צילום סדרה – השיטות הקלות בהן אני משתמש כדי ליצור סדרת תמונות בועטת

זה לא סוד שאני אוהב לצלם סדרות של תמונות. כשאני יוצר סדרת תמונות אני מרגיש הרבה יותר בתוך הסיפור, אני חלק אינטגראלי ממנו, אני חוקר אותו ואני נכנס אליו בכל הכח.

סיפורים הם חלק בלתי נפרד מחיינו וסיפור סיפורים הוא עניין נצחי.
יצירה של סדרת תמונות יכולה להיות דרך מצוינת לספר סיפור באמצעות הצילום. מה שכן, מעטים מאוד הם אלו שמבינים שיש הבדל בין צילום לבין סיפור ויזואלי באמצעות צילום. 

כשאתם קוראים ספר שנכתב כאמנות, אתם “נדבקים” אליו ונשאבים לתוכו דרך הרגשות שהכותב חי ומעביר אליכם באמצעות מילים. כשאנחנו מצלמים סיפור, אנחנו הופכים את המילים למשהו ויזואלי שבו אנחנו משתמשים כדי לדבר את שפתינו ועל ידי כך אנחנו “נדביק” את הצופה שלנו לתמונה בדיוק כמו שעשה הסופר מלמעלה.

הביטוי “תמונה אחת שווה אלף מילים” מצדיק מאוד את אמנות הסיפור בתמונות, אך זה לא בהכרח אומר שכל התמונות מספרות סיפור, ובל נשכח שמדי פעם אנחנו רוצים לספר את הסיפור במספר תמונות – הנושא שלשמו התכנסנו כאן היום.

כשאנחנו יוצרים סדרת תמונות, אנחנו בעצם מצלמים בכל פעם פיסה קטנה של מידע מתוך סיפור שלם. התצלומים יתחברו יחד לתמונה אחת כוללת שתציג סיפור, סיטואציה, מצב, מחקר או רעיון.
בסדרת תמונות, כל תמונה צריכה להיות חזקה בפני עצמה גם אם היא מוצגת בנפרד מהסדרה. כמו כן, כל תמונה צריכה להיות שונה מקודמתה ועליה להוסיף או להרחיב את המידע על נושא הסדרה.

טקסט המצורף לסדרה (ו/או טקסט קצר ליד כל תמונה) תמיד יכול להוסיף להבנה של סדרת התמונות, אך חשוב לזכור כי תפקיד הטקסט הוא להרחיב את ההבנה של הסיפור, אך התמונות הן אלו שצריכות לספר את הסיפור ולא המילים.

בפוסט הזה אני רוצה להמחיש לכם מהי בכלל סדרת תמונות, למה יוצרים אותה ואיך ניגשים אליה נכון.

תמונה אחת VS סדרה של תמונות?

כדי להמחיש לכם את ההבדל בין תמונה בודדת לסדרה של תמונות, אני רוצה שלרגע תדמיינו את עצמכם קוראים סיפור בן כמה שורות וסיפור המסופר בספר שלם. בסיפור קצר, הכותב יכניס הרבה מידע מתומצת וייגש די מהר למטרה, לעומת ספר – שבו המידע מפורט יותר, יש חלוקה לפרקים ובכל שלב קיימת התפתחות בעלילה עד לרגע השיא.

אז קיימת השאלה: האם הסיפור עובר טוב יותר בתמונה אחת או בסדרה של תמונות?
זו אחת מנקודות הדיון שעולה לא מעט בקבוצות הצילום השונות.

ובכן, זה נורא תלוי בסיפור ובמספר הסיפור. כמו בטקסט, אתם יכולים לקרוא טקסט קצר ובועט לא פחות מספר ארוך שבועט, אך זכרו שבסיפור המסופר על ידי תמונה בודדת אתם לא יכולים להכניס יותר מדי פרטים ולכן ייתכן שהסיפור שעליו אנחנו מדברים לא יוצג במלואו.

