10 טעויות נפוצות של צלמים מתחילים

בשנים האחרונות יצא לי ללמד צילום בקורס צילום למתחילים במספר מסגרות. כחלק מתהליך הלימוד אני מקפיד מאוד לערוך תמיד ביקורת עבודות על מנת שהצלמים ילמדו מהטעויות שלהם כדי שלא יחזרו על עצמן. עם הזמן שמתי לב שישנן טעויות המופיעות בתדירות גבוהה אצל צלמים בתחילת דרכם.

הפוסט שאתם קוראים כרגע לא בא להכתיב לכם חוקים וחלק מהטעויות שתקראו יכולות להפוך ליתרונות כאשר אתם תהיו מודעים אליהם ו”תטעו” בצורה מבוקרת. כצלמים, אתם צריכים לבנות את הבסיס הנכון של מיומנויות הצילום שלכם לפני שתוכלו “לסטות” ממנו בכוונה תחילה.

ריכזתי עבורכם את הטעויות הנפוצות שראיתי אצל אחרים וגם כאלו שעשיתי בעצמי לפני כמה שנים.

1. ממעטים להשתמש באור טבעי

טעות נפוצה בקרב צלמים צעירים היא לפחד מהשמש ומהצללים שהיא יוצרת ולכן הם מחפשים פתרונות כמו להפעיל את הפלאש ללא סיבה מוצדקת, לצלם באזור מוצל או פשוט לחכות שיגיע ענן שיסתיר את השמש.

האור הטבעי הוא האור שזמין עבורנו כמעט תמיד. הוא חזק ועוצמתי ואינו דורש מאיתנו להיסחב עם ציוד עזר ואם השימוש בו נעשה בחוכמה אז התוצאות כבר ידברו בעד עצמן.
כשתתחילו לצלם באור השמש הטבעי אתם תופתעו לגלות כמה גמיש הוא ולאיזה תוצאות אתם יכולים להגיע איתו.

צולם באור טבעי כאשר השמש נמצאת מאחורי הדוגמנית. צילום: תומר אלמקייס
צולם באור טבעי כאשר השמש נמצאת מאחורי הדוגמנית. צילום: תומר אלמקייס

2. משתמשים בפוקוס ברירת המחדל בלבד

פוקוס הוא אחד מהעניינים הטכניים החשובים ביותר ויש להקדיש לו חשיבות רבה. אם הוא לא נעשה טוב לא ניתן לתקן אותו ולא ניתן לשחזר אותו בשום דרך. בקיצור, אם הנושא שלכם יצא מפוקוס אין לכם ממש מה לעשות.

הבעיה מתחילה כאשר אתם משתמשים בפוקוס ברירת המחדל של המצלמה בלבד כאשר במצלמה שלכם יש אפשרויות נוספות לפוקוס המתאימות למצבים שונים בהתאם לסיטואציה בה אתם נמצאים.

פוקוס ברירת המחדל של המצלמה איטי באופן משמעותי מאפשרויות הפוקוס הנוספות הקיימות שמהירות הרבה יותר ומעבר לכך הן נותנות לנו אפשרויות שימושיות ביותר כגון פוקוס שעוקב אחר נושא בתנועה ופוקוס שעובד על שיטה בה המצלמה עושה ממוצע – כך שאם אתם מצלמים מספר אנשים אתם תוכלו לקבל את כולם בפוקוס גם אם אתם בצמצם פתוח מאוד.

צולם בצמצם F1.8 ועדיין אפשר לראות שכולם בפוקוס. צילום: תומר אלמקייס
צולם בצמצם F1.8 ועדיין אפשר לראות שכולם בפוקוס. צילום: תומר אלמקייס

3. מסרבים לצלם עם פלאש

תמיד אני שומע מצלמים בתחילת הדרך שהם לא אוהבים פלאש בגלל סיבות כאלו ואחרות. בדרך כלל הסיבה נובעת מכך שככה מישהו חשוב אמר להם בעבר והם מנחילים כבוד לדעותיו עד עצם היום הזה. אז זה נכון אולי לגבי שימוש בפלאש המובנה של במצלמה אך פלאש שנמצא מחוץ למצלמה יכול לשמש כמקור תאורה בפני עצמו ולא רק כאשר חסר לנו אור או כאשר אנו רוצים “למלא” צללים. לימדו מהו פלאש, איך הוא עובד ואיך לעבוד איתו, איך לרכך אותו ואיך להקפיץ אותו. כשתגלו את כל זה – יפתח בפניכם עולם חדש של תאורה שעשוי לגוון ולהעשיר את העבודות שלכם.

ללא הפלאש לא הייתה מתקבלת התוצאה הרצויה. צילום: תומר אלמקייס
ללא הפלאש לא הייתה מתקבלת התוצאה הרצויה. צילום: תומר אלמקייס

4. מפחדים מה- ISO

כשהתחלתי לצלם למדתי ממאמרים ומצלמים שה-ISO מוריד את איכות התמונה ומוסיף גרעיניות ועדיף תמיד להשאיר אותו על הערך הנמוך ביותר. באופן טבעי במשך זמן רב צילמתי בערכי ISO נמוכים מאוד סביב ה-100-400 ואם הייתי מגיע ל-400 זה היה כי התנאים ממש לא אפשרו לי אחרת.

נחשו מה קרה?

ים של תמונות בחשיפת חסר וים נוסף של תמונות עם מריחות תנועה כתוצאה מרעידות הידיים שכן רציתי להכניס יותר אור מהתריס ובנוסף הייתי מוגבל מאוד כי כמעט לכל מקום הייתי לוקח חצובה כדי שחלילה לא יקרה מצב בו אצטרך להעלות את ה-ISO.

