6 סיבות לכך שהתמונות שלכם לא מספיק בפוקוס ואיך תפתרו את זה

באמת שאין דבר מתסכל יותר מלחזור הביתה מיום צילום ולגלות שחצי מהתמונות שלכם לא בפוקוס.

כשאתם מצלמים, אתם יכולים לעשות הרבה טעויות שלפעמים גם עשויות להיראות טוב למרות (ולפעמים בגלל) שהן טעויות, אבל חוסר פוקוס לרוב ייראה רע, אלא אם כן מדובר בעניין אמנותי שלשמו התכנסתם.

פוקוס הוא אחד הדברים החשובים בצילום. עם הזמן הטכנולוגיה מתפתחת וענייני הפוקוס הופכים למורכבים ומסבכים יותר מיום ליום עם אפשרויות רבות כל כך שעומדות לרשותנו.

אז אם קיימת מערכת פוקוס אוטומטית כל כך חכמה במצלמות שלנו, למה לא הכל מושלם? למה בכל זאת אנחנו נמצא את עצמנו הרבה פעמים נטולי פוקוס בכלל?

אז קודם כל, העובדה שיש לנו פוקוס אוטומטי זה לא אומר בהכרח שהפוקוס נעשה אוטומטית. עדיין יש לנו את הבחירות של איפה, כמה, למה ואיך..
המצלמה נותנת לנו לא מעט כלים, אבל אנחנו צריכים להכיר את כל הכלים שיש לנו כדי שנדע במה לבחור, מתי לבחור, למה לבחור וכדו’.

היום אני אתכם כדי לסקור 6 תרחישים אפשריים שעלולים לגרום לתמונות שלכם לצאת מפוקוס. אם תמנעו מכל אותם המצבים, אתם תוכלו לצלם את התמונות החדות שתמיד רציתם.

1. עדשה לא מכוילת.

באופן כללי, אם אתם משתמשים במערכת הפוקוס האוטומטית של המצלמה והעדשה שלכם, אז העדשה שלכם צריכה להיות מכוילת לגוף המצלמה. אם יש לכם מספר עדשות, אז כולן צריכות להיות מכוילות לגוף המצלמה. אם יש לכם גם מספר מצלמות, אז כל העדשות צריכות להיות מכוילות לכל מצלמה.

לפני שאתם ממהרים לנסוע למעבדה ולשלם על זה לא מעט כסף, אתם צריכים לדעת שאתם יכולים לכייל את העדשות שלכם דרך גוף המצלמה. אם תעשו את זה עבור כל העדשות שלכם, מובטחות לכם תמונות חדות לאין ערוך גם בצמצמים פתוחים מאוד!

והנה 2 חבר’ה אלופים שב-4:30 דקות יסבירו לכם איך לכייל את העדשות שלכם כמו שצריך:

2. הגדרות פוקוס אוטומטי שגויות.

פוקוס אוטומטי הוא בהחלט אחד מפלאי הצילום המודרני ואין שום סיבה שצריכה לגרום לנו לא ללמוד להשתמש בו כראוי.

אם תחזרו לימי הצילום האנלוגי, אתם תגיעו לימים שבהם הפוקוס נעשה בצורה ידנית בלבד והקשה מאוד על הצלמים שפספסו לא מעט את הפוקוס בתמונות שלהם, בייחוד כאשר הנושא שלהם היה בתנועה.

לפני מספר ימים נתקלתי בשאלה באחת מקבוצות הצילום שבפייסבוק, כאשר מישהו ציין את העובדה שהוא מצלם רוב הזמן בפוקוס ידני ושאל אם הוא עובד נכון או לא?
אז לפני הכל, אתם צריכים לדעת שחלק גדול ממחיר העדשה שלכם זה מנוע הפוקוס המהיר והחכם. אם הוצאתם עליו כל כך הרבה כסף, אז למה לא להשתמש בו? או למה לא ללמוד להשתמש בו ולנצל אותו כהוגן?

