כך תצלמו תמונות יצירתיות יותר בעזרת 6 טיפים פשוטים

המצלמות בנות ימינו כבר מציעות אוטומציה לא רעה בכלל שמקלה המון על הצלם המתחיל. היא תקבע עבורו את החשיפה וגם תחליט איפה יהיה הפוקוס. אבל עם כל הכבוד ליצרני המצלמות המוכשרים למיניהם – המצלמות, משוכללות ככל שיהיו, לא תוכלנה לעשות הרבה דברים שדורשים את כישרונו של הצלם. 

המצלמה לא תוכל ליצור רגש, היא לא תוכל להחליט בשבילכם על קומפוזיציה או זווית צילום, והיא לא תוכל לספר סיפור.
ובדיוק לשם כך הומצאו הצלמים. בפוסט הזה אני סיקרתי עבורכם 6 טיפים שימושיים מאוד שיעזרו לכם לצלם תמונות יצירתיות יותר וישפרו את כישורי הצילום שלכם, וזאת מבלי להיכנס לעניינים טכניים מסובכים.

טיפ מס' 1: אל תהיו בלחץ, קחו את הזמן

Печать

הזמן הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על טיב התמונות שלכם. ככל שתבלו יותר זמן ביצירת התמונה, כך היא תהיה טובה יותר. למרות זאת, ניתן לצלם תמונות ספונטניות מהירות מאוד ועדיין ליצור פריים מדהים, אך הסיכויים יגדלו אם יהיה לכם יותר זמן להשקיע ביצירת התמונה המושלמת.

עבור צילום נוף, משמעות הדבר יכולה להתבטא בהמתנה בחוץ שעות ארוכות עד לרגע בו ישנו שילוב נכון של אור ועננים.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

עבור צילום רחוב, הדבר יכול להתבטא במעבר מגורים זמני לאזור הסצנה על מנת לחקור אותה בתקופה מסוימת ולתעד אותה.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

עבור צילום סטודיו זה אולי מתבטא בלכוון שעות את התאורה עד שמגיעים לתוצאה הרצויה.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

אם אתם יוצאים לסשן צילומים עם אדם שאין לו שום עניין בצילום, זה יכול רק לשמש כנגדכם, אלא אם כן הוא מבין ללבכם ואז סביר להניח שהוא ייתן לכם 5-10 דקות כדי לצלם תמונה לפני שהוא יתחיל לחפור לכם..
הבעיה היא שרוב האנשים חושבים שלצלם תמונה זה עניין של שנייה וחצי, והם לא יודעים שלפעמים אתם תזדקקו להרבה יותר מכך כדי להגיע לתוצאה טובה.

בחירה טובה יותר היא לארגן להם עיסוק מעניין ומהנה בזמן שאתם מצלמים ועושים משהו שאתם נהנים. לחלופין, תוכלו לעניין אותם קצת בצילום, לשתף אותם במה שאתם עושים ולהסביר להם. יש מצב שהם יתעניינו מאוד ויבינו גם למה לוקח לכם "כל כך הרבה זמן" לצלם תמונה אחת, ומן הסתם הם יהיו מעוניינים לקחת אתכם את הזמן.

טיפ מס' 2: אל תצלמו רק תמונות צבעוניות

סטריפ 1
צילום: תומר אלמקייס.

עם המצלמות שיש לנו היום, המיועדות בעיקר לצילום צבעוני, אנו עלולים לשכוח לצלם בשחור לבן. אבל בעוד תמונות שחור לבן הן חסרות צבע, הן בו זמנית גם בעלות השפעה גדולה מאוד.

סיטואציות עם ניגודיות גבוהה ייראו לעתים הרבה יותר טוב בשחור לבן מאשר היו נראות בצבע. שחור לבן יכול לתת תחושה נצחית לפורטרטים, להעצים את הרגש שבתמונה, והוא יכול לעבוד מעולה לצילום אדריכלות כדי להדגיש אור וצל. הסרת הצבע תתרום רבות כדי להדגיש את הקווים החזקים של מבנים מסוימים.