אז נכון שאני לא אצלם באור יום ב-ISO 1600 אבל אני כבר לא מפחד ממנו. הוא חבר טוב והוא תמיד נמצא שם כשצריך אותו.
הוא ישמש אתכם בתנאי תאורה לקויים וגם כאשר אתם תשתמשו בפלאש ותרצו לשלב בין האור הסביבתי לאור הפלאש.

התמונה הבאה צולמה ב-ISO 6400 על מנת לקבל את האור הקיים בלבד. שימו לב שהפנים של המצולם מוארים ע”י האור שמגיע ממכשיר הטלפון שלו. ללא השימוש באיזו גבוה הייתי נאלץ להשתמש בפלאש שיאיר את המצולם והתוצאה הייתה שונה לגמרי ממה שרציתי.

צולם ב-ISO 6400 צילום: תומר אלמקייס
צולם ב-ISO 6400 צילום: תומר אלמקייס

ה-ISO הוא אחד משלושת הפרמטרים המשפיעים על החשיפה שלנו ואל תשכחו את זה.

5. לא מייחסים חשיבות לאיזון הלבן

זו אחת מהטעויות הנפוצות ביותר אצל צלמים מתחילים. גם אני בתחילת הדרך צילמתי תמיד על איזון לבן אוטומטי (AWB) כי אמרו לי תמיד לסמוך על המצלמה מכיוון שהיא הרי יודעת מה היא עושה.

אז זהו, שלא. המצלמה אולי יודעת לעשות את מה שהיא רוצה לעשות כי ככה לימדו אותה אבל:
א. לא תמיד זה עובד לה טוב.
ב. היא לעולם לא תדע מה אתם רוצים.

שליטה באיזון הלבן תסייע לכם לקבל תמונות בצבעים שאתם רוצים והכי חשוב היא תאפשר לכם להחליט את מה שהמצלמה שלכם לא יכולה להחליט.

שליטה ב-WB תאפשר לכם שליטה בצבעוניות של התמונה. צילום: תומר אלמקייס
שליטה ב-WB תאפשר לכם שליטה בצבעוניות של התמונה. צילום: תומר אלמקייס

6. מצלמים רצף של תמונות ללא סיבה

לצלם הרבה תמונות זה בסדר אם יודעים מה עושים ואם לא מצלמים סתם. הנטייה הגדולה של צלמים בתחילת הדרך היא לצלם תמיד על מצב צילום רציף כדי שתמונות לא יתפספסו ואז הם מגיעים הביתה, נוברים בתמונות ומוצאים תמונה אחת טובה על כל 30-40 תמונות. מעבר לכך שזה פוקס ושאתם נדרשים להשקיע זמן רב מדי על מיון התמונות, זה פשוט מיותר ברוב המקרים. אז מה אם אני אגלה לכם שיש אפשרות להוציא תמונה אחת טובה מכל תמונה? כן, זה אפשרי..

צילום רציף הוא לא שרביט קסמים שיציל אתכם אם אין לכם סיבה להשתמש בו. הוא קיים למצבי ספורט בעיקר ולא כל הצלמים חייבים שתהיה להם את האופציה הזו במצלמה. כל מה שאתם נדרשים זה פשוט לדעת מה אתם רוצים ולהתכונן לתמונה מבעוד מועד כך שתדעו לתפוס את הרגע הנכון בזמן הנכון ובלחיצה אחת.

לתפוס את הרגע הנכון בזמן הנכון ובלחיצה אחת. צילום: תומר אלמקייס
לתפוס את הרגע הנכון בזמן הנכון ובלחיצה אחת. צילום: תומר אלמקייס

7. לא משקיעים בקומפוזיציה של התמונה

אני מבחין בצלמים רבים שבזמן העיבוד נאבקים לתקן את הקומפוזיציה והחיתוך של התמונה ולפעמים גם תיקון זווית. השקעה של עוד רגע קט בזמן הצילום תמנע מכם הסחות דעת והתעסקויות מיותרות בזמן העיבוד. שימו לב שאתם מצלמים בזווית שאתם רוצים, לפעמים תזוזה קטנה יכולה לשנות הרבה.
תכניסו אך ורק את מה שאתם רוצים לתוך התמונה. תסגרו את הקומפוזיציה כך שלא ייכנסו לפריים אובייקטים מיותרים כגון חצי ספסל או איזה איש אוכל פלאפל ברקע. קחו שני צעדים קדימה, שני צעדים אחורה. תראו את הפריים משתנה לכם, תראו אם אתם יכולים להכניס עוד משהו לפריים או לחלופין להוציא ממנו.
תקפידו על קווי אופק ישרים ובכלל על תמונות ישרות. תמונה עקומה לא באמת משנה משהו לטובה ואפילו גורעת ומתבלת את התמונה בבנאליות יתרה.

דבר נוסף שאני שם לב אליו הוא שצלמים בתחילת דרכם נוטים להיות פזיזים כשהם מבחינים בסיטואציה. אז הם באים, נותנים 2 לחיצות וממשיכים הלאה. תעצרו לרגע, קחו לכם מס’ שניות להבין מה אתם רוצים.. האם אתם רוצים פריים אורכי או רוחבי? להיות קרובים או רחוקים? מהי הדרך הנכונה לתפוס את הסיטואציה הזו? איפה למקם את הפוקוס? האם אתם יכולים להכניס גורמים אחרים לתוך התמונה כדי להעצים אותה?
כל השאלות האלו יעזרו לכם להבין מה אתם באמת רוצים ואיך להביא את זה לידי ביטוי בקומפוזיציה נכונה.

