עד לפני מספר עשורים, צילום בשחור ולבן היה האמצעי היחיד שבו יכולנו לרשום באמצעות דפוס האור. ולכן, עבור חלק מאיתנו, צילום בשחור לבן מתקשר ישירות למצלמות הפילם, סרטי הצילום הנוסטלגיים, חדר החושך וריח הכימיקלים.
מאז ראשיתו של הצילום, הצילום בשחור לבן היה מדיום רומנטי מאוד. הרומנטיקה הזו, נמשכת עד היום, עם שחור ולבן שליצור אותו זה עניין פשוט וקל יותר מתמיד. ובכל זאת, עבור חלק מהאנשים, זהו אקט מסובך וקשה.
היום, כשאתם חושבים על צילום בשחור לבן, אתם בטח חושבים בעיקר על תמונות נוסטלגיות שמחזירות אותנו לעבר, או תמונות של נוף עם שמיים נועזים והרבה יופי טבעי. אתם יכולים להיתקל בהמון תמונות בשחור לבן ואולי לא תבינו באמת מדוע הייתה זו בחירת הצלם.
כצלמים, ניתנה לנו ההזדמנות להציג את העולם לצופה מהזווית שלנו, והבחירה אם להציג את התמונה בשחור לבן או בצבע תשפיע רבות על התוצר הסופי שלנו, בדיוק כמו בחירה בקומפוזיציה נכונה, תאורה נכונה, פוקוס במקום הנכון וכו'.
אז האם חשבתם פעם על הסיבות שחלק מהצלמים משתמשים בהם כדי להחליט האם לצלם בשחור לבן או בצבע?
האם אתם משתמשים בסיבות האמיתיות כשאתם מצלמים בשחור לבן?
אז איך, באמת, אתם יכולים לקבל את ההחלטה הטובה ביותר כאשר מדובר בבחירה בשחור לבן או בצבע?
בסדנת צילום אנשים בתאורה טבעית שאני מעביר במסגרת ההדרכות של "בית הספר לצילום", עלתה השאלה הזו מפיהם של מספר משתתפים. ולכן, בפוסט הזה, החלטתי להביא בפניכם את הסיבות לכך שאני חושב שזה קריטי לצלם בשחור לבן לפעמים ואיך זה יכול לשפר את הראיה הצילומית שלכם.
אז מה הופך שחור לבן לשחור לבן טוב?
ההחלטה אם לצלם בשחור לבן, לא צריכה להתבסס על פי מצב הרוח שלכם בכל יום נתון. זה ברור שאם התעוררתם במצב רוח שחור לבן אז אתם צריכים לחפש הזדמנויות צילום בשחור לבן, אך זה לא בהכרח אומר שכל מה שאתם רואים יוכל להצטלם טוב בשחור לבן.
אז איך תדעו את ההבדל?
הנה לכם מספר סיבות לצילום בשחור לבן.
העצמת הרגש
טד גרנט אמר פעם "אם תצלמו בצבע – תראו את צבע בגדיהם, אך אם תצלמו בשחור לבן, תראו את צבע נשמתם".
כאשר אנו מצלמים בשחור לבן, אין לנו שום עניין בהדגשת הצבעוניות בתמונה, ז"א שלא מעניין אותנו באיזה צבע השמיים או החולצה שהמצולם שלנו לובש. מעניין אותנו רק דבר אחד – שיהיה סיפור בתמונה ושהוא יסופר בצורה הטובה ביותר.
לפעמים, תהיה לכם תמונה שלא "תעשה לכם את זה" ויתכן כי מבחינתכם יהיה מקומה בפח האשפה. במצב כזה, אני מציע לכם לעצור לרגע עם פח האשפה ולנסות להמיר את התמונה לשחור לבן. בהרבה מקרים, אתם תופתעו לגלות שהתמונה הזו פשוט מעולה (!) ושכל מה שהייתם צריכים זה רק להמיר אותה לשחור לבן ופתאום כל העצמה שבתמונה תצא החוצה לעולם הגדול.
דגש על הפרטים הקטנים
אחת הסיבות הטובות ביותר לצילומים בשחור לבן היא כאשר אתם תרצו להראות לצופה בבירור את הפרטים בתמונה. לפעמים, נוכחות של צבע, באמת יכולה להסיח את הדעת מהפרטים הקטנים והחשובים שבתמונה.
