מה לשדרג קודם – את גוף המצלמה או את העדשה?

כל צלם אשר מצלמה בידו, מגיע בחייו לשלב כזה או אחר, בו הוא רוצה או צריך לשדרג את הציוד שלו. מכיוון שלא תמיד המעה זמינה עבורנו לשדרוג כל מרכיבי הציוד, אנו נצטרך לעמוד בפני דילמה קשה ביותר – מה לשדרג קודם? 

אם אתם בעלים של מצלמה אשר ניתן להחליף בה את העדשות, אתם עלולים למצוא את עצמכם מול דילמת הדילמות – האם לשדרג קודם כל את גוף המצלמה או שמא את העדשה?

על מנת שתוכלו לענות לעצמכם על שאלה זו, אתם נדרשים, לפני הכל, להסתכל על הציוד הנוכחי שברשותכם ולשאול את עצמכם איזה מהציוד שלכם לא מספק את הסחורה שלו עבורכם באופן משביע רצון. על ידי הסתכלות על הבעיות העיקריות שיש לכם עם הציוד הנוכחי, אתם תוכלו להבין טוב יותר האם מדובר בשדרוג של מצלמה חדשה, עדשה חדשה או שניהם יחד, וזאת על מנת לפתור את הבעיות שלכם.

שדה הראייה

אם אתם מעוניינים לצלם תמונות בעלות שדה ראייה רחב או תמונות בעלות שדה ראיה צר, אז הפתרון הטוב ביותר יהיה רכישת עדשה מתאימה.
לעדשות בעלות אורך מוקד קצר (עדשות רחבות) יש שדה ראייה רחב יותר ממה שאנו רואים בעין שלנו ולכן אנו נוכל ליצור איתן תמונות בעלות פרספקטיבה עמוקה יותר, המתאימה לצילומי נוף, צילומי פנים וסיטואציות צפופות.

צולם באורך מוקד 18 מ
צולם באורך מוקד 18 מ"מ. צילום: תומר אלמקייס
צולם באורך מוקד 18 מ
צולם באורך מוקד 18 מ"מ. צילום: תומר אלמקייס

לעומת זאת, לעדשות בעלות אורך מוקד ארוך (עדשות טלה) יש שדה ראייה צר יותר מהעין האנושית ולכן הן יאפשרו לנו לצלם תמונות בעלות פרספקטיבה שטוחה יותר, המתאימה לצילום של נושאים רחוקים כגון חיות בר בטבע, פורטרטים, או כל נושא אחר שאנו מעוניינים להוציא ממנו פרספקטיבה שטוחה או לצלם אותו מרחוק.

צולם באורך מוקד 85 מ
צולם באורך מוקד 85 מ"מ. צילום: תומר אלמקייס

איך שדרוג המצלמה שלכם יכול לשפר לכם את שדה הראייה?

ניתן לקבל שדה ראיה רחב יותר או צר יותר גם על ידי שדרוג המצלמה. אם כרגע אתם בעלים של מצלמת קרופ המצוידת בחיישן APS-C, אז שדרוג המצלמה שלכם למצלמת פריים מלא המצוידת בחיישן FF (Full Frame), ייתן לכל העדשות שלכם שדה ראיה רחב יותר, וזאת במידה שהעדשות שלכם מיועדות למצלמת פריים מלא.

ולצורך ההבנה, בואו נדגים את זה.

נניח שברשותנו מצלמת קרופ עם חיישן בעל מקדם קיטוע של 1.5 (קטן ב-פי 1.5 מחיישן FF) יחד עם עדשה 50 מ"מ.
במקרה כזה, אנו נקבל, למעשה, שדה ראיה צר יותר, כאילו צילמנו עם אורך מוקד 75 מ"מ.
ברגע שתשדרגו את המצלמה שלכם למצלמת פריים מלא, אתם בעצם תקבלו מכל עדשה שדה ראיה גדול יותר ממה שהייתם רגילים עד כה.

