכזי העניין, חפשו כיצד למסגר את הנושא שלכם באופן טבעי, והכי חשוב – תהיו חופשיים. תלמדו את חוקי הקומפוזיציה השונים אך זכרו שלא תמיד חייב ללכת שבי אחריהם.

קומפוזיציה סטטית המשדרת שקט, שלווה ורוגע. צילום: תומר אלמקייס
קומפוזיציה סטטית המשדרת שקט, שלווה ורוגע. צילום: תומר אלמקייס
קומפוזיציה דינמית המשדרת תנועה. צילום: תומר אלמקייס
קומפוזיציה דינמית המשדרת תנועה. צילום: תומר אלמקייס
שילוב של קומפוזיציה סטטית עם קומפוזיציה דינמית. צילום: תומר אלמקייס
שילוב של קומפוזיציה סטטית עם קומפוזיציה דינמית. צילום: תומר אלמקייס
קומפוזיציה סימטרית. צילום: תומר אלמקייס
קומפוזיציה סימטרית. צילום: תומר אלמקייס
קומפוזיציה מתכנסת. צילום: תומר אלמקייס
קומפוזיציה מתכנסת. צילום: תומר אלמקייס

זוויות צילום

השימוש בזוויות צילום מקנה לנו את האפשרות לשמור לא רק את הרגע, אלא גם את נקודת המבט הפיזית שלנו. התייחסות לזווית הצילום בתמונה היא עניין מינימאלי ואחת מהשלבים הראשוניים והבסיסיים בבניית התמונה.

זווית הצילום משפיעה מאוד על אלמנטים ויזואליים כמו גודל ופרספקטיבה. אם נצלם עצם כלשהו מזווית נמוכה, אנחנו נעצים אותו, נגרום לו להיראות גדול יותר ביחס לסביבה בה הוא נמצא, ניצור לו סביבה של עומק ונוסיף דרמה לתמונה. דמיינו את זווית הצילום של הנמלה, של התינוק או אפילו שלכם כאשר אתם שוכבים או יושבים על הרצפה.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

לעומת זאת, אם אנחנו נצלם מזווית גבוהה, אנחנו נציג את אותו עצם כקטן ביחס לסביבה שלו ונשטיח את התמונה. דמיינו איך נראים מכוניות, עצים או בתים כאשר מסתכלים עליהם מבניין גבוה.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

ואם אתם רוצים לעשות טסט אז תצלמו את הדשא שלכם פעם אחת מלמעלה מהגובה הטבעי שלכם, ופעם אחת כאשר המצלמה מונחת על הדשא.

בחירת הזווית הנכונה תספר את הסיפור שלכם באופן הטוב ביותר ותעצים את התחושה שאתם רוצים להעביר.

פוקוס ועומק שדה

מיקום הפוקוס זו הדרך שלנו להבליט את הנושא באופן הקל והפשוט ביותר. החלטה על מיקום הפוקוס מתקבלת יחד עם בחירת הנושא שלנו, בחירת הזוית והקומפוזיציה. לרוב אנחנו נרצה שהפוקוס יהיה על הנושא שלנו, אך לפעמים אנחנו נרצה דווקא להערים על הצופה.

האינסטינקט הראשוני שלנו כבני אדם הוא ביצוע פוקוס במרכז הפריים, מכיוון שככה העיניים שלנו רואות וככה אנחנו מורגלים בטבע שלנו. לכן ביצוע פוקוס באזורים שמחוץ למרכז הפריים יניבו תוצאות מעניינות יותר ברוב המקרים.

אחד הדברים היותר מעניינים באופטיקה, זו האפשרות לשלוט בעומק השדה ולהחליט אילו אזורים בתמונה יהיו בפוקוס ואילו אזורים יישארו מחוץ לפוקוס. תתייחסו לזה, השתמשו בצמצם פתוח על מנת להוציא אזורים מפוקוס והשתמשו בצמצם סגור על מנת להכניס אזורים לפוקוס.

אם אתם מעוניינים לצלם עצם כלשהו על פני רקע מטושטש, זכרו את חמשת הגורמים המשפיעים על עומק השדה והשתמשו בהם.

הפוקוס והשליטה בעומק השדה הם מכחול נוסף בארגז הכלים שלנו, ואם נשתמש בהם בצורה יעילה, אז נוכל לכוון את הצופה לעבר הנושא ולחזק את הסיפור שבתמונה.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

מריחה והקפאה של תנועה

מריחה והקפאה של תנועה זו אפשרות מדהימה שבכל בוקר אני מברך עליה "מודה אני".

