אין ספק שעדשות זום הן פתרון מעולה כאשר מדובר בנוחות של הצלם. הן מביאות איתן מגוון רחב של אורכי מוקד, וכל שעל הצלם לעשות הוא להזיז את פרק כף ידו על מנת לשנות אורך המוקד של העדשה.
יחד עם זאת, עדשות הזום דורשות איזושהי פשרה מבחינת איכות התמונה. לצורך השינוי באורכי המוקד, העדשה מכילה קבוצות של אלמנטים שזזים קדימה ואחורה בזמן ביצוע הזום, ולכל תזוזה כזו יש השפעה אופטית על התמונה שלנו.
לרוב, הנפגעת העיקרית היא החדות של התמונה אך לעתים יוקצנו גם עיוותי החבית (בטווח הקצר), עיוותי כרית המחטים (בטווח הארוך), החשכת פינות הפריים והסטייה הכרומטית (CA).
לעומתה, עדשת הפריים היא עדשה בעלת אורך מוקד אחד. עדשות מסוג כזה מתאפיינות לרוב באיכות אופטית מצוינת ובצמצמים פתוחים מאוד. מלבד היתרונות האופטיים המצויים בה, קיימים גם היתרונות הפסיכולוגיים והאמנותיים שגם עליהם נדבר היום.
השאלה הנשאלת ביותר היא האם שווה לוותר על הגמישות הרבה של עדשת הזום לטובת האיכות של עדשת פריים?
אז כמובן שבראש ובראשונה הכל צריך להיות תואם לצרכים שלנו כצלמים, ומכיוון שאנחנו רוצים ארסנל מושלם של ציוד אנחנו שואפים לכסות את כל הטווחים שאנחנו צריכים.
הפתרון הבסיסי ביותר לכיסוי טווח רחב של אורכי מוקד – היא עדשת הזום, כמובן. זו בסך הכל בחירה די הגיונית וגם חסכונית, אך יחד עם זאת אני חושב שגם אם 100% מהצרכים שלכם מצריכים עדשת זום, עדיין חשוב שלכל צלם תהיה לפחות עדשת פריים אחת בתיק.
אז אתם בטח שואלים: מה כל כך מיוחד בעדשת פריים? ולמה היא תהיה לנו טובה כל כך?
יש לא מעט סיבות לכך, אבל העיקרית שבהן היא לימודי צילום, כי עם עדשת פריים אנחנו לומדים הרבה יותר טוב, הרבה יותר יעיל והרבה יותר מהר!
אם כן, בחלק הראשון של הפוסט ריכזתי עבורכם 5 סיבות מהותיות לכך שגם אתם צריכים לפחות עדשת פריים אחת בתיק הצילום שלכם.
בחלקו השני של הפוסט אתן לכם מס' טיפים שיעזרו לכם לרכוש את עדשת הפריים הבאה שלכם.
1. הצמצם פתוח לרווחה.
אחד היתרונות הבולטים בעדשות פריים היא שמדובר בדרך כלל בעדשות מהירות – והכוונה היא לעדשות עם מפתח צמצם מרבי גדול המאפשר צילום במהירויות תריס מהירות יותר.
לצורך ההשוואה – בעדשת זום/קיט אופיינית כמו 18-55 שכולכם מכירים, הצמצם הוא F3.5 בטווח הקצר ביותר (18mm) ו-F5.6 בטווח הארוך ביותר (55mm). ישנן עדשות זום בעלות מפתח צמצם מקסימאלי של 2.8F וישנן את עדשות הפריים ש-להן יש מפתחי צמצם פתוחים יותר באופן משמעותי כמו F1.2 (בקנון), F1.4, או F1.8 בהתאם לדגם העדשה.
נשמע מפתה? אני מניח שכן..
בתנאי תאורה לקויים, עדשת פריים בעלת מפתח צמצם גדול עשויה "להציל" אתכם בהרבה מקרים שבלעדיה הייתם נאלצים לצלם במהירויות תריס איטיות או פשוט להעלות את ערך ה-ISO ככל הניתן.
עדשות פריים יכניסו לכם הרבה יותר אור לחיישן, תוכלו לצלם במהירויות תריס הגיוניות גם בתנאי תאורה לקויים, תשתמשו בערכי ISO נמוכים יותר ותצלמו תמונות נקיות יותר מרעשים.
מעבר לעובדה המצילה הזו שהיא יתרון בפני עצמה, יש את יתרון עומק השדה הרדוד שאנחנו כל כך אוהבים. הצמצמים הפתוחים הקיימים בעדשות הפריים מאפשרים לנו לטשטש את הרקע בתמונות באופן כזה שנוכל ליצור תמונות מעניינות גם כאשר הרקע עמוס ומסיח את הדעת.