כאשר מתעלמים מהצבע, הצופים בתמונה נאלצים לשים לב לפרטים שיתכן שאם הם היו בצבע, הוא היה מפספס אותם.
אם כך, אחד מהדברים שאתם צריכים לעשות הוא לזהות אם יש או אין פרטים מעניינים בפריים שלכם.
מרקם הוא אחד מאותם אזורי פירוט שגורם לתמונות בשחור לבן להיות משכנעות במיוחד. בואו נדמיין לרגע שאנחנו מצלמים נוצה של תוכי בעדשת מאקרו. הנוצה היא מאוד צבעונית כך שאם בחרתם לצלם אותה בצבע, אתם בחרתם להראות לצופה את מנעד הצבעים שעל הנוצה, אבל אם אתם בחרתם לצלם את הנוצה בשחור לבן, אתם קיבלתם תמונה שונה לגמרי. פתאום, הצופה בתמונה יבחין במרקם עדין בכל אחד מהסיבים שיש בנוצה. הוא ישים לב לפרטים שהיו נעלמים לו לגמרי אם התמונה הייתה צבעונית.
אם כך, כאשר לנושא שלכם יש פרטים ומרקם מעניינים, יש לכם מועמד נהדר לצילום בשחור לבן.
בצילום הבא, המרת התמונה לשחור לבן הורידה ממני את היסח הדעת של צבע השיער, העור, הבגדים והעיניים. היא מיקדה אותי בקומפוזיציה, ברגש, במבט, באור, בזרימה של הסצנה לימין הפריים ובפרטים המודגשים כמו מרקם העור, הנמשים והפרטים שבשיער.
הבלטת הניגודיות
אחד מסימני ההיכר הבסיסיים של תצלום שחור לבן הוא הניגודיות. כאשר למדתי לצלם בשחור לבן, אחד מהדברים שהיו מקובעים בתוך הראש שלי היה שתמונת שחור לבן טובה צריכה להכליל בתוכה את כל מנעד הגוונים החל מלבן מוחלט ועד לשחור מוחלט. חשבתי שאם התמונה לא מכילה את מנעד הגוונים הזה, אני בסופו של דבר אשאר עם תמונה שטוחה.
עם הזמן והניסיון, למדתי שתמונת שחור לבן טובה יכולה להכליל מספר גוונים מועט מאוד ו(עדיין) ליצור עניין רב.
אז איך אתם יכולים לראות את ההבדל בשטח? זה באמת יכול להיות עניין מאתגר, מכיוון שצבעים נראים מאוד זהים כאשר הם מוצגים בגוונים של שחור ולבן. אז אולי יש לכם פרדס נחמד עם שיחים ירוקים ופרחים אדומים בולטים.. ברגע שתמירו את התמונה לשחור לבן, הפרחים האדומים ייראו כמעט באותו הגוון של העלים הירוקים ובמקום לראות פרחים אדומים על פני שיח ירוק, אתם לא באמת תראו משהו מלבד כמה צורות שונות על השיח.
הנה דוגמא מצוינת לסצנה שלא תעשה לכם שום עניין אם תהפכו אותה לשחור לבן.
בכל פעם שאתם מזהים סצנה ואת הפוטנציאל שלה להפוך לשחור לבן, זכרו כי אתם לא בהכרח צריכים לעשות זאת דרך עינית המצלמה. פשוט תסתכלו על הסצנה בעיניים שלכם ותראו את תחומי האור והצל החזקים -כמו גם את גווני הביניים- וחישבו איך אזורים אלו ישפיעו על התמונה הסופית שלכם.
לדוגמא: אם יש לכם בעיקר גווני ביניים, אז לתמונה שלכם לא יהיה פוטנציאל גבוה לשחור לבן טוב. לחלופין, אם אתם נמצאים בסצנה קונטראסטית בה גווני הביניים נדחקים הצידה ולא לוקחים את תשומת הלב מהנושא שלכם, אז גדל הפוטנציאל לתמונת שחור לבן טובה.
תאורה ייחודית
האור הוא חשוב בכל תמונה שאתם תצלמו אי פעם, וזאת מכיוון שבהיעדר האור אתם לא תוכלו לצלם דבר. בצילום בשחור לבן, ישנה חשיבות נוספת לאור, בגלל האופן בו הוא יכול לשמש אותנו כדי לחשוף פרטים. לדוגמא, כאשר האור מגיע מהצד, הוא מדגיש את המרקם וזה מכיוון שהוא יוצר צללים קטנים שחושפים את ההבדלים בין גובה וצורה, אפילו של השטחים הקטנים ביותר במרקם.
