האם יוצא לכם להרגיש שהתמונות שלכם חוזרות על עצמן במעין שגרת צילום כזו?
אם אתם מצלמים כל יום ואתם מוצאים את עצמכם משועממים מול התמונות במחשב, אז תמשיכו לקרוא.
צילמתם נוף, או שצילמתם את האחיינים והילדים שלכם, ואתם שמים לב שכל התמונות שלכם זהות ואין בהן שום שינוי מלבד הנושא שהתחלף. לא משנה מה אתם עושים, אתם פשוט לא מצליחים לפרוץ את חומת השעמום.
אני קורא לזה "מחסום יצירתי". אותו המחסום היצירתי מגיע אלינו מתוך דפוסי חשיבה והרגלים מסוימים שאנחנו בונים לעצמנו במהלך קיומנו. קשה מאוד להתגבר על אותו מחסום יצירתי, אולם בכל זאת ישנם דרכים שיוציאו אתכם ממנו וידליקו בכם את היצירתיות מחדש.
המזל שלכם הוא שאתם צלמים. וצלמים הם אנשים ברי מזל במובן מסוים. יש לנו את האפשרות להביט על העולם מנקודות מבט שונות, להחליט מה יהיה כיוון האור, ומספיק שנעשה שינוי קל בפרספקטיבה כדי שתהיה לנו נקודת מבט חדשה על הנושא שלנו.
רוב האנשים מביטים על העולם מנקודות מבט "קבועות מראש", למעט מקרים בהם הם נאלצים לשכב על הרצפה, לטפס על עץ (מי שלא גר בקומה רביעית), או להסתכל על אובייקט מקרוב. בכל מקרה, ברוב הזמן אנחנו מסתכלים על העולם מגובה עמידה ומגובה ישיבה, ולא ממש מתאמצים כדי לשנות את זווית הראיה ולראות אחרת את הדברים.
אם כן, אחד הצעדים הראשונים שיפרצו לכם את חומת השעמום הוא להתחיל להסתכל על הנושאים שלכם בצורה שונה. במקום לצלם את הכלב שלכם מהגובה שאתם רגילים לראות אותו, אז תשכבו על הרצפה וצלמו אותו מנקודת מבט של נמלה. אתם תגלו שהכלב יראה שונה לחלוטין מאשר היה נראה בצילום מגובה העיניים. השינויים בזווית ובפרספקטיבה מציגים אותו אחרת לגמרי.
עכשיו נסו לעשות לעצמכם תרגיל מעניין. חפשו בסביבה הפרטית שלכם נושא לצילום, אבל כזה שעומד המון זמן באותו מקום ולא זז. זה יכול להיות הבית שלכם, או עץ בחצר שלכם. הרעיון הוא כזה: אתם כל יום רואים את העץ או הבית מנקודת מבט מסוימת, ועכשיו יש לכם את ההזדמנות להביט עליהם מנקודות מבט אחרות לגמרי. במידה ובחרתם את הבית שלכם, אז תתקרבו אליו, אל הקירות, אל המדרגות, מבפנים כלפי חוץ, מבחוץ כלפי פנים ועוד.. אם בחרתם בעץ, אז תתקרבו אליו, צלמו את המרקם שלו, ואת החיים שיש עליו, צלמו את השורשים או את העלים שלו ותלמדו את העץ מקרוב.
תלמדו להסתכל על העולם כצלמים
מה קורה אם אתם עומדים בראש גרם מדרגות ומסתכלים מלמעלה על מישהו שעולה?
מה קורה אם אתם שוכבים על הרצפה ומסתכלים על העולם מנקודת מבט של תינוק ששוכב על הגב?
אם אתם רוצים לצלם מישהי קוראת מכתב מרגש, אז במקום להתרחק ממנה ולקלוט את כל הסיטואציה, נסו להתקרב אליה מאחור ולצלם מאחורי העורף שלה, מנקודת המבט שלה כפי שהיא רואה את המכתב.