חשוב לדעת שכאשר מדובר בצילום באור יום, לא תמיד תוכלו לצלם במפתח הצמצם המרבי של העדשה שלכם מכיוון שמפתח כזה מכניס המון אור, מה שידרוש מכם לצלם במהירויות תריס גבוהות מאוד שלא קיימות בכל המצלמות, ולפעמים גם על ערכי ISO נמוכים.
באופן אישי, כשרכשתי את המצלמה האחרונה שלי, דאגתי לכך שיהיו בה מהירות תריס מקסימאלית 1/8000 ורגישות מינימאלית של ISO-64. אלו מאפשרים לי לצלם בצמצמים פתוחים מאוד גם בשמש של אחר הצהריים.
אם בכל זאת המצלמה שלכם מוגבלת למהירות תריס מקסימאלית של 1/2000 או 1/4000, תמיד תוכלו להרכיב פילטר ND על העדשה, ובכך להקטין את כמות האור הנכנסת אל החיישן ולאפשר לעצמכם לצלם עם צמצמים פתוחים יותר.
דבר נוסף שלא הרבה מתייחסים אליו – צמצם פתוח בעדשה מאפשר לכם צפייה בהירה יותר בעינית המצלמה וגם מאפשרת למערכת הפוקוס לבצע פוקוס מדויק יותר בתנאי תאורה לקויים.
2. הגודל לא קובע.
ועדשות פריים הן ההוכחה לכך. עדשות זום תמיד תהיינה גדולות וכבדות יותר מעדשות הפריים, והן תמיד נותנות תחושה של משהו מאוד מקצועי ואיכותי. מה שהרבה לא יודעים זה שהן מכילות אלמנטים רבים, אז יש סבירות גבוהה יותר שמשהו עלול להשתבש.
זה קצת פחות בעיה כאשר מדובר בעדשות זום מקצועיות ואיכותיות מכיוון שהן בנויות לרוב על הצד הטוב ביותר אך זה תמיד יהפוך אותן ליקרות יותר וגם לפגיעות יותר בהשוואה לעדשות הפריים, כך שזה בהחלט נתון לשיקול.
3. איכות תמונה טובה יותר.
כל מי שמצלם בעדשות פריים יגיד לכם שהן מייצרות תמונות חדות, ברורות ומדויקות יותר. יתכן שחלק מהצלמים לא יסכימו עם טענה זו, אך זה בהחלט הגיוני שפחות אלמנטים בתוך העדשה יפחיתו הבהקים, סטייה כרומטית ושאר עיוותים.
למי שלא יודע, סטייה כרומטית (CA) זו סטייה אופטית שבה העדשה מתקשה למקד את ספקטרום הצבעים אל אותה נקודת התכנסות. היא מתבטאת בשוליים צבעוניים בגבולות המפרידים אזורים בהירים ואזורים כהים בתמונה והנטייה שלה להופיע המון בעדשות באיכות נמוכה. בדרך כלל זה קורה בשילוב של אורך מוקד ארוך (טלה) יחד עם צמצם פתוח.
אז לטכנולוגיה בת ימינו כבר יש שיפור משמעותי בתחום, אך עדשות הפריים מעלימות את הסטייה כמעט לחלוטין.
יתרון נוסף לעדשות הפריים – היא יודעת לעשות עבודה טובה בשמירה על החדות גם בקצוות הפריים.
4. קלה לנשיאה ולאחיזה.
מתי הייתה הפעם האחרונה שבה הוצאתם את המצלמה מהתיק, צילמתם תמונה או שתיים והחזרתם את המצלמה לתיק?
עניתם נכון, אין אחת כזו. רובנו מבלים שעות בחברת המצלמה שלנו ולא דקות ספורות. רק בצילום חתונה אני מחזיק את המצלמה/ות עליי בסביבות 12-13 שעות. כשעבדתי עם עדשות זום, זה היה מאוד מאוד כבד ולא נח! דמיינו כתף אחת עם 70-200 וכתף אחת עם 24-70.. יחד עם המצלמות והפלאשים זה בסביבות 5-6 קילו שאני סוחב עליי יום שלם. זה מטורף!
כשעשיתי את המעבר לעדשות פריים, זה נהיה לי הרבה יותר קל. כבר אין כאבי כתפיים וגב אחרי חתונה, ואני גם לא נכנס יותר באנשים ומבקש "סליחה".
עם מעט חלקים נעים בתוך העדשה, עדשות הפריים נוטות להיות קלות יותר מעדשות הזום. באופן טבעי הן לרוב גם קטנות יותר, כך שהן לא בולטות מהגוף והן גם לא מאיימות על המצולמים שלכם.