אז מלבד זאת שהצופה בתמונה יראה את כל הפרטים, הוא גם ירגיש את העומק בתמונה מכיוון שאור המגיע מהצד, יעזור לנושא להיראות עם עומק שיבליט את התלת ממדיות שלו. תאורה שטוחה לעומת זאת, כזו המגיעה מאותו כיוון של הצילום, תגרום לנושא שלכם להיראות שטוח ופחות תלת ממדי. לכן, כשאתם מחפשים סיטואציות לצילום בשחור לבן – שימו לב במיוחד לכיוון האור.
חיזוק הדרמתיות
סצנות דרמטיות הן כמעט ייעודיות לצילום בשחור לבן, בין אם אתם מצלמים נוף, פורטרט או סיטואציה ברחוב. נסו לחפש סצנה עם מנעד עשיר של גוונים כאשר יש מעבר חד מכהה לבהיר. דוגמא מאוד טובה לכך היא יום מעונן, ובמיוחד בחורף. בעונה זו ניתן לחזות בשמיים סוערים עם מגוון עשיר של גוונים. במקרה כזה, אל תחששו להכניס לתמונה שלכם הרבה שמיים, הם יוסיפו לכם המון עניין לפריים שלכם.
חוסר דרמטיות, בדרך כלל מהווה בעיה עבור צילומי נוף, אבל ישנם מקרים בהם אתם תוכלו ליצור תמונות מאוד מעניינות דווקא ללא הדרמה, ובמיוחד כאשר יש לנו נושא ברור על פני רקע נקי.
עכשיו אתם יודעים כי אתם לא בהכרח זקוקים להסחות דעת ברקע. לפעמים רקע פשוט יכול לשעמם אך לפעמים הוא דווקא יכול להדגיש יותר את הנושא שלנו ולמשוך את הצופה ישירות אל מרכז העניינים.
אז איך לעשות את זה נכון?
כחובב מושבע של הז'אנר (אם אפשר לקרוא לזה ז'אנר), אני צופה ביומיום שלי בהמון תמונות שחור לבן וגם מקבל לא מעט פניות עם השאלה: איך לעשות את זה נכון?
אז לפני הכל, אתם צריכים לדעת שהתהליך מתחיל בצילום עצמו – ז"א, שכבר בזמן הצילום, אתם תרצו לדעת אם התמונה הזו תהיה בשחור לבן או בצבע. ולכן, בתור התחלה, אני ממליץ לכם מאוד לצלם בשחור לבן עד שתהיו די טובים כדי לצלם בצבעוני ועדיין לראות את התמונה בשחור לבן.
תעשו לעצמכם תרגיל יומי. בכל פעם שאתם יוצאים לצלם, תגדירו לזמן מסוים את המצלמה שלכם לצילום בשחור לבן. בזמן הזה, תחפשו אך ורק סיטואציות שיכולות להתאים לצילום בשחור לבן.
כשאתם תצלמו בשחור לבן, אתם תשימו לב די מהר לתהליך מעניין שאתם תעברו. הרבה תמונות שצילמתם עד היום, ייראו בעיניכם כלא מעניינות, העיניים שלכם ישימו לב לסיטואציות שלא ראיתם בעבר, אתם תסתכלו על האור בצורה שונה לגמרי ממה שהסתכלתם עליו עד היום והתמונות שלכם יתחילו לספר סיפור ולהעביר רגש.
אם אתם מצלמים בשחור לבן – צלמו ב RAW
אם בחרתם להקשיב לי ולצלם בשחור לבן, אז צלמו בRAW. לא רק כדי שתוכלו לשחק קצת עם התמונה אחרי זה, אלא כדי שתהיה לכם את האפשרות להפוך את התמונה לצבעונית במידה ותרצו בכך.
העניין בקובץ RAW הוא שהתמונה לא עוברת דרך המעבד של המצלמה ולכן היא מתקבלת כצבעונית. על המסך של המצלמה היא תופיע כתמונת שחור לבן אך כשתפתחו אותה בתוכנה, אתם תוכלו להחזיר לה את הצבע ע"י לחיצת כפתור. מעבר לכך, כאשר התמונה צבעונית, יש לכם הרבה יותר גוונים למשחק בתמונה.
