5 שיעורים חשובים שתלמדו מצילום פורטרט

לא כולם אוהבים לצלם פורטרטים, וזה בסדר. גם אני הייתי כזה פעם. העדפתי לצלם נופים או חפצים שאינני זקוק לנהל איתם שיחות. מה גם שאלו נושאים שתמיד הייתה להם סבלנות כלפיי בזמן שכיוונתי את העניינים.

אבל החיים הובילו אותי.

התחלתי לעבוד במגזין מקומי ונשלחתי לצלם אנשים לכתבות. לפעמים גם כתבות שער. במקביל, צילמתי חתונות וגם דברים אחרים, אבל תמיד נהניתי יותר מצילום של אנשים.

מצאתי יתרון עצום בסיפוק שזה נותן לי והבנתי שבכל פעם שאני מצלם מישהו, אני לומד עוד כמה דברים חדשים וחשובים על צילום, על אנשים ועל החיים.

אחד היתרונות הבולטים של צילום פורטרטים זה שמדובר בבני אדם שיודעים להעריך ולהתרגש מהתוצאות, כך שהתגמול הוא תמיד משתלם!
בכל זאת – כשצילמתי תכשיטים, מעולם לא בא אליי יהלום ואמר לי "שמע, תומר, אתה אלוף" .

צילום פורטרט הוא צילום לא קל. הוא מאיים, הוא חודר, הוא מסובך לעיתים ומורכב.
אבל הוא תמיד מאתגר. בכל פעם אתם תפגשו אדם חדש עם אופי ויופי ייחודיים, כך שבכל פעם אתם תתרגשו מחדש. מהכל.

אז גם אם אין לכם כוונה לצלם פורטרטים בשלב כלשהו בחיים שלכם, אתם הולכים לראות היום מספר סיבות שיגרמו לכם לשקול שוב את העניין ואולי גם ללמוד לצלם פורטרטים, רק כדי לשפר את הצילום שלכם.

אלו הם השיעורים החשובים ביותר שלמדתי, והכל מהניסיון שלי כצלם של אנשים.

1. צילום פורטרט לימד אותי הכל על הבנת האור.

סביר להניח שזו לא הפעם הראשונה שאתם שומעים שבצילום – האור הוא הכל. אם אתם קוראים את הפוסטים שלי, אז בטח נתקלתם באמרה הזו יותר מדי פעמים. למרות שאף פעם אין יותר מדי.

בעבר דיברתי על איך הבנת האור תעזור לכם לצלם תמונות טובות יותר, כתבתי על צילום בתאורה חלשה, על צילום תמונות פורטרט בתאורת חלון בלבד ועוד כמה פוסטים שמתייחסים אך ורק לאור.
אז ממש לא מיותר לציין שוב שהאור הוא הכל! והוא הדבר החשוב ביותר שאתם צריכים לדעת בצילום.

אתם יכולים לצלם פורטרטים נהדרים בתאורה טבעית ואתם יכולים לשדרג אותם עם רפלקטורים או להוסיף תאורת פלאש שאתם שולטים עליה.

באופן כללי, כדי לצלם פורטרטים טובים מבחינת תאורה, אתם צריכים להבין את היסודות של האור שכוללים 3 דברים:

  1. איכות האור.
  2. כיוון האור.
  3. צבע האור.

אם תהיו חזקים בשלושת הפרמטרים האלו בצילום פורטרט, אתם תוכלו להשליך את זה גם על שאר העבודות שלכם.

לדוגמא,

על מנת ליצור פורטרט בעל עומק שמראה את פניו של האדם בצורה מחמיאה, אתם תצטרכו אור רך וצידי. הרכות של האור יחמיאו לעור הפנים של המצולם והכיוון של האור יוסיף לנו צללים ועומק שאותם בדרך כלל אנחנו רוצים.
הרי בלי צללים, הכל נראה שטוח ולרוב גם חסר חיים.

צילום: תומר אלמקייס.

עכשיו תיקחו את ה"חוקים" האלה ותיישמו אותם על צילום של אובייקט אחר. העבודה עם האור היא בדיוק אותה עבודה! (מלבד אובייקטים מבריקים כמו תכשיטים, ששם זה כבר סיפור אחר).