אתם מתחילים להבין את הרעיון? הדרך הטובה ביותר להלחם במחסום היצירתי היא פשוט להוציא מהראש שלכם את הפרספקטיבה הרגילה שאיתה אתם חיים. במילים אחרות, אם אתם במצב עמידה ומתכוננים לקראת תמונה, תעצרו לרגע ותחשבו איך אתם יכולים לקחת את הנושא הזה ולהפוך אותו למשהו מיוחד.. לפעמים זה כיפוף ברכיים קל שסוגר לכם פינה, ולפעמים אתם תצטרכו להיות יצירתיים יותר ולשקול אפשרויות אחרות כמו שכיבה על הרצפה, טיפוס על קירות וכדו'.
צרו לעצמכם מעין מפה של המח שלכם ואיך הוא יקבל את הנושא מזוויות שונות. דמיינו איך ייראה הנושא מקרוב, מרחוק, בקלוז-אפ או ב-לונג-שוט. לכו עם האינסטינקטים שלכם, ואתם תגלו פעמים שאתם תהיו מופתעים מעצמכם.
5 טיפים שכדאי לזכור
- כאשר אתם מצלמים מקרוב, חפשו נושאים שיש בהם מרקם מעניין, וצלמו אותם עם אור נכון שמדגיש את המרקם הזה. אור שמגיע מהצד (עם רכות מסוימת אך לא רך לגמרי) הוא אור מושלם עבור צילום של מרקמים. הסיבה לכך היא כי המרקם דורש צל על מנת שהתלת ממדיות תצא החוצה ושהמרקם יבלוט.
נסו לצלם נושאים שונים ולבחון את הטקסטורה שלהם. יתכן וחלקם לא יעניינו אתכם במבט ראשוני בעין, אבל כשתתקרבו עם העדשה ותשתמשו בתאורה הנכונה, אתם תופתעו מאוד לגלות לכמה מרתקים יכולים להפוך הדברים הפשוטים של היום יום. - צלמו תמונות מופשטות יותר על מנת להוציא דברים מהקשרים היומיומי. תמונה מופשטת היא תמונה שבה צילמתם הנושא מקרוב, מזווית מסוימת ו/או עם תאורה מסוימת שהוציאו את הנושא מהקשרו הטבעי אך עדיין הציגו אותו כמעניין.בכל יום אני נתקל בסוג מסוים של ספה, אבל במקרה הבא זו הייתה ספת עור ששולבה עם תאורה של מסיבה ובמבט מקרוב היא הוצגה בצורה מדהימה, ומחוץ להקשרה הטבעי.
- השתמשו במסגור טבעי של התמונות שלכם כדי להכניס בהן יותר עניין. אם אתם נמצאים באזור עם עצים, אז נסו לצלם מתוך הענפים ולהשתמש בהם כמסגרת טבעית של הנושא שלכם. מסגרת טבעית יכולה להיות גם חלון, מראה או כל דבר יצירתי אחר.
- חפשו קווים מוליכים, קווים חוצים, השתקפויות, ושכבות של עומק וצבע. הכניסו אלמנטים לקדמת הפריים כדי שיספרו לצופה על העומק שבתמונה.
- שינוי בנקודת המבט הוא לאו דווקא להתכופף, לשכב, לטפס.. הוא גם תלוי במיקום הפיזי שלכם ובמיקום הנושא. קחו 2 תמונות לדוגמא: באחת, הזוג הולך לכיוון הצופה, ובשנייה הוא הולך לכיוון האופק. אלו הן 2 תמונות שצולמו בהפרשי זמן קצרים, ובכל זאת כל תמונה משדרת משהו אחר. האחת משדרת "התחלה" והשנייה משדרת "סוף".
סיכום
אז הבנתם כמה אנחנו ברי מזל לעומת שאר האמנים? אני לא מכיר עוד אמן שיכול לרפא את המחסום היצירתי שלו בעזרת טיפול בטיפוס על עץ או שכיבה על הבטן/גב..
