סביר מאוד להניח שלפני שהתחלתם לצלם לא היה לכם כל מושג מהו איזון לבן (White balance) והסיבה לכך היא כי בעולם האמיתי איזון הלבן נעשה באופן אוטומטי ע"י המחשב הכי טוב שהומצא אי פעם – המח האנושי.
המח שלנו מאזן לנו את הלבן ברמה כל כך מדויקת ולכן אם אתה לא צלם, אופטומטריסט או רופא עיניים – סביר להניח שאי ידיעת המידע הזה לא תזיק לך. מכיוון שאנו צלמים וחומר הגלם שלנו הוא האור – עלינו להבין את משמעות האור גם מבחינת הטמפרטורה שלו שכן האור אינו נמדד רק בעוצמה אלא גם בצבע.
מהו איזון לבן?
כל מקור אור מקרין צבע של אור שונה ומשפיע באופן ישיר על צבעוניות התמונה. צבעו של האור המופק מהשמש ברוב שעות היום הוא אור לבן לעומת צבעו החם של האור המופק מנורת הטונגסטן (צהוב) או מנורת הפלורוסנט (ירוק). העין האנושית עושה איזון לבן באופן אוטומטי כך שאנחנו תמיד נראה את צבעו של האור כ-לבן אך במצלמה העניין שונה.
נניח שלבשתם עכשיו חולצה לבנה ואתם מוארים על ידי נורת טונגסטן, אתם בעצם מוארים באור צהוב. החולצה תיתפס בעינכם כלבנה בגלל שהעין מפצה על הצבעים הצהובים. המצלמה לעומת זאת רואה את הצהוב וכדי לאזן את הצבעים אנו נצטרך לומר למצלמה מה לעשות ובעצם לסנן את הצבע המיותר ולהגיע למצב שאובייקטים לבנים נראים לבנים ולא צהובים, כחולים וכו'..
איך זה עובד?
כדי לאזן את הלבן בעידן סרטי הצילום, צלמים היו צריכים להרכיב פילטרים על העדשה על מנת לסנן צבע אור לא רצוי. סרטי הצילום היו מגיעים בהתאמה לתאורת DAYLIGHT ואם הצלם היה מצלם בתאורה אחרת הוא היה צריך להרכיב על העדשה פילטר עם צבע נגדי המסנן את הצבע הלא רצוי.
סינון צבע מסוים מתבצע ע"י כך שאנו מוסיפים את הצבע הנגדי. לדוגמא: אם אנחנו מצלמים בתאורה חמה מאוד שמקרינה אור צהוב אנו נצטרך לאזן אותה ע"י הוספת הצבע הכחול שהוא צבע נגדי לצהוב. זה אולי נשמע לכם מסובך אבל בעידן הדיגיטלי יצרני המצלמות נתנו לנו דרך פשוטה מאוד לעשות את זה ע"י פרמטר שנקרא White Balance שכל תפקידו הוא לאזן את צבע מקור האור ללבן כך שלא תהיה לו השפעה צבעונית על הנושא ושהצבעים יתקבלו כפי שאנו רואים אותם במציאות.
מעלות קלווין
איזון הלבן קשור בקשר ישיר לטמפרטורת הצבע ונמדד בסולם קלווין שמתחיל מ-K1000 ועד K10,000 כשבאמצע עומד האור הלבן בטמפרטורה של K5500. ככל שהתאורה שלנו תהיה קרה יותר -כמו בצל או ביום מעונן- אנו נעלה מ-5500 כדי "לחמם" אותה וככל שהתאורה תהיה חמה יותר אנו נרד מ-5500 כדי "לקרר" אותה.
בתרשים הבא תוכלו לראות את הטמפרטורות השונות בהתאם לסוג התאורה שלכם. תדפיסו לכם את התרשים או שתשמרו אותו בטלפון כדי שהוא יעזור לכם בעת הצורך.
אז איך מאזנים את הלבן?