2. הבנת האור היא הגורם מספר 1 לחשיפה נכונה!

אולי לחלקכם זה יישמע מוזר, אבל לעתים די קרובות שואלים אותי שאלות כמו "למה התמונות שלי בהירות מדי" או "למה התמונות שלי כהות מדי", "מה אני עושה לא בסדר ואיך ניתן לתקן את זה".

התשובה הכללית מסתכמת כולה בהבנה של האור ובשליטה על הניגודיות שבסצנה המצולמת, וזה משהו שצלמי פורטרטים חייבים לשלוט בו עוד הרבה לפני השליטה בחשיפה ובמדידת האור.

כדי ליצור פורטרטים מחמיאים, לרוב אתם תרצו תאורה רכה, למרות שגם תאורה קשה עשויה להחמיא בהרבה מקרים אם תדעו להשתמש בה נכון.

אבל איפה ה"בעיה"?

כאשר אתם מצלמים נושא שנמצא בצל כשמאחוריו יש רקע המואר חזק באור השמש, אתם יוצרים מצב שבו הרקע שלכם יהיה בהיר יותר מהנושא שלכם ולפעמים גם עלול להישרף.

אז תתייחסו תמיד לרקע שלכם בהתאמה לנושא ולמיקומו, תוסיפו רפלקטור במידת הצורך או שתצלמו בחשיפה מתוכננת לעיבוד התמונה בלייטרום ואיזון התאורה.
אם אתם רוצים רקע שרוף, זכרו שזה אמור לבוא מבחירה ולא משגיאה!

צילום: תומר אלמקייס.
צילום: תומר אלמקייס.

גם כאן, אותם "חוקים" יחולו על כל סוג אחר של צילום. בין אם זה פרח יפה או אם אתם מצלמים את האוטו שלכם על רקע של נוף יפה.
אם הנושא שלכם בצל והרקע בשמש, אז יהיו לכם בעיות לתפוס את הפרטים בשניהם וזאת בגלל מגבלת הטווח הדינמי של המצלמה שלכם. וזה לא קשור לחשיפה או למדידת אור. זה קשור להבנה שלכם באור. נקודה. רות. סוף.

אבל זו גם דרך מדהימה ליצור תמונות סילואט מרשימות.

צילום: תומר אלמקייס.

או משהו אחר.

צילום: תומר אלמקייס.

אבל…
מה יקרה אם תעשו את ההיפך?
זאת אומרת – שהנושא שלכם יהיה מואר באור חזק והרקע שלכם יהיה מואר באור חלש?
במקרה כזה, הנושא שלכם ייראה בברור, אך הרקע יהיה כהה, ולפעמים לא במידה שאתם רוצים.

צילום: תומר אלמקייס.

אם אתם תשתמשו בכמה טיפים לצילום פורטרט ותשמרו על הנושא והרקע שלכם מוארים באופן שווה, אתם יכולים להגיע לתוצאות משביעות רצון.
לא סתם רוב צלמי הפורטרטים אוהבים את שעת הזהב בצילום. באופן דומה, כך צלמי הנוף למיניהם.
האם זהו צירוף מקרים? לא בטוח.

צילום: תומר אלמקייס.

אז בואו נקשיב רגע לעיקרון אחד פשוט שאם אתם תבינו אותו, אתם תבינו את הכל.

למצלמה שלנו יש טווח דינמי מאוד מוגבל ביחס לעיניים שלנו, מה שמסביר מאוד למה חלקכם מתקשה לצלם בסצנות קונטרסטיות או מעדיף לא להתקרב אליהן.

דוגמא קלאסית לכך היא צילום של אדם מול השקיעה. בסצנה כזו, אם ניקח את קריאת מד האור מהמצולם שלנו, אז השקיעה תהיה בהירה מאוד. אם ניקח את קריאת האור מהשקיעה, אז המצולם שלנו יהיה כהה מאוד.
אם אחת מהתוצאות האלה לא תואמות לתמונה שבה שאנחנו מעוניינים, אז ניתן לפתור זאת על ידי צילום של מס' חשיפות וחיבורן בתוכנת עריכת תמונות – מה שקרוי HDR (טווח דינמי רחב) או על ידי צילום ב-RAW ועיבוד של הקובץ בתוכנת עריכה כמו לייטרום או פוטושופ.

