כיצד שימוש מושכל בצללים יעזור לכם ליצור תמונות דרמטיות ומעניינות יותר

לעתים קרובות מדי אני מגלה על עוד ועוד צלמים שתמיד רוצים להתגבר על הצללים בתמונות שלהם. הם תמיד ירצו להאיר את הפורטרט שלהם בתאורה מאוד מפוזרת עד כדי השטחה, הם יצלמו נוף בטכניקת HDR כדי להתגבר על הצללים או גרוע מכך – יש כאלו שמראש לא יצלמו את התמונה מכיוון שהצללים מפריעים להם. 

לפני שתצללו אל תוך הפוסט הזה אתם חייבים להבין משהו מאוד חשוב: הצל הוא החבר הכי טוב שלכם כצלמים.
כשם שלא ניתן לדעת מהו אושר מבלי לדעת מהו עצב, וכשם שלא ניתן להבין הצלחה אם לא הרגשנו כשלון, כך גם אתם לא יכולים לקבל אור ללא חושך או צללים.
בדומה לאור, צל הוא אחד המרכיבים החשובים ביותר בתמונה. הוא אחד מאותם אלו שאחראים על תחושת העומק הויזואלי שבתמונה, כך שבהעדרו התמונה תראה שטוחה וחסרת עומק ופרטים.

שימוש בצללים דורש הבנה באור, ראיה טובה ויכולת הבחנה בין אור לצל, במיוחד כאשר התאורה ניגודית.
החדשות הטובות הן שזה משהו שכל אחד יכול לרכוש אם רק ירצה 🙂

אז בואו לגלות כיצד שימוש מושכל בצללים יעזור לכם ליצור תמונות דרמטיות יותר ותמונות בעלות עומק חזותי עשיר יותר, ובכך ישפר את התמונות שלכם באופן משמעותי.

הצל כנושא התמונה

לאובייקטים שונים יש צורות שונות שיכולות להיות בכיף הנושא הבא שלכם. תחשבו על דברים כמו עצים, אנשים, גדרות, אופניים וכדו'. בעזרת כיווני תאורה שונים, אתם תוכלו ליצור דימויים מעניינים מאוד מהצל של האובייקטים הללו. אתם יכולים לצלם רק את הצל ולחתוך את האובייקט האמיתי ואתם יכולים להציג את שניהם יחד.

ברור שלשם כך אתם תצטרכו אור שמש נוקשה או שימוש בתאורה מלאכותית חזקה כמו פלאש. אם אתם רוצים צללים ארוכים יותר, אז התאורה צריכה להאיר מזווית נמוכה יותר, זאת אומרת שאם מדובר בתאורה טבעית, אז זה אומר שתצטרכו לצלם בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות אחה"צ המאוחרות.

הנה דוגמא מעולה לשימוש בצל כנושא התמונה. בתמונה הבאה יש פלאש חשוף (ללא מקור ריכוך) שמאיר את המצולמים מימין ובעיקר יוצר את הצל שלהם שהוא בעצם נושא התמונה.

צילום: תומר אלמקייס.

צרו צללית (סילואט) משלכם

בשונה מצל שנוצר מאובייקט שחוסם את האור, צללית נוצרת כתוצאה מכך שיש אובייקט כהה על רקע בהיר. צילום של צלליות הוא קל מאוד להשגה אם אנחנו מבינים את האור בצורה בסיסית וגם יודעים למדוד נכון את האור. לצורך העניין אתם צריכים שיהיה לכם אור אחורי חזק (מאחורי הנושא שלכם) או רקע בהיר מאחורי אובייקט כהה.

כמובן שאתם יכולים להיות יצירתיים ו"לעצב" את הנושא שלכם כראות עיניכם (במידה והדבר אפשרי כמובן). העניין הוא שבצילום מהסוג הזה אנחנו חושבים יותר על הצורות המתקבלות בתמונה ופחות על העומק של הנושא עצמו, וזה דבר מאתגר בפני עצמו.
כמו שאתם יכולים להבין מהתמונות הבאות, שקיעה היא דרך מצוינת ליצור צלליות מדהימות.

סילואט בשקיעה. צילום: תומר אלמקייס.
סילואט בשקיעה. צילום: תומר אלמקייס.

גם צילום של הנושא שלכם כאשר יש חלון מואר מאחוריו יניב לכם תוצאות מדהימות.

סילואט מול אור חלון. צילום: תומר אלמקייס.

והנה עוד כמה רעיונות לצילום צלליות גם כאשר השמש נעלמת לנו.

צילום: תומר אלמקייס.
צילום: תומר אלמקייס.