לדוגמא, הצבע הירוק והכחול עלולים להיראות די דומים כאשר הם יופיעו בשחור לבן, כך שאם הצבעים בתמונה קיימים, אתם תוכלו לבחור כל צבע בנפרד וליצור ממנו גוון שונה של אפור – מה שייתן לכם תוספת נחמדה מאוד של גוונים לתמונת השחור לבן שלכם.
תעבדו את התמונה
עוד מאז המצאת המצלמה, צלמים היו מבלים שעות וימים בחדר החושך כדי לעשות את מה שבאפשרותנו לעשות היום ב-5 דקות ולפעמים אפילו בפחות.
אני, כמובן, לא מדבר על מניפולציות פוטושופיות כאלה ואחרות, אלא על העיבוד הכללי של התמונה: קונטראסט, הבהרת הבהירים, הקהיית הכהים ולהיפך, יצירת הגוונים הרצויים והבלטות למיניהם.
אם אתם כבר הופכים את התמונה לשחור לבן, אז תעבדו עליה ותעבדו אותה עם קצת השקעה. זה לא יספיק לכם אם רק תלחצו על כפתור Black and white במצלמה או בתוכנה.
הנה סרטון קצר שמראה איך אני הופך תמונה לשחור לבן בתוכנת "לייטרום". לצורך ההדגמה, אני בחרתי בזוג החמוד הזה שהתחתן ממש לפני כמה ימים. הסיפור שלהם, יחד עם הפוזיציה והאור המלטף משני הצדדים, גרמו לי לא לחשוב פעמיים ולהמיר את התמונה הזו לשחור לבן, וזאת ע"מ להדגיש אותם ואת האהבה שלהם מבלי הסחות דעת מיותרות.
והנה התוצאה הסופית:
סיכום
אז ראינו והבנו שצילום בשחור לבן הוא מדיום מעניין ומיוחד, כזה שיאפשר לתמונה לרגש אותנו גם בעוד 100 שנה..
מה שיפה בצילום הדיגיטלי הוא שאתם יכולים לצלם בצבע ורק אחרי זה להמיר את התמונות לשחור לבן עם עיבוד בעל שליטה מלאה בכל פרמטר. לאחר מכן, אם תתחרטו, תמיד תוכלו לשמור את תמונת המקור ולעבד אותה שוב בצבע.
אין ספק שבעידן הנוכחי, יש לנו הרבה יותר גמישות שבעבר לא הייתה לנו. העידן הדיגיטלי מאפשר לנו להשתמש בספקות שלנו, כך שאם יש לכם ספק לגבי תמונה מסוימת, אתם תוכלו להמיר אותה לשחור לבן, לראות את ההבדלים ולאחר מכן לשנות את דעתכם במידה ותרצו בכך.
אחד היתרונות הבולטים בהמרת תמונה צבעונית לשחור לבן הוא שאתם יכולים לראות אותה מיידית בשחור לבן על מסך המצלמה וכך גם ללמוד בשטח אלו סיטואציות מתאימות יותר לשחור לבן ואלו לצבעוני. זה יכול להיות לכם כלי למידה יעיל ביותר אם תשתמשו בו.
הטיפ האחרון שאני יכול לתת לכם הוא שתמיד תשמרו את תמונת המקור, מכיוון שאתם לא יודעים מתי תרצו לעשות לה עיבוד אחר. ככה אתם גם לא תדאגו מזה שלא עשיתם את הבחירה הנכונה.
לסיום, אם אהבתם את הפוסט הזה אז אל תהססו לשתף אותו עם אלו שיראו בו ככלי עזר.
תודה שהייתם איתי גם היום ואני מאוד אשמח שתשתפו אותי בתובנות שלכם.
37 תגובות
מודה, תומר
כשם שמודה, בלב לפחות, לאחר כל כתבה שלך.
אמנם, לא קראתי הכל,
אך ממש מסכים ומרגיש,
שלימוד וניסיון צילום ש/ל, כולל פיתוח/מקרן, שקופיות ועוד,
מקנה בסיס איתן וחיוני, מעין כמוהו, ל"עולם צילום הסטילס".
תודה רבה, אלון היקר 🙂
היי תומר
תודה על הכתבה,
מעניינת ומאלפת כתמיד.
רציתי לההוסיף שאני עצמי באמת אוהב יותר לצלם במקור בשחור-לבן
כאשר אני מעוניין בכך,
מאשר לעשות המרה בתוכנה.
זה נותן לי אינדיקציה מיידית.