ניתן להגדיר את איזון הלבן באופן ידני וכך לשמור תמיד על איזון רצוי וניתן לעשות זאת בצורה אוטומטית ולתת למצלמה להחליט לבד אך עליכם לדעת שיש לכך השלכות. איזון הלבן האוטומטי במצלמה לא תמיד יעבוד לכם טוב וייתכן שתקבלו תמונות בגוונים שונים במידה שהתאורה תשתנה ולכן כאשר אנו נצלם עם סוג אחד של אור זה יכול להיות בסדר לעבוד על WB אוטומטי אך הבעיה תתחיל להופיע כאשר יהיו לנו מספר מקורות תאורה ובטמפרטורות שונות.
לדוגמא: אם אנו מצלמים פורטרט בתוך חדר ויש לנו מקור אור טבעי (שמפיק אור לבן) שנכנס מהחלון אך יש לנו בחדר גם כמה נורות להט (שמפיקים אור צהוב) אז המצב הוא שהתאורה כרגע היא תאורה מעורבת ואם נגדיר למצלמה לאזן את הלבן באופן אוטומטי היא תתבלבל. הפתרון הוא לכבות כל סוג תאורה אחר ולהישאר רק עם סוג אחד אך לפעמים אתם תהיו במקום שאין לכם שליטה על האור ותצטרכו בכל זאת לכוון את ה-WB באופן ידני ולאזן אותו לפי מקור האור המאיר את הנושא שלנו.
איזון ידני של WB יכול להתבצע ב-2 דרכים. הדרך האחת היא להגדיר למצלמה את הטמפרטורה הרצויה בהתאם לסוג התאורה שלנו. איזון הלבן ע"י הגדרת טמפרטורה מתבצע בתפריט ה-WB תחת הקטגוריה "Kelvin".
הדרך השנייה היא "ללמד" את המצלמה מהו הלבן. בשיטה זו אנו נוכל לקבל תוצאה מדויקת ויעילה במהירות וכל מה שצריך לעשות זה ללכת להגדרה הזו בתפריט ה-WB של המצלמה שלכם ולצלם אובייקט לבן כלשהו (קיר, חולצה, דף A4 וכו') שכמובן נמצא באותו מיקום של הנושא שלנו ומואר באותו מקור תאורה.
פיתרון ידידותי לאזן את הלבן בשיטה הזו הוא לחסום את העדשה עם משטח לבן חלבי (אפשרי עם תחתית של קוטג') ולבצע את הפעולה כאשר אנו מכוונים את המצלמה ישירות אל מקור האור המאיר את הנושא. האור היוצא ממקור התאורה יעבור דרך אותו משטח לבן ויצבע אותו וכך המצלמה תאזן את האור ללבן נקי.
באמצעות השיטה הזו הצבעים בתמונה יהיו מאוזנים כל עוד תנאי התאורה לא השתנו.
כדי לעשות זאת במצלמות ניקון תיגשו לתפריט ה-WB במצלמה ותלכו למצב "Preset manual" או בקיצור "PRE". תלחצו על לחצן ה-WB לחיצה ארוכה עד שהמילה "PRE" תהבהב במסך המידע של המצלמה. כרגע יש לכם מספר שניות לצלם אובייקט לבן. אין צורך לפקס בכלל וברגע שהמצלמה זיהתה את אותו אובייקט כ-לבן היא תרשום "GOOD" וזה מצביע על כך שהיא הבינה מה אתם רוצים וסיננה כל צבע אור אחר.
ההגדרה הזו תישמר לכם על מצב "Pre" גם אם יצאתם ממנו כך שאם לדוגמא עברתם למקור אור אחר שהצריך מכם לשנות את הגדרות ה-WB למצב אחר – תוכלו תמיד לחזור למצב "Pre" ולהשתמש באיזון האחרון שעשיתם לפי המשטח הלבן מבלי צורך לעבור שוב את התהליך. כמובן שזה בהנחה שמקור האור לא השתנה כי אם כן – אתם תצטרכו לבצע את האיזון מחדש.
כדי לעשות זאת במצלמות קנון תכניסו את המצלמה למצב פוקוס ידני ותיגשו ל- Shooting menu 2 ומשם ל- Custom white balance ולחצו על "Set". עכשיו תצלמו את האובייקט הלבן ותהיה לכם אפשרות לבחור אם אתם רוצים לשמור אותו כהגדרה מותאמת אישית כך שאם תעברו ממצב זה למצב אחר תוכלו לדלג בין שני המצבים מבלי הצורך לאזן שוב באמצעות משטח לבן.