צילום: תומר אלמקייס.

פיתרון אחר שלדעתי נכון להרבה מקרים, הוא פשוט להגדיל את הטווח הדינמי של הסצנה, או במילים אחרות – להפחית קונטרסט, וזאת על מנת לקבל פרטים גם באזורים הכהים וגם באזורים הבהירים.

אבל רגע…
איך עושים את זה מבחינה טכנית? אתם בטח שואלים, ובצדק!

הרי איך אנחנו יכולים לקחת סצנה קיימת ולהפוך אותה לפחות קונטרסטית כאשר אין לנו דיבור ישיר עם הבורא?
טוב, אז אני לא באמת מתכוון לקסמים, למרות שכצלמים – אנחנו באמת סוג של קוסמים לפעמים.

דרך אחת היא פשוט להזיז את הנושא שלכם לאזור עם תאורה אחידה. זאת אומרת שאם הוא בצל, אז שגם הרקע יהיה בצל. אם הוא בשמש אז שגם הרקע יהיה בשמש.

צילום: תומר אלמקייס.
צילום: תומר אלמקייס.

כל העמדה אחרת, תיצור לכם סצנה קונטרסטית שבה או הרקע או הנושא ייעלמו.

דרך אחרת שמתאימה יותר לסיטואציות שבהן אתם רוצים מיקום ורקע ספציפיים, היא פשוט להשתמש במקור תאורה נוסף כמו פלאש או רפלקטור. בעזרתו אתם יכולים להאיר את הנושא שלכם או את האזור החשוך. בכך, אתם תיצרו סצנה שהיא פחות קונטרסטית מהסצנה המקורית.

צילום: תומר אלמקייס.

כל השיטות שדיברתי עליהן כאן יכולים לחול על כל נושא שתבחרו לצלם.

3. זה עזר לי להיות צלם טוב יותר מכל הבחינות.

גם אם אתם לא מתכננים להיות צלמי פורטרטים, הבנה טובה של הז'אנר תעזור לכם לצלם טוב יותר מכל הבחינות.

גם אלו מכם שמתעסקים בצילום רחוב, צילום אירועים, צילום הופעות, צילום מאקרו או צילום של אריות בטבע – כולכם תוכלו לשפר את התמונות שלכם על ידי המיומנויות הנדרשות לצלם פורטרטים.
ולא, לא מדובר רק בתאורה.

מלבד עניין התאורה, ישנן עוד המון מיומנויות שעל צלם הפורטרטים לשלוט בהן היטב.

הנה רק כמה מהן:

הנה כמה תמונות שבהן המיומנויות שלי כצלם פורטרטים באים לידי ביטוי.

צילום: תומר אלמקייס.
צילום: תומר אלמקייס.
צילום: תומר אלמקייס.
צילום: תומר אלמקייס.
צילום: תומר אלמקייס.
צילום: תומר אלמקייס.
צילום: תומר אלמקייס.
צילום: תומר אלמקייס.

4. היום אני מסוגל להתמודד כמעט עם כל סיטואציה מצולמת.

ככל שצילמתי יותר אנשים בחיים שלי, כך אני למדתי להתמודד עם כל סיטואציה שנקרית בדרכי.
והאמת היא שזה המון בזכות כל החתונות שצילמתי בחיי.

חתונות הם אירועים מאוד מלחיצים שבהם אתם מתבקשים לצלם במשך שעות ארוכות, ולפעמים בתנאים קשים כמו חום, קור, צפיפות אוכלוסין, תאורה קשה, זמנים מוגבלים, כלה לחוצה ובהרבה מקרים גם דברים אישיים שקיימים אצל כולנו).

אז בתכל'ס, אם אתם תוכלו להתמודד עם כל הסיטואציות הקיימות בחתונה, אתם תוכלו להתמודד עם כל דבר. ותאמינו לי שאני יודע. צילמתי קרוב ל-1200 כאלה.

צילום: תומר אלמקייס.

קחו בחשבון שלהיות צלמי פורטרט מעולים זה לא דבר שקורה בין לילה.
כדי לצלם פורטרט טוב אתם צריכים להתייחס להמון פרטים שזקוקים ל"טיפול" ושאתם צריכים להתייחס אליהם באופן אוטומטי ובלי "רשימת מכולת" מסודרת.