אם אתם תבלו ביומיים הקרובים בחיפוש אחרי זוויות שונות, משונות, ייחודיות ומיוחדות, אתם תוכלו לפרוץ את החומה המשעממת ואת המחסום היצירתי יחד. ואם לא הצלחתם, אז תשאלו את עצמכם, האם הייתם מספיק נועזים? האם נקודות המבט שחיפשתם באמת היו שונות, משונות וייחודיות?
זכרו שאתם לא צריכים לעשות את זה עם כל התמונות שלכם, אבל ברגע שתהיה לכם ההבנה על ההתבוננות הזו, אתם תוכלו להוציא תמונות הרבה יותר טובות מאלו שצילמתם עד היום, ואת זה אני מבטיח לכם. לצורך הביטחון, כשאתם מצלמים את התרגיל, אז צלמו גם תמונה של הנושאים שלכם מנקודת מבט רגילה, אם כי אני בטוח שהתמונות שאתם תאהבו הם אלו שיצולמו מנקודות מבט בלתי שגרתיות.
צאו לצלם, חפשו זוויות, ותתמקדו ביומיים הבאים בלצלם רק בזוויות שאינן שגרתיות, ואתם תגלו שמעכשיו והלאה התמונות שאתם תאהבו הם אלו שלא הייתם מצלמים לפני שעשיתם את התרגיל הזה.
עד כאן להפעם, חברים.
אם אהבתם את הפוסט, אתם מוזמנים לשתף אותו בשמחה ובאהבה דרך כפתורי השיתוף המופיעים כאן.
כמו כן, אשמח לקרוא את התגובות שלכם ולענות לכם על שאלות, אז תרגישו חופשי להתפרע 🙂
44 תגובות
מאמר חשוב מאוד.זה הנקודה שגרמה לאנסל אדמס לפרוש מהצילום האמנותי ולעבור לצילום מסחרי.
תודה רבה תומר.(רק עוד משהו קטן. שכתבת על הצילום של הבן אדם שקורא משהו מרגש אני אישית הייתי מצלם מלפניו מצד שמאל שלו ככה הייתי רואה את הכאב על הפנים. ומן הסתם התמונה הזו היתה מפעילה רגשות דומים אצל הצופה.)
היי, אבי. תודה רבה 🙂
תומר היקר. נהנה לקרוא את הפוסטים שלך.מעריך את ההשקעה והנדיבות.ללא ספק אתה מצליח לרכז נקודות מרכזיות ובכל מקרה הדברים שאתה מעלה רחוקים מלהיות טכניים בלבד.יישר כוחך!
תודה רבה משה.
מוזמן תמיד 🙂
שלום לך תומר.
מאז שנחשפתי לאתר שלך"בית הספר לצילום",אני כל יום פותח את ה"מייל"שלי בתקוה ששלחת עוד כתבה מעניינת.אתה פותח לי את הראש ואת העיניים להסתכל על האובייקטים בצורה אחרת.
תודה לך!!!
אפרים
תודה רבה, אפרים. אני שמח מאוד מאוד לדעת 🙂
תודה רבה תומר על ההשקעה.
המאמרים שלך נוגעים כל פעם בנקודה אחרת בעולם הצילום.
תמיד מאירים ומחדשים.
בכיף גדול, תמר 🙂
תודה רבה תומר
מאמר טוב וחשוב מאד.
תמיד הכל אצלך רשום בצורה מקצעית חדה וברורה.
בכיף רחלי 🙂
תודה תומר, זה לא שלא מודעים לדברים אבל כל פעם מחדש זה מחזק
ומביא למודעות.זה ממש חשוב ואתה עושה את זה מצוין.המון תודה.
בכיף גדול, נעמה 🙂 ותודה.
שמח בכל פעם מחדש לקרוא וללמוד מנסיונך העשיר. מה גם שהמאמר הזה חיזק אצלי את הכוון שאני אוהב ושמח שכוונתי לדעת גדולים.
תודה רבה
בכיף, מוטי.
אני שמח לשמוע 🙂
מעולה!!