D
צילום: תומר אלמקייס

למרות שיש באפשרותנו לצלם תמונות צבעוניות ולהמיר אותן לשחור לבן בזמן העריכה, אני מאוד ממליץ להגדיר את המצלמה שלכם למצב שחור לבן (Monochrom). זה יאפשר לכם לקבל חוות דעת במקום על איך נראית הסצנה ללא צבע. שני צבעים שונים עשויים להיראות בגוונים זהים כאשר הם מוצגים בשחור לבן, ולכן הגדרת המצלמה לצילום בשחור לבן תאפשר לכם לזהות את הגוונים בסצנה במונחים טונאליים ולא במונחים של צבע.

מסנני צבע למיניהם, יכולים להיות שימושיים מאוד בעת צילום בשחור לבן. לדוגמא, הרכבת פילטר אדום על העדשה יאפשר לכם לקבל ניגודיות טובה בין שמיים כחולים ועננים לבנים.

בדוגמא הבאה אתם יכולים לראות מצד שמאל את תמונת המקור כפי שיצאה מהמצלמה. במרכז, הגדרתי "Red Filter" בתפריט השחור לבן של פוטושופ ובתמונה הימנית ביותר הגדרתי "Blue Filter". מעבר לכך לא נגעתי בשום דבר אחר.

E
צילום: תומר אלמקייס.

אתם יכולים לראות את ההבדלים בעצמכם. בתמונה עם הפילטר האדום אפשר לראות שכל מה שבצבע כחול התחזק, וזה מכיוון שכחול הוא הצבע הניגודי לאדום. אפשר לראות את ההתבטאות הזו בעיקר בשמיים ובקונטראסט שלהם עם העננים.
בתמונה הימנית ביותר, זו עם הפילטר הכחול, אפשר לראות את השמיים כמעט לבנים, וכמעט שלא ניתן להבחין בעננים. זה מכיוון שהפילטר הכחול סינן את הגוון הזה אך תשימו לב שכל הגוונים הקרובים לצבע אדום התחזקו.. זה מתבטא בחציר ובגוון העור של המצולמים.

בעבר, מסננים פיזיים היו שימושיים מאוד כאשר צילמו בסרטי צילום שחור לבן. בימינו אלה, אתם יכולים להשתמש גם בפילטר פיזי המורכב על העדשה אך יש לנו גם את האפשרות להשתמש בפילטר דיגיטלי הקיים בהגדרות של מצלמות מסוימות או בתוכנות העריכה.

בהקשר לכך, אמנם צילום במצב שחור לבן במצלמה יתרום לכם לקבלת המידע כאן ועכשיו, אך צילום צבעוני יניב לכם שליטה גדולה יותר על הגוונים בתמונה שלכם. שכן, אתם תוכלו לבחור כל צבע בנפרד וליצור ממנו גוון שונה, ממש כאילו הרכבתם פילטר על העדשה שלכם (ממש כמו בדוגמא למעלה). ההמלצה האישית שלי היא להרוויח משני העולמות. כאשר אתם תגדירו את המצלמה שלכם לצילום בשחור לבן ובו זמנית תצלמו בקובץ RAW, זה יאפשר לכם צפייה בשחור לבן במסך המצלמה, אך שתפתחו את התמונה בתוכנת העריכה, אתם תגלו שהצבעים עדיין קיימים כי התמונה לא עברה דרך המעבד של המצלמה. כך אתם תוכלו להרוויח את כל הגוונים בתמונה, ועבודת העיבוד תהיה הרבה יותר מועילה!

טיפ מס' 3: קחו את המצלמה אתכם לכל מקום

Sunset Photography

תמיד תיקחו את המצלמה אתכם לכל מקום שאתם הולכים, כך אתם תהיו מוכנים כמעט תמיד ללכוד רגעים מיוחדים שאין שני להם. זה גם אומר גם שאתם תבלו עם המצלמה שלכם הרבה יותר זמן. וככל שתבלו איתה יותר זמן, אתם תתרגלו יותר ובכך גם תשפרו את יכולות הצילום שלכם.