אז יש הרבה שחושבים שלצלם עם פוקוס ידני זה שווה ערך לצילום במצב ידני (M) במצלמה.
זאת אומרת – עם הרבה יותר שליטה. זאת אומרת – מקצועי יותר.
אז זהו, שלא..

מערכת הפוקוס האוטומטית שבמצלמה שלכם היא מערכת מאוד מאוד חכמה ויש בתוכה לא מעט הגדרות שאם אתם תכירו אותן ותדעו מתי להשתמש בכל אחת מהן, אתם תוכלו לשפר את הפוקוס בתמונות שלכם בצורה מאוד משמעותית!

למעשה, כאשר מדובר בפוקוס אוטומטי, אתם יכולים להיות במצב של פוקוס ננעל (AF-S – בניקון / One shot – בקנון) המיועד לאובייקטים סטטיים שאינם בתנועה, ואתם יכולים להיות על מצב פוקוס עוקב (AF-C – בניקון / AI SERVO – בקנון) המיועד לנושאים שבתנועה.

בנוסף, לכל אחת מהתכונות האלה, יש תתי הגדרות המתאימות לצרכים שלכם, להרגלים שלכם ולסיטואציות שאותן אתם מצלמים.

ההבדל העיקרי בין 2 המצבים הוא שבמצב פוקוס ננעל, אתם מבצעים את הפוקוס על ידי חצי לחיצה או על ידי לחצן הפוקוס האחורי (הרחבה בסעיף הבא) והפוקוס פשוט ננעל לפי מרחק מסוים וזהו. הוא לא יזוז לכם יותר עד שתבצעו פוקוס מחדש.
במצב של פוקוס עוקב מדובר בפוקוס שהוא רציף, כך שהוא פשוט יעקוב אחר הנושא שבתנועה וישמור עליו בפוקוס לאורך כל הדרך (כל עוד האצבע לוחצת על הכפתור, כמובן) מבלי שתצטרכו לבצע פוקוס בכל פעם מחדש.

אז אם אתם מוצאים חלק מהצילום שלכם לא בפוקוס, כנראה שאתם לא נמצאים על ההגדרה המתאימה לסיטואציה.

אם כך, אז למה לא להשתמש תמיד בפוקוס עוקב ולהישאר רגועים?
מכיוון שבפוקוס עוקב, המנוע תמיד מחפש לזוז, כך שאם הוא על אובייקט סטטי אתם עלולים לפספס את הפוקוס.

כדי לשלוט יותר במערכת הפוקוס האוטומטית של המצלמה שלכם, אני ממליץ לכם לקרוא על 10 הטכניקות שיעזרו לכם להיכנס לפוקוס ולצלם תמונות חדות יותר באמצעות קביעת הפוקוס במצלמה.

3. השתמשו בלחצן הפוקוס האחורי (Back – Button).

לא כולם מודעים אליו, אבל הוא קיים בכל מצלמה שקצת מכבדת את עצמה. באלה שהוא לא קיים בהן, אך עדיין קצת מכבדות את עצמן, ניתן להגדיר לחצן אחר שיעשה את העבודה.

לחצן הפוקוס האחורי נמצא מאחורי המצלמה במקום המתאים ללחיצה על ידי האגודל והתפקיד שלו הוא ליצור הפרדה מוחלטת בין פעולת הפוקוס לפעולת הצילום.

אתם בטח שואלים את עצמכם למה צריך את זה? הרי רובכם התרגלתם לבצע את הפוקוס בחצי לחיצה דרך כפתור הצילום ומיד לאחר מכן לצלם את התמונה, אז למה צריך להפעיל 2 אצבעות במקום אצבע אחת?

כמו שאמרתי קודם, לחצן הפוקוס האחורי ייצור הפרדה מוחלטת מכפתור הצילום, כך שהפוקוס שלכם יהיה הרבה יותר בשליטה. זה מתאים במיוחד לעבודה עם פוקוס עוקב כאשר הנושא שלכם נמצא בתנועה.
במצב הזה, אתם לא תהיו מחויבים לצלם רצף של תמונות כדי לתפוס את הרגע המכריע, אתם פשוט תצטרכו ללחוץ על הפוקוס באצבע אחת ולצלם באצבע אחרת רק כאשר הרגע שאתם רוצים מופיע לנגד עיניכם.