5. מגבירה את היצירתיות.
אחת העובדות המסקרנות יותר בעדשות הפריים, היא העובדה שעובדים איתן הרבה יותר קשה!
כן, הרבה יותר קל לעבוד כשאתה עומד במקום ומסובב טבעת זום אבל זה קצת מקבע אותנו כצלמים ומרגיל אותנו לדפוס חשיבה וראיה צילומית מסוימת.
עדשת פריים תזיז אתכם ממקומכם ותגרום לכם להפעיל את המח היצירתי שלכם.
סליחה, היא לא תגרום לכם. היא תכריח אתכם.
במילים פשוטות יותר, אם אתם תזוזו במרחב שלכם אתם פשוט תחשבו על מיקום המצלמה והקומפוזיציה באופן מדויק יותר.
אני לא אומר שמי שמתקרב אל הנושא שלו עם זום הוא עצלן מכיוון שיש הרבה מקרים שבהם עדשת זום היא הדרך היחידה לצלם תמונות טובות. מה שאני אומר זה שאם תחזיקו עדשת פריים בתיק שלכם ותצלמו איתה מדי פעם, אתם תוכלו לשפר את היצירתיות שלכם למקום שעדשת זום לא יכולה להביא אתכם אליו.
לא מאמינים לי? יש לי טסט בשבילכם.
בפעם הבאה שאתם יוצאים לצלם, השאירו את עדשת הזום שלכם על אורך מוקד אחד שעליו תחליטו, ותצלמו ככה במשך סט צילומים שלם. אתם תגלו באופן ודאי שאתם עובדים קשה יותר, אבל אתם גם תגלו שזזתם יותר, שהתקרבתם יותר לנושא שלכם ושבסופו של דבר הוצאתם מעצמכם הרבה יותר.
אז איזו עדשת פריים מומלץ לקנות?
לאחר שהקשבתם ליתרונות שבעדשות הפריים, יתכן שלחלקכם נסגרה פינה בנוגע לקנייה, ויתכן שלחלקכם זה הדליק עוד איזשהו פיוז. כך או כך, אם בגללי (או אולי בזכותי) אתם תלכו מחר לרכוש עדשת פריים, אני לפחות רוצה לדאוג לכך שתעשו את הבחירה הנכונה עבורכם.
אחד הדברים הטובים יותר בשימוש בעדשות פריים זה מגוון העדשות העומדות לרשותכם. אלמלא היו לי עדשות פריים, סביר להניח שהייתי מסתובב היום עם 2 עדשות זום שסוגרות לי את כל הפינות, אך עם פריים זה לא כך. בסט צילום אחד אני משתמש עם 4-5 עדשות שונות, ונהנה מכל אחת בפני עצמה, מה שמגביר לי את היצירתיות ואת זריקות האדרנלין.
בואו ניקח בחשבון שכרגע אתם מצלמים בעדשת זום ואתם רוצים להוסיף עדשת פריים אחת לתיק שלכם, ושהיא גם תהיה לכם שימושית..
האופציה היעילה והזולה ביותר שמתאימה לכולם היא עדשת 50 מ"מ שקיימת בגרסת ה-1.8F ובגרסת ה-1.4F (יקרה יותר).
50 מ"מ הוא אורך מוקד הזהה לטווח הראיה של העין האנושית. הוא אינו משנה את הפרספקטיבה של המציאות ולכן יש לו שימושים רבים, החל מצילום רחוב, נוף או פורטרט.
אם אתם מצלמים במצלמת קרופ, אז עליכם לקחת בחשבון שבאורך מוקד 50mm התוצאה תהיה באזור ה-75 מ"מ, כך שאם 50 מ"מ זה אורך המוקד שאתם רוצים, אתם תצטרכו לרכוש 35mm.
אם אתם אוהבים להתקרב לנושאים שלכם ולקבל תמונות עם עומק ויזואלי עשיר, אז 35mm או 24mm יעשו את העבודה.
שוב עליכם לזכור את עניין הקרופ ולנהוג בהתאם.
אם אתם אוהבים לצלם את התמונות שלכם מרחוק, אז עדשת טלה כמו 85mm או 100mm יעשו את העבודה.
אני ממליץ לכם לקרוא גם את הפוסט שכתבתי על העדשה 85 מ"מ 1.8F.
לחצו כאן כדי לדעת עוד על עדשות ועל נושא הקרופ.