אני, כמובן, לא אומר שאתם חייבים להיסחב עם תיק הצילום שלכם לכל מקום, יחד עם העדשות הכבדות. אבל מצלמה סלולארית או מצלמה קומפקטית אחרת יוכלו להיות לכם לעזר רב במקרה שתצטרכו.

אם אנו ניקח לדוגמא סצנה שבה שום דבר אינו משתנה, כמו צילום של מבנה, אנו נוכל לקחת תמונה מהירה שתשמש אותנו גם כתזכורת לחזור לשם במועד מאוחר יותר ומתאים יותר, עם הציוד הנכון ועם הרבה יותר זמן לצילום. אתם יכולים גם להיעזר בהתקן ה-GPS של הטלפון על מנת לדעת את המיקום המדויק שבו צולמה התמונה.

טיפ מס' 4: מצאו זוויות ייחודיות

סטריפ 2
צילום: תומר אלמקייס.

הרוב המוחלט של בני האדם מצלמים את התמונות שלהם מגובה העיניים. זהו אינסטינקט בסיסי למדי, אך צילום תמונות מזוויות שונות ומשונות יציג את הנושאים שלכם בדרך חדשה ולא מוכרת לצופה. זו יכולה להיות זווית צילום מהקרקע או ממעוף הציפור, כאשר כל אחד מהם ייתן תוצאה שונה לגמרי.

והשונה – הוא מיוחד.

מצלמה בעלת מסך מפרקי יכולה להיות מאוד נוחה אם אתם לא מאלו שלא מסוגלים לשכב על הרצפה או לטפס על קירות ועצים. בדומה לכך, מצלמה עם אפשרות wifi מובנית יכולה לעזור לכם לשלוט על המצלמה דרך הטלפון, כך שהמצלמה יכולה להיות בזווית לא שגרתית בעליל מבלי שאתם תסבלו 🙂

דרך נוספת ליצור תמונה מעניינת היא להטות את המצלמה בכוונה כאשר אתם בונים את הקומפוזיציה של התמונה, אך עליכם לדעת כי לא כל סיטואציה מתאימה לצילום כזה וצריך להיזהר לא להגזים עם זה.
לפעמים, תמונות המכילות הרבה קווים, יכולות לעבוד טוב עם הטיית מצלמה כדי לקבל קווים אלכסוניים ולא ישרים. זה יכול לעבוד טוב בצילום מכוניות מרוץ – כאשר הטיית המצלמה תגרום לתחושה חזקה יותר של מהירות ותנועה.

טיפ מס' 5: הכניסו אלמנטים בחזית הפריים

סטריפ 3
צילום: תומר אלמקייס.

הכנסת אלמנטים בחזית הפריים יכולה לתרום הרבה לאמירה ולסיפור של התמונה. אתם יכולים להכניס עצם שפשוט עובד טוב עם הנושא ומחזק אותו, ואתם יכולים פשוט "להציץ" אחר הנושא שלכם מבעד לזכוכית, שיח, פרחים, שערים, גדרות וכדו'.. אלו יחזקו את הקומפוזיציה, ימסגרו את התמונה שלכם, יעניקו לצופה את תחושת ה"הצצה" והם יעצימו את הסיפור של התמונה שלכם.

טיפ מס' 6: אל תפחדו לערוך

G
צילום: תומר אלמקייס.

לצלם מדויק ולסמוך על הצילום שלכם זה דבר מעולה, ותמשיכו כך! אך אין שום דבר רע עם עריכת התמונות שלכם כדי לשפר את התמונות שצילמתם או להוסיף להם מימד אחר.

יש כאלו הנוטים לחשוב שאם תמונה מסוימת עברה עיבוד כלשהו אז היא לא טובה. מה שהם לא מתייחסים אליו זו העובדה שהתמונה בכל מקרה עוברת עיבוד במצלמה עצמה.. החל מחדות, קונטראסט, איזון לבן, פרופיל צבע ועוד..

כצלמים, אין לכם שום מחויבות להציג את התמונות בדיוק כפי שראיתם במציאות. התמונות הטובות ביותר הן אלה המציגות / מעוררת רגש אצל הצופה בהן, אותו הרגש שדחף אתכם לצלם את התמונה.
בדיוק כשם שעומק שדה, קומפוזיציה, תאורה, פוקוס וזווית הצילום עזרו לכם להגיע לזה, כך גם העיבוד הוא חלק בלתי נפרד מהצילום עצמו, וגם הוא יתרום לתוצאה הסופית שלכם.