לחשוב הרבה על קומפוזיציה לפני שלוחצים. צילום: תומר אלמקייס
לחשוב הרבה על קומפוזיציה לפני שלוחצים. צילום: תומר אלמקייס

8. מחכים למזג אוויר טוב כדי לצאת לצלם

אין כזה דבר מזג אוויר טוב לצילום.
לכל מזג אוויר יש את האופי שלו כך שאתם לא יכולים להסתמך על מזג האוויר ויותר מזה, אתם תהיו צלמים הרבה יותר טובים אם תדעו להסתגל למזג האוויר הקיים.

אם אתם מחכים למזג אוויר נח כדי לצאת לצלם אתם לא עושים דבר מלבד להמציא לעצמכם סיבות כדי לא לצאת לצלם.
אתם תחכו למזג אוויר טוב וכשהוא יגיע אתם תהיו עסוקים ותגידו לעצמכם שמזג האוויר הזה יופיע שוב בעוד כמה ימים.. ככה אתם בעצם דוחים שוב ושוב את יום הצילום שלכם.

כשאני מצלם חתונות אני חווה יום יום את ההסתגלות למזג האוויר הקיים מכיוון שלא ניתן לבטל יום חתונה ואין לי אפשרות אחרת מלבד להתמודד עם מה שיש כך שאם, לדוגמא, “נפלתי” על יום אביך אני צריך לזרום איתו ולהשתמש במה שעומד לרשותי.

בתמונה הבאה “נפלתי” על יום שכולו אובך עם ראות לקויה מאוד. במקום לבכות על מר גורלי ראיתי באובך כמרכך תאורה טבעי ויכולת צילום תמונות בעלות אופי ייחודי שלא זוכים לו כל יום.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

9. לא בוחרים בעדשות הנכונות

אני זוכר שבתחילת הדרך חיפשתי עדשה אחת שתענה לי על כל הצרכים. כזו שתיתן לי גם זווית רחבה וגם זווית צרה במארז אחד ומבלי לשבור את הראש יותר מדי. אז כמו צלם מתחיל לדוגמא קניתי את עדשת הקיט שהגיעה עם המצלמה ושרדתי איתה כמה שנים.
זה היה, כמובן, לפני שהבנתי דבר או שניים באופטיקה.

בעדשות הקיט האיכות האופטית ירודה והצמצם משתנה עם הזום. הן נועדו לצלם המתחיל או לצלם החובב ואם אתם רוצים להיות צלמים מקצועיים אז אין טעם להיסחב עם העדשות האלו לאורך שנים.
בעדשות הקיט אנחנו בעצם מרוויחים טווח צילום גדול מאוד אבל מוותרים על איכות התמונה. הטווח הוא באמת טווח מגוחך שברוב הזמן השימוש בו נעשה רק בגלל שהוא קיים שם ותו לא. אפשר בהחלט להסתפק בעדשת זום איכותית בטווחים של 17-55 או 24-70 ואם יש צורך באורך מוקד גדול יותר אז להשקיע בעדשה איכותית נוספת. אין מה לעשות, עדיין לא קיימת עדשה אחת שתתן מענה על כל הצרכים ובאיכות אופטית גבוהה.

כשלמדתי צילום סיפרו לי תמיד על העדשות הקבועות ועל האיכות האופטית הגבוהה שלהן. כמובן שזלזלתי כי הרי זו עדשה קבועה ואין בה זום אז למה אני צריך אחת כזו? סתם מיותר..
כמובן שטעיתי והפסקה הזו נכתבה כדי שאתם לא תטעו. השימוש בעדשה קבועה יקנה לכם איכות אופטית מהגבוהות שתכירו ויכניס אתכם לעולם חדש של אופטיקה. אני לא מצפה מכם עכשיו לזרוק את העדשה/ות שברשותכם ולעבור לעדשות פריים קבועות אך אני בהחלט ממליץ לכם להכניס לתיק הצילום שלכם עדשה אחת נוספת. היא זולה, איכותית מאוד, קלה, קטנה והצמצם המקסימאלי שלה פתוח מאוד.
אם אתם כבר מכירים אותי אתם בטח יודעים שאני מדבר על ה-50MM F1.8.
אם אתם עכשיו אומרים לעצמכם שזה מיותר אתם פשוט מפספסים משהו טוב ביודעין ועוצרים את עצמכם מלהיפתח לעולם האופטיקה האיכותי. מלבד האיכות האופטית והצמצם הפתוח – לעדשות הקבועות יתרון מהותי ללמידה. מכיוון שאין בעדשה אורכי מוקד נוספים היא תצריך מכם לעבוד קצת יותר קשה ולזוז יותר במרחב שלכם – מה שילמד אתכם המון על בניית הפריים. יש עוד הרבה מה לדבר על עדשות ואם אתם רוצים ללמוד עוד על התחום הזה אתם מוזמנים לקרוא את הפוסט שיסביר לכם את כל מה שאתם חייבים לדעת על עדשות.

10. משתמשים בתוכנות עריכה פשוטות

אחד הדברים הכואבים מאוד הוא שימוש בתוכנות עריכה פשוטות שניתנות בחינם לכל דורש. בתוכנות העריכה הפשוטות יתכן וכל פעולה שתעשו תוריד מאיכות התמונה שלכם כך שאם, לדוגמא, תרצו לעשות חיתוך לתמונה ואחרי זה תשמרו אותה – כבר איבדתם מהאיכות.
אז נכון, זה קצת מפחיד להיכנס ישר לנעליים של צלם מקצועי ולעבוד עם תוכנה “מלחיצה” כמו Photoshop או Lightroom אך אלו הן שתי תוכנות שכבר המון שנים צלמים לא מחליפים אותן בשום תוכנה אחרת והן משמשות כחדר החושך בן ימינו. הן מתאימות לשימוש מקצועי והיום ניתן לרכוש רישיון בתשלום חודשי עם עדכונים תמידיים כך שזה כבר לא כבד לכיס כמו בעבר.
הורידו מכם את ההרגל של שימוש בתוכנות החינמיות למיניהן ותתחילו לעבוד כמו צלמים מקצועיים.