בעזרת הקפאה של תנועה אנחנו יכולים להקפיא עצמים שנעים במהירות, ואנחנו יכולים ליצור תמונה חדה שבה רעידות הידיים שלנו לא נקלטו במצלמה. במילים אחרות, אנחנו יכולים להקפיא שבריר של רגע גם במהירויות של 1/8000 של השנייה.

השתמשו בחשיפות קצרות על מנת להקפיא שבריר של רגע ועצמים בתנועה, ולגרום לתמונה למראה חד ו"קפוא".

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

מנגד, אנחנו יכולים למרוח תנועה ובכך אנחנו יכולים להמחיש לצופה בתמונה את התנועה שבסיטואציה ואת ההמשכיות של הפריים. מריחה של תנועה תגרום לדינמיות גבוהה בפריים, ובכך העין של הצופה תישאב אל תוך התמונה ותישאר שם לעוד זמן מה.

עבודה במהירויות תריס נמוכות מאוד, תצריך מכם להשתמש בחצובה או במייצב מאולתר כגון מעקה או רצפה, וזאת על מנת לאפשר לאובייקטים הסטטיים בתמונה להישאר חדים.

השתמשו בחשיפות ארוכות על מנת להמחיש לצופה סיטואציה של תנועה באופן נעים יותר, או ליצור תמונות סוריאליסטיות.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

כדי להבין יותר טוב איך לשלוט במהירות התריס ובצמצם, אתם מוזמנים לקרוא את הפוסט שמדבר על השילוש הקדוש.

פרספקטיבה

פרספקטיבה היא טכניקת רישום שמקורה בציור, ובה נוצרת לנו אשליה של מרחק ועומק. בצילום, פרספקטיבה היא אחת מהכלים החשובים ביותר, והיא משפיעה באופן ניכר על אופי התמונות שלנו בעזרת שימוש בעומק ויזואלי.

אז למה אנחנו צריכים אותה בכלל?

התמונה היא תוצר דו מימדי, דהיינו – נטולת עומק . יחד עם זאת, בחלק מהתמונות אנחנו יכולים להרגיש שאנחנו נשאבים לתוכן, ואנחנו יכולים לדעת באופן ברור אילו אובייקטים קרובים יותר למצלמה ואילו רחוקים יותר.

אם כן, מדוע ישנן תמונות שבהן אין תחושה של עומק?

התשובה לכך היא פשוטה. הפרספקטיבה שבתמונה תלויה במספר גורמים שיאפשרו לנו לשלוט בעומק התמונה. הראשון שבהם הוא המרחק בין המצלמה לבין האובייקט הקרוב ביותר אליה. במילים אחרות, אם אתם רוצים לקבל עומק בתמונה אז תתקרבו. ככל שתהיו קרובים יותר לנושא שלכם, כך תגבר תחושת העומק שבתמונה.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

לחלופין, הנושא שלכם יכול להיות רחוק מכם, אך אלמנטים שקרובים לעדשה יוסיפו את מימד העומק.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

אם אתם מעוניינים בפרספקטיבה שטוחה, אז קחו מספר צעדים אחורה מהנושא שלכם ואל תכניסו אלמנטים בקדמת הפריים.

התמונות צולמו באורך מוקד 35 מ
התמונות צולמו באורך מוקד 35 מ"מ במרחקי צילום שונים. צילום: תומר אלמקייס

גורם שמשפיע מאוד על עוצמת העומק שבתמונה, זה אורך המוקד של העדשה. צילום ממרחק קרוב בשילוב שימוש באורך מוקד קצר (עדשה רחבה), ייצור לנו פרספקטיבה חזקה עם תחושת עומק גדולה. צילום מרחוק בשילוב שימוש באורך מוקד ארוך (עדשה צרה), ייצור לנו פרספקטיבה חלשה עם תחושת עומק מועטה.

זכרו כי פרספקטיבה מושגת על ידי המרחק של המצלמה מהאובייקט הקרוב ביותר אליה. השימוש באורך מוקד כזה או אחר, רק יחזק או יחליש את עוצמת העומק.

התמונות צולמו באורך מוקד 20 מ
התמונות צולמו באורך מוקד 20 מ"מ במרחקי צילום שונים. צילום: תומר אלמקייס

די פשוט, לא?
אם כן, למה כל כך הרבה צלמים נוטים לשכוח עניין הפרספקטיבה בזמן הצילום?