מה זה אומר?

בתמונות, המסר עשוי להיות נכון בחלקו, אך בפועל הוא רק חלק מן האמת כולה והתמונה היא רק פיסת מידע אחת מהתמונה הכללית. זה משאיר לחלק מהמח שלנו לפרש את הדימוי עצמו ולכן גם מקשה בהרבה מקרים להבין את המסר של הצלם. זו גם הסיבה שבהרבה מקרים אנשים שונים יפרשו את התמונות בדרכים שונות.

יש לזכור כי סדרה של תמונות היא בעצם אוסף של תמונות בודדות שכל אחת מהן היא פרק בסיפור, וכל פרק כזה מתפתח לקראת השיא.
מצד שני, סדרה של תמונות תאפשר למח לעבד כל תמונה בנפרד. היא תדגיש מספר רעיונות בעוד תמונה אחת תדגיש רק רעיון אחד.

בסדרת תמונות, התמונה הראשונה והתמונה האחרונה הן התמונות החשובות ביותר. אלו הן התמונות שיפתחו ויסגרו את הסדרה ואלו הן התמונות שיתפסו את תשומת הלב של הצופה. זה ממש לא שונה מלשפוט ספר על פי הכריכה שלו. ספר עם כריכה חזקה ימשוך אליו הרבה יותר אנשים וספר שהפרק הראשון שלו מרתק, ישאיר אתכם מרותקים כנראה עד סוף הספר.

לסדרת התמונות הזו קראתי “לידה ראשונה” והיא עוקבת אחר אותם רגעים הראשונים של יציאת ולד אל אוויר העולם.

“לידה ראשונה”. צילום: תומר אלמקייס.
“לידה ראשונה”. צילום: תומר אלמקייס.
“לידה ראשונה”. צילום: תומר אלמקייס.
“לידה ראשונה”. צילום: תומר אלמקייס.

תכנון מקדים

מה שהראש לא יודע, העיניים לא יכולות לראות ולכן תכנון מקדים הוא חלק חשוב מאוד ביצירת סדרת תמונות. תכנון טוב יגרום לכם לדמיין את הסיפור, לראות את התמונות בראש שלכם ולומר לכם לקראת מה אתם צריכים להיערך.

התכנון צריך לכלול את בחירת הנושא, מחקר קצר או ארוך עליו, שאיבת השראה ואז את תכנון התמונות.
לפעמים אתם לא תוכלו לצלם את התמונות בסדר הנכון מפני היערכויות כאלה ואחרות, ולכן אם תכננתם טוב את הסדרה, אתם תוכלו לצלם בסדר שונה מהסדר שאותו אתם מעוניינים להציג. בנוסף לכך, תכנון טוב יגרום לכם לדעת מה אתם רוצים בדיוק בזמן הצילום וככה לא יהיו לכם (או שיהיו פחות) ספקות בזמן עיבוד התמונות.

מיותר לציין שהתמונות שלכם לא תהיינה מושלמות ללא הבנה באור, בקומפוזיציה ובשאר המרכיבים של השפה הצילומית, אך דבר שחשוב לא פחות זו ההחלטה האם הסדרה תהיה צבעונית או שחור/לבן. זה ממש לא חכם ליצור סדרה שבה חלק מהתמונות צבעוניות וחלק בשחל”ב.
דבר נוסף שחשוב לדעת זה שצריך לשמור על עיבוד תמונות אחיד ולא לעשות עיבוד שונה לכל תמונה. זה מזיק ומנתק את הצופה מהסיפור.

צלמו תמונות חזקות

ייתכן כי מבחינה טכנית יהיו לכם תמונות מושלמות, אך יחד עם זאת, ישנם 2 אלמנטים עיקריים שיהפכו את התמונה לחזקה ואפילו לחזקה יותר כשהיא חלק מסדרת תמונות.