וזוהי רשימה של הדברים החשובים ביותר שאליהם אתם צריכים להתייחס לפני שאתם יוצאים לצלם פורטרטים ובכלל:

  • היכרות עם הנושא המצולם.
  • חיפוש ומציאה של קונספט הצילומים המתאים.
  • מציאת הלוקיישן המתאים ביותר לצילומים.
  • צילום בזמן הנכון של היום (המתאים לצורך שלכם).
  • סוללות טעונות, כרטיסי זיכרון ריקים ומוכנים לעבודה.
  • ידע באופטיקה ובעדשות על מנת לדעת איזו עדשה תתאים ביותר לצילום שלכם.
  • שליטה בנתוני הצמצם / תריס / ISO כדי להגיע לתוצאה שבה אתם מעוניינים.
  • האם להשתמש בחצובה או שמספיק להחזיק את המצלמה ביד?
  • האם להשתמש בתאורה רכה או קשה?
  • האם יש צורך להשתמש בפלאשים?
  • התייחסות לרקע ולסביבה – שיתרמו, אך שלא יסיחו את הדעת.
  • העמדת המצולם / תנוחות מחמיאות.
  • ביגוד וסטיילינג מתאימים לצרכים.
  • וכמובן – איך אוכל להביא את המצולם שלי לביטוי הכי טוב?

ברגע שתסדרו לעצמכם את כל הרשימה הזו, סשן הצילומים שלכם יהפוך להיות קליל, מהיר, ענייני ויעיל.

אז שליטה בכל הדברים האלה תהיה לכם ממש שימושית, וזה באמת לא משנה לאיזה ז'אנר של צילום אתם שייכים. חוץ מזה, ללמוד להיות סבלני עם בני אדם זה משהו שאף פעם לא הזיק לי 🙂

5. תמיד תוכלו לצלם תמונות טובות של משפחה וחברים.

אני מכיר לא מעט אנשים שלא אוהבים לצלם אנשים, אבל כולנו נתקלים בכל יום בסיטואציה שבה אנחנו צריכים לצלם אנשים. זה יכול להיות בבית כשאנחנו מצלמים למזכרת את בני המשפחה שלנו, זה יכול להיות  ברחוב כשמישהו מבקש מכם לצלם אותו, וזה יכול להיות סט צילומים משפחתיים שחבר ביקש מאיתנו.

אני לא יודע למה זה עדיין קורה, אבל ברגע שאנחנו מחזיקים מצלמה "מקצועית" ביד, אנשים מיד רואים אותנו כצלמים מקצועיים.
אז נכון. אתם יודעים שמדובר בסך הכל במצלמה, ושכדי לצלם תמונה טובה אנחנו צריכים הרבה יותר ממצלמה, אבל מי שפנה אליכם כנראה חושב שמצלמה טובה וגדולה זה כל מה שצריך.

אז למה שתסרבו כשפונים אליכם?
באמת שאין סיבה.

אם תשפרו את כישורי הצילום שלכם בצילום אנשים, אתם תוכלו להיענות בחיוב לאלו שמבקשים להצטלם אצלכם ולעזור לחברים ולבני משפחה לקבל תמונות טובות שגם אתם תהיו גאים בהן.

צילום: תומר אלמקייס.

אז זה באמת לא אומר שעכשיו אתם צריכים לפתוח סטודיו לצילום אנשים, זה פשוט אומר שכשיגיע הזמן (והוא יגיע, תסמכו עליי), אז אתם תהיו מוכנים לכך.

סיכום

הפעם אני בחרתי להכניס אתכם קצת יותר אל העולם שלי כשגיליתי לכם על השיעורים החשובים שלמדתי במהלך העשייה שלי כצלם של אנשים.
העבודה עם מצולמים מהמין האנושי גרמה לי להיות אדם תקשורתי יותר, טוב יותר, חברותי יותר ובעל יכולת להתחבר כמעט לכל אדם.
וזה באמת מדהים כמה כח יש לצילום לשנות גם את הצלם וגם את המצולם.

מעבר לכך – העבודה בסיטואציות שונות ומגוונות עם אנשים גרמה לי לדעת להתמודד עם כל סיטואציה.