מבחינה טכנית, צילום סילואט נעשה כאשר יש אובייקט כהה על רקע בהיר ומדידת האור נלקחת מהאזור הבהיר.
כאשר אנחנו רוצים לצלם סילואט אך אין לנו את התנאים המתאימים, אנחנו יכולים להביא את התנאים אלינו, ממש כמו בדוגמא הבאה שבה השתמשתי בפלאש שהאיר את הקיר שמאחורי המצולמים.

סילואט עם פלאש. צילום: תומר אלמקייס.

צילום של הנושא שלכם כצללית יספר סיפור אחר לגביו ויעורר סקרנות כלפיו.
אם אתם רוצים לדעת יותר על צילום סילואט, אתם מוזמנים לקרוא את הפוסט "משחקי הצללים: כך תיצרו תמונות סילואט מושלמות".

צלמו פורטרטים דרמתיים

לפני שנתיים כתבתי את הפוסט 7 שימושים בתאורה טבעית שכל צלם חייב להכיר. אם קראתם את הפוסט הזה, אתם יכולים להבין שאין כזה דבר אור טוב יותר או אור טוב פחות. הכל מתחיל ונגמר בכוונות וברצונות שלכם כצלמים.

הנטייה הגדולה של צלמים מתחילים רבים היא לצלם ללא צללים כי מישהו אי פעם לימד אותם שצללים זה רע ותאורה קשה זה עוד רע אף יותר. מה שחשוב לדעת זה שאם יש לכם צללים בתמונה, זה לאו דווקא מצביע על כך שהתאורה היא קשה מכיוון שצללים מופיעים גם כאשר התאורה רכה.

כך או כך, הצללים הם אלו שיספרו לנו על העומק של הנושא שלנו ויוסיפו גם לדרמתיות של התמונה.

פורטרט בתאורת חלון. צילום: תומר אלמקייס.

לשם ההמחשה, תעשו לעצמכם את התרגיל הבא:

בחרו חלון שהשמש לא נכנסת דרכו בצורה ישירה והושיבו שם מצולם כלשהו כאשר הוא קרוב לחלון ושהחלון נמצא מימינו או משמאלו.
מקמו את עצמכם מולו כאשר הכתף שלכם פונה לקיר (וכך גם הכתף שלו) ותגידו לו להסתכל עליכם כך שהתוצאה תהיה חצי פנים מוארות וחצי פנים מוצלות. עכשיו תצלמו תמונה אחת.

לאחר מכן תרחיקו אותו מהחלון ותצלמו אותו כך שהחלון נמצא מאחוריכם. תעשו השוואה בין התמונות ותגלו שבראשונה יש לכם הרבה יותר עומק שנוצר כתוצאה מאור וצל יחד. לעומתה, התמונה השנייה תהיה שטוחה ונטולת צללים ועומק.

אז מה אתם יכולים ללמוד מזה? איזו תאורה טובה יותר לצילום פורטרט?

אני מקווה שעניתם נכון מכיוון שאין באמת תאורה שהיא טובה יותר או פחות. פשוט מדובר בשתי תאורות שונות שלכל אחת יש האופי וההשפעות שלה וכל אחת תתאים לצרכים אחרים.

אז כיצד זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמונות שלכם?

תמונות דרמטיות וקונטראסטיות יכולות להיות תמונות שמספרות סיפור עמוק יותר על הנושא שלכם ומציגה אותו כדמות חזקה או כזו עם סיפור חיים מרתק.
תמונות עם תאורה שטוחה יותר ללא צללים יכולות להתאים לצילום רך של תינוקות, צילומי נשיות עדינים וכדו'.

בתמונה הבאה מצולם ברנס בן ה-93, עם תאורה טבעית רכה אך כזו שמגיעה מלמעלה ויוצרת צללים עדינים שמבליטים כל קמט במפת חייו המופיעה על פניו.

צילום: תומר אלמקייס.

התמונה הבאה מצולמת בתוך חדר, כאשר אור שמש נוקשה נכנס מבעד לתריס. הבדלי התאורה הקיצוניים הם אלו שגרמו לדרמה ולמקום שהתמונה הזו לוקחת אתכם אליו.

צילום: תומר אלמקייס.

התמונה הבאה מציגה משהו רך ונעים יותר ומתייחסת ליופי של המצולמת ופחות לסיפור חייה. לשם כך נעשה שימוש בשמש המאירה את הדוגמנית מאחוריה, כך שכל החלק הפונה אלינו הוא למעשה אזור מוצל והתאורה המתקבלת עליו היא רכה מאוד וכמעט שטוחה..

צילום: תומר אלמקייס.