הגדרות מובנות לאיזון לבן
יצרני המצלמות שוב מקלות עלינו וגם כאן הם יצרו עבורנו הגדרות מובנות שיעזרו לנו להגיע לאיזון לבן נכון מבלי להשקיע יותר מדי מחשבה. לשם כך – בתפריט ה-WB שבמצלמה אתם תוכלו לראות את האייקונים הבאים:
בבחירת כל אחד ממצבים אלו אתם פשוט מגדירים למצלמה טמפרטורה מבלי לדעת ממש איזו. לדוגמא: אם בחרנו באייקון של שמש – המצלמה תבחר בטמפרטורה של 5500 קלווין ואם נבחר באייקון של הענן – המצלמה תבחר בטמפרטורה של 6500 קלווין וזה כי ליום מעונן יש צבעים קרים יותר.
עכשיו, כשאתם מבינים מה המצלמה עושה במצבים האלה אני מצפה מכם לחשוב במונחים של טמפרטורה ולא במונחים של אייקונים.
שימוש אמנותי באיזון הלבן
עכשיו, אחרי שאתם כבר יודעים לבצע איזון לבן , אולי יפתיע אתכם לדעת שלא תמיד צריך לקבל את האיזון הנכון ולפעמים אנו נרצה דווקא לשנות את הצבעים של המציאות כדי להשיג תוצאה יצירתית אחרת כמו שקיעות בגוונים כחולים או אדומים מאוד. כדי לעשות זאת אתם רק צריכים לפתוח טיפה את הראש וככה תוכלו להגיע לתוצאות מעניינות במיוחד.
לשם כך אנו נצטרך "לשקר" על המצלמה ולטעות באיזון במתכוון. לדוגמא – נניח שאתם מעוניינים לצלם עכשיו שקיעה ובא לכם שהיא תהיה בגוונים חמים. אם אנו נצלם ב-WB אוטומטי המצלמה תראה שיש הרבה צהוב וכתום בתמונה והיא תפצה על הצבעים האלו ע"י הוספת הצבע הכחול (קירור) אך אם אנו נגדיר אותו באופן ידני ונגיד למצלמה להוסיף דווקא את הצבעים החמים התוצאה תהיה שקיעה בגוונים חמים יותר ממה שהיינו מקבלים במצב האוטומטי.
אותו הדבר יכול להיעשות גם במצב ההפוך. כאשר אנו נרצה, לדוגמא, לצלם שקיעה בגוונים קרים אנו נגדיר למצלמה בעצם "לקרר" את התמונה ובכך אנו נקבל תמונה בגוונים קרים שהעין אינה רגילה לראות.
כאשר יש לנו יותר ממקור תאורה אחד בתמונה אנו נאזן את הלבן בהתאם לנושא בדרך כלל. התמונה שלמטה היא דוגמא מעולה לכך. הזוג שיושב בתוך האוטו מואר בתאורה חמה לעומת תאורת החוץ הקרה של שעות הערב. במקרה הזה "קיררתי" את הצבעים ע"י בחירה בטמפרטורה קרה.
סיכום
בעקבות הפוסטים האחרונים שכתבתי – שאלו אותי פעמים רבות איך להגיע לצבעים נכונים בתמונה אז הפעם כתבתי על הנושא הזה כדי ליישר קו באחד הנושאים החשובים בצילום.
איזון הלבן נקרא כך מכיוון שעצם הפעולה אמורה לאזן את צבע מקור האור ללבן ועל ידי כך לקבל צבעים מאוזנים ונכונים כפי שהם נראים במציאות אך תמיד יש בידינו את האפשרות להחליט מה אנו רוצים ולהגדיר למצלמה לעשות אחרת. כאן היצירתיות היא בידיים שלכם וע"י שינויים ממש קטנים אתם יכולים לשנות את הצבעים בתמונה בהתאם להחלטות ולרצונות שלכם.