אז בואו נסכם בקצרה את השיעורים שדיברנו עליהם:

  1. אם תשלטו בתאורה בצילום פורטרטים, אתם תוכלו להתמודד עם תאורה בכל הז'אנרים שבהם אתם עוסקים.
  2. הבנת האור היא הבסיס לחשיפות נכונות. הרבה לפני השלב המעשי.
  3. הבנה טובה של האור תעזור לכם גם אם אתם מצלמים נוף, רחוב, אירועים או טבע דומם.
  4. הבנה טובה של צילום פורטרטים תעזור לכם להיות משופשפים יותר ומסוגלים להתמודד עם כל סיטואציה.
  5. אתם תמיד תהיו מוכנים לצלם אנשים על הצד הטוב ביותר כשאלו יבקשו זאת מכם.

אני מקווה שהשיעורים האלו לימדו אתכם עוד קצת על צילום וגרמו לכם להבין את היתרון הגדול הטמון בצילומי הפורטרטים.

חברים, תודה רבה ששוב הייתם איתנו. אם אהבתם את הפוסט, אתם מוזמנים להגיב כאן למטה וכמובן לשתף אותו בשמחה לחברים שלכם.

אם אתם עדיין לא רשומים לעדכונים שלנו, אתם מוזמנים לעשות זאת כעת ולהיות הראשונים לדעת על כל פוסט חדש שעולה לאוויר.

אז נתראה בפוסט הבא 🙂

שיעורים נוספים בצילום שכדאי לכם לקרוא ולראות:

שיעור צילום במתנה – עומק שדה והשפעתו על הצילום (מתוך קורס צילום למתחילים)

שיעור צילום במתנה – עומק שדה והשפעתו על הצילום (מתוך קורס צילום למתחילים)

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפעומק שדה בצילום – כיצד תיצרו אותו? איך תשלטו בו? עומק שדה או באנגלית Depth of field (ובקיצור – Dof) הוא אחד
יסודות הצילום ואיך תוכלו להשתמש בהם כדי לצלם תמונות טובות יותר

יסודות הצילום ואיך תוכלו להשתמש בהם כדי לצלם תמונות טובות יותר

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפמושגי היסוד של עולם הצילום מורכבים מ-לא מעט מונחים שאינם מוכרים לרבים מאיתנו, מכיוון שהם משלבים מושגים טכנולוגיים כמו מבנה המצלמה, מערכות
פוסט וידאו: 10 טעויות נפוצות של צלמים מתחילים ואיך להימנע מהן.

פוסט וידאו: 10 טעויות נפוצות של צלמים מתחילים ואיך להימנע מהן.

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפכמורה לצילום, אני מחוייב לתת ביקורת על העבודות של התלמידים שלי, בתחילת כל שיעור, וזאת על מנת שהמשתתפים בקורס הצילום יוכלו ללמוד
100 טעויות שכל צלם חייב לעשות כדי להיות צלם (חלק א')

100 טעויות שכל צלם חייב לעשות כדי להיות צלם (חלק א')

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפהיא שבכתיבת הפוסט הזה אני ממש מתרגש. לפני 4 שנים הקמתי את הבלוג הזה ולא האמנתי שהוא יהפוך להיות בית לכל כך
כך חוסר פוקוס מכוון ומושכל ישנה את הדרך שבה אתם מצלמים

כך חוסר פוקוס מכוון ומושכל ישנה את הדרך שבה אתם מצלמים

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפ בפועל, מי שאמר לכם את זה לא טעה. פוקוס הוא עניין די בסיסי בתמונות שלנו, כי אחרת -ברוב המקרים- לא תהיה
8 דרכים שיובילו אתכם לצלם תמונות חדות יותר

8 דרכים שיובילו אתכם לצלם תמונות חדות יותר

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפתתארו לכם סיטואציה מרגשת שבה יש את כל מה שאתם אוהבים.. אור וצל, קומפוזיציה, רגע, רגש וכדו'.. אתם מצלמים אותה והופ.. התמונה
צמצם פתוח: 5 מצבים לצילום בצמצמים פתוחים