סיכום
היו לי לא מעט עדשות ב-10 השנים האחרונות. ב-7 שנים מתוך ה-10 אני צילמתי בעדשות זום בלבד. לפני 3 שנים קניתי 50 מ"מ F1.8 ובאותו רגע התאהבתי (!), אבל יותר מאיך שהתאהבתי, אני הייתי מאוד מופתע מעצמי – איך חייתי 7 שנים בלעדיה?
היא זולה, היא קטנה, היא פשוטה, אבל היא איכותית כמו עדשה שעלתה לי 7000 ש"ח. זו ההרגשה שהרגשתי באותו רגע.
אז הבנתי.
הבנתי שבזבזתי זמן במחשבות לא נכונות, ולא איחר להגיע היום שבו החלפתי את כל העדשות שלי לעדשות פריים. הייתי חייב שהאיכות הזו תופיע בכל התמונות שלי ולא רק בחלקן.
אז אולי אתם לא מעוניינים להיות משוגעים כמוני, אבל אני בהחלט ממליץ לכם להחזיק לפחות עדשת פריים אחת!!!
50 מ"מ (או 35 בקרופ) תעלה לכם כמה מאות בודדות של שקלים, היא תמיד תהיה שם בשבילכם והיא גם תשמש לכם כעדשת גיבוי מעולה.
חברים, כיף גדול שקראתם אותי.
אם אהבתם את הפוסט, אתם מוזמנים להשתמש בכפתורי השיתוף ולשתף אותו בשמחה לאלו שימצאו בו עניין דומה.
יש לכם סיבות נוספות שמצדיקות את עדשת הפריים בתיק? שתפו אותי בתגובות למטה.
אז נתראה בפוסט הבא 🙂
72 תגובות
נהנה כל פעם מחדש לקבל ממך ידע וניסיון רב
תודה רבה, רונן 🙂
כתבה מעניינת מאד.
כחובב צילום נתנה לי עוד כיוון מחשבה, שלא נתתי עליה את הדעת, כלל.
עד כה, לא הבנתי מדוע יש בכלל צורך בעדשות בעלות אורך מוקד קבוע.
תודה
תודה רבה, משה.
אני שמח לדעת שהפוסט עשה לך סדר 🙂
מעניין ומחכים מאוד, כרגיל?
רק אשמח אם תסביר קצת איך להתמודד עם בריחות פוקוס בצמצמים פתוחים, ואיך לתכנן שכל הנושא יהיה בפוקוס מבלי שיברחו חתיכות..תודה!
היי, אלי.
תודה רבה 🙂
בנוגע לבריחת הפוקוס, זו אכן "בעיה" מכיוון שכל תזוזה הכי קטנה של המצולם או של הצלם עלולה להוציא מפוקוס. הפתרון הטוב ביותר זה להיות זהיר ולעבוד מדויק. פתרון נוסף זה לצלם במצב פוקוס עוקב וכך הוא שומר על הנושא בפוקוס גם אם הוא או המצלמה זזו.
שלום,
יש לי מצלמת קנון 7D II קרופ.
וגם מצלמת קנון 600 D
בשתי המצלמות כאשר אני משתמש בעדשת 50 1.8 אינני מצליח להגיע לחדות טובה.
לעומת זאת עם עדשת 100 2.8 אני מרוצה מהחדות.
תומר , האם יש לך עצה בשבילי ?
בברכה
פבי
היי, פבי.
יש הבדלי איכות משמעותיים בין 2 העדשות שציינת. כבר שמעתי לא מעט על בעיות חדות ב-50 1.8 של קנון, אבל לא יודע לומר לך בוודאות מכיוון שלא התנסיתי איתה בפועל (אני ניקוניסט).
בכל מקרה, אם העדשה ישנה אז יתכן מאוד שהיא כבר לא במיטבה. אם היא חדשה אז תנסי לבדוק את כיול העדשה ולבחון אותה בכל מיני מצבים ובצמצמים שונים. יכול להיות שבעיית חוסר החדות נובעת רק משימוש לא נכון במערכת הפוקוס.
אם בכל זאת זה ממשיך, אז תשקלי לרכוש 50 1.4 שהיא טובה יותר באופן משמעותי.
בין היתר בהמלצתך,
קניתי עדשת פריים ניקון 50 מ"מ f 1.8 דגם G למצלמת הניקון D7200 שלי,
אחלה עדשה, שמח שקניתי אותה במקום עדשת קיט.
שבת שלום
אמיר
היי, אמיר.
אני שמח לדעת שהיה לי חלק בהשפעה.
עדשה מדהימה, תתחדש 🙂
הי תומר אני משתמש בעדשה 18*135 של קנון הלך לבדוק את העדשה שאתה ממליץ רכשתי מצלמה חדשה קנון 70D תודה.
היי, מוטי.
בכיף גדול.