צולם בעדשת 50 מ
צולם בעדשת 50 מ"מ במצלמת פריים מלא. הריבוע הפנימי מציג את הפריים שהיה מתקבל אם הייתי מצלם במצלמת קרופ. צילום: תומר אלמקייס

בשונה מכך – מצלמות בעלות כמות גבוהה של פיקסלים תאפשר לכם לחתוך את התמונות שלכם יותר, מה שיפתח בפניכם יותר אופציות בתיקוני התמונה וקבלת שדה ראיה צר יותר. באופן כללי – אם אתם מעוניינים בקבלת שדה ראייה צר יותר, אז רכישת עדשה מתאימה תעשה עבודה אמיתית יותר מאשר ביצוע קרופ במצלמה או בעריכה.

שדרוג גוף המצלמה שלכם למצלמת פריים מלא, בדרך כלל יהיה יקר יותר, אך הוא ישפיע על שדה הראייה של כל העדשות הקיימות, וכמובן שבהנחה שהן עדשות FF, כי אם הן לא, אז תצטרכו לשדרג גם אותן.
רכישת עדשה חדשה תאפשר לכם להמשיך להשתמש בכל העדשות הקיימות שיש לכם כמו שהשתמשתם בהן עד היום והיא פשוט תוסיף לכם את אורך המוקד החסר לכם.

כדי ללמוד עוד על עדשות ואורכי מוקד אני מזמין אתכם לקרוא על כל מה שאתם חייבים לדעת על עדשות.

שליטה מרחוק או צילום בזוויות קשות

אם הבעיה העיקרית שלכם היא שאתם רוצים להפעיל את המצלמה שלכם מעמדות בהן אתם לא יכולים להביט דרך עינית המצלמה, אז עדשה חדשה לא תעזור לכם בכלל. במקרה כזה, אתם תצטרכו מצלמה התומכת בחיבור ל- Wifi או כזו עם מסך אחורי מתכוונן.

אולי אתם רוצים גם לצלם תמונה של המונים מלמעלה, מעל הראשים שלהם.. או אולי אתם מעוניינים לצלם מזוויות מאוד נמוכות מבלי לשכב על הרצפה כדי להסתכל דרך העינית..
מסך עם זווית משתנה, בהחלט יוכל לשדרג לכם את העבודה שלכם בסוג כזה של צילום.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

ואולי אתם מצלמים צילומי טבע ואתם לא רוצים להיות נוכחים ליד המצלמה כדי לא להבריח את החיות.. מצלמה הנשלטת מרחוק ע"י חיבור Wifi תאפשר לכם להשאיר את המצלמה בחוץ ולשלוט עליה ממכשיר הטלפון שלכם כאשר אתם יושבים בחדר או באוטו.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

החדשות הטובות בכל הסיפור הזה הן שאתם לא ממש מחויבים לשדרג את המצלמה שלכם כדי לשלוט עליה באמצעות חיבור Wifi. ישנם כרטיסי זיכרון עם תמיכה ב- Wifi שיאפשרו לכם לעשות את זה.

פוקוס אוטומטי טוב יותר

אם העדשה ו/או המצלמה הנוכחיות שלכם לא מתמקדים מספיק מהר או בחוסר דיוק, אז ההחלטה מה לשדרג קודם עלולה להיות מסובכת יותר. גם לעדשות וגם למצלמה יכולות להיות השפעות על הפוקוס.

לפני הכל, אם יש ברשותכם עדשות נוספות, אז תבדקו את כולן על המצלמה שלכם, כך שאם הבעיה חוזרת על עצמה בכל העדשות, אתם תדעו כבר שהבעיה היא לא בעדשות, אלא במצלמה או בהגדרות כלשהן.

אני מאוד ממליץ לכם לקרוא ביקורות על המצלמה והעדשה שלכם, וזאת על מנת לראות אם מוזכר שם דבר מה על פוקוס אוטומטי גרוע או טוב במיוחד.
אם הביקורות על המצלמה שלכם מצביעות על כך שהמצלמה שלכם מצטיינת בפוקוס אוטומטי טוב במיוחד, אז סביר להניח שבעיות הפוקוס נובעות מהעדשה שבה אתם משתמשים, וכך שדרוג העדשה שלכם יפתור לכם את הבעיה.