סיכום

כל צלם עושה טעויות בשלב כזה או אחר ואין שום בעיה בלעשות טעויות אלא ההיפך הוא הנכון. אם לא נעשה טעויות לא נוכל לעשות השוואות בין הטוב לרע. הבעיה העיקרית מתחילה כאשר אין מודעות לטעויות וכאשר לא למדים מהן. אני חושב שהדבר הכי חשוב שמוביל אותנו להיות צלמים טובים הוא הלמידה מטעויות. אולי תוך כדי הקריאה גיחכתם בשקט כאשר הגעתם לנקודה מוכרת ואמרתם לעצמכם: “גם לי זה קרה”.. אז זה בסדר, אין שום דבר רע בלטעות אבל הדבר החשוב ביותר הוא לדעת מתי טעיתם, להבין למה טעיתם ולמצוא את הפתרון כדי שבפעם הבאה לא תטעו שוב.

אם הפוסט הזה עשה לכם קצת סדר בבלגן אתם מוזמנים לשתף אותו בשמחה למכרים שלכם שאולי גם הם ימצאו בו עניין.

נתראה בפוסט הבא 🙂

שיעורים נוספים בצילום שכדאי לכם לקרוא ולראות:

התמונה הכי גדולה בעולם!

התמונה הכי גדולה בעולם!

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפכן. יש דבר כזה… קיבלתי מידידי היקר ד״ר אריק כרמון, כמה תמונות לדוגמה ממצלמתו החדשה Fujifilm GFX-100. אם שאלתם את עצמכם מה
עיצוב חזותי בצילום: כיצד שימוש בצורות ישפר את הראיה הצילומית שלכם?

עיצוב חזותי בצילום: כיצד שימוש בצורות ישפר את הראיה הצילומית שלכם?

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפאם אתם לא בוהים רק באוויר, אתם עשויים לגלות שלכל דבר בעולם שלנו ישנה צורה. הצורה נמצאת בכל מקום והיא משפיעה לנו
6 סיבות לכך שהתמונות שלכם לא מספיק בפוקוס ואיך תפתרו את זה

6 סיבות לכך שהתמונות שלכם לא מספיק בפוקוס ואיך תפתרו את זה

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפבאמת שאין דבר מתסכל יותר מלחזור הביתה מיום צילום ולגלות שחצי מהתמונות שלכם לא בפוקוס. כשאתם מצלמים, אתם יכולים לעשות הרבה טעויות
איך הבנת האור תעזור לכם לצלם תמונות טובות יותר

איך הבנת האור תעזור לכם לצלם תמונות טובות יותר

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפהאם חשבתם פעם מה הופך צלם טוב לצלם מצוין? אגלה לכם. מה שהופך צלם טוב לצלם מצוין זהו האופן שבו הוא משתמש
5 מצבי תאורה קשים בצילום וההתמודדות איתן ללא שימוש בפלאשים

5 מצבי תאורה קשים בצילום וההתמודדות איתן ללא שימוש בפלאשים

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפאחד מסימני ההיכר של הצלם המקצועי זו היכולת לצלם תמונות טובות גם כאשר מצב התאורה לא טוב. אז לא רק שזה אפשרי,
כיצד שימוש מושכל בצללים יעזור לכם ליצור תמונות דרמטיות ומעניינות יותר

כיצד שימוש מושכל בצללים יעזור לכם ליצור תמונות דרמטיות ומעניינות יותר

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפלעתים קרובות מדי אני מגלה על עוד ועוד צלמים שתמיד רוצים להתגבר על הצללים בתמונות שלהם. הם תמיד ירצו להאיר את הפורטרט
אסתטיקה ואיזון חזותי בתמונות – כך תעשו זאת נכון

אסתטיקה ואיזון חזותי בתמונות – כך תעשו זאת נכון

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפהאם מתישהו צילמתם או ראיתם תמונה טובה מבחינת האמירה שלה וגם מבחינה טכנית, אבל בכל זאת הרגשתם שמשהו בה לא עובד לכם
עדשות רחבות והשפעתן על הצילום שלכם

עדשות רחבות והשפעתן על הצילום שלכם

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפאם אתם עדיין מצלמים עם מצלמת פוקט או דמוי SLR כלשהי, אז יש מצב גדול שאתם עדיין לא מבינים את משמעות המונח
כך תהפכו את מגבלות ראיית המצלמה ליתרונות שיעשו לכם חיי צילום טובים יותר

כך תהפכו את מגבלות ראיית המצלמה ליתרונות שיעשו לכם חיי צילום טובים יותר

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפהצלמת דורות’יאה לאנג אמרה פעם ש”מצלמה היא כלי שמלמד אנשים איך לראות ללא מצלמה”. כשחושבים על זה קצת לעומק, המצלמה באמת מלמדת
3 בעיות בצילום בתנאי תאורה חלשים והדרכים להתמודד איתן

3 בעיות בצילום בתנאי תאורה חלשים והדרכים להתמודד איתן

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפצילום בתאורה חלשה מהווה את אחד האתגרים הקשים ביותר עבור הצלם, ולא פחות עבור המצלמות והחיישנים הדיגיטליים. חיישן המצלמה דורש אור בכדי
כך תיצרו תמונות יצירתיות בעזרת שימוש מושכל בתנועה

כך תיצרו תמונות יצירתיות בעזרת שימוש מושכל בתנועה

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפכשחושבים על זה, זה קצת מוזר לדבר על תנועה כאשר מדברים על צילום סטילס. כל מי שתשאלו, יאמר לכם שצילום זה הקפאה
צמצם פתוח: 5 מצבים לצילום בצמצמים פתוחים