בראש ובראשונה התמונות צריכות להעביר רגש וזאת על מנת שיוכלו להשפיע על הצופה בפן הרגשי. לא כל התמונות חייבות להכיל אלמנט אנושי כדי להיות מרגשות, אלא שזה באמת יכול להיות כל דבר.. החל מנוף, עץ או פרט קטן מהסביבה. בסופו של יום, התמונות אמורות לעורר תגובה רגשית חזקה אצל הצופה.

הדבר השני הוא שכל תמונה לא צריכה לתת את כל התשובות, אלא להשאיר מקום להרהורים ופתח למשמעות.
כמו כן, ישנה חשיבות רבה לסידור התמונות בסדר הנכון, אז תשקיעו הרבה מחשבה לעניין זה שגם הוא אחראי גדול על חוזק הסדרה.

הנה סדרת תמונות מדהימה שסטודנט מאוד מוכשר שלי יצר. הסדרה מציגה את סדר יומו של שוטר בישראל ועוקבת אחר השילוב של חייו הפרטיים יחד עם חייו המקצועיים.

צילום: איתן שאשא.
צילום: איתן שאשא.
צילום: איתן שאשא.
צילום: איתן שאשא.
צילום: איתן שאשא.

תאמינו באינסטינקטים שלכם

דמיינו את עצמכם הולכים ברחוב הומה אדם כשלפתע אתם רואים את התמונה שלכם מול העיניים. אדם מעניין שמבצע פעולה מעניינת והחלטתם שיש לכם פריים. עכשיו אתם רק צריכים להבין מה אתם רוצים, להתקרב, לחפש ולתפוס את הרגע המכריע שיספר את הסיפור.

אתם לא יודעים מה הולך לקרות, אבל אתם נורא רוצים שיקרה… ואז משהו קורה. אתם מתקרבים לאט, מחפשים את הפריים הנכון ביותר ולפתע מגיע אוטובוס שממנו יורדים נוסעים ואתם יודעים שזה הזמן שלכם לתפוס את התמונה שחיפשתם כי ידעתם שלא די לכם לצלם את הנושא שלכם לבדו.

זו דוגמא אחת מיני רבות שבהן סמכתי על האינסטינקטים שלי והרווחתי.
מתוך סדרת התמונות “האנשים השקופים של דרום תל אביב”.

מתוך סדרת התמונות ” האנשים השקופים של דרום תל אביב”. צילום: תומר אלמקייס.

לצילום יש את היכולת להקפיא רגעים בזמנים שאנחנו לא חשבנו בכלל להרים את המצלמה, או לחלופין – בזמנים שהרמנו את המצלמה בשביל דבר אחד ואז הופיע לו דבר אחר שתרם לנו. אלו הם הרגעים שמעוררים בנו חזון ייחודי משלנו ואלו הם הרגעים שבונים את סגנון הצילום האישי שלנו.
אז אם הבחנתם בהזדמנות טובה לצילום, אל תנסו להעריך את המצב יותר מדי, פשוט לכו עם האינסטינקטים שלכם, תהיו בטוחים בתהליך ותראו לאן זה מתפתח משם.

הישארו מקוריים

מקוריות בצילום עלולה להיות פרט שולי עבור מספר לא מועט של צלמים. זה באמת לא קל להיות ייחודיים בימים אלו שבהם הרשת מוצפת במספר עצום של תמונות מכל מקום בעולם.
יחד עם זאת, יהיה לכם טוב אם תתאמצו כדי לשאוף למקוריות מכיוון שאין שום סיפוק בהעתקת עבודה של מישהו אחר.

קחו השראה מצלמים אהובים עליכם, אך הישארו נאמנים לעצמכם ותמיד תחשבו מה אתם יכולים לעשות כדי לדבר את שפתכם ולא את שפתו של אמן אחר.