אם הביקורות שתקראו יצביעו על כך שגם למצלמה וגם לעדשה שלכם יש יכולות פוקוס אוטומטיות טובות במיוחד, אז יכול מאוד להיות שאין שום בעיה איתן. במקרה כזה, יתכן מאוד שאתם לא עובדים נכון עם הגדרות הפוקוס האוטומטיות של המצלמה שלכם. הקפידו ללמוד ולהבין את הגדרות הפוקוס האוטומטיות הטובות ביותר של המצלמה שלכם עבור כל סוג צילום שאתם מצלמים, לפני שתחליטו אם ישנה בעיה או לא.

דבר נוסף וחשוב מאוד שעליכם לזכור. אם יש בבעלותכם מספר עדשות, אז שדרוג גוף המצלמה ישפר את יכולות הפוקוס של כל העדשות שברשותכם, אך אם תרכשו עדשה חדשה, אתם תקבלו עדשה אחת עם פוקוס טוב יותר מכולן.

החדות והפרטים בתמונה

גם כאן, שדרוג המצלמה שלכם וגם העדשה – שניהם יכולים לעזור. מצלמה עם חיישן גדול המציעה יותר פיקסלים ו/או מצלמה ללא מסנן Anti-Aliasing, יכולה לתפוס הרבה יותר פרטים. עדשה חדה יותר, תלכוד יותר פרטים ותציג אותן בצורה חדה.

כמו שאתם רואים, גם למצלמה וגם לעדשה יש השפעה רבה על החדות של התמונה, ולכן מה שאני מציע זה לנסות לקבוע אם חוסר שביעות הרצון שלכם מהחדות שבתמונה נובעת מהמצלמה או מהאיכות האופטית של העדשה. וזאת כמובן לאחר שוידאתם עם עצמכם שהבעיה אינה נובעת מכם, כמו במקרים בהן התמונות שלכם לא חדות מספיק כתוצאה מרעידות הידיים, תזוזת המצלמה או מסיבות אחרות שאינן קשורות לציוד. במקרים כאלו, גם המצלמה עם כמות הפיקסלים הגדולה ביותר לא תעזור אלא מהירות תריס גבוהה ו/או יציבות.

אם אתם צופים בתמונות שלכם בגודל של 100% והן חדות אך אתם רוצים להתקרב יותר, אז שדרוג המצלמה לכזו עם כמות פיקסלים גדולה יותר, יהיה פתרון נהדר. אם התמונה אינה חדה כאשר היא על רזולוציה של 100% ואתם בטוחים שהבעיה לא קשורה אליכם או לטכניקת הצילום, אז עדשה טובה תמציא לכם את הפתרון.

במידה שהחלטתם שאתם מעוניינים במצלמה עם כמות פיקסלים גבוהה יותר, אז זכרו כי ככל שכמות הפיקסלים גבוהה יותר, כך יהיה קשה יותר להשיג תמונות חדות ברמת הפיקסל, מכיוון שרעידות כתוצאה מהחזקת המצלמה בידיים, יהיו גלויות יותר כאשר אנו נצלם ברזולוציה גבוהה מאוד. זאת אומרת שתצטרכו לצלם במהירויות תריס מהירות יותר וזאת על מנת לנצל את הרזולוציה המקסימאלית שהמצלמה מציעה לכם.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

לצוד רגעים אמיתיים

בצילום רגעים אמיתיים, כגון צילומי רחוב, המטרה העיקרית של הצלם היא לצלם את הנושאים שלו מבלי שיבחינו בו, מכיוון שאם מישהו יבחין בכך שאתם מצלמים אותו ברחוב, אז הוא צפוי להתנהג באופן לא טבעי ולהרוס לכם את התמונה שרציתם.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

במקרה כזה – גם שדרוג המצלמה וגם שדרוג העדשה יכולים לעזור לכם. אתם יכולים לקבל החלטה ולהחליף את המצלמה שלכם לקטנה יותר ופחות "מאיימת" מהמצלמה הנוכחית שיש לכם, או שאתם יכולים לקבל את אותה החלטה לגבי העדשה שלכם.