אחד הגורמים העיקריים לכך, זה השימוש בעדשות זום, שמחד הן נוצרו על מנת להקל על תנועת הצלם, אך מאידך הן גורמות לו "להתקרב" לאובייקט מבלי לזוז מהמקום ומבלי לעשות כל שינוי בפרספקטיבה של התמונה.
אחת מהסיבות לכך שעברתי לצלם בעדשות פריים (עדשות בעלות אורך מוקד יחיד) היא הסיבה הזו. עדשת פריים מאלצת את הצלם להתקרב ולהתרחק פיזית מנושאי הצילום שלו, כך שבאופן אוטומטי הוא משנה כל הזמן את הפרספקטיבה של התמונה.

תלמדו לשלוט בפרספקטיבה של התמונה, ובכך תיצרו יותר עומק בתמונות שלכם.

סיכום

עברתי כאן בקצרה על המרכיבים העיקריים והבסיסיים ביותר של השפה הצילומית, כאשר כל אחד מאלו הוא חלק מפאזל שמרכיב את התמונה הסופית.

מה שמדהים בשפה הזו, הן האפשרויות האינסופיות העומדות לרשותנו הצלמים. אנחנו יכולים להשתמש בקומפוזיציה אחת בתמונה, ואנחנו יכולים לשלב מספר קומפוזיציות בתמונה אחת ובכך ליצור יותר עניין. בדומה לכך, אנחנו יכולים לצלם בזווית מסוימת בשילוב שימוש באורך מוקד מסוים, ובכך לשנות את מראה התמונה.

ההצעה הכי טובה שתוכלו לקבל ממני, היא שתלמדו את המרכיבים של השפה הצילומית ותלמדו לשלוט בהם טכנית ואמנותית. ברגע שתדעו לדבר את השפה הזו כשפת האם שלכם, אתם תוכלו לבנות לעצמכם את הסגנון האישי שלכם ולדבר לעולם מהנשמה.

חברים, אני מקווה שהפוסט הזה עניין אתכם. אני מזכיר לכם שמלבד הפוסט הזה, נכתבו בבלוג 37 פוסטים נוספים שנגישים עבורכם כאן.

אם אהבתם את הפוסט, אז אתם מוזמנים לשתף אותו בשמחה ובקלות דרך כפתורי השיתוף המופיעים כאן.

תודה שהייתם קשובים אליי,

נתראה בפוסט הבא 🙂

תומר אלמקייס
50 תגובות
  1. גלעד אלישיב הגב

    אשמח אם תוסיף אפשרות להדפיס את המאמרים שלך [ בנוסף ל-שלחו במייל, שלחו בווצאפ וכו'].
    תודה

  2. רונית הגב

    תודה רבה תומר. מרחיב ידע ומועיל.

  3. יהודה כהן הגב

    תודה מענין מאוד.

  4. שוש שרת הגב

    כמו תמיד מענין מאד.עכשו צריך רק לצאת לשטח ולצלם.תודה לך

  5. עמוס הגב

    מעניין , ממצה ובהיר.תודה על המידע שאתה מעניק ברוחב יד.

  6. אריה הגב

    תומר אתה גדול
    את כל הפוסטים שלך ממש תענוג לקרוא (גם לכאלה שמצלמים ביום יום) ולמרות
    הידע שיש לכל אחד ואחת.
    מדי פעם נזכרים במשהו שפעם למדנו אבל לא בדיוק מיישמים וזה גורם לנו או לי
    להבין וליישם ולקבל תוצאות מעולות.
    בקיצור תמשיך להעשיר אותנו בניסיונך.
    אריה

  7. רחלי הגב

    ואוו
    תודה רבה.
    כיף לקרוא ולראות את התמונות החלומיות שלך. אליפות.
    הידע שלך הוא מדהים. ועוד יותר מדהים כמה אתה חולק אותו בשמחה עם כולם.
    שאפו.

  8. בר נצר נעמה הגב

    ,תומר,
    ההסברים שלך מאןד מובנים,מאוד עוזרים וכייף לקרוא את שאתה כותב.
    אשמח אם תהיה אפשרות להדפיס הכתובים שלך.
    תודה תודה על שאתה משתף אותנו בידע הרב שלך.
    נעמה.

  9. פיני אביקזר הגב

    לתומר
    בכל פעם שאני מאבד את הדרך, אני חוזר למאמרים שלך, הם תמיד עושים לי סדר בראש, מרגיעים, והכי חשוב מאתגרים אותי לצאת החוצה ולהתחיל לצלם. תודה

  10. חנה אשל הגב

    תומר אתה בחור עם המון נתינה וכל הכבוד שאתה משתף בידע ובנסיון שלך
    אני פנסיונרית בתחילת הדרך שלי בצילום קצת חסרת ידע ובטחון ההסברים בצרוף התמונות יוצרים המון עניין ורצון ליישם ולהגיע לתוצאות טובות
    תודה רבה

    • נורית הגב

      הדברים לא נכתבים ככה רק מטוב ליבו לשתף..כל המטרה היא שאחרי זה תבואי לאחד הקורסים שלו. הכל סביב שיווק!!!