בשורה התחתונה – אם אתם רוצים שסדרת התמונות שלכם תתבלט, זכרו תמיד להישאר אתם!

אל תפחדו להיכשל

הפחד מפני כישלון קשור באופן מוחלט לפחד מדחייה וביקורת שלילית. למעשה, הפחד הזה רק ישפיע על הביטחון הצילומי שלכם ויגרום לכם לא לנסות דברים חדשים ופחות להביע את עצמכם. זה הזמן להפסיק לחשוב ככה ולשחרר את עצמכם ממחשבות שליליות.

כמו בכל דבר בחיים, להיכשל זה עניין נורמאלי לחלוטין ומאוד בריא. כל המצליחנים הכי גדולים נכשלו, והכישלון לכשעצמו מהווה עבורנו חלק חשוב מאוד בשיפור הראיה, הגישה, הביצוע וההצלחה.
כישלון יעזור לכם להבין את הנוסחה שעובדת הכי טוב בשבילכם, כך שבסופו של יום העבודות שלכם יקבלו שפה צילומית אישית.

תתרגלו את עצמכם

כמו שאמרתי בהתחלה, סדרה צילומית דורשת מכם להיות אחידים לאורך כל הסדרה ועליה לשקף רעיון שאיתו אתם תלכו עד הסוף.
דמיינו לעצמכם סדרה שבה מישהי מצלמת את עצמה החל מגיל 18 ועד גיל 90 כאשר בכל שנה ביום ההולדת שלה היא מצלמת תמונה אחת. בכל תמונה אתם עשויים להרגיש בשינויים שקורים לה בפנים במהלך השנים וכך אתם תמצאו את עצמכם מסתקרנים ונשאבים פנימה אל סדרת התמונות.

חשוב לדעת שהמח שלנו מגורה כאשר הוא מזהה דפוסים או קישורים שמאחדים אלמנטים דומים, אך לא בהכרח זהים.
כצלמים, ניתנה לנו מתנה גדולה, כך שאנחנו יכולים ליצור חוויה מספקת של אסוציאציות חזותיות עבורנו ועבור הצופים בתמונות וזאת במספר דרכים. אחת מהן זו יצירת סדרת תמונות.

הנה 2 תרגילים שאתם יכולים לעשות כבר עכשיו כדי להתחיל ליצור סדרות תמונות מוצלחות.

  1. תבחרו נושא שמעניין אתכם ותחקרו אותו לעומק.

כדי ליצור סדרה צילומית מוצלחת, אתם חייבים בראש ובראשונה להחליט על נושא הסדרה ולהישאר צמודים אליו לכל אורך הסדרה. בתור התחלה, אתם יכולים לבחור נושאים פשוטים כמו דלתות, רחובות, ערים, עננים וכל מה שעולה לכם לראש. אתם יכולים גם להיות ספציפיים יותר ולבחור אנשים מתולתלים, אנשים עם מחלות מסוימות, ילדים ג’ינג’ים,  אנשים שהולכים ברחוב עם כלבים וכדו’. אתם יכולים גם ליצור סדרה שמבוססת על הפן הגרפי כמו סדרה המבוססת על צבעים, צורות, קווים וכדו’. פשוט תשתמשו ביצירתיות שלכם ואל תמנעו מכם לחשוב.

הנה סדרת תמונות מדהימה של הצלמת יוליה טייץ בה היא מציגה אנשים לבקנים. לסדרת התמונות היא קראה Porcelain Beauty. מהשם ומהתמונות לא ניתן להתעלם מהעובדה שהסדרה מתייחסת ליופי שבצבע הלבן, ובעצם ללבקנות כדבר יפה ומלאכי.

Porcelain Beauty. צילום: יוליה טייץ.
Porcelain Beauty. צילום: יוליה טייץ.
Porcelain Beauty. צילום: יוליה טייץ.
Porcelain Beauty. צילום: יוליה טייץ.
Porcelain Beauty. צילום: יוליה טייץ.
Porcelain Beauty. צילום: יוליה טייץ.