יתכן גם שתרצו פשוט לרכוש מצלמה עם תריס שקט יותר או אפילו אחת עם מנגנון הפחתת רעשים של התריס. לחלופין, יתכן ומנוע הפוקוס של העדשה שלכם מרעיש כאשר הוא עובד ולכן תרצו לשדרג את העדשה שלכם לכזו עם מנוע פוקוס שקט יותר.

קבלת החלטה במקרה כזה יכולה להיות די קשה, שכן, תוכלו למצוא אתכם מתייעלים גם בשדרוג המצלמה וגם בשדרוג העדשה. אתם פשוט צריכים לעשות לעצמכם סדר עדיפויות ולשאול את עצמכם מה ייעל יותר את העבודה שלכם תוך כדי שאתם מתחשבים בכל הפרמטרים.

עומק שדה

אם אתם מחפשים אחרי עומק שדה רדוד על מנת ליצור רקעים מטושטשים מחוץ לפוקוס, אז עדשה חדשה בהחלט תוכל לשדרג אתכם.

אם העדשה הנוכחית שלכם היא עדשת זום איטית עם מפתח צמצם מרבי של F3.5-5.6, אז רכישת עדשה מהירה עם מפתחי צמצם פתוחים יותר, תעשה הבדל גדול באשר לעומק השדה הרדוד שאתם רוצים להשיג.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

לדוגמא: עדשת 50 מ"מ עם צמצם F1.8 תיתן לכם 3.5 סטופים נוספים של צמצם כדי ליצור עומק שדה רדוד יותר מאשר עדשת 18-55 F3.5-5.6 כאשר היא עומדת על אורך מוקד 50 מ"מ בצמצם F5.6.

אם כבר יש לכם עדשה מהירה אחת או יותר ואתם משתמשים במצלמת קרופ, ואם הציוד שברשותכם (או רובו) מתאים גם לעבודה עם מצלמות פריים מלא, אז שדרוג גוף המצלמה שלכם למצלמת פריים מלא, עשויה להיות הגיונית יותר מרכישת עדשה חדשה, מכיוון שמצלמת פריים מלא תיתן לכם סטופ אחד נוסף לקבלת עומק שדה רדוד יותר בכל צמצם נתון, וזה ישפיע על כל העדשות שלכם.

לצורך דוגמא, נניח שאנחנו מצלמים עכשיו במצלמת פול פריים עם אורך מוקד 50 מ"מ בצמצם F1.8.
על מנת לקבל את אותו פריים במצלמת קרופ, אנחנו נצטרך לצלם באורך מוקד של 35 מ"מ (בערך), ככה שאמנם קיבלנו את התמונה הרצויה מבחינת אורך המוקד, אך עומק השדה שהתקבל הוא עומק שדה של 35 מ"מ ולא של 50 מ"מ.

לכן, שדרוג המצלמה שלכם לפול פריים ישפיע רבות על התמונות שלכם גם בפן הזה.

צילום בתנאי תאורה חלשים

אם המצלמה שלכם בת 5 שנים ומעלה, אז בהחלט הייתי ממליץ לשדרג אותה לכזו עם ביצועים טובים יותר שמתאימים לתנאי תאורה חלשים יותר. מצלמות בנות ימינו בנויות כך שהן יכולות לעמוד בתנאי תאורה קיצוניים ולעזור לנו ליצור תמונות מאוד שימושית גם ב-ISO גבוה עם רעשים קטנים שכמעט ולא מורידים מאיכות התמונה.