נתת לי המון השראה!
תודה רבה, רחל.
היי תומר מצויין. כיף ממש לקרא וליישם תודה לך על הרצון שלך ללמד אותנו וממש לשתף את המקוריות שלך .. אם אפשר פוסט בנושא כיוון מומלץ של המצלמה. ומחכים לסדנא בנושא צילום ארועים או פוסטים בעניין זה תודה שרון
תודה רבה, שרון.
כשאתה אומר כיוון מומלץ למצלמה- למה אתה מתכוון?
יופי של טיפים.
אני מאד נעזרת במאמרים שלך ולוקחת מהם טיפים.
תודה רבה
לבנה
תודה רבה, לבנה. ובכיף 🙂
תודה תומר
בכיף גדול, עמוס.
תומר יישר כוח-מאמר חיוני מאין כמותו אוששת אלמנטים ידועים והעשרת בחדשים.
תודה רבה, גורי.
תבוא כל יום 🙂
תומר היקר !
הפוסטים שלך כל כך מעניינים וחשובים
התמונות שלך מושלמות ומעוררות השראה !
תודה רבה על ההשקעה והשיתוף.
ממשיכה לעקוב וממתינה לסדנא חוזרת של צילום בתאורה טבעית…
תודה
איריס
איריס, תודה רבה לך 🙂
סנת צילום אנשים בתאורה טבעית תחזור שוב בקרוב 🙂
פוסט חשוב.. כתיבה מעולה כמו תמיד !
תודה רבה, ניב.
פשוט מאמרים מלאים בתוכן. כיף לקבל מייל כזה.. הפעם יצא לי לפתוח אותו כעת באמצע הלילה, וכמובן שאי אפשר לדלג על כזה מאמר. תודה רבה!
בכיף גדול, יצחק.
תבוא כל יום 🙂
תודה רבה רבה תומר.
בכיף, נעמי 🙂
היי תומר,
אני קורא בעקביות את המאמרים שלך ואני מוכרח לציין שאתה ממלא אותי בכול פעם בהתפעלות בהשראה ובידע .
אני מוכרח לנצל את הבמה הזו בכדי להודות ולהוקיר על עבודתך המדהימה-אתה כותב בצורה מדויקת מקצועית ועניינית ושומר על המיומנות הזו לאורך כול הדרך .
תמשיך לעשות ולהעשיר את האנשים הצלמים המתחילים ואלו שבדרך!!
ישר כוח איש יקר !!
חיים לוי .
חיים, תודה רבה לך 🙂
שלום תומר,
תענוג לקרוא את המאמרים שלך ולצפות בתמונות שמלמדות המון
תודה רבה
בכיף גדול, חנה.
תודה 🙂
הכתיבה שלך היא בגדר תרומה גדולה לחובבים המבקשים להעשיר את יכולותיהם. הכתיבה היא פרקטית מבהירה נושאים באופן שניתן ליישם.
היום מיטב האוניברסיטאות בעולם מפיצים ידע ומעלים קורסים שלמים לאינטרנט לטובת הציבור הרחב.
אתה מיישם גישה זו במעגל הקרוב לליבך-צילום.
תרומתך בהפצת יידע מעידה על רגישותך לאנשים ובזכות זו אתה גם מצלם ברגישות רבה.
תבורך , יישר כוח.
ד"ר אבישי (אבי( לוסקי)
אבי, תודה רבה לך 🙂
תודה שאתה עוקב בהדיקות, ותודה על השיתוף במחשבות שלך.
שיהיה שבוע נפלא 🙂
גדול ומחכים..
צרור תודות..
רותי
בכיף גדול, רותי 🙂
טיפים נהדרים תומר נהנית כל פעם מחדש.
תודה רבה, קרן 🙂
תודה תומר
המאמרים והנסיון העשיר שלך מחזקים את נקודת המבט שלי דברים שפשוט לא חשבתי עליהם והתוצאות מדברות בעד עצמן
בכיף גדול, חנה 🙂
כיף לדעת.