צמצם פתוח: 5 מצבים לצילום בצמצמים פתוחים

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפבעקבות 2 הפוסטים האחרונים המדברים על סטופ בצילום ועל הסיבות המצדיקות את עדשות הפריים בתיק הצילום שלכם, נשאלתי על ידי מספר אנשים
10 כלים שימושיים שיעזרו לכם להביע רגש ותחושות בתמונות שלכם

10 כלים שימושיים שיעזרו לכם להביע רגש ותחושות בתמונות שלכם

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפאני חושב שהעוצמה הגדולה ביותר של הצילום זו היכולת להביע רגש באמצעותו. אם תשימו לב, אתם תגלו שהתמונות החזקות ביותר שנחרטו לכם
כך תצלמו תמונות פורטרט מושלמות בתאורת חלון בלבד

כך תצלמו תמונות פורטרט מושלמות בתאורת חלון בלבד

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפלפני מספר ימים נפגשתי עם מאפרת שרוצה לצלם את המאופרות שלה בצורה יעילה על מנת שתוכל לשתף את התמונות בפייסבוק באופן מיידי.
צילום פורטרט – 10 כללים בסיסיים שלעולם לא תרצו לשכוח

צילום פורטרט – 10 כללים בסיסיים שלעולם לא תרצו לשכוח

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפצילום פורטרט הוא תחום רחב מאוד שטומן בחובו לא מעט כללים אמנותיים, פסיכולוגיים וטכניים, שבסופו של דבר משפיעים על התמונה הסופית. למרות
כך תעוררו את היצירתיות שלכם בעזרת שימוש בנקודות מבט ייחודיות

כך תעוררו את היצירתיות שלכם בעזרת שימוש בנקודות מבט ייחודיות

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפהאם יוצא לכם להרגיש שהתמונות שלכם חוזרות על עצמן במעין שגרת צילום כזו? אם אתם מצלמים כל יום ואתם מוצאים את עצמכם
משחקי הצללים: כך תיצרו תמונות סילואט מושלמות

משחקי הצללים: כך תיצרו תמונות סילואט מושלמות

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפאני מתאר לעצמי שכבר ראיתם בעבר תמונות צללית של זוג מחובק בשקיעה או של איזה מבנה יפה. בטח גם חלקכם תהו מדוע
כך תצלמו מול השמש ותצאו מזה בחיים

כך תצלמו מול השמש ותצאו מזה בחיים

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפכשלומדים צילום, לומדים בין היתר על עדשות, על המרכיבים שלהן, על היתרונות שלהן, וכמו כן גם על החסרונות שלהן. אחד הנושאים המוזכרים
כיצד שימוש במצב צילום ידני ישפיע על אמנות הצילום שלכם?

כיצד שימוש במצב צילום ידני ישפיע על אמנות הצילום שלכם?

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפכאשר לומדים צילום, זה יכול להיות קצת מסובך להבין איך עובדת מצלמה. רובנו התחלנו לצלם על מצב אוטומטי, מכיוון שלא ממש ידענו
מהו טווח דינמי ולמה צריך להיות לכם אכפת ממנו? המדריך המלא!

מהו טווח דינמי ולמה צריך להיות לכם אכפת ממנו? המדריך המלא!

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפאם אתם צלמים, אז סביר להניח ששמעתם לא מעט פעמים את המושג “טווח דינמי”. זהו אחד מאותם ביטויים שצלמים משתמשים בהם ביומיום

קורסי צילום וסדנאות צילום בנקודת מבט:

תומר אלמקייס
71 תגובות
  1. Bent הגב

    עד הנקודה האחרונה נהנתי והסכמתי עם כול הכתוב.
    אבל, כמי שחובב שימוש בתוכנות אלטרנטיביות, אני לא ממש מסכים עם ההנחה המוצעת בנקודה האחרונה, נכון שסט התוכנות של אדובי הם מובילי השוק והיכולות, אז מה?

    הכלים הטבעיים של חברות המצלמות לעריכת RAW היום, אם של ניקון או של קנון, נהדרים! פשוטים לשימוש ונוחים.
    לעיבוד התמונה הסופית,
    Paint.net
    GIMP
    ותוכנות חינמיות נוספות נותנות מענה יפה להפליא לחובב, ללא עלות.

    יותר מזה, קצת כמו שגכתבת על לעבוד עם עדשה קבועה, ללמוד לעבוד עם תוכנות שמחפות מעט פחות על החסרים בתמונה, מכריחות אותי כצלם לשאוף להגיע עם תמונה טובה יותר לעריכה. ולכך יש ערך, שאיתו הסכמת מעל.

    העיבוד הוא חלק מהותי מסיום התמונה.

    אבל לא חובה לרוץ לכלים יקרים.

    נ.ב. אחרי שאמרתי את כול זה מחיר השימוש החודשי של חבילות ADOBE, הוא מהזולים והמתגמלים שאני מכיר! בטח ביחס לתמורה הגבוהה שהם נותנים.

    • תומר אלמקייס הגב

      היי.
      קודם כל תודה על ההתייחסות והתגובה.
      בעצמך אמרת שעלות השימוש בתוכנות אדובי היא זולה אז למה בעצם לערוך בתוכנה אחרת?
      לא ממש הבנתי את ההערה שלך..

      • Bent הגב

        זול וחינם, זה לא אותו הדבר!

        לחובב כמוני, העלות היא כ 10 דולר לחודש, או כ 40 ש”ח לחודש, או 500 ש”ח לשנה, אבל זה לשימוש ענן. ואני אישית מאילו ששימושי ענן מרתיעים אותם.