צולם ב-ISO 6400 צילום: תומר אלמקייס
צולם ב-ISO 6400 צילום: תומר אלמקייס

אם המצלמה שלכם היא בת 3 שנים או פחות ואין לכם עדשות מהירות (עם מפתח צמצם פתוח מאוד), אז הייתי ממליץ דווקא לשדרג את העדשה. עדשות Prime מהירות יכולות לפתוח לכם 3 סטופים נוספים של אור (בהתאמה), בעוד שדרוג המצלמה ייתן לכם סטופ אחד של ISO גבוה יותר.

שווה מאוד גם לשקול לרכוש עדשה עם מייצב תמונה אופטי טוב. עדשות אלו תאפשרנה לכם לצלם בתנאי תאורה חלשים במהירויות איטיות יותר על מנת לצלם תמונות חדות יותר ללא עזרה מייצוב פיזי כגון חצובה. אם הנושא הזה חשוב לכם אז אתם יכולים לבדוק גם לגבי מצלמות עם מנוע ייצוב תמונה מובנה במצלמה המזיז את החיישן בניגוד לתנועות היד שלכם וכך מאפשר צילום תמונות חדות יותר כאשר אתם תרצו לצלם במהירויות תריס איטיות.
מכיוון שהוא נמצא במצלמה, אתם תקבלו את ההטבה הזו על כל העדשות שיש ברשותכם.

שימו לב שמנגנון ייצוב תמונה לא ממש יעזור לכם במידה ואתם מצלמים נושאים בתנועה, מכיוון שייצוב התמונה עובד על פי תנועות הידיים ולא על פי תנועות הנושא. לכן, אם אתם אוהבים לצלם נושאים בתנועה, שדרוג לעדשה מהירה יועיל הרבה יותר משדרוג לעדשה עם מייצב תמונה.

צילום וידאו

אם במצלמה הנוכחית שלכם אין אפשרות לצילום וידאו בכלל או שהיא מציעה צילום וידאו באיכות נמוכה ביחס לטכנולוגיה הקיימת, ואם תכונות אלו חשובות לכם, אז מצלמה חדשה אשר מציעה יכולות וידאו גבוהות, היא הבחירה הנכונה.

אם אתם מרוצים מאיכות הוידאו של המצלמה שלכם אך אתם מרגישים שיכולות הפוקוס פוגעות לכם בעבודה, אז עדשה חדשה יכולה מאוד לשדרג לכם את איכות העבודה.

כפי שהזכרתי קודם בסעיף המדבר על הפוקוס, אם אתם לא בטוחים אם מדובר בגוף המצלמה או בעדשה, אז יכול להיות רעיון טוב שתבדקו מה אנשים אחרים חושבים על הציוד שיש לכם. חפשו ביקורות ומאמרים ברשת אודות הציוד שברשותכם, תתעניינו בפורומים ובקבוצות הצילום המיועדות לכך. אם תגלו שאנשים אחרים נתקלים באותה הבעיה עם אותה עדשה שיש לכם על גוף מצלמה אחר, אז סביר להניח שתצטרכו להחליף את העדשה.

סיכום

צילום הוא תחביב יקר ולכן אתם נדרשים לחשוב היטב איזה מהציוד שלכם כדאי לשדרג קודם. לפעמים, שדרוג המצלמה שלכם יפתור לכם את כל הבעיות, לפעמים זו תהיה העדשה ולפעמים הם יגיעו שניהם יחד כעסקת חבילה.

אני מקווה שעל ידי ביצוע העצות שכתבתי, אתם תראו את הנושא הזה כקל ופשוט יותר מכפי שדמיינתם עד כה ושהוא יקל עליכם להחליט מהו השדרוג שישפיע בצורה הטובה ביותר על שיפור התמונות שלכם.

אם אהבתם את הפוסט הזה וראיתם בו שימושי, אז שתפו אותו לחברים שלכם שיוכלו ליהנות ממנו גם כן.