צמצם פתוח: 5 מצבים לצילום בצמצמים פתוחים

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפבעקבות 2 הפוסטים האחרונים המדברים על סטופ בצילום ועל הסיבות המצדיקות את עדשות הפריים בתיק הצילום שלכם, נשאלתי על ידי מספר אנשים
משחקי הפוקוס: 5 הגורמים המשפיעים על עומק השדה

משחקי הפוקוס: 5 הגורמים המשפיעים על עומק השדה

shares שתפו בפייסבוק שתפו בפינטרסט שלחו במייל שלחו בווצאפאנחנו כל הזמן רואים את זה בצילומים מקצועיים. דוגמנית יפה, פורטרט או פרח הבולטים אל מול רקע מטושטש ורך. תמונות כאלו מדגישות

קורסי צילום ועיבוד תמונה בנקודת מבט:

תומר אלמקייס
16 תגובות
  1. פאול פרקש הגב

    אחלה פוסט ! תודה רבה !!

  2. אבנר צרפתי הגב

    תודה רבה תומר כרגיל… ברור, מקצועי, מלא נתינה, ממתין לפוסט הבא שלך!

  3. חנה הגב

    תודה תודה הסבר מעולה כרגיל
    אוהבת לקרוא את הכתבות שלך

  4. מתיה טרייבר הגב

    תודה. קוראת שוב ושוב וכל פעם עוד משהו קטן נקלט. תבורך

  5. טל רפסון הגב

    אלוף מעולה כרגיל!

  6. עתליה ניצן הגב

    אני רוצה להציע לך לציין בתמונות המתפרסמות בלוגו שלך גם את נתוני הצילום , כולל עדשות ובעיקר את הסיפור/הבחירה שעשית לפני הלחיצה על המחשף .
    לדעתי זה יהיה מכשיר לימודי חשוב ביותר.

    • תומר אלמקייס הגב

      היי עתליה.
      תודה רבה.
      כשלנתונים יש משמעות, אני מציין אותם, אך רוב הזמן – הנתונים שמצורפים לתמונה לא יעזרו לאף אחד.
      יש הרבה דברים שהם מעבר לנתונים (תאורה משתנה, נושאים שונים, שעות שונות, תאורה טבעית/פלאשים/רפלקטורים וכו').

  7. מיכאל כהן הגב

    היי תומר. אני חדש פה קורא את הבלוג הזה בשקיקה כמי שמשוגע על צילום וכל מאמר שלך נכתב בכזה מתיקות כמו שכולם פה כבר אמרו. רציתי לשאול לגבי צילום פורטרטים אם אני מצלם אדם כהה קצת וזה יותר יחמיא לו אם הוא ייראה בהיר יותר ואפילו לפעמים התמונה יוצאת יותר כהה ממה שהוא באמת. מה אפשר לעשות בעניין כי אם אני עושה על בהיר יותר אז כל התמונה בהירה וזה לא יפה. מה הפתרון?

    • תומר אלמקייס הגב

      היי מיכאל.
      תודה רבה, מוזמן תמיד 🙂
      לשאלתך – לא ציינת אם מדובר בצילום סטודיו או אור טבעי.
      בכל אופן, בהנחה שמדובר באור טבעי – במצב הזה – תציב את המצולם על רקע כהה (לדוגמא: הוא עומד בשמש ומאחוריו יש סביבה מוצלת).
      כך תוכל להבהיר אותו ולא לפגוע ברקע.
      דבר נוסף – פשוט שליטה באור. תעבוד עם רפלקטור או פלאש ותשלוט על האור שמאיר אותו.
      הנה פוסט שיעזור לך: 7 שימושים בתאורה טבעית שכל צלם חייב להכיר
      בהצלחה 🙂

  8. בלהה הגב

    נהנית מאוד מהחומר שאתה שולח! מאיר עיניים בכל המשמעויות…
    האם הקורסים למתחילים הם בזום [לאור המצב]
    במידה והקורס אינו בזום – האם יש מצב לפתיחת קורס בירושלים?

    • טל ניניו הגב

      היי בלהה,
      תודה 🙂
      קורסי הצילום יחזרו למתכונת רגילה בקרוב.
      אנחנו מעבירים בזום את קורסי התוכנה שלנו.

השארת תגובה ל-עתליה ניצן

ביטול

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
Send this to a friend