6 דרכים למתן ביקורת עצמית יעילה על הצילום שלכם

אחד מהדברים שאני מקפיד עליהם לאורך השנים זה מתן ביקורת עצמית על העבודות שלי. כל מי שמכיר אותי יודע שאני מתעקש על הנושא הזה ומתייחס אליו בכובד ראש.

כשאנחנו בוחנים את התמונות שלנו, אנחנו מתבוננים על דברים שעובדים יותר ועל כאלו שטעונים שיפור. אנחנו למדים מהטוב ומהפחות טוב, אנחנו למדים מהטעויות שלנו, ואנחנו למדים בעיקר להיות מודעים לתהליך הלמידה (שלא נגמר לעולם, אגב).
המשוב שאני מקבל בקורסים שלי הוא שביקורת עבודות היא אחד מהדברים המועילים ביותר שאנחנו עושים יחד בכיתה.

הרעיון הוא להתבונן בתמונה מנקודת מבט של בוחן, לחפש את הטוב שבתמונה ולהבין למה הוא עובד, לחפש את השגיאות שבתמונה וללמוד איך להתגבר עליהם בפעמים הבאות, והכי הכי חשוב – להתבאס בעצמנו מטעויות שעשינו, ובכך  להשתפר באופן טבעי בפעמים הבאות.

ביקורת עבודות קבוצתית היא דבר מאוד מועיל, ולכן כל מורה לצילום יגיד לכם שביקורת עבודות היא חלק בלתי נפרד מלימודי צילום. שם אנו למדים לא רק מטעויות של עצמנו, אלא גם מטעויות של אחרים וגם מההצלחה שלהם.

בכל אופן, כדי לקבל את הביקורת הזו אתם לא חייבים להירשם לקורס צילום במיידי, אבל מה שאתם כן יכולים לעשות זה ללמוד איך להעביר ביקורת עצמית על התמונות שלכם. לכן, היום אדבר על הדרכים הנכונות להתבונן בתמונות שלכם. אלו שיובילו אתכם לבקר אותן בצורה המועילה ביותר שתעזור לכם לשפר את הצילום שלכם באופן משמעותי.

אז איך תדעו אם התמונה שלכם טובה או לא?

האמת היא שזו שאלת השאלות..

בתחילת הדרך קשה לנו מאוד לדעת האם התמונות שאנחנו מצלמים הן טובות או לא וגם מהן הסיבות לכך, אז אם אתם מצלמים להנאתכם ואתם היחידים שרואים את התמונות שצילמתם, לעולם לא יהיה לכם אמצעי להשוואה.

באופן טבעי, כל אמן רוצה לשתף את העבודות שלו ולקבל עליהן ביקורת, וכך גם אתם.. הבעיה מתחילה כאשר ישנו חשש שאולי התמונה לא טובה, ואולי תתקבל ביקורת שלילית שתהרוס אתכם יותר מאשר תבנה.

אז לפני הכל, התבוננות בעבודותיהם של צלמים אחרים תיתן לכם הרבה מידע לגבי טיב ואיכות התמונות שלכם. בסופו של דבר, אתם אלו שיוצרים את התמונה שלפעמים הערך הסנטימנטלי שלה גבוה מאוד עבורכם, מה שעלול להרגיש לכם כמו התמונה הטובה ביותר שצילמתם. לכן, אם תסתכלו בעבודות של אחרים, אתם תקבלו פרספקטיבה עמוקה יותר על העבודות שלכם.

אתם אמנם לא מעוניינים כלל להשוות את עצמכם לאחרים או להעתיק מהם, אבל מהתבוננות בעבודה שלהם אתם תוכלו לדעת מה אתם יכולים לעשות טוב יותר, כיצד אתם יכולים להשתפר והאם יש דברים נוספים ללמוד..

מצד שני, אם אתם כל הזמן תסתכלו על תמונות של אחרים ותגידו “הלוואי שהייתי יכול לצלם ככה”, אז אתם לא ממש תוכלו ללמוד מזה משהו.
אז לפני הכל, אתם צריכים לדעת שבצילום תמיד יש מה ללמוד ולאן לשאוף, ואני חושב שזו אחת הסיבות שהתחום הזה סוחף אחריו את ההמון הרב.