תומר אלמקייס
37 תגובות
  1. רחלי הגב

    שבוע טוב
    שמחתי מאד לקרוא מה שרשמת.
    זה הוסיף לי ידע חשוב שאני זקוקה לו לפני שדרוג גוף המצלמה

  2. דב puex הגב

    תודה, תומר, על הפוסט המקיף.
    לפעמים "נשבר" הגב מסחיבת המצלמה ואוסף העדשות הכבדות,
    וכדאי לשקול גם את המעבר למשהו שונה יותר – מצלמת Mirrorless,
    שהיא קלה בצורה משמעותית, וכך גם עדשותיה.
    בנושא הביצועים אני ממש לא יודע. שוקל בכובד ראש (ומצלמה ועדשות) את המעבר.
    אשמח לסקירה בנושא.

    • תומר אלמקייס הגב

      היי, דב.
      אכן נכון וזה מאוד תלוי לסוג הצילום שלך.. לצילום המקצועי אני פחות בעד מצלמות נטולות מראה (למעט צילום וידאו).. לי קשה מאוד להסתכל בעינית דיגיטלית.. והאמת שהגודל מאוד קובע במקרה הזה.. הוא מוסיף לאחיזה וליציבות. מעבר לכך – במצלמות גדולות יש יותר כפתורים וגישה מהירה יותר לפרמטרים חשובים.
      בסופו של דבר – הכל עניין של צורך.

  3. שאול הגב

    עוקב בערנות ולומד.תודה לך על השיתוף המאלף.מחכה להמשך

  4. יניב בן יהודה הגב

    פוסט מלא ומקיף חבר. יפה מאוד!!
    דב puex, הטענה שלך נכונה חלקית. כשמדובר במצלמות מירורלס פול פריים, אזי האופטיקה "משלימה" את הנפח שהשילו מגודל הצלמה, ולכן עדשות המותאמות למצלמות מירורלס שהן פול פריים גדולות יותר מהמקבילות שלהן אצל מצלמות DSLR קנון וניקון למשל. כשמדובר במצלמות קרופ, הטיעון הזה נכון יותר. המימדים מצטמצמים.

  5. דבורה הגב

    תומר תודהההה!!!
    זה בדיוק היה הנושא שעליו אני מתלבטת, עזרת לי להחליט,
    עדשת 85 1.8 על מצלמת קרופ יכולה להתאים גם לפול פריים?

    • תומר אלמקייס הגב

      היי דבורה. בכיף גדול.
      ה-85 מתאימה לפול פריים.
      בגדול – על עדשות שמתאימות לפול פריים יופיעו האותיות FX ועל עדשות שמתאימות לקרופ יופיעו האותיות DX.

  6. עמוס הגב

    תודה !!!
    מתענג כל פעם מחדש איך שאתה עושה לי בית ספר !!!

  7. איציק הגב

    מאוד נהנתי לקריאת המאמר שלך על השידרוגים ומסקרן אותי דווקא את העניין של wifi בכרטים . ברשותי מצלמה 5Dמרק 3 ולא ברור לי לאן צריך להוסיף את הכרטיס אשמח לקבל הבהרות

    • תומר אלמקייס הגב

      היי איציק. תודה רבה, אתה כמובן מוזמן תמיד 🙂
      לגבי הכרטיס WIFI – זה כרטיס SD שתומך בWIFI. הוא מתחבר לאפליקציה שאתה מוריד וזהו.

  8. משה הגב

    נהנה מהמאמרים שלך קולע בול למחשבות שלי

  9. חמוטל הגב

    ראשית אומר כי הפוסטים שלך מרתקים ומחכימים כאחד.תודה על שיתוף הידע.
    שנית,ברשותי מצלמת ניקון ישנה מאודD80.האם כרטיס הזכרון הכולל wifi רלוונטי גם אליה?
    ודה רבה,ממתינה בציפייה לפוסט הבא.