אני מזמין אתכם לקרוא כאן על לחצן הפוקוס האחורי שיעשה לכם חיים יפים יותר.

4. שימוש לא נכון בנקודות המיקוד.

Camera viewfinder – vector

סביר להניח שלמצלמה שלכם יש המון נקודות מיקוד. משהו שנע בין 11 ל-150 נקודות מיקוד ואף יותר מכך, בהתאם לדגם המצלמה שלכם.

אז הכל טוב ויפה, ונקודות המיקוד הן בהחלט כלי עזר מעניין, אבל לא תמיד הן יעבדו לכם כמו שצריך. למעשה, כל מה שאתם צריכים לדעת זה שנקודת הפוקוס הטובה והיעילה ביותר היא זו שנמצאת במרכז העינית שלכם.

בצילום באור יום, שימוש בנקודות הפוקוס הצדדיות יכולות להיות מועילות גם כן, אך ככל שהתאורה תהיה חלשה יותר, המצלמה תתקשה לבצע פוקוס כאשר נקודת הפוקוס לא נמצאת במרכז הפריים.

דבר נוסף שקורה לא מעט זה שאנחנו לפעמים שוכחים את נקודת הפוקוס בצדדים או שאפילו לוחצים בטעות על הג’ויסטיק ומזיזים אותה מבלי להתכוון. כשזה קורה, זו הדרך המדהימה ביותר לפספס את הפוקוס בתמונה שלכם.
פשוט תסתכלו תמיד על נקודת הפוקוס ותבינו אם היא נמצאת במקום שאתם רוצים. בחלק מהמצלמות ישנו כפתור המיועד לנעילת נקודת הפוקוס כדי שהיא לא תזוז שלא מרצונכם.

במצלמות המתקדמות ביותר, אלו שמצוידות במסך מגע, אתם יכולים ממש לגעת באזור שאתם רוצים לבצע פוקוס ולהתמקד עליו בקלות, ממש כמו שאתם עושים עם הטלפון שלכם.
זו בהחלט פריצת דרך נוספת בעולם הצילום הדיגיטלי 🙂

5. בצילום מבוקר, נסו להשתמש במסך המצלמה שלכם.

תמיד אני אומר שאין כמו צילום דרך עינית המצלמה. זו הדרך היעילה, המהירה והנוחה ביותר לצילום. מה שכן, אם אתם מצלמים נוף, סטודיו או כל דבר אחר שמצריך מכם צילום מבוקר והמצלמה שלכם ממילא יושבת על חצובה, אתם יכולים להשתמש במסך המצלמה שלכם ולבצע פוקוס בצורה מדויקת ביותר על ידי תצוגה גדולה יותר של התמונה שלכם, קרבה לפרטים הקטנים ווידוא שהכל חד כתער.

זהו פיצ’ר שימושי ביותר לצילומים מבוקרים. לימדו להשתמש בו ותשמרו על תמונות חדות להפליא.

6. כשצריך, היעזרו בפוקוס הידני.

כן, אני רציני. למרות כל מה שאמרתי בתחילת הפוסט.

אני עדיין עומד במילים שלי, אבל יש מצבים שבהם יהיה קשה למצלמה לבצע פוקוס (כמו בתנאים של תאורה חלשה) או שפשוט תרצו לקבוע את הפוקוס לפי מרחק היפרפוקאלי ולא לפי נושא מסוים , כמו בצילום נוף למשל, ואת זה אנחנו נצטרך לעשות עם פוקוס ידני בלבד.

בדיוק כמו מצבי הפוקוס האוטומטיים, גם כאן צריך לדעת מתי נכון להשתמש בפוקוס הידני. השימוש בפוקוס הידני מתאפשר בכל עדשה (בעזרת טבעת הפוקוס) והוא עשוי להביא לכם חוויות מדהימות לצילום שלכם.