אצלי במצלמה (סוני מירורלס נקס 5n )
יש מצב אוטומט של ש"ל קונטרסטי (שאני מאד אוהב,אבל לפעמים כהה מדי)
ושל ש"ל סלקטיבי (רק אדומים, כחולים או צהובים בצבע והיתר באפורים)
המצב הזה יותר בהיר וקל מאד אח"כ להפוך אותו להמרה מלאה.
אגב במצלמה שלי במצב צילום אוטומטי הוא לא מאפשר לצלם raw ש"ל.
אבל אפשר לעקוף את זה בהגדרות ידניות לדעתי.
עוד משהו- צילמתי פעם בנתניה שקיעה מעל הים
מהטיילת שעל המצוק. לדעתי אחד הצילומים היפים שצילמתי
(אשלח לך בפרטי כי אי אפשר להעלות פה)
בד"כ אנו מנסים לתפוס את גווני השקיעה היפים,
אבל זה כבר נושא די נדוש.
ממליץ לנסות פעם לצלם שקיעה בש"ל (צילמתי ש"ל קונטרסטי במקור)
זה מרשים בצורה לגמרי אחרת
ושוב תודה על המאמר
היי אמיר.
תודה רבה ששיתפת 🙂
תודה על הכוונה בשחור לבן,כצלמת חובבת אוהבת מאד את המראה הנוסטלגי,רומנטי..
ובהחלט כשמשנים צבע מקבלים משמעות אחרת ואת זה אני אוהבת?
היי, דלית. בכיף גדול 🙂
הי תומר,
כתבה מאלפת כרגיל. מכל פוסט שלך אני לומדת המון.
הפעם הייתה לי בעיה עם הסרטון של העיבוד בלייטרום. הפעולות נעשות שם במהירות רבה ולא הצלחתי לעקוב אחריך. האם יש לך פתרון לבעיה? אפשר להאט? ללוות בהסבר מילולי?
תודה על כל מה שלמדתי ממך,
אביטל
היי, אביטל.
תודה רבה 🙂
לגבי הסרטון – זו הפעם הראשונה שאני מתנסה בסרטון מהסוג הזה.. אני מאמין שבפעם הבאה זה יהיה יותר טוב 🙂
תודה על השעור המאלף
בכיף, אליעזר 🙂
אהבתי תפוסט הוסיף לי ידע כמו כל שאר הפוסטים
תודה.
אני שמח לשמוע.
תודה רבה, הראל 🙂
מאמר מעניין ומלמד מאוד תודה רבה! 🙂
איך להגדיר למצב שחור לבן בניקון D7100?
היי דנה.
תודה רבה ובכיף.
בניקון זה נקרא monochrom וזה נמצא בהגדרות של המצלמה תחת הקטגוריה set picture control
תומר,
מה הם בדיוק "גווני הביניים", אליהם אתה מתייחס בפוסט?
תודה
היי מיכה.
גווני הביניים הם הגוונים שבין שחור מוחלט ללבן מוחלט.
בס"ד
מעניין מאוד!
תודה רבה!
תודה רבה , יופי של מאמר מושקע ומלמד , תודה רבה כמו תמיד עיף לקרוא ולהשכיל
עיף = כיף
תודה רבה!
כרגיל, כתיבה מעניינת ומידע מאוד שימושי.
הייתי שמחה לראות גם תמונה בשחור לבן שלדעתך אינה טובה על מנת לאמוד את ההבדלים.
שוב, תודה.
אורטל.
היי אורטל.
בכיף גדול.
את צודקת, בהחלט הייתי צריך להכניס אחת כזו.
היי תומר,
מאמר נהדר. והתמונות מדהימות כמו תמיד- ה"חור- לבן" גורם להן להיות תמונות ללא גיל, בעיני זה קסם.
שאלה: יש לך מאמר על צילום ב RAW? מדברים הרבה על היתרונות אבל אני טיפה חוששת להסתבך בצד הטכני של המצלמה…
תודה!
היי אבישג. תודה רבה.
כרגע אין לי מאמר שמדבר על RAW אבל אולי יהיה בקרוב 🙂
אבישג, צילום ב RAW מבחינת המצלמה לא שונה מבחינה טכנית מצילום JPEG
חוץ מזה שהקבצים גדולים יותר, ובמצלמות פחות מתקדמות יתכן שהמעבר לתןצוגה ושמירה יהיה טיפה יותר איטי.