תתחדש על המצלמה ועל העדשה העתידית 🙂
אהבתי לקרוא יש עוד דברים מעניים תודה
תודה רבה רחל.
תלחצי על הלוגו בראש הדף ותגיעי לעמוד הבית עם כל הפוסטים הקיימים בבלוג.
לימוד נעים 🙂
גם אני רק עם עדשות פריים
והחדות מטורפת.
תודה אני המאמר המחכים.
אתה תמיד מאיר ומחדש.
בכיף גדול, רחלי.
אכן, לא מבינים את זה עד שמבינים את זה 🙂
שיהיה אחלה סופ"ש.
כמו תמיד נכון. מקצועי.
אני כעת תקוע בלי כסף..
אבל עורכת בי את החשק לקניה הבאה!
אני כבר סגור!!
תודה רבה
ולג בעומר שמח!!
תודה רבה, אורי.
ובכיף 🙂
חג שמח.
מעולה!!
תודה, צביקה 🙂
הבהרה חשובה לבעלי מצלמות קרופ. – עדשת 50 מ"מ אכן מגדילה את האובייקט כמו 75מ"מ
אך הפרספקטיבה נשארת אותו דבר. כך שלפרוטרטים שבד"כ רוצים דחיסות גבוהה יחסית גם בקרופ עדיף לקנות 85 מ"מ.
לגבי מי ששאל על בעיות חדות. יכול להיות שאתה צריך כיול פוקוס עדין. בהרבה מצלמות ניתן לעשות זאת דרך המצלמה.
הי איציק! תוכל להסביר איך מגיעים לאפשרות הזו דרך המצלמה?
היי, איציק.
הסבר מעולה.
תודה רבה על החיזוק 🙂
תודה, מעניין. נראה לי שעדשת 50MM תהיה הקנייה הבאה שלי
בכיף גדול, אלי.
תתחדש 🙂
אחלה תומר. מקצוען החולק את הידע שנרכש ביזע לכל דורש. ובכלל אחרי פוסט כזה אני שוקל להפוך ליבואן עדשות פריים?
תודה רבה על החידושים שהם "פרשת השבוע" השניה שלי
תודה רבה, מוטי.
הצלחת להעלות לי חיות עם "פרשת השבוע" השנייה שלך 🙂
תומר שלום , אני מצלמת בניקון d5500 עם עדשת 18-140 המצלמה קצת כבדה לי ואני שוקלת לקנות את הסוני a6000 עם עדשה 16-50 או לקנות עדשת פריים ע״פ ההמלצה שלך דבר שיקל מאוד על המצלמה. אשמח לשמוע את חוות דעתך. הפוסט שלך נתן לי פרספקטיבה חדשה על נושא העדשות דבר שלא הייתי ערה לו קודם
היי, מלכה.
אני שמח לדעת שהפוסט האיר לך נושא שלא ייחסת לו חשיבות קודם לכן.
אני חושב שהמעבר למצלמת נטולת מראה כבר יקל עלייך.. לגבי העדשה, אני מתאר לעצמי שלא תסתפקי רק בעדשת פריים אחת ולכן תשקלי לצרף גם עדשת זום.
שייה המון בהצלחה.
שלום תומר.
כרגיל, הרבה חומר למחשבה . אני מצלם כבר 35 שנים ב-99 אחוז מהשנים האלה בעדשות 28-200
הייתי הרבה שני ניקוניסט , בגדתי ועברתי לקנון ולא מצטער לרגע.
היום אני עם קנון D5 מארק 3 ועדיין עם 28-200 , אבל אחרי הכתבה הזאת – עשית לי חשק לחזור קצת לימים עברו – אתה ממליץ על ה- 50 מ"מ . ואם אני רוצה גם עין דג על מה אתה ממליץ ?
וכמובן – כל הכבוד על החומר שתמיד מרתק .
משה כהן.
היי, משה.
תודה רבה 🙂
עדשת עין הדג היא עדשה המיועדת לצילומים נורא ספציפיים והיא לא תצא לך הרבה מהתיק.
בכל מקרה, אני לא ממש מכיר את עדשות עין הדג של קנון אבל חיפוש קטן בקרשת בטוח יניב לך תוצאות.
שיהיה המון בהצלחה.
אני מצלם בקנון. חוץ מהעדשה 50 מ"מ, שהיא באמת זולה (500 ש"ח), כל השאר ממש לא זולות….
למה? האם העדשה הזאת איכותית ?
http://www.zap.co.il/ratemodel.aspx?modelid=900373
מה ההבדל בן USM ל STM ?
היי, רפי.