עכשיו, כשאתם יודעים את זה, בואו נראה מהם 6 הדרכים שיובילו אתכם לבקר את העבודות שלכם בצורה המועילה ביותר.

1. בחנו את התמונות מנקודת מבט אובייקטיבית.

הטיפ הראשון שאני יכול לתת לכם הוא שתנתקו את הרגשות שלכם מהתמונה (כמה שאפשר כמובן) ואל תחשבו למה אתם אוהבים את התמונה, אלא תשאלו את עצמכם למה התמונה הזו עובדת ומשדרת את מה שהיא משדרת. גם להיפך, כמובן.
כשאתם תעשו את זה, המח שלכם יראה את הדברים אחרת וגם יפרש אותם כך.
זה אולי נשמע כמו דבר קטן ולא חשוב, אבל זה עובד.

ברור לי ולכם שאתם אוהבים את התמונות שלכם, הרי אתם צילמתם אותם במלוא כישרונכם ואהבתכם. בגלל זה כנראה גם קשה לכם לבקר את עצמכם, אך אם אתם תביטו בתמונות שלכם בצורה אובייקטיבית ותתייחסו לדברים שעובדים יותר ולאלו שפחות, תוכלו לקבל מידע גדול יותר על נקודות החוזק והחולשה בתמונות שלכם. כך אתם תעזרו לעצמכם להבין איך לעשות את זה טוב יותר בפעמים הבאות.

לימוד בהתבוננות בתמונות של צלמים אחרים גם כן בא בחשבון. מלבד זאת שהוא יעזור לכם בנושאים טכניים כאלו ואחרים, הוא יעזור לכם בפענוח הרגשי של התמונה. למעשה, כאשר אנחנו מביטים בתמונה, מתעוררת אצלנו תגובה רגשית, חיובית או שלילית – מה שעשוי להיות מתורגם לנו כ”אוהב את התמונה” או “לא אוהב את התמונה”.

מה שאני רוצה לומר לכם זה שתיקחו צעד אחד קדימה, תנטרלו את ה”אוהב” וה”לא אוהב” ובחנו את התמונה האם היא טובה או לא, מבלי לקשר את החיבור האישי שלכם אליה.

תחשבו על זה רגע.. תמונה יכולה להיות עם קומפוזיציה חזקה, תאורה מדהימה ונושא ברור, אך בכל זאת הסיפור של התמונה משדר משהו שאתם לא מתחברים אליו. השאלה היא האם זו עדיין תמונה טובה? האם היא עובדת? התשובה היא כן. אולי אתם לא אוהבים את התמונה, אולי יש בה משהו מנוכר ומדכא וזה לא מה שמושך אתכם, אבל התמונה עדיין עובדת והיא עדיין העלתה לכם רגש תחושות מסוימות.

צילום: תומר אלמקייס.

כשאני נותן ביקורת לאחר, אני לעולם לא שואל את עצמי אם אני אוהב את התמונה או לא, אלא מה הצלם רצה להעביר, האם הוא הצליח בכך, האם יש מה לשפר וכיצד. כך תתנהגו גם כאשר אתם נותנים ביקורת לעצמכם.

2. האם הנושא ברור לצופה?

עכשיו, כשאתם מסתכלים על התמונות בצורה אובייקטיבית, אפשר להמשיך הלאה ולהתחיל לזהות אם התמונה עובדת או לא.

בראש ובראשונה, שימו לב אם יש נושא ברור בתמונה. זאת אומרת שכאשר אתם מסתכלים בתמונה בפעם הראשונה, אתם יודעים בדיוק לאן הצלם רצה שהעין שלכם תלך.

ישנם אמצעים רבים שיעזרו לכם להדגיש את הנושא שלכם על פני שאר התמונה.
הנה חלק מהם, מלווים בדוגמאות והסברים.