העניין הוא שהיתרון בצילום RAW בא לידי ביטוי רק אם את מפעילה על הקובץ, במחשב, עיבוד כלשהו (יחידני או אחיד לסדרת צילומים בתנאים דומים) וצריך קצת להכיר את התוכנה (כמו לייטרום) לקבלת תוצאות נהדרות. אחרת ה JPEG יראה טוב יותר.
תודה יגאל, אני בדיוק מתלבטת אם לרכוש פוטושופ או לייטרום, אבל אתה צוק, כנראה שצריך ללמוד לערוך לפני שמתחילים לעבוד ב RAW…
היי תומר,
ראשית תודה על מאמר מושלם, מופשט ומסביר את ההבדל הנכון בין צבעוני ל ש/ל ולמה כדי ש/ל בתמונה מסוימת.
אני אישית מאוד אוהב ש/ל משהו בהדגשות שלא נראים בצבעוני מלהיב אותי כל פעם מחדש
כאחד שמצלם באירועים פשוט תענוג לצלם ש/ל בגלל התאורה שקיימת באולמות.
כיף לגלות דברים חדשים על שחור לבן
תודה
הייתי שמח לשלוח לך תמונה שצילמתי בש/ל כדי שתביע את דעתך
לאן לשלוח?
היי חנן. תודה רבה. אתה מוזמן לשלוח אליי למייל.
tomer.l.makiyes@gmail.com
אהבתי
הולך לתרגל
תודה אבי.
בהצלחה 🙂
הי תומר,
שכנעת אותי לצלם ש/ל ב RAW.
מחזיקה בניקון d7000 ומחפשת איך לפתוח את ה RAW . אני מהדור הישן שעובד עם פוטושופ 7 והוא לא מאפשר לי פתיחה של קובץ RAW. ( כך היה עד היום, יתכן ואיני יודעת.) אם יש לך רעיון, אשמח לקבלו.
תודה על מאמריך. היום גיליתי אותם במקרה.
היי גליה. כיף לשמוע 🙂
פתיחת RAW בפוטושופ מצריכה plug-in התואם לדגם המצלמה שלך. ההמלצה שלי היא לפתוח את ה-RAW בלייטרום. היא יודעת לקבל את כל המצלמות. ואם את קונה את התכנה מהאתר של אדובי אז יהיו לך גם עדכונים בשוטף.
בהצלחה.
תודה על הכתבה המחכימה כמו תמיד!
רציתי לשאול אם יש בDSLR אפשרות לצלם שחור לבן ולהשאיר צבע אחד צבעוני , לדוגמא תמונה בשחור לבן ופרח שנשאר באדום, במצלמה עצמה,לא בעיבוד שאח"כ.
כשאני על מצב מונוכרום יש לי פילטר לצבעים ולא ממש הבנתי מה זה עושה
ניסיתי לצלם בזה וזה נותן לי דברים בגווני אפור שונים.
תודה רבה
בכיף גדול, תפארת.
האפקט שאת אומרת הוא אפקט שנעשה בעיבוד ולא בצילום.
במצלמות לא מקצועיות זה יכול להיות קיים. מי שמשתמש במצלמה מקצועית לא צריך את זה.
מונוכרום זה מצב שבו התמונה בגוון אחד. יש לך אופציה לצלם בגווני שחור לבן, כחול, ספיה ואולי גם אופציות אחרות (בהתאם לדגם המצלמה).
הי תומר,
אני רוצה להגיש סדרת תמונות שחור לבן לתחרות צילום, את כל התמונות צילמתי בשחור לבן, אבל אחת מהתמונות שאני רוצה להגיש צולמה בצבעוני. אם אשנה אותה בפוטושופ לשחור לבן, האם זה מקובל להגיש באופן הזה? מה בדרך כלל נהוג?
תודה רבה,
תומר
היי, ערן.
בוודאי שזה אפשרי. אתה לא חייב לצלם את התמונה בשחור לבן כדי להציג אותה בשחור לבן.
אתה יכול לעבד, ואפילו מומלץ.
בהצלחה.
תודה רבה לך תומר!
המאמרים והטיפים שלך מצויינים
עקבות הפוסט , החלטתי להפוך חלק מהתמונות לשחור לבן https://photos.app.goo.gl/UE5EEH3wS8LY585p6
אשמח שתגיד את דעתך
בתודה
תודה רבה, גלעד.
אהבתי ממש 🙂