העדשה הזו איכותית ביחס למחיר שלה, אך המבנה שלה פשוט מאוד. לקנוניסטים אני דווקא ממליץ לדלג שלב ולקנות ישר את ה1.4 שהיא מעט יקרה יותר.
USM ו-STM אלו מונחים הקשורים למנוע הפוקוס, כאשר ה-STM הוא חדש וטוב יותר.
הי, מלמד ומשכיל, כמו תמיד.
תודה רבה, אלקנה.
הי תומר, תודה רבה על כל המידע שאתה משתף וניכר שזה באהבה..!
אני מתלבטת כבר הרבה זמן לגבי העדשה הבאה שלי, מצלמת רוב הזמן עם 50 ממ 1.8 במצלמת ניקון 7200 קרופ, איכות הצילום טובה אבל המון פעמים אני מרגישה שאני מחמיצה רגעים בחברת הילדים, במיוחד בתוך חלל סגור כשאין לי אפשרות להתרחק, אני מחפשת עדשה רחבה יותר שתכניס יותר לפריים אבל עדין לא רחבה מידי כמו עדשה שמתאימה לנופים, יש ברשותי טמרון 10-24 ואני לא אוהבת לצלם איתה בכלל, הצבעים שלה לא יפים והיא לא משקפת את המציאות בצורה מחמיאה.., בקיצור, מתוך מה שסיפרתי האם לדעתך כדאי לי עדשת פריים 24 או 36 ממ, שגם תרגיש שונה מה-50 שכבר יש לי וגם תתן לי מענה לצלם כמה ילדים באינטראקציה בניהם, תודה רבה רבה ! מעין.
היי, מעין.
קודם כל תודה רבה ובכיף גדול. מוזמנת תמיד 🙂
את לא ציינת אם את מצלמת במצלמת פול פריים או קרופ, אבל בהנחה שאת רוצה עדשה רחבה יותר מ-50 מ"מ אז תלכי לכיוון ה-35 מ"מ. יכול להיות ש-24 מ"מ יהיה לך רחב מדי – וגם יש לך כבר את הטווח הזה בעדשה 10-24 למקרה שתצטרכי.
חשוב לציין שאין עדשה ספציפית שמתאימה לצילום ילדים.. זה הכל תלוי באופי הצילום. אם את מצלמת רוב הזמן בחוץ אז עדשת טלה היא עדשה מומלצת אבל בתוך בית את צריכה להיות גמישה יותר וגם קרובה יותר.
מקווה שעזרתי. שיהיה המון בהצלחה 🙂
הערה קטנה: צמצמים פתוחים אכן מקלים על האוטו-פוקוס, אך לרוב הוא אינו מסוגל לעשות שימוש בפתיחות צמצם מעבר ל- 2.8, כך שהיתרון הזה מוגבל במידת מה. כמובן, בתמונה עצמה יתרונות הצמצם הפתוח כפי שתוארו יבואו לידי ביטוי.
מצטרף לכל התשבחות שחלקו כאן לעדשת 50mm f1.8 של ניקון. אכן עדשה קלילה, ואלופה לצילומי פורטרטים, לילה, indoor ועוד.
היי, איציק. תודה רבה על התייחסותך.
אני לא מכיר את העובדה שמתחת ל-2.8 זה לא אפקטיבי למנוע הפוקוס.. העניין הוא שפשוט נכנס יותר אור, המצלמה מזהה יותר פרטים וכך מנוע הפוקוס עובד טוב יותר.
אבל זה בהחלט נושא שנתון לבדיקה.
לקרוא אותך זה מעניין! ועושה את הצילום פשוט ואפשרי. תודה
המון המון תודה, ניצה.
תבואי כל יום 🙂
תומר היי
מסכים עם כל מילה צילמתי עד לא מזמן עם עדשת זום מכרתי ועברתי לפריים 35מ"מ ולפריים מאקרו 105 מ"מ. נכון מחייב תפיסה שונה וקצת הליכה עם הרגליים אחורה וקדימה אבל איכות התמונות קפצה פלאיים.
היי, ניסן.
תודה רבה. אין כמו פריים 🙂
היי תומר
כרגיל תענוג לקרוא. אני מצלמת עם ניקון D750 ועדשות 14-24 ו24-70 שתיהן נפלאות אבל אני מודה שלפעמים עוברים בי הרהורי "כפירה" הנוגעים למשקל שאני סוחבת. על איזו עדשת פריים היית ממליץ לי להשלמת האוסף?…
ועוד שאלה קטנה אם כבר – האם לדעתך כדאי להשקיע במצלמת סוני קומפקטית (למשל a6300) ועדשת 18-55?