איזון הלבן הוא פרמטר חשוב מאוד בצילום וישנם צלמים שלא מקפידים עליו וסומכים על חסדי המצלמה או במקרה הכי גרוע – על חסדי העיבוד. אז נכון שבעיבוד קל אפשר לשנות הגוונים בתמונה ובייחוד אם מצלמים בקובץ RAW – שם ניתן ממש לשנות את הטמפרטורה.
אבל אנחנו צלמים, לא? ואנו אמורים לייצר תמונה טובה במצלמה ולא במחשב.
אז בפעם הבאה שאתם יוצאים לצלם – תחשבו שוב מה אתם רוצים לקבל בתמונה שלכם. אולי כן תרצו לקבל צבעים מציאותיים ואולי לא.. מה שבטוח – אל תסמכו על הפעולות האוטומטיות של המצלמה. היא לא חכמה כמוכם 🙂
37 תגובות
תודה על המאמר, תומר.
במקומות רבים מצאתי שה WB מתבצע ע"י הצבעה על הצבע האפור דווקא, ולא הלבן.
האם תוכל להבהיר את הנושא הזה?
תודה,
דדי
היי, דדי.
כרטיס אפור מתייחס למדידת אור ולא לאיזון הלבן. תוכל לקרוא על הנושא הזה בקישור הזה: https://photoschool.co.il/shooting-in-the-snow/
מעולה, תודה.
בכיף, זאב.
תודה הסבר מעולה
בכיף, איציק.
תומר,
תודה רבה על המאמר ,
כתיבתך ברורה ונגישה לכולם.
שמחה לקרא אותך.
תמר.
היי, תמר.
תודה רבה. כיף שאת עוקבת 🙂
היי תומר
אחלה מאמר, תודה רבה.
מה לגבי עריכה במחשב לאחר הצילום?
האם יש דרך לכייל מסך בלי מכשיר?
היי אביאל.
אין בעיה לערוך במחשב פשוט תמיד יותר טוב לצלם את התמונה כמו שצריך. שום פוטושופ לא יוכל לשנות מה שלא צולם טוב.
לגבי כיול המסך – ניתן לעשות זאת בצורה מקצועית עם מכשיר כיול וניתן לעשות לפי העין. או פשוט לקנות מחשבים של MAC שאינם דורשים כיול.
תודה תומר .
אין כמוך אתה גדול !!!
בכיף, ציון 🙂
ערב טוב
כתיבה מצויינת וברורה .
מחכה כל פעם למאמר חדש.
תודה רבה, נחום.
מוזמן תמיד 🙂
היי , כתבה מעולה ונחוצה לכל צלם .
הערה קטנטנה : בפסקה האחרונה לפני הסיכום בתיאור של תמונת הזוג כתבת שקיררת את הצבעים ע"י בחירה בטמפרטורה קרה . זה לא הפוך ? כלומר קיררת את הצבעים ע"י בחירה בטמפרטורה חמה ואז כביכול קיבלת איזון עם צבעים קרים…מבלבל מעט .
תענוג לקרוא .
היי דוד.
לצורך העניין נניח שאתה מצלם בתאורת טונגסטן שצבעה חם ונוטה לצהוב. טמפרטורת נורת הטונגסטן היא 3000 מעלות קלווין שזו טמפרטורה חמה. כדי לסנן את הצבעים החמים אתה בעצם אומר למצלמה שכרגע אתה מצלם באור עם טמפרטורה של 3000 מעלות וככה היא יודעת לסנן את האור הזה. אז הבנת נכון 🙂
תודה רבה. מדהים וכיף לקרוא, כמו תמיד.
הערה קטנה ביותר: מומלץ לא לסמוך יותר מידי על מצבי הWB האוטומטים במצלמה, במקרים נדירים הם צודקים…
תודה תודה.
היי, שנאור.
צודק לגמרי. אני חושב שהזכרתי את זה כמה פעמים במהלך הפוסט 🙂
מעולה!
תודה, ישעיהו.
מעולה תומר – המון תודה על ההסבר הברור.
ממתינה לעוד…
בכיף, נאוה.
מוזמנת תמיד 🙂
כרגיל כתבה מעולה!!!
תודה רבה לך, לומדת כל פעם משהו חדש, ותמיד זו בדיוק הבעיה שנתקלתי בה ורציתי לדעת לפתור.