לסדרת התמונות המלאה באתר של יוליה, לחצו כאן!

  1. צרו סדרה שבה אתם עקביים למיקום שלכם.

אחד הדברים שהופכים סדרת תמונות למעניינת הוא הקשר בין אובייקטים בפריים עם הבדלים נורא קטנים ששובים את העין. נסו לצלם סדרת תמונות שבה אתם נמצאים באותה נקודה ומצלמים את אותו הפריים בדיוק מספר פעמים, אך הדבר היחיד שמשתנה בפריים זה המיקום הפיזי של הנושא שלכם וגם של אובייקטים אחרים.
אתם יכולים לצלם גם במקומות שונים אך לצלם פריימים דומים. לדוגמא, אם בחרתם לצלם אנשים יורדים מגרמי מדרגות, אז תעמדו בכל פעם באותה הנקודה כדי ליצור פריימים דומים מבחינת קומפוזיציה, אך שהנושא יהיה שונה בכל תמונה.

אחרית דבר

יצירה של סדרה צילומית זה דבר מדהים! היא מאתגרת אותנו כאמנים וכצלמים, היא דוחפת אותנו לחפש ולהשקיע ורוב הזמן היא תלמד אותנו המון דברים חדשים שלא ידענו קודם לכם.

זכרו כי המטרה העיקרית בסדרת תמונות היא לא ליצור תמונות שיעמדו בזכות עצמן, אלא תמונות שהעוצמה הגדולה ביותר שלהן היא כאשר הן חלק מסדרה.
כמובן שכל תמונה צריכה להיות חזקה ובועטת גם כאשר היא בודדת, אבל בסופו של דבר, אתם צריכים לזכור שהסדרה – היא היצירה כאן!

הסדרה עצמה נועדה להיות יצירת אמנות וכל תמונה בסדרה תשמש כחלק נוסף מתוך פאזל שלם.

דבר נוסף שחשוב לדעת!
אתם לא תוכלו להעריך את היופי והחוזק של הסדרה עד שהיא תתחיל ללבוש צורה, אז אל תמחקו תמונות בקלות יתרה.. חכו לראות מה מתפתח כדי שתוכלו לבחור את התמונות הטובות ביותר.

חברים, הגענו לסיום, אז תודה רבה שקראתם אותי.

אם אהבתם את הפוסט, אתם מוזמנים לשתף אותו בשמחה לאלו שימצאו בו עניין דומה לשלכם.
כמו כן, אתם מוזמנים לכתוב לי למטה בתגובות, לשאול שאלות, להביע דעה.

אם צילום מעניין אתכם אז לחצו למעלה על הלוגו שלנו ותגיעו לעוד הרבה פוסטים חינמיים שילמדו אתכם לצלם טוב יותר עוד היום!
כמובן שאתם מוזמנים גם להירשם לניוזלטר שלי ולהיות הראשונים לדעת על כל פוסט חדש שעולה לאוויר.

אז להתראות, יקיריי.
נתראה בפוסט הבא 🙂

תומר אלמקייס
24 תגובות
  1. רינה הגב

    תומר תודה רבה
    פוסט נפלא, אני גם חובבת סדרות של צילומים
    הם תמיד מרתקים ויכולים לספר סיפור שלם יותר מתמונה בודדת.
    נהנת מאד לקרוא את הפוסטים שלך 🙂
    רינה

  2. קובי הגב

    כתבה מצוינת. תודה.

  3. מירי הגב

    וואו! איך נהנתי לקרא.
    אני בדיוק אחרי פרוייקט גמר בצילום והרעיון שלו היה ליצור סדרת תמונות שמבטאת תהליך מסויים, אני שמחה לראות שכל ההתנהלות שלי בהפקת הפרוייקט היתה כמו שאתה מתאר ומדריך אותו, זה סיפוק ענק לעמוד בסוף הדרך ולקרא את הסיפור השלם, שווה כל טיפת מאמץ!
    ותודה רבה על הפוסטים המחכימים שלך!!