      • תומר אלמקייס הגב

        היי, נורית. לכל אחד ואחת מאיתנו ניתנת הזכות להסיק את המסקנות האישיות שלהם. המטרה שלי היא בראש ובראשונה לתרום לאנשים מהידע והניסיון שצברתי במהלך עבודתי כצלם. אינני מכריח אף אדם להירשם לקורסים או לסדנאות שאני מקיים, ולכן הבחירה היא בידי כל אחד כשלעצמו.
        כמו כן, אינני גובה תשלום עבור התוכן של הבלוג וגם לא מכוון לכך בעתיד. התוכן הוא חינמי לחלוטין והוא גלוי לכל מי שחפץ לקרוא, ללמוד ולדעת צילום.
        אני מכבד כל אחד ואחת מהקוראים שלי, ואם יש משהו שמפריע לך בתוכן שאני כותב אז הבחירה אם לקרוא אותו או לא היא בידיים שלך בלבד.
        שיהיה שבוע נפלא!

      • דינה הגב

        בדרך כלל אני נמנעת מלשתף או לכתוב תגובה אך אני לא יכולה להישאר אדישה ולא להגיב על מה שכתבה האלמונית רונית.
        ראשית אני מוחה על תגובה צרת עין וחסרת הערכה.
        שנית אני רוצה לשתף אני לומדת אצל תומר קורס צילום הגעתי אליו דרך המאמרים שהוא כותב אבל לא נרשמתי כי ראיתי שהוא מנסה לשווק את עצמו לא שמתי לב שהוא בכלל מורה לצילום שאלתי אותו הם הוא מעביר קורס רק אחרי שנדהמתי לגלות שיש אדם שהוא מקצועי ברמת על שמוכן לחלוק את הידע שלו והניסיון בסבלנות נדירה אין דברים כאלו אני דיברתי עם הרבה אנשי מקצוע בתחום ואף אחד לא היה מוכן לנדב מהידע שלו היתה לי מורה לצילום שהצהירה שהיא לא מעבירה את המקצועיות שלה והיא מלמדת רק מה שהיא מחליטה בלי אפשרות כמעת לשאול שאלות. שלא נדבר על הפחד של אנשי מקצוע בתחום שמפחדים לתת מידע ועזרא שמה תילקח להם הפרנסה וחוץ מזה רק לידיעה כללית תומר לוקח פחות מחצי מחיר מאחרים ומעביר ידע וטוב לב וסבלנות שקשה למצוא את זה היום רובם אולי יודעים לצלם {מעברי קורס}אבל לפעמים חסרי ידע בלהעביר את החומר נרשמתי לקורס כי ראיתי אדם שדרך ההתחלה הקשה של עצמו הבין את הקושי של האחר ומוכן לתת בשבילו את המרב בכדי שגם השני יצליח בלי חשבונות אחרי הכול תחשבי/בו יושב אדם וכותב וכותב וכותב עם המון רצון מחשבה ודיוק באופן שיהיה ברור ועוד…רק בכדי לשווק את הקורס???
        טוב רונית תודה שאפשרת לי ונראה לי שלעוד אחרים להודות לתומר אלמקייס על הטרחה והמאמץ על נדיבות ורוחב לב בכול מה שנוגע לתחום הצילום וגם לשווק את הקורס מכול הלב לכול מי שמחפש מקום טוב ללמוד שיהיה בהצלחה לכולם!

    • תומר אלמקייס הגב

      חנה, המון המון תודה. ובכיף..
      מוזמנת תמיד 🙂

  11. אמיר גילעד הגב

    תודה תומר על עוד מאמר מעניין ומאלף , תמיד כיף לקרוא וללמוד עוד משהו, ולחשוב מחדש על דברים שנראים לכאורה מוכרים.

  12. שניאור הגב

    חזק ביותר. כמו תמיד. קולע, מענין, ופרקטי
    תודה רבה!
    ושבת שלום

  13. מוטי הגב

    כל הכבוד על המידע שאתה מעניק לנו.