    • תומר אלמקייס הגב

      היי חמוטל.
      תודה רבה 🙂
      לגבי הכרטיס – אין איזושהי תמיכה נדרשת. מספיק שיהיה חיבור לכרטיס זכרון SD.
      הכרטיס עצמו מעביר את המידע לאפליקציה/מחשב..
      שיהיה בכיף ואת מוזמנת תמיד 🙂

  10. אבי הגב

    קורא בשקיקה את הבלוג
    כמתחיל אני נדרש לעיתים לקריאה נוספת
    תודה

  11. עדנה ביתן הגב

    הבלוג שלך כל כל מחכים שגם אני מבינה ולומדת!!! אתה ניחנת ביכולת מעולה להסביר ולהפוך נושאים מסובכים לקצת פחות כאלה…. מעריכה מאד את ההשקעה שלך ומניחה בוודאות שעוד ניפגש באחת מסדנאות הלימוד שלך באזור של פרדס חנה (אני שכנה)

    המון הערכה ותודה

    עדנה

  12. מלכה הגב

    תודה על המאמרים המחכימים,
    רציתי לשאול- אם יש לי מצלמת sony a7s לוידאו, שהחיישן שלה מתאים גם לפול פריים וגם לקרופ. חוץ מההבדלים בעומק שדה ובאורך מוקד, האם יש הבדל בחדות של הוידאו?
    תודה רבה!

    • תומר אלמקייס הגב

      היי מלכה. בכיף גדול..
      ההבדל בחדות לא קשור לגודל החיישן.. מה שכן – הרגישות לאור של חיישן פול פריים גבוהה יותר משל חיישן קרופ.

  13. נחמי הגב

    תומר
    יישר כוח על מאמרים מקצוייים
    בפרגון ולב רחב
    קראתי את המאמר בנושא העדשות בגלל שאני בתחילת הדרך זה קצת גדול עלי
    ובכל אופן אני צריכה להחליט על עדשה ואולי אתה תעשה לי סדר בראש
    יש בידי מצלמת קנון 650 די עם עדשה גרועה של טמרון 18-200
    עם זה התחלתי את דרכי בצילום
    זה נחמד אבל לא מקצועי
    אני מתקדמת עם הלימוד ורוצה לצלם אנשים ילדים (בחוץ) ועם העדשה הזו התוצאות גרועות
    (אני צריכה גם טיפים להגיע לפיקוס על העין -לא תמיד זה קל לי)
    לשם ניסיון לקחתי מחברה עדשה 85 ממ וצילמתי ילדים ויצאו לי תמונות ברמה גבוהה
    אבל צריך לזוז כל הזמן ולפעמים אין לאן לזוז
    מתלבטת בין 24-105 או 85ממ
    וגם ב24-105 יש כמה סוגים . יש ב2700 בארץ – ויש 1000 דולר בארה"ב (אשמח להסבר על השוני)
    גם עניין המשקל מאוד מעיק עלי -לפעמים אחרי כמה שעות אני מרגישה עומס על צאוורי העדין
    שוב תודה רבה אמשיל לקרא את מאמריך
    נחמי

    • תומר אלמקייס הגב

      היי נחמי.
      תודה רבה 🙂
      18-200 היא אכן עדשה לא טובה..
      85 היא עדשה מעולה..
      הבעיה היא שאם את קונה 85, היא לא תספק אותך לכל סוגי הצילום, אז בנוסף אליה את תצטרכי עדשת זום נוספת.
      מה שאני מציע זה באמת עדשה כמו 24-105.. ובהמשך לקנות עדשה נוספת כמו 85.
      לשאלתך על ההבדלים בין העדשות השונות – ייתכן וביקרה יותר יש מייצב שמייקר את העדשה.. זה יכול להיות גם דברים אחרים כמו צמצם פתוח יותר או ציפויים מסוימים בעדשה..
      שיהיה המון בהצלחה,
      ותתחדשי 🙂