        לדוגמא השתמשתי עד כה כגבי בפליקר, השבוע התקנתי את המחשב וגיליתי שפתאום העבודה עם הפליקר DOWNLOADER היא רק למשתמשי PRO, או בפשטות, השינוי הקטן הזה אומר, רוצה לנהל את הקבצים בנוח, שלם 6 דולר לחודש. אבל היי מה תתלונן? אתה כבר לקוח כבוש, יש לי 300 גיגה תמונות אצלם, או שבסיום כול יום צילום אני אתחיל להעלות ידנית אלבומים?

        שינוי מדיניות ופתאום הכלי הופך לא שימושי.

        וכן אני מתעקש שלא לשלם להם!

        אם תרצה להתקין את התוכנה על הדסקטופ, כמו שאני אתעקש, אז לתוכנה בודדת המחיר קופץ ל 70 ש”ח לחודש, ואם כמוני אתה מאמין שעדיף גם את הלייטרום וגם את הפוטושופ אז המחיר כבר 140 ש”ח לחודש, 1680 ש”ח לשנה.

        ואז, אלא עם אתה אוויל, עדיף כבר לשלם רק 175 ש”ח לחודש, ולרכוש את החבילה המלאה לחלוטין, אבל זה כבר 2100 ש”ח בשנה, שזה אם תסלח לי כבר המון כסף לתחביב שגם ככה הוא יקר בטירוף.

        וזה לפני המסחטה הכללית של פרי סטים שווים שבדרך כלל עולים כמה מאות דולרים.

        אז הפאנץ ליין שלי, הוא שאני עובד בתוכנות חינם, ככול שאני רק יכול.

        ואני טוען שאפשר להוציא מהן כ 90 אחוז ממה שאתה יכול להוציא מהתוכנות המקצועיות.

        ויותר מזה שיש אלמנט ברור של אילוץ משאבים שמכריח אותי לצלם טוב יותר, בזה שאני לא מתעקש לעבוד עם התוכנות היקרות.

        נ.ב. אם כבר במגמה של חינם, גוגל שיחררו את סט התוכנות שלהם לעריכת תמונות ה NIK

        שממשיך לצמצם את הפער בין החינמיות ליקרות בעוד צעד משמעותי.

        https://www.google.com/nikcollection/

        מקווה שעכשיו אני מובן יותר?

  2. ג'ו הגב

    לא מכיר אותך בכלל. אבל כבר ברור שאני לא אבוא ללמוד אצלך צילום. אתה יהיר, ארוגנטי, וחושב שאלוהים שלח את הצילום רק אליך. כל מה שכתבת הוא שטויות ובעיקר לא מעורר השראה. אינך מעודד לימוד אתה דורס תלמידים. הצילומים שבדוגמאות בהחלט לא משהו !!!!!!
    לפי דעתי את הצריך קורס צילום ובעיקר דידקטיקה !

    • תומר אלמקייס הגב

      שלום, ג’ו.
      זה בסדר גמור שאינך מסכים עם הכתוב אך אני חושב שבמקום לבטא את עצמך בקיצוניות כזו ראוי לציין את הנקודות בהן לא הסכמת עם מה שכתבתי כדי שאוכל ללמוד עוד משהו חדש.
      תודה לך על תגובתך הכנה.
      שיהיה אחלה יום 🙂

      • מיכה הגב

        לא אהבתי בלשון המעטה את תגובתו הבוטה של ג’ו.
        אהבתי מאד את תשובתך “הרכה” והעניינית ושלא נסחפת לסגנון האלים והבוטה שלו.
        אינני צלם מקצועי, אך כצלם חובב מתקדם ומבין עניין, הטיפים שלך ענייניים ומקצועיים וממש, אבל ממש ללא יהירות ו”שאר ירקות” מבית מדרשו של ג’ו.
        תמשיך בעשייה הברוכה שלך ואל תושפע מהמלעיזים.

    • ניר הגב

      אוי איזו תגובה מגעילה ונוראית. אתה חסר רגישות לחלוטין ולא יודע לפרגן לעמית למקצוע. זאת דעתו ואותה הוא כותב כי הוא רוצה לתרום מנסיונו.
      תגיד תודה ותפסיק להיות מתנשא בעצמך.

    • שוקי הגב

      ג’ו, אולי הוא יהיר, ארוגנטי וחושב שאלוהים שלח את הצילום רק אליו (לא מסכים עם אף אחד מהם)
      אבל אתה?
      וואו… לא רק שאתה יהיר ומתנשא בעצמך, אתה מסוג האנשים הכי נמוכים שיש, ואני מאחל לעצמי בחיים לא להיתקל או לבוא באינטרקציה עם בן אדם כמוך.

      תומר, כתבה נהדרת ומושקעת, תודה.

  3. יגאל הגב

    אהבתי לקרוא ולהתרענן ,תודה לך,

  4. yeoshafat הגב

    כתבת לגבי שיטת פוקוס שבה המצלמה עושה ממוצע. למען האמת אף פעם לא ניתקלתי בזה ונשמע מעניין ושמיש מאוד. אשמח אם תפרט על אופציה זו במצלמות קנון לדוגמא.

    תודה רבה !

  5. איציק נצר הגב

    לייק

  6. אריה הגב

    הי תומר,

    כשאתה מתאר את ה-50/1.8 אני מניח שאתה מתכוון ל-FULLFRAME . לי יש CROP וה-35/1.8 .

    האם נכון שזה מקביל ?

    תודה

    • תומר אלמקייס הגב

      היי אריה.
      אכן, כשאתה מצלם עם 35 מ”מ על מצלמת קרופ אתה מקבל זווית ראייה דומה ל-50 מ”מ.

  7. Marva הגב

    היי תומר,

    אני גם אשמח להבין בהרחבה על נושא הפוקוס הממוצע…. תודה!