השתמשו בצללים כדי להוסיף עומק גם בצילומי הנוף שלכם

צילום נוף הוא לא באמת קל כמו שאנחנו חושבים עליו בתחילת הדרך שלנו. אנחנו יכולים לצלם אלפי תמונות עד שתמונה תזכה ליחס של תגובות ושיתופים.

מילת המפתח בתמונה נוף טובה זו תאורה טובה, וכאן אנחנו מאוד תלויים בחסדיה של השמש ובשעות של היום.
צלמי נוף רבים יכולים לחכות מספר ימים לתאורה הנכונה שתגיע בשעה הנכונה ולו כדי לצלם "רק" תמונה אחת. אז אם זה לא אפשרי מבחינתכם, או שאתם לא מתכננים לעזוב את האשה והילדים ל-3 ימים לטובת צילום של תמונה אחת, פשוט תבחרו את זמני הצילום שלכם ברוב חכמה ודעת. ככה אתם תדעו אם אתם רוצים לצלם בשעות הבוקר, הצהריים, הערב או אפילו בשעת הזהב – שם האור קסום מאוד ואתם יכולים לצלם תמונות מקסימות מול השמש ולצאת מזה בחיים.

צילום: תומר אלמקייס.

הדבר הבא שאתם צריכים לעשות זה לחשוב על הכיוון של האור. כשאתם משתמשים בשמש כמקור התאורה שלכם, אז כיוון האור תלוי למעשה במיקום שלכם ביחס לשמש / לנושא שלכם.

אם השמש נמצאת מאחוריכם, זה אומר שאתם תקבלו תמונה שטוחה בדומה לצילום עם הפלאש הקטן שעל המצלמה שלכם (אם יש לכם כזה). רוב הזמן זו התוצאה שאתם פחות תרצו לקבל.
כדי לקבל יותר עומק בתמונה, מקמו את עצמכם כך שהשמש מאירה מהצד או אפילו ניגודית אליכם.

בשורה התחתונה: תאורה צידית תיצור צללים שיוסיפו עומק לתמונות שלכם, ידגישו את המרקם ויפיחו חיים ביצירות שלכם.

צילום: תומר אלמקייס.

צלמו שחור לבן

אם אתם דורכים את צעדיכם הראשונים בעולם הצילום, אתם חייבים ללמוד את האור ולדעת לדבר את השפה שלו. דרך מעולה ללמוד את האור היא לצלם בשחור לבן מכיוון ששחור לבן ידגיש לנו את האור והצל ואת הקונטראסט שבתמונה, כך שאנחנו מיד נבחין בכל בעיה או שינוי.

אני ממליץ לכם לאתגר קצת את עצמכם ולצלם את הסט הבא שלכם (ואפילו גם את זה שאחריו) בשחור לבן וזאת רק על מנת לחוות את חווית השימוש באור. אם תצלמו בקובץ RAW, אז תוכלו מצד אחד לחוות את חווית הצילום בשחור לבן, אך בזמן עיבוד התמונה אתם תוכלו להחזיר לה את הצבעים.

אני מאוד אוהב לצלם שחור לבן כי זה צילום שיש בו הרבה נשמה. אין צבעוניות שמסיחה את הדעת והריכוז הוא ברגש ובאור בלבד – מה שממקד אותנו מאוד במטרה שלנו.

צילום: תומר אלמקייס.

כמה מילים לסיום

הדבר החשוב ביותר שלמדתם היום זה שהצל הוא מקור החיים של התמונה בדיוק כמו האור, ואסור לכם לפחד ממנו משום שהוא צריך להיות החבר הכי טוב שלכם.
הוא ידגיש פרטים חשובים ויעלים את אלו שלא, הוא יעיד על העומק של הנושא שלכם וידגיש את המרקם שלו והוא תמיד יהיה שם כדי לספר לכם מהיכן הגיע האור ובאיזו שעה צולמה התמונה (במידה ומדובר באור טבעי).

עכשיו, לאחר שקראתם, זה הזמן לצאת החוצה, לחפש את האור ואת הצל גם יחד ולהתחיל להשתמש באהבה החדשה שלכם.

אז תודה לכם שקראתם אותי. אני מקווה שהפוסט הזה היטיב אתכם לפחות כמו אלו הקודמים לו. אם אהבתם את הפוסט, אל תהססו לשתף אותו לחברים שלכם שאולי ימצאו בו עניין דומה לשלכם, וכמובן גם להגיב את הדעה שלכם.
מזכיר לכם שכרגע יש בבלוג 74 פוסטים נוספים ועשירים במידע שניתן לקרוא בדף הבית של הבלוג.

אם טרם נרשמתם לניוזלטר שלי, אז זה הזמן לעשות זאת ולהיות הראשונים לדעת על כל פוסט חדש שיוצא לאור.