  14. רחל הגב

    תומר שלום כיף לקרוא את הבלוגים שלך הם מעניינים ומלמדים ומפשטים הרבה מהפעולות שכדאי לקחת בחשבון כשמצלמים.
    יש לי בעיה – הפוסטים שאתה מפרסם כל שבוע לא מגיעים למייל שלי. בבקשה תבדוק את הנושא.
    ואל תקח ללב את המלעיזים.
    שיהייה שבוע טוב

    • תומר אלמקייס הגב

      תודה רבה, רחל.
      ממש לא לוקח ללב 🙂
      לגבי הפוסטים שלא מגיעים למייל – אם עדיין לא נרשמת לניוזלטר אז תירשמי. אם נרשמת ובכל זאת את לא מקבלת אז או שהייתה לך טעות בהקלדת כתובת המייל, או שהמיילים מגיעים לתיקייה אחרת בתיבת המייל שלך.

  15. חנה הגב

    וואווו!!
    תודה על הזכות לקרוא את הפוסטים שלך כמו תמיד מעניין קולע ומעשיר.
    תודה.

  16. אהובה הגב

    תודה על הפוסט ששלחת. גם אם חלק מהמידע ידוע, אתה מצליח לגבש ולארגן
    אותו בשפה ברורה ומובנת , וההדגמות שאתה נותן בצילומים ממחישות מצויין
    לאילו תוצאות ניתן להגיע.

  17. מרים הגב

    הגיע הזמן להודות לך מקרב לב, תומר יקר. מחכה לספר – רצוי חוברת. וכן, המון תודה, גם ממני בעלת העדשה הקבועה.. (lumix של פנאסוניק). אני הולכת על אג'נדה. זה הכי חשוב לי בפרקטיקת הצילום שלי, ואין לי סבלנות וצורך בהחלפת עדשות.. (חילול הקודש?)..

    • תומר אלמקייס הגב

      תודה רבה, מרים.
      לא הייתי אומר שזה חילול הקודש אך בהחלט חוסר ניצול של יכולות המדיום הזה 🙂

  18. אריה הגב

    הי תומר,

    אני נהנה לקרוא את הפוסטים שלך 🙂

    רציתי לשאול שאלה טכנית לגבי התמונה של הכנסיה : אני מבין שצולמה בעדשה רחבה ולכן היא "מתכנסת פנימה". האם הנטיה פנימה לא פוגמת בתמונה (מבחינה טכנית כמובן) ? אני מתלבט אם אני אוהב אותה כך או ש-"מפריע" לי שאינה ישרה…

    • תומר אלמקייס הגב

      היי, אריה.
      המון המון תודה 🙂
      זה בהחלט עניין של טעם אישי.. הכנסייה צולמה מלמטה ועם עדשה רחבה, ולכן זה נראה ככה.. ובתכלס, הכל תלוי במה שאתה רוצה להביע. הבחירה לצלם מלמטה נובעת מהרצון להעצים את המבנה. הבחירה לצלם בעדשה רחבה נובעת מהרצון ליצור קרבה ועומק.

  19. שלמה הגב

    תודה על פוסט חשוב, מפורט, ומעניין. מאחר ואני לומד את השפה, היה מועיל לי אם במקטע לגבי "עומק שדה", היה מצויין מה בתמונה עצמה – מאפיין את המונח "עומק שדה" רחב או צר וכדו'. בסך הכל יש כאן את הצילומים המוצגים , אז לנו – החדשים בתחום, ההמחשה תסגור פינה בלימוד המונח הנלמד.
    תמיד כיף לעיין בפוסטים שלך וללמוד.

  20. אלי הגב

    תומר, תודה על הבלוגים שלך, אני תמיד נהנה לקרוא ולהרחיב את הידע שמוגש על ידך בצורה מעניינת ומפורטת.

  21. ישראל הגב

    תומר, הפוסט הוא נרחב וממצה , ולדעתי מקיף את התאוריה של עולם הצילום.
    מאוד נהניתי לקרוא , ולא פעם אני נעזר בתובנות שלך.
    תודה על הבלוג.

  22. חני הגב

    אלוףףף.אני כל פעם נהנת מחדש.יושבת על מאמר ומחכימה
    ומיד אח"כ רצה לנסות…:)
    אני לומדת ומתקדמת
    תודה רבה!
    אגב,יש לי סוני a6000 ועדשה של 16-56
    ואני רוצה לצלם סגנון של צילומי חוץ לפני חתונה או בת מצווה
    איזה עדשה כדאי לי לקנות?
    ולאיזה מצלמה מקצועית אתה ממליץ לעבור?(איך הD780) נגיד בתקציב של עד 8000 למצלמה ועדשה.
    אשמח אם תגיב ,תודה…

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
Send this to a friend