צילום: תומר אלמקייס.
צילום: תומר אלמקייס.
צילום: תומר אלמקייס.
  • שימוש באלמנטים או קווים מוליכים המובילים את הצופה אל הנושא באופן ברור.
צילום: תומר אלמקייס.
צילום: תומר אלמקייס.
  • שמירה על פשטות, כאשר הנושא הוא האובייקט היחיד בתמונה.
צילום: תומר אלמקייס.

כפי שניתן להסיק, אנחנו יוצרים את התמונה שלנו סביב הנושא ולא להיפך.
כאשר אתם יוצרים תמונה, חפשו לפני הכל את הנושא שלכם ואת האמירה. אחרי זה תבנו את התמונה בהתאם, והכל יהיה קל יותר.

3. האם התמונה מספרת סיפור?

אחת המילים החשובות שאתם צריכים לשאול בעת ניתוח תמונה היא “למה”?

למה הצלם צילם את התמונה? מה זה אומר לצופה? האם ישנו סיפור שאנחנו יכולים לראות?

תחשבו רגע על הסיפור שבתמונה.. יכול להיות שהתמונה מדברת על אהבה, על שלווה, על עצבות או על כל דבר אחר.
כאשר אתם מצלמים, נסו לא לקחת את הנושא פשוטו כמשמעו.. זאת אומרת שהנושא שלכם יכול להיות רעיון או תחושה ולאו דווקא אובייקט או אדם ספציפיים.

כך, לדוגמא, ספסל ריק עשוי להעביר את המסר של בדידות או שלווה.

בואו נתבונן לרגע בתמונות הבאות וננסה להבין את הסיפור שמאחוריהן.

נתחיל בתמונה הזו שהיא דוגמא מעולה לחוצפה הישראלית. מצד אחד, הדיג והרחצה אסורים, אך מצד שני, אף אחד לא מתייחס לשלט הזה.

צילום: תומר אלמקייס.

התמונה הבאה צולמה במסגרת עבודתי כצלם במגזין המושבות. צילמתי את השר יובל שטייניץ (שר האוצר דאז) בביקורו במפעל מרכבים בקיסריה.

רציתי, בתמונה אחת, לספר את הסיפור של הביקור שלו, שהוא בעצם הגיע לשם על מנת לחזות בנפלאות המפעל ולהכיר את השכלולים החדשים שלהם. במהלך הסיור, כשיובל עלה אחד האוטובוסים הוא התיישב על כיסא הנהג וכאן ידעתי שאני יכול להביא את התמונה המנצחת.

התמונה הראשונה צולמה מפנים האוטובוס בצפיפות איומה ולא נחלה הצלחה. התמונה השנייה צולמה מחזית האוטובוס וגם כן לא שידרה לי משהו מיוחד.
התמונה השלישית צולמה מהצד מחלון הנהג, כאשר אוטובוס אחר משתקף על החלון, מה שהביא אותי לסיפור שרציתי לספר.

צילום: תומר אלמקייס.

4. האם התאורה מתאימה למצב הרוח של התמונה?

בפוסט שמדבר על 7 שימושים בתאורה טבעית שכל צלם חייב להכיר, אני מסביר על ההבדלים בין תאורה קשה לתאורה רכה וגם על המאפיינים של כל אחד.

אור רך יעזור לכם להכניס יותר פרטים בתמונה שלכם. למעשה הוא יגדיל את הטווח הדינמי של התמונה שלכם, ירכך את הצללים בצורה משמעותית וייצר תמונות עם פחות דרמה ומסתורין.

צילום: תומר אלמקייס.

אור קשה לעומת זאת, יגרום לאובדן פרטים באזורים המוצלים, ידגיש את האזורים המוארים, ידגיש את הטקסטורה ויעצים את הדרמה והמסתורין.

צילום: תומר אלמקייס.

מה שעליכם לזכור זה שאין דבר כזה אור נכון או לא נכון, אבל צריך להתאים את סוג האור לתמונה ולסיפור המסופר בה.

לכן, בזמן שאתם בודקים / מצלמים את התמונות אתם צריכים לשאול גם את השאלות הבאות:

האם התאורה תורמת לתמונה או גורעת ממנה?

האם ניתן להשתמש באור כדי להדגיש את הנושא?

האם יש אור ברקע שלוקח את תשומת הלב מהנושא?