יחד עם זאת, אני ממש לא מציע לבלות שעות ארוכות מול פוטושופ כדי לערוך תמונה אחת. כדי להגיע לתוצאה טובה, אתם צריכים להשקיע כמה שיותר זמן בצילום עצמו. בעיבוד, מס' שינויים קלים ישפרו לכם את התמונה ויחזקו אותה, אך העיבוד לא אמור להיות זה שמתקן את הטעויות שלכם.

סיכום

אני חושב שאחד השיעורים הטובים ביותר לצלם זה לדעת שצילום אינו רק עניין טכני. למעשה, העניין הטכני זה החלק הפשוט שיכול לסבך את העניינים בתחילת דרכו של כל צלם.

לכן, בתור התחלה, אני תמיד ממליץ לכם שלא תתעסקו בעניינים הטכניים ברמה שתסבך אתכם, ותצלמו איך שצילמתם עד היום, אבל יחד עם זאת, אתם נדרשים לשים לב לפרטים כמו קומפוזיציה, זוויות צילום, הרגע הנכון, וכמובן – האור הנכון. חוסר ההתעסקות בטכניקה, יניב לכם פירות כשאתם תראו שאתם לומדים יותר על השפה הצילומית שלכם ועל האמירה שבתמונה. כשתפתחו את העניין הזה, תוכלו לגשת בשקט אל הנושא הטכני, ללמוד אותו לעומק ולשלב אותו עם הידע האמנותי שצברתם.

אז שוב תודה לכם שקפצתם לבקר. אם אהבתם את הפוסט הזה, אתם מוזמנים לשתף אותי בשמחה ממש כאן למטה. כמו כן, אני מאוד אשמח אם תשתפו את הפוסט לאלו האוהבים צילום, כמונו.

נתראה כאן שוב בפוסט הבא,

תומר 🙂

תומר אלמקייס
48 תגובות
  1. יהודית בלום הגב

    לתומר תודה רבה, הטיפים הכתבות העצות עוזרות לי מאד בתכנון הצילום ובתצלומים בהערכה רבה
    יהודית בלום

  2. יואל הגב

    כמו תמיד מעניין מרשים ותמונות נפלאות

  3. עמוס הגב

    תודה על העצות המועילות.

  4. אריה הגב

    תומר
    שוב תודה, אתה כבר לא מפתיע, פוסט מעולה שיש מה ללמד ממנו כמו מהקודמים.
    תודה !
    אריה

  5. אבי לוסקי הגב

    שלום תומר,
    כתיבתך בהירה, ענינית ולעזר רב.
    הן בכתיבה והן בסדנא האחרונה בה נטלתי חלק באים לביטוי אהבתך את אומנות הצילום ולתלמידך.
    כמי שעסק שנים רבות בחינוך והוראה יש לך את זה ואתה ראוי לכל שבח.
    בברכה,
    ד״ר אבי לוסקי

    • תומר אלמקייס הגב

      היי, אבי.
      כיף לקרוא מילים כאלה מיודעי דבר.
      מעריך את זה מאוד.
      וכמובן ששמחתי לפגוש אותך בסדנה.

  6. OGEN הגב

    היי תומר.
    עם כול הרצון שלי איני יכול להגיע לאזור המרכז לסדנאות(גר באזור אילת)
    יש לי רעיון. מה דעתך לעשות מדי פעם סדנאות בנושאים שאתה תבחר כמובן ,באזור אילת. אני מצידי מוכן לעזור, לעניין צלמים מהאזור.למשל לעניין את חברי מועדון הצילום האילתי וצלמים נוספים שאני מכיר.

  7. איציק הגב

    אני תמיד נהנה לקרוא את הפוסטים שלך שמאירים את העיניים ותודה על המאמץ שאתה משקיע בנושאים המקצועיים הללו

  8. אברהם נבו הגב

    אהבתי את העצות לצילום משופר תודה לתומר מחמאות על עריכת הכתבה ממש מאיר -עיניים.