הפוקוס הידני הוא דרך מעולה למקד את התמונות שלכם, החל ממצבים של חוסר באור ועד למצבים של צילום עם פוקוס מדויק ביותר.

בשורה התחתונה, לכל יצרנית מצלמה יש דרכים שונות לבצע פוקוס, וההגדרות עשויות להשתנות מיצרנית אחת לאחרת. לכן אתם צריכים לחפש את הדרכים היעילות ביותר לבצע פוקוס וזאת בהתאם למצלמה שאתם מחזיקים ביד.

סיכום

כשאין פוקוס, הנטייה של המון צלמים היא קודם כל להילחץ.
אבל רגע.. לכל דבר יש פתרון. רק צריך לעצור לרגע, להבין מהו ולתפעל אותו.
פוקוס הוא באמת אחד הגורמים הראשיים לתסכול אצל צלמים ולכן זהו נושא שחשוב להכיר על בוריו ולשלוט בו על כל היבטיו.

אם אתם עדיין לא מכירים את כל מצבי הפוקוס של המצלמה שלכם, אני מציע לכם להכיר אותם במהרה. אם זה לחפש את דגם המצלמה שלכם ביוטיוב יחד עם המילה Focus, ואם זה לפתוח את המדריך שקיבלתם עם המצלמה שלכם ופשוט ללמוד את ההגדרות ולדעת מה כל הגדרה עושה.
שילמתם המון כסף על הציוד שלכם, אז תשקיעו זמן בללמוד אותו!

חברים, תודה רבה שהייתם איתי גם הפעם. כרגיל, אתם מוזמנים לכתוב את דעתכם על הפוסט, לשאול שאלות, להביע דעה.
כמו כן, אתם מוזמנים לשתף את הפוסט בשמחה לכל מי שאתם חושבים שישמח לקרוא אותו.

אם עדיין לא נרשמתם לניוזלטר שלי, אתם מוזמנים לעשות זאת כעת ולהתעדכן על כל פוסט חדש שיוצא לאור.

אז נתראה בפוסט הבא : -)

תומר אלמקייס
16 תגובות
  1. שוש הגב

    זה אחד הנושאים החשובים.לא חשוב באיזה ציוד אם האוביקט לא בפוקוס זה פספוס.תודה על פוסט חשוב זה.

  2. שירה הגב

    הלחצן פוקוס הנוסף – עד היום לא ידעתי בשביל מהו חדשתה לי – תודה

  3. טליה הגב

    תודה רבה על הפוסט שאישית הכי מדבר אלי מכל עניני הצילום.
    פוקוס אצלי זה חובה, בראש ובראשונה, ואם זה לא יוצא מבחינתי אני לא צלמת.

    אני מקפידה אחרי כמה תפיסות לעבור במהירות על התמונות עם המגדלת, ולבוודא שהכל תקין.
    בצילומי פורטרט, התריס אצלי לא יורד מ800, כי זה מקפיא את התנועה = מסייע לפוקוס לצאת הכי חד שיש.

    • תומר אלמקייס הגב

      בכיף גדול, טליה.
      פוקוס אמור להיות חלק מובנה בצילום שלנו ולא משהו שאמור להסיח את דעתנו ולקחת את תשומת הלב מהתמונה והרגש.
      מהירות תריס זה כבר עניין אחר שאינו קשור לפוקוס כלל. הוא קשור להקפאה או מריחה של תנועה.