אז נתראה בפוסט הבא 🙂

תומר אלמקייס
34 תגובות
  1. נריה הגב

    הי תומר.
    תמונות מדהימות!!
    אשמח לדעת באיזה מצלמה אתה משתמש ובאיזה עדשה בד"כ?

    • תומר אלמקייס הגב

      תודה רבה לך, נריה.
      אני מצלם עם ניקון D800 ו-D810.
      אין עדשה קבועה. זה תלוי בסיטואציה, בסצנה, בצרכים וברצונות ?

  2. משה שלו הגב

    תומר
    תודה רבה לך על העדכונים הם בהחלט מרעננים ומוסיפים

  3. גאליגל הגב

    תודה רבה

  4. לי חן הגב

    הי
    אשמח לקבל פרטים לגבי קורס צילום

  5. רחלי הגב

    תודה רבה רבה
    רואים את ההשקעה וחשיבה עמוקה בכתיבת הפוסטים.
    תמיד מועיל תמיד מלמד משהו חדש.

  6. יהודה הגב

    מאמר חשוב ואחלה תמונות

  7. גאליגל הגב

    בבוקר חשבתי על משהו שהסתבחתי איתו וזה הmtf , או התעות זהות של העדשה. נראה לי שרק אתה תצליח להפשיט לנו את המורכבות של הנושא המורכב הזה. נשמח אם תקדיש לזה פוסט

  8. גיא הגב

    היי תומר.
    תודה על מאמר מעולה כמו תמיד.
    חייב לציין שעד לפני 4 חודשים לא ידעתי מה זה צמצם ובזכותך נפתח לי עולם שלם!
    שאלה קטנה לגבי צילום בשחור לבן – כשאתה אומר "צלמו בשחור לבן" אתה מתכוון לצלם ב raw או לצלם ב jpeg (שזה מה שאני עושה) ובעריכה פשוטה להפוך את התמונה לשחור לבן? או שאולי יש דרך לצלם מראש jpeg בשחור לבן?

    • תומר אלמקייס הגב

      בכיף, גיא.
      תודה גם לך 🙂
      כיף לדעת שהבלוג עוזר ומלמד.
      בדרך כלל כשאני אומר "צלמו שחור לבן" אני מתכוון לצילום ממשי בשחור לבן.
      אם תצלם שחור לבן JPEG, אז התמונה המתקבלת תהיה שחור לבן ללא נתוני צבע, אך אם תצלם RAW, הקובץ יתקבל עם נתוני הצבע, מה שיביא לך הרבה יותר גמישות בעיבוד של השחור לבן + אפשרות להחזיר את התמונה להיות צבעונית במידה ותרצה בכך.
      הגדרת הצילום שחור לבן אמורה להתבצע דרך המצלמה עצמה בהגדרות.

  9. רונית הגב

    תודה רבה תומר על הפוסט המענין.

  10. קוקו הגב

    היי תומר ,
    כרגיל כל פוסט שלך , קולע בול
    מעניין , מתומצת, ומועיל .
    יישר כוח

  11. דליה נתן הגב

    היי תומר,
    רציתי להודות לך על יכולות הנתינה שלך. תבורך.

  12. מאיר וקסמן הגב

    תודה תומר. כרגיל, מושקע ומחכים.

  13. עודד אשל הגב

    תומר תודה רבה. תמיד מעניין, מחדש ומלמד בצורה נפלאה. אין לנו, אלא לצאת ולהתאמן, ללמוד ולהשתפר.

  14. אמנון הגב

    תומר שלום!
    כרגיל קולע בול , אתה לא רק מכיר את הצילום והמצלמה , אתה גם מכיר טוב את הצלם.
    והנושאים שאתה מעלה – מרעננים, מאתגרים ומעשירים את העניין והיצירה.
    שבוע טוב וחג פורים שמח.
    בברכה אמנון

  15. חנה הגב

    כמו תמיד……תודה תומר

  16. תומר אלמקייס הגב

    בכיף, חנה.

  17. חני הגב

    היי תומר
    רק עכשיו גיליתי את האתר הזה
    והוא מדהים,
    אשמח אם תעלה פוסט שמסביר גם איך לצלם אירוע..
    בתור מעצבת אירועים אני מעוניינת פעמים רבות לצלם מהסמארטפון תמונה של העיצוב והאירוע
    אבל התמונה יוצאת בנאלית ולא מעניינת ..
    אשמח לטיפים וייעוץ …

  18. יערית הגב

    תודה על המאמר המפורט

השארת תגובה ל-תומר אלמקייס

ביטול

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
Send this to a friend