  4. דבורה שנהר הגב

    הרעיונות ממש מעניינים תודה תומר טבל יכול להיות שאני אביע בורות בשאלה למה כמה מהצילומים מטושטשים, הם לא בפוקוס בבעיה הזו אני מתמודדת כבר הרבה זמן ולא מצליחה.

  5. אבנר הגב

    מאוד נהנתי לקרוא את המאמר שלך תומר! כרגיל אתה מאוד נדיב בידע מכל הצלמים שמחזיקים אתר ולא רק בארץ ! מעמיק, מפרט וגם פדגוגי ! קל להבנה גם לקשיש כמוני! תודה תומר!

  6. איתן שאשא הגב

    כרגיל, פוסט נפלא!
    תומר, אתה אלוף עולם.
    כבוד גדול היה ללמוד אצלך ❤

  7. גילי בר הגב

    כתבה נהדרת וחשובה,תודה רבה ושבוע נפלא

  8. ליפא הגב

    אהבתי כתבה זו וכתבות קודמות.
    מצפה לכתבות.הבאות.

    ברשותך. צילמתי תמונות של אנשים
    קוראים עתונים במכונות לממכר עתונים. האם זה נחשב סיפור
    או סתם נושא?

    שמתי האלבום בפייסבוק וקראתי לו
    ”כורעים וקוראים”,. דעתך?

    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10206165095879379&type=1&l=d2043868ab

  9. תומר אלמקייס הגב

    תודה רבה, ליפא.
    שמח שאהבת 🙂
    באשר לתמונות – בהחלט שיש בהן סיפור. הרי יש משהו שחיפשת בכל תמונה.. רצית לומר משהו ולא סתם לחצת.

  10. פריטש משה הגב

    כתבה יפה מסודרת מלמדת ונעימה לקריאה

  11. אורנה הגב

    תודה על עוד כתבה מרתקת.
    אכן סדרה זו אמירה. וחיפוש וחשיבה וסוג של התמדה.
    ישבתי פעם בטיילת בתל אביב. כיוונתי את המצלמה נמוך. ותנועת האנשים זרמה…
    זה היה מרתק. רגליים ממהרות, רצות, אופניים, ילדים, כלבים. חגיגה ! כיוונים שונים.
    צריכה לחזור ולבדוק שוב. 🙂

  12. נעמי הגב

    היי
    תודה רבה על כל הפוסטים שלך!
    הם מעולים!!!!!
    מקפיצים את הרמה של הצילום!!
    קיבלתי חשק לצאת לצלם “סיפור”….
    תודה!

  13. נמש הגב

    ואווו מטורףףףףףף
    השראה ענקית
    מדגדגות לי האצבעות כבר ליצור סדרה בעצמי

השארת תגובה

נקודת המבט שלנו

טל ניניו ותומר אלמקייס - הצילום עבורנו הוא דרך חיים, אמנות, צורך להתבטא. לאחר עשרות שנים של תשוקה לצילום שלא נגמרת שהתחילו בהמון ניסויים ותהיות, רצינו ליצור אתר שבו נוכל לעזור לאלו שחיים ונושמים צילום מתוך תשוקה גדולה - כמונו ובכך לקבל הזדמנות להעניק לכם מהידע שצברנו במהלך השנים ולחסוך לכם זמן של ניסויים ותהיות. אנחנו מאמינים שהדרך להיות צלם מתחילה קודם כל מהצורך להתבטא. אם הוא קיים אצלכם - שום דבר אחר לא חשוב כרגע. לימוד נעים, טל ותומר.

אנחנו כבר חברים בפייסבוק?
Call Now Button
גלילה לראש העמוד
Send this to a friend