ושוב – המון תודה
המון המון תודה, נאוה 🙂
עדשת פריים להשלמת האוסף – אני חושב ש-85 מ"מ. ואם את רוצה להגדיל רראש אז גם 50 מ"מ (למרות שיש לך את הטווח הזה ב24-70).
לגבי המצלמת סוני – אני פחות מבין בהן, אבל זה מאוד עניין של אופי וסגנון הצילום שלך. לי, למשל, מצלמת מירורלס היא מאוד קטנה ופחות נוחה.
כרגיל נהנה לקרוא את הפוסטים שלך שעושים סדר בצורה בהירה ומעניינת, תודה!
תודה רבה, איתי.
בכיף גדול 🙂
תודה תומר.
חומר מעניין וחשוב לא פחות
בכיף גדול, שרית 🙂
שלום תומר
ואם אחרי כל היתרונות שכתבת אני בכל זאת רוצה לקנות שתי עדשות זום שיספקו צלם חובב (עם מצלמת ניקון D-7000) אילו עדשות הייתה ממליץ לי לקנות?
תודה
היי נדב.
הכל תלוי בתקציב שלך. אם אתה לא רוצה להשקיע אז אתה יכול להסתפק ב18-55 -55-300.. אבל הן פשוטות מאוד.
היי תומר,
בעקבות הפוסט שלך קראתי הרבה והשתכנעתי שלצורך צילום רחוב (התחביב העיקרי שלי) וגם לפורטרטים כדאי לקנות עדשת פריים! יש לי קנון 70D שהיא קרופ ועדשת זום 135-18 שמוציאה תוצאות כלל לא רעות (ועוד כמה עדשות טלה), אבל לצרכים שלי פריים רחבה תהיה כמובן טובה יותר. אני נוטה לעדשת 35 מ"מ צמצם 1.8 של הסדרה החדשה (SP) של טאמרון (שהביקורות משבחות אותה בהשוואה לסיגמה ולקנון, בזכות מייצב התמונה וה-weather sealing ועוד דברים שיש בה ואין ברוב מקבילותיה). ההתלבטות שלי היא אם 35 זה מספיק רחב או לחפש עדשה יותר רחבה (ולוותר על מייצב תמונה ואיטום, וגם על מרחק הפוקוס הקטן שהטאמרון הנ"ל מאפשרת – עד 20 ס"מ). בפעמים שהייתי ממש "בתוך הסצנה" (כמו בצילום אירועים המוניים) השתמשתי בקצה הרחב של עדשת הזום (18) ויצא די טוב. בעדשת הפריים אני רוצה להשתמש לצילום רחוב "רגוע" ומדי פעם לפורטרטים, כך שנראה לי ש-35 זה מספיק רחב (בקרופ, שזה אומר בערך 52 ל-FF). מה דעתך לגבי אורך המוקד הזה (35), בהינתן הוויתורים על הדברים האחרים שציינתי אם אחפש אורך מוקד קצר יותר?
תודות!
היי, אבישי.
35 מ"מ על קרופ ייתן לך שדה ראיה דומה ל-50 מ"מ על פול פריים. זה שדה ראיה שימושי מאוד בצילום רחוב, מה שכן, זו לא עדשה רחבה כבר.
אם צילמת עם 18 מ"מ ונהנית, אז אולי הייתי שוקל לקנות בנוסף עדשה כמו 17-55 שתיתן לך מענה נהדר להרבה מהצרכים שלך.
אם אתה נעול רק על פריים ואתה רוצה שדה ראיה רחב, אז אתה יכול ללכת על 24 מ"מ או אפילו פחות מזה אם אתה ממש אוהב להתקרב לאנשים.
שיהיה המון בהצלחה 🙂
תומר תודה! נתת לי חומר למחשבה. נראה לי שאלך לצלם עם ה-135-18 ואשים אותה על 35 ופעם אחרת על סביבות 24 ואראה מה אני מקבל בכל ניסיון כזה. אשקול גם 55-17 (או דומה) אם יש במחיר סביר ועם איכות אופטית כמו הפריים (או מתקרבת לזה). הבעיה היא שלמיטב ידיעתי בעדשות זום אין צמצם פתוח יותר מ-2.8 במחיר שאני יכול להרשות לעצמי. שוב תודה!
מה שאמרת זה רעיון נהדר 🙂
לגבי עדשת זום עם צמצמים פתוחים יותר, יש לך את סדרת ה-ART של סיגמא. יש להם מה להציע שם, אז שווה לבדוק.