בתמונה הזו בחרתי שהנושא שלי יהיה כהה כצל, ולכן גם התמונה הומרה לשחור לבן. האם אתם חושבים שזה עובד?

צילום: תומר אלמקייס.

5. תסכלו על כל התמונה.

הסעיף הזה די עובד יחד עם סעיף 2.

אחת מהטעויות הנפוצות יותר בקרב צלמים מתחילים היא שהם מנסים להכניס יותר מדי פרטים לתוך תמונה אחת. הם רוצים להראות את הכל בתמונה וכך הנושא הולך לאיבוד והתוצאה לא מתרכזת בסיפור אחד שירגש את הצופה.

תשאלו את עצמכם האם ישנם אובייקטים שלא תורמים לתמונה ולא צריכים להיות שם.. אולי יש גם דברים אחרים שמושכים את העין של הצופה. לפעמים ענף שנראה כאילו הוא יוצא מהראש של המצולם, או אפילו קו אופק עקום יכולים להרוס לנו את התמונה שלנו.

תחשבו תמיד מה אתם רוצים לחזק בתמונה ומה פחות.. כשאתם תדעו את זה, אז יהיה לכם הרבה יותר קל לצלם תמונה טובה.

תתרגלו להסתכל על כל התמונה, תתקרבו, תתמקדו, שנו את זווית הצילום שלכם ועשו כל מה שנדרש כדי להוציא את הדברים המיותרים מהתמונה ולהתרכז אך ורק בעיקר.

6. תהפכו את התמונות שלכם.

כן, התכוונתי לזה. תהפכו את התמונות שלכם.
אתם עשויים לגלות עולם חדש שייפתח בפניכם.

למעשה ישנה סיבה פיזיולוגית לעשות את זה, מכיוון שהתמונה הופכת להיות “לא מציאותית” והמח זורק אותנו ישר למקומות אחרים, כך שאנחנו נשים לב קודם כל לדברים כמו אור וצל, צורות, צבעים וכדו’.

צילום: תומר אלמקייס.

אז אתם יכולים לעשות את זה מסיבות אמנותיות ולהציג את התמונה לצופה כאשר היא הפוכה, ואתם יכולים להשתמש בשיטה הזו כשימוש במתן ביקורת על התמונות שלכם במידה ואתם לא בטוחים שיש לכם נושא ברור. כך, כשתהפכו את המצלמה, אתם תראו מה מושך את העין. אם זה לא הנושא, אז תתחילו לחשוב מה אתם עושים כדי לפתור את הבעיה וצלמו תמונה נוספת.

לפעמים, תזוזה של מטר או שניים תעשה הבדל משמעותי. מה שחשוב לדעת ששינוי זווית לא משהו שאתם תוכלו לעשות בזמן עריכת התמונות, אז תשקיעו זמן של מחשבה בזמן הצילום.
באופן כללי, בעריכה אתם רק יכולים לשפר את הקיים אך לא תוכלו לתקן תאורה לא טובה או רקע שמסיח את הדעת. טוב, את השני אולי אפשר לעשות במקרים מסוימים אבל תצטרכו לפני כן לפנות כמה שעות מהחיים שלכם לטובת העניין.

 לסיכום

לדעתי אי אפשר להתקדם בצילום מבלי לבקר את התמונות שלך בצורה הכי קשה שאפשר. ביקורת עצמית היא חובה לכל צלם באשר הוא, ולכן אני ממליץ תמיד להסתכל על כל התמונות שאתם מצלמים ובזמן העריכה לשים לב לכל פרט כדי שבפעם הבאה לא תצטרכו לתקן, אלא רק לשפר.

כל אחת מהדרכים שכתבתי כאן יכולה לעזור לכם במתן ביקורת עצמית על התמונות שלכם ושיפור הצילום שלכם באופן משמעותי. החלו את השימוש בטיפים אלו על התמונות שלכם ועשו זאת גם על תמונות של צלמים אחרים.