  8. moshe הגב

    היי תומר!! נהנה לקרוא את המאמרים שלך נותן לי חשיבה אחרת לגבי הצילום .תודה לך

  9. יורם הגב

    מאר ממצא וחשוב, תודה…

  10. יורם הגב

    מאר ממצא וחשוב, נהנה מאד מהסבריך…

  11. קרנית הגב

    אחלה פוסט. מעלה נקודות חשובות וקריטיות.
    תודה

  12. ספיר הגב

    חידשת לי עם הפוקוס, וגם כל השאר היה חידוד נחמד, הWB אצלי כמעט תמיד על אוטומט.. פוסט מעולה שכיף לקרוא. תודה!

  13. נאוה הגב

    היי תומר

    ראשית – המאמרים שלך ברורים ומלמדים ותודה על כל מה שנמשיך לקבל ( :

    שאלה לגבי עדשה קבועה – יש לי את 3 העדשות של ניקון 14-14 24-70 70-200 (מצלמה ניקון D750)
    האם לדעתך אני באמת זקוקה לעדשה נוספת קבועה? במה היא יותר טובה מזו של 24-70?

    אודה על הסבר

    יום נעים – נאוה

    • תומר אלמקייס הגב

      היי נאוה.
      יש לך עדשות מעולות.
      השימוש בעדשות קבועות משנה את צורת החשיבה בצילום.
      בעניין הטכני – הן נורא איכותיות והצמצמים פתוחים.
      כדי להבין יותר על נושא העדשות אני מזמין אותך לקרוא את הפוסט שמדבר על הנושא: https://photoschool.co.il/everything-you-need-to-know-about-lenses/
      שיהיה יום נעים ותודה שקפצת לבקר 🙂

  14. יוני הגב

    היי תומר!
    מעולה כרגיל.
    בקשר לISO אני בקטנותי חולק עליך, הדוגמה שהראית היא נורא נחמדה אך היא מתאימה למצלמות בסדר גודל של המצלמות שלך..
    אצלי בקנון 550D הבינונית ומטה המצב שונה בהרבה ותמונה שצולמה באיזו 400 ומעלה יוצאת מגורענת ובאיכות מבאסת, לצערי.
    אולי כדאי שתבדוק את הטענה שלך גם על המצלמות הפחות מפותחות משלך… (חלק ניכר מהמשאבים של חברות המצלמות מושקע בפיתוח שבב שמתמודד יותר טוב באיזו גבוה..)
    תודה על אתר כיף ומעולה!

    • תומר אלמקייס הגב

      היי, יוני.
      אתה בהחלט צודק. תמונת הדוגמה שהעליתי בנושא באה רק לספר על מקרה קיצוני של מחסור בתאורה.
      בדרך כלל אני בכלל לא מגיע לרמות האלה של ISO.
      בנוגע למצלמה שלך – אני לא מכיר אותה (אני ניקוניסט מובהק) אבל אני לוקח בחשבון שבמצלמות המיוצרות בשנתיים האחרונות אפשר לטפס יפה עם האיזו ולקבל תוצאות משביעות רצון גם אם המצלמות מיועדות לחובבים.
      מעבר לכך גם במצלמות בסדר גודל כמו שלי אפשר לקבל רעש באיזו 400 אם לא עובדים אתו טוב. העבודה עם האיזו צריכה להיעשות בתיאום מלא עם התריס והצמצם – ז”א להכניס לחיישן כמה שיותר אור אמיתי (ע”י צמצם פתוח ומהירות חשיפה איטית ככל הניתן) ובכך האיזו ייצר פחות רעש.

  15. נריקו הגב

    מאמר מצוין!
    מניסיוני, לגבי הפוקוס, תקופה ארוכה עבדתי עם הפוקוס מלחצן הצילום. כשעברתי לפקס מהלחצן הייעודי (af-on בניקון) התוצאות השתפרו משמעותית! כמו כן כל נושא הפוקוס עוקב למצבים של אובייקט שזז מהר וכדו’ הוא נושא רחב ששווה לימוד אם רוצים להיות מקצוענים באמת!
    תמשיך לכתוב עוד….:)

    • תומר אלמקייס הגב

      היי נריקו.
      תודה רבה 🙂
      מאוד את השימוש בכפתור הפוקוס האחורי. לגמרי משדרג את הצילום.
      לגבי הפוקוס העוקב – הרבה צלמים לא משתמשים בו וחבל שכך.

  16. אריה טננבאום הגב

    שלום תומר
    לדעתי ולטעמי כל מאמר שלך מדויק וממצא ,והעיקר מלמד, מורגש הרצון שלך ללמד ולשפר אחרים ,כך שלא ירפו ידך מתגובות ללא תרבות שיח, אני תמיד מצפה לפוסט הבא שלך

  17. ליאור הגב

    בעיה נוספת לצלמים מתחילים (לדעתי חשוב מאוד ולא הוזכר) : הוספת קונטראסט וסטוריישן גבוהים מידי, העיין האנושית מתרגלת לשינויים מהר וכאשר עובדים בתוכנת עריכה לא תמיד אנחנו ערים לשינויים הקיצוניים שהתמונה עוברת ובסוף כל התהליך יוצאת תמונה יותר מידי רבוייה בצבע ברמה מוגזמת וגם חורגת מתקן של מה יפה ומה לא, אפשר גם להזכיר שהמסך הסטנדרטי מוסיף תאורה ועלול לבלבל את העין ולעשות שינויים לא נחוצים

  18. רמי הגב

    יפה כתבת, למדתי דבר או שניים בנוגע לצילום….קצר ולעניין

  19. לימור בר חן הגב

    האם יש לך סדנה לרענון צילום או צילום אדריכלי?