בהצלחה 🙂
ב״ה
הי תומר,
כישרון הדידקטיקה שלך מדהים אותי כל פעם מחדש. תודה רבה על ההדרכות המפורטות ונהירות כל כך. יש לי ניקון d7200 ואני מחפשת עדשה רחבה. מכיוון שעדשה 24 במצלמה שלי תתפקד כ35 אני מעוניינת ברחבה יותר. יש לך המלצה ממוקדת עבורי? קיבלתי המלצה על זום של ניקון 10-20 4.5/5.5 למרות הצהרותי לגבי עדשות פריים, האם זו עדשה שהיית ממליץ עליה?
תודה, דבי.
היי, דבי. איזה כיף לקרוא תגובה כזו. תודה רבה 🙂
בעניין העדשה – 10-20 יכולה להיות סבבה לגמרי, אם כי רחבה מדי וזה תלוי בצרכים שלך.
את יכולה גם לשקול את ה-16-35 – היא מדהימה פשוט!
בהצלחה.
ב״ה
הי תומר,
תודה על המענה לעיל, ובהמשך אליו, אני עומדת להתחדש במצלמה D750.
מזדמן לי לצלם הפקות אירועים ומעוניינת בעדשת פריים רחבה. 24 או 35 ממ.
יש לך המלצה ממוקדת עבורי? מתכוונת לשלם עד 2500-3000 שח.
כמו תמיד, המון תודה.
היי דבי.
זה מאוד תלוי כמה רחב את רוצה את התמונה שלך.
24 היא הרבה יותר רחבה מ-35.
לי יש את ה-20 F1.8 ואני ממש אוהב אותה. והיא בטטוח המחירים שציינת.
ב״ה
הי תומר, עזרת לי יותר משתוכל לדמיין ? תודה רבה!
איזה כיף 🙂
שלום אני צלם חובב אוהב לצלם צילומי טבע.נופים .נכדים ברשותי מצלמת ניקון 7100 ומס עדשות ניקון 16-85. 18-140. 16-35.70-300.ו80-400 חסר לי עדשת 2.8 לצילומי לילה ובמזג אוויר סגרירי האם עדשת ניקון 17-55 צמצם 2.8 תיתן מהנה וגם לצילומי נופים תודה
היי גיל.
17-55 בהחלט תתן לך מענה.
שיהיה בהצלחה 🙂
מאמר מאוד מעניין, הרחיב לי את הידע ומאוד עוזר לי עכשיו שאני לקראת לרכוש מצלמה חדשה.
תודה רבה ובאהבה.
שיהיה המון המון בהצלחה 🙂
ממה שהספקתי לראות ה35 ממ עולה לפחות 2500 שח ולא כמה מאות בודדות של שקלים
היי רמי.
דיברתי על ה-50 מ"מ, אבל בכל אופן זה תלוי ביצרן ובדגם העדשה.
גם 50 מ"מ יכולה לעלות כמה אלפים במקרים מסוימים.
היי תומר,
תודה על המידע והכי חשוב הדרך בה אתה מעביר אותו, קריא וברור 🙂
אשמח אם תוכל לעזור לי
אני מצלמת בעיקר מוצרים לא גדולים (גודל המוצרים הוא עד 30 ס"מ, רובם קטנים יותר)
כרגע משתמשת בעדשת הקיט 18-55 של המצלמה שברשותי – CANON 1300D
מעוניינת לרכוש עדשה שתתאים לצילום מוצרים כך שהמוצר עצמו יהיה ברור מכל הכיוונים
על איזו עדשה אתה תוכל להמליץ לי? התקציב הוא עד 700 ש"ח
תודה רבה
בתקציב הזה אין מבחר גדול במיוחד, לצערנו,
אבל – עדשה 50 מ"מ 1.8 תעשה את העבודה היטב והיא גם במסגרת התקציב.
תודה רבה על הכתבה הברורה כל כך (סוף סוף קצת סדר בכל הבלגן..)
אני רוצה לקנות מצלמה 800D CANON
וברור לי עכשיו שלא אקח את עדשת הקיט…
אני רוצה עדשה 55mm STM
ומתלבטת אם לקחת f/1.8 או f/1.4
האם ההבדל משמעותי מבחינת הצילום? (וגם מהבחינה שזו כמובן מצלמת קרופ)
(יש לציין שאני רוצה לצלם ילדים, משפחה, קצת נופים וכו')
תודה רבה, נעמי.
ההבדל ביניהם הוא בצמצם, ולרוב גם באיכות האופטית.
עדשות עם צמצם 1.4 לרוב תהיינה באיכות גבוהה יותר מעדשות 1.8.
כך גם העלות שלהן.
לא תמיד זה רלוונטי ומשמעותי במיוחד, אז צריך לבדוק את זה נקודתית כלפי כל עדשה.
בהצלחה.
תודה רבה טל
לומדת המון מכם 🙂