כשתעברו את התהליך הזה של ביקורת עצמית על העבודות שלכם, לא רק שאתם תהיו מסוגלים לזהות צילום טוב כאשר אתם רואים אותו, אלא שאתם תדעו גם כיצד לתקן את הטעויות שלכם כבר בפעם הבאה שאתם יוצאים לצלם.

זה מתחיל בשלב הראשון שבו אתם צריכים להיות בידיעה שאתם רוצים את התמונות שלכם טובות יותר, וזה ממשיך לשלב השני שבו אתם צריכים לדעת איך לעשות את זה.

כל הטיפים האלה נכונים הן לגבי מתן ביקורת עצמית והן לגבי מתן ביקורת לאחרים, מלבד הגישה השונה.
אז לסיום, כאשר אתם מבקרים עבודה של אדם אחר, זכרו 2 כללים חשובים:

  1. שמרו על אווירה נעימה והערות חיוביות ומועילות. לדוגמא: ביקורת כמו “התמונה הזו לא טובה” – זו לא ביקורת מועילה. במקומה אתם יכולים לכתוב מה לדעתכם היה משדרג את התמונה.
  2. תתחילו לפחות בדבר אחד חיובי, ורק לאחר מכן תפנו לשלילי.
    חפשו קודם כל את הדברים הטובים בתמונה ודברו עליהם. לאחר מכן חפשו את הדברים הפחות טובים, נסו להבין למה הם לא טובים וכיצד ניתן לשפר.

חברים, שמחתי להיות אתכם גם הפעם, אז תודה שקראתם אותי שוב. אם אהבתם את הפוסט, אתם מוזמנים לשתף אותו באהבה לכל מי שימצא בו עניין דומה לשלכם.

אם עדיין לא נרשמתם לניוזלטר שלי, אז אתם מוזמנים להירשם עכשיו ולהיות הראשונים לדעת על כל פוסט חדש שיוצא לאור.

אז נתראה בפוסט הבא 🙂

 
תומר אלמקייס
16 תגובות
  1. קוקו הגב

    היי תומר,
    שוב אתה עושה את זה ברור ו….פשוט .
    יישר כוח

  2. עודד אשל הגב

    תומר תודה, לומד ממך המון.

  3. גדעון ניסן הגב

    היי תומר נהנתי ולמדתי מהמאמר שלך.
    לבבסוף ראיתי גם את התמונה שלך….אפילו הזקן שלך חד כמו העדשה (לא חשבת על זה ההה..)
    תודה לך.

  4. ויקי בראל הגב

    אלוף…

  5. רותי יפה הגב

    כמעט כל תורת הצילום במספר קטן של משפטים.
    כל הכבוד

  6. אביחי הגב

    מאמר אדיר כמו התמונות……

  7. רווית הגב

    תודה רבה, פוסט מעשיר ומחכים

  8. תומר אלמקייס הגב

    בכיף, רווית.
    מוזמנת תמיד 🙂

  9. הדס הגב

    תודה רבה, כל פוסט באתר נותן המון, מעניין ומחכים.
    התקנתי במחשב את תוכנת לייטרום, אבל אני לא יודעת להשתמש בה,
    אשמח אם תכתוב על שימוש בתוכנה או להעלות סרטון הדרכה.
    תודה רבה רבה ובהצלחה בהמשך

השארת תגובה

נקודת המבט שלנו

טל ניניו ותומר אלמקייס - הצילום עבורנו הוא דרך חיים, אמנות, צורך להתבטא. לאחר עשרות שנים של תשוקה לצילום שלא נגמרת שהתחילו בהמון ניסויים ותהיות, רצינו ליצור אתר שבו נוכל לעזור לאלו שחיים ונושמים צילום מתוך תשוקה גדולה - כמונו ובכך לקבל הזדמנות להעניק לכם מהידע שצברנו במהלך השנים ולחסוך לכם זמן של ניסויים ותהיות. אנחנו מאמינים שהדרך להיות צלם מתחילה קודם כל מהצורך להתבטא. אם הוא קיים אצלכם - שום דבר אחר לא חשוב כרגע. לימוד נעים, טל ותומר.

אנחנו כבר חברים בפייסבוק?
Call Now Button
גלילה לראש העמוד
Send this to a friend