  4. תפארת הגב

    תודה רבה
    קראתי בעבר בבלוג שלך על לחצן הפוקוס האחורי ומאז אני משתמשת בו והוא באמת נפלא, הרבה יותר קל לפקס ככה, ובצילומי ילדים באמת אפשר להתמקד באובייקט ופשוט לצלם בלי להרים כל רגע את האצבע בשביל לפקס מחדש. תודה שהארת את עיני! זה ממש גאוני!
    רציתי לשאול – אם אני על פוקוס אחורי זה לא קצת כמו הפוקוס העוקב? ז”א אם אני מצלמת אובייקט בתנועה (ילד) ואני על לחצן פוקוס אחורי האם אני צריכה גם להחליף לAI SERVO?? כי שמתי לב שכשאני מצלמת ומשאירה את האצבע על הלחצן, הפוקוס ממשיך לעקוב גם כשאני משנה קומפוזציה ועוקבת אחרי הילד… מה אתה אומר? (מקווה שהצלחתי להסביר את עצמי.. )

    • תומר אלמקייס הגב

      בכיף, תפארת.
      כפתור הפוקוס האחורי הוא רק כפתור.. כדי שיהיה לך פוקוס עוקב או ננעל, את צריכה להגדיר זאת במצלמה. בדומה לעבודה עם חצי לחיצה.
      הכפתור עצמו לא משנה לך את הגדרת הפוקוס 🙂

  5. אראלה הגב

    תומר הי , אני מאלה שעוקבים אחריך ולא מרבים להגיב כי אתה פשוט עושה עבודת הסבר מעולה. אבל הפעם חייבת ל”צאת מעורי” ולהודות לך על הפוקוס האחורי שעד היום לא השתמשתי בו לצערי. והיום קיבלתי מתנה ממך !נשארה לי שאלה פתוחה איך במצלמת קנון (d7) אני מבטלת את החצי לחיצה כדי להתרגל לעבוד רק עם הפוקוס האחורי.
    תודה מעומק הלב על עבודה נפלאה שאתה עושה למען כל מי ששולח ידו לצלם .

    • תומר אלמקייס הגב

      היי, אראלה.
      איזה כיף, תודה רבה 🙂
      שמח שעזרתי עם כפתור הפוקוס האחורי, אבל האמת שאין לי מושג איך לעשות אתצ זה בקנון.
      אני מאמין שחיפוש קל ביוטיוב יניב תוצאות לא רעות.
      בהצלחה 🙂

  6. תפארת הגב

    תודה רבה רבה,באמת אחד המאמרים החשובים!
    יש לי שאלה לגבי הפוקוס האחורי- כיצד אני מתפקסת על הנקודה המרכזית כאשר יש לי שני אובייקטים או יותר?
    והאם לא לשחק עם הזזת המכוון לעבר הנקודה המתאימה למצב הצילום הספציפי?

    • תומר אלמקייס הגב

      בכיף גדול, תפארת.
      פשוט תפקסי על הנושא שלך או על אחד מהם.
      את יכולה גם להזיז את הנקודה למקום הרצוי אבל תקחי בחשבון שהפוקוס שם עובד פחות טוב.
      בהצלחה 🙂

  7. זמי הגב

    סרטון מצוין ומלמד רק איפה משיגים להדפסה את הדף
    וסרגל הכיול של העדשה ?
    האם יש אתר שאפשר להוריד ממנו ?

  8. לאה הגב

    פוסט מקסים, אין לי מילים להודות. הכל כתוב בבהירות עם ידע מפורט בלי להסתיר כלום

השארת תגובה

נקודת המבט שלנו

טל ניניו ותומר אלמקייס - הצילום עבורנו הוא דרך חיים, אמנות, צורך להתבטא. לאחר עשרות שנים של תשוקה לצילום שלא נגמרת שהתחילו בהמון ניסויים ותהיות, רצינו ליצור אתר שבו נוכל לעזור לאלו שחיים ונושמים צילום מתוך תשוקה גדולה - כמונו ובכך לקבל הזדמנות להעניק לכם מהידע שצברנו במהלך השנים ולחסוך לכם זמן של ניסויים ותהיות. אנחנו מאמינים שהדרך להיות צלם מתחילה קודם כל מהצורך להתבטא. אם הוא קיים אצלכם - שום דבר אחר לא חשוב כרגע. לימוד נעים, טל ותומר.

אנחנו כבר חברים בפייסבוק?
Call Now Button
גלילה לראש העמוד
Send this to a friend