  20. הדר הגב

    מסכים עם רוב הנושא הטכני, יש לי קצת חידודים ואני מדגיש שהם דעתי ולא בהכרך יותר טובים לכולם.
    1.היום אפשר לטפס ל iso גבוהה מאוד מאוד עם המצלמות החדשות, אתה ניקוניסט אז אתה יכול לראות דוגמא נפלאה בd5 החדשה.
    2.מהירות הפוקוס מאוד תלוייה גם בעדשה ולא רק במצב הפוקוס במצלמה.
    3.אני חושב שאובך זה מזג אוויר מצויין לצילום עם wb נכון, וכן יש דבר כזה מזג אוויר לצילום לדעתי, שמש ישירה וחדה תהרוג לך את רוב dr, אומנם ה dr תלוי כם בגוף אבל למה בכלל להעמיד את הגוף במבחן.
    4.אני מצלם המון תמונות של אותה הסיטואציה, המון, ויכול להיות ש 10 מהן טובות אבל גם מתוך ה 10 יש אחת שהיא מדהימה, אני חושב שאתה טועה אם אתה חושב שצלמים מקצועיים לא מצלמים אלפי תמונות של אותה הסיטואציה, כדאי לך לראות את הכתבה על רועי גליץ שהוא הלך לחפש דובי קוטב.
    זה היופי בסטילס , כצלמים אנחנו צריכים להעביר רגש שאנחנו חווים בסיטואציה, לקחת את המציאות ולנסות לדחוס אותה לתמונה, צחוק של בנאדם למשל, יש כל כך הרבה דברים שמשתנים בפנים כשאתה צוחק, שרירים קטנים, יותר שיניים, פחוט שיניים, עיניים סגורות , קמטים, אני יכול לצלם 10 תמונות של מישהו צוחק וכל תמונה תיהיה שונה ואתה כצופה תרגיש רגשות שונים לגביה.
    חוץ מזה מאוד אהבתי את ההסברים , זה ממש לא הסברים בנאלים שאתה קורא בכל מקום.
    תודה רבה.

  21. תומר אלמקייס הגב

    היי הדר.
    תודה על התייחסותך.
    כל הדברים שאמרת מוזכרים בפוסט ומקבלים התייחסות אז אתייחס לנושא האחרון שהזכרת לגבי צילום של הרבה תמונות.
    גם כאן כתבתי שזה בסדר לצלם הרבה תמונות אם יש באמת סיבה לכך. אני בעיקר דיברתי על שימוש בפונקציית הרצף של המצלמה.
    ממליץ לך לקרוא גם את הפסקאות ולא רק את הכותרת 🙂

  22. נח הגב

    היי
    אני כן מפחד מה ISO .
    אני מצלם לעיתונות לפעמים ומפחיד אותי שהתמונות לא נראות טוב וברורות.
    מה עושים?

  23. שניר הגב

    היי תומר,
    אחלה מאמר.
    אשמח לקבל יותר מידע בנושא הפוקוס הממוצע.
    תודה

  24. אוריאל הגב

    אהלן תומר, נהנה לקרוא אתה מאמרים שלך.
    תארת במדויק את השימוש awb ואי הניצול של יכולות הפוקוס במצלמה, תוכל להרחיב על דרך השימוש הנכונה בהם במאמר נפרד?

  25. גקי הגב

    אני לא צלם מקצועי מבקש עזרה קטנה מהניסיון שלך הרבה תמונות במצלמת הטלפון יוצאת לי עם לבן בעניים מה אני צריך לעשות בפוקציות המצלמה ?? תודה מראש תומר.

  26. דוד הגב

    היי תומר ,

    מוצא את עצמי חוזר שוב ושוב לאתר ומחכים , פשוט נפלא .

    אשמח לשאלה : בקשר לתמונה עם האנשים שהולכים בשורה ולמרות שהצמצם פתוח מאוד כולם בפוקוס , תוכל להרחיב על השיטה ? אני מצלם בניקון ולפי הבנתי צילמת בפוקוס עוקב עם מצב 51 נקודות פוקוס , אני צודק ?

    תודה רבה .

  27. KTV הגב

    תודה רבה רבה!
    נהניתי לקרוא
    מקווה שגם החכמתי …
    חוץ מהמקצועיות אתה גם כותב מקסים!

  28. מינסטר דוד הגב

    תודה תומר על מה שכתבת…מסכים אתך לגמרי…!

  29. רותם הגב

    ראיתי למעלה התייחסות לגימפ! חייב לומר משהו לגבי זה, אני (לצערי הרב) נאלץ ללמד את התוכנה הזו בבי”ס (אז אני מכיר אותה טוב), כמו כן עובד שנים רבות עם פוטושופ.
    אין מקום בכלל לכתוב גימפ ופוטושופ באותה שורה או פסקה. זו תוכנה זוועה שאין דברים כאלה. נכון שהיא תוכנה חינמית ובאמת כל הכבוד למי שכתב אותה, אבל בחייאת! בימינו ניתן למצוא תוכנות חינמיות שאפילו אין להן מתחרות בין התוכנות שבתשלום (דה וינצ’י לעיבוד צבע בוידאו למי שמכיר, למשל…)
    יש בגימפ המון פקודות שאמורות להיות פשוטות וסיבכו אותן הרבה מעבר למה שצריך – PASTE למשל, FREE TRANSFORM למשל.
    אין אפילו ADJUSTMENT LAYERS !!
    סליחה… הייתי חייב לפרוק את התסכול

    • תומר אלמקייס הגב

      היי רותם..
      האמת היא שאני לא יודע על מה אתה מדבר.. אין לי מושג מה זה גימפ 🙂

השארת תגובה

Call Now Buttonvar p_track = "747087127"; varcn_track = "phone"; var ccid_track = "205-259-4311";varmsbcac = "900";
דילוג לתוכן
Send this to a friend