  14. דנה הגב

    תומר שלום 🙂
    קראתי את המאמר והוא כתוב במקצועיות וגם קל להבנה – תודה !
    בשנים האחרונות אני מצלמת עם ה D90 של ניקון עם העדשות הבאות :
    Fisheye DX
    17-55 DX צמצם 2.8
    18-200 DX
    כבר זמן מה שאני מאוד רוצה להעלות את איכות התמונה שלי ואת ההנאה שלי מהצילום והחלטתי לשדרג את הגוף ל D810.
    עכשיו גיליתי שהעדשות שלי לא מתאימות למצלמת full frame.
    האם זה נכון ?
    האם גם ה fisheye לא מתאימה אפילו שהיא פיקס ?
    אני משתמשת הרבה מאוד בכל הפונקציות של העדשות שלי בעיקר לפורטרטים, נוף וסיטואציות צפופות. בזום אני משתמשת הכי פחות.
    מה אתה מייעץ לי ?
    איך אני משתדרגת גם בגוף וגם בעדשה שתתאים לי במינימום מחיר ?
    אשמח לתשובתך ולעזרתך,
    תודה מראש,
    דנה.

    • תומר אלמקייס הגב

      היי דנה.
      אכן העדשות שציינת לא מתאימות למצלמת פריים מלא. גם הפישאיי – למרות היותר עדשת פיקס (אין קשר בין הדברים).
      בציון העדשות – שימי לב שליד כל עדשה כתוב DX. זהו אותו מונח שאומר לנו שהעדשה מיועדת למצלמת קרופ.
      הדרך היחידה היא להחליף את העדשות או להחליף את המצלמה שוב למצלמת קרופ.
      ההצעה שלי – תמכרי את העדשות ובמחיר הזה תקני 24-70 שתהיה לך שימושית מאוד.
      שיהיה בהצלחה.

  15. דנה הגב

    ה D810 נמכרת עם עדשת קיט 24-120. האם אתה ממליץ לי גם על העדשה הזו או האם זו שהמלצת עליה קודם עדיפה לדעתך ?

  16. גאליגל הגב

    ממש הסבר נפלא.
    האם יש הבדל באיכות התמונה למשל sigma 17-50.2.8 ל: פול פריים 24-70 sigma ?
    יש לי רצון לעבור לפול פריים אבל זה יקר. האם d750 עם עדשת סיגמא fx תיתן לי איכות תמונה טובה יותר ממה שאני מצלם עכשיו ניקון d3400 עם ידשת סיגמא הנ"ל.
    אשמח אם ישלח לי מייל ישירות בנוף לאתר.

    • תומר אלמקייס הגב

      תודה רבה 🙂
      וברור שיש הבדל אופטי, אלו 2 עדשות שונות.
      לגבי ה-D750 – אין ספק שהיא תתן לך איכויות טובות טובות יותר.

  17. מיכאל כהן הגב

    תומר תודה על הבלוג הזה וכיף ענק לקרוא. רציתי לשאול אני מצלם כיום בקנון D6 וגם בניקון D3S ונהנה מכל מצלמה והייחודיות שלה. חבר המליץ לי לקנות גם סוני A7III באזור 6000 ש"ח רציתי לשאול אם בסכום כזה היית ממליץ לי על מצלמה אחרת במקום ( שמעתי שבחו"ל הצלמים זה המותג שלהם…) . תודה

    • תומר אלמקייס הגב

      היי מיכאל.
      אני חושב שאין פה משום המלצה.
      מצלמות נטולות מראה הן מצלמות מעולות, ויש שיאמרו שהן נוחות אף יותר ממצלמות DSLR.
      בסוף, זה עניין של נוחות משתמש והרגל.
      אם יש לך חבר עם מצלמה כזו, אני ממליץ לך להשתמש בה קצת, לצלם איתה כמה שעות ולהבין אם זה בשבילך.
      אני באופן אישי אוהב DSLR, יותר גדול, יושבת יותר טוב ביד ויש לי יותר כפתורים.

  18. מיכאל כהן הגב

    היי תומר רק רציתי להוסיף שאני מתעסק בתחום צילום אירועים באולמות סגורים ולפעמים חשוכים…
    שוב תודה

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
Send this to a friend