  9. רעות הגב

    תודה רבה 🙂

  10. דורון הגב

    תומר תמשיך, נהנה לקרוא אותך, גם בנושאים שמוכרים לי וגם בידע חדש

  11. יגאל הגב

    תומר.
    בכל פעם יש בך הפתעות בדרך ההבחנה הצילומית שלך, תודה לך.

    יגאל רון.
    נ,ב
    אני גר בצפון ואשמח לסדנא שתתקיים באזור חליפה.

    • תומר אלמקייס הגב

      תודה רבה, יגאל.
      בעקבות מס' פניות בנושא, אני חושב לכיוון הזה.
      אולי יהיה בקרוב..

  12. משה גולן הגב

    אתה כותב בצורה יפה ומהנה. אני לא חדש בתחום אבל תמיד כיף ללמוד דברים חדשים מבעלי ניסיון מקצועי.

  13. עמוס כהן הגב

    נהנה לקרוא אותך

  14. אלי הגב

    מקסים, כרגיל.. תודה רבה!
    נשמח אם תכתוב בלוג קצרצר בנושא עיבוד התמונה ברמת הצבעים (לא פוטושופ או עיבוד אגרסיבי), מה כדאי ומה לא, איזה כלים וכל מיני נקודות פחות מוכרות בכלי העבודה.. (עובד על לייטרום).
    תודה!

  15. רבקה הגב

    תומר תודה, לומדת ונהנית…

  16. משה כהן הגב

    תודה מעניין כתמיד

  17. אורן הגב

    תומר
    מאמר מעולה לצלמים מתחלים
    אם תוכל לתת קצת מהידע שלך לגבי תאורה זה
    מענין מאוד מה אתה חושב בנושא
    תודה מראש אורן מויאל

  18. יעל הגב

    היי תומר תודה רבה, האינפורמציה שאתה מעביר מאוד עוזרת, רציתי לשאול איך שומרים את העריכה של הצילום? הצילום אחרי עריכה, כאשר למשל אני מעלה לפייס בוק עולה ללא העריכה.

    • תומר אלמקייס הגב

      היי יעל. תודה רבה.
      לגבי השאלה שלך, לא ממש הבנתי. אם את שמרת את העריכה על הקובץ אז אין סיבה שהוא יעלה לפייסבוק ללא עריכה.. אולי את לא מעלה את הקובץ הנכון, או שהפייסבוק פשוט מוריד לך את האיכות.

  19. אמנו ניסים הגב

    יופי של כתבה .

  20. הראל הגב

    תומר אני מאוד אוהב תפוסטים שלך תמיד יש שם משו שמתחדש ומוסיף לי
    תודה

  21. זק הגב

    תודה רבה על השיעור המאלף הלואי ואוכל לישם ולו רק קטע קטן מהעצות המעשיות שלך .

  22. אהובה הגב

    מאד מצאו חן בעיניי טיפים מס' 2 ו-4,
    תודה ,תומר, ובהמתנה למייל הבא…

  23. סוזנה הגב

    תומר , הטיפים מצוינים וכתיבתך בהירה וברורה .
    תודה

  24. דבורה הגב

    היי תומר,
    יש לי שאלה, בעניין לקחת את המצלמה לכל מקום,
    כל תמונה דורשת עדשה אחרת לפי הצורך, זה לא הזמן והמקום להחליף עדשות ולהספיק לתפוס,
    מה אתה מציע? איזו עדשה תספק לי את רוב האפשרויות?

    • תומר אלמקייס הגב

      היי, דבורה.
      למה לא להחליף עדשות בעצם? אפשרי להחליף עדשות בכל מצב..
      אם את משתמשת עם מצלמת פריים מלא, אז עדשות 24-70 תספק אותך בהרבה מאוד מצבים.
      אם את מצלמת בקרופ אז עדשה בטווחים של 17-55 תספק אותך.
      שיהיה בהצלחה 🙂

השארת תגובה ל-תומר אלמקייס

ביטול

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
Send this to a friend