היי תומר,
בהמשך לשאלתי על נושא הכרטיס האפור נא הסתכל על זה: https://www.youtube.com/watch?v=UJRJ-n57h_c
בנוסף, הרשת מלאה בהסברים למה עדיף להשתמש באפור ולא בלבן לצרכי ה- WB.
תודה,
דדי
היי דוד,
אולי אני לא תומר אבל אני גם מבין בנושא ואנסה לתת לך את ההסבר 🙂
קודם כל, צריך להבדיל בין כרטיס אפור 18% שבו נעזרים לצורך קביעת החשיפה של התמונה, לבין אותו כרטיס אפור שאליו אתה מתכוון שבו נעזרים לקביעת ה-WB. אפילו שבסרטון שאתה העלית (ובעוד מקומות) מתייחסים אליהם כאל אותו כרטיס , זוהי טעות (די נפוצה, גם בקרב צלמים מקצועיים).
הכרטיס האפור של ה-WB הוא בעל צבע ניטרלי. מה זה אומר? הסבר קצר:
אם לדוגמה אנו מסתכלים על מכונית אדומה, למעשה האור (המכיל את כל הצבעים) פוגע בה והמכונית מחזירה רק צבע אדום שאותו אנו רואים. לעומת זאת – צבע ניטרלי מחזיר בדיוק את צבע האור שפגע בו.
אז את אותו כרטיס עם צבע ניטרלי מחזיק המצולם (או שהוא מונח במקום כלשהו בתמונה) ולאחר מכן כשעורכים את התמונה בתוכנה כמו Lightroom, ניתן "להגיד" לתוכנה שתקבע את ה-WB לפי הכרטיס המופיע בתמונה, מכיוון שהוא משקף את צבע האור האמיתי.
בד"כ, הצבע הניטרלי של הכרטיסים הללו נראה לנו כמעין אפור בהיר, ומכאן נובע הבלבול בין הסוגים.
חשוב לציין שכדי לקבוע שצבע הכרטיס הוא באמת ניטרלי, היצרן צריך למדוד את צבע האור החוזר ממנו באמצעות מכשור מיוחד, ולכן אם מעוניינים לקנות כרטיס כזה – כדאי לקנות מיצרן ידוע בתחום.
הנה סרטון אחר שגם בו מוסבר ההבדל בין שני סוגי הכרטיסים:
https://www.youtube.com/watch?v=UZ8lPKmYGc4
אם מעניין אותך להעמיק בנושא, ממליץ על הסרטונים של Michael Tapes שמייצר כרטיס כזה בשם WhiBal, שם הוא מסביר כל מה שצריך לדעת ומעבר. הסרטונים נמצאים באתר שלו בלינק הזה:
http://www.whibalhost.com/_Tutorials/WhiBal/01/index.html
מקווה שהצלחתי להסביר ברור 🙂
מתן
תודה רבה, מתן.
הקדמת אותי ונתת הסבר מעולה 🙂
תודה תומר
בכיף 🙂
אני רק שאלה 🙂
אם אני מצלמת בחשיפה ארוכה, למשל כמו בתמונה עם הנחל, 30 שניות שלמות… איך המים יוצאים מרוחים אבל העלים שזזים ברוח לא?
היי, אריאל. יכול להיות שתנועת העלים הייתה מיניאטורית ולכן את תראי את ההשפעה רק כאשר תגדילי את התמונה ל100%.
הסבר מצויין, פשוט, ברור וענייני!
הסבר מצויין, פשוט, ברור וענייני!
תודה רבה, אלישע 🙂
היי תומר,
תודה רבה על הפוסט. ההסבר מצויין ומפשט את הנושא.
שאלה קטנה. במצלמה שלי אין אפשות לקבוע את הקלווין וניסיתי לפי ההסבר שלך ללמד את המצלמה ע"י ה PRE . אבל קיבלתי הודעת שגיאה שלא ניתן למדוד את ה WB ולנסות שנית (כל ניסיון מראה את אותה הודעה). יש לך אולי רעיון מה יכולה להיות הסיבה?
תודה רבה, דנה 🙂
לפי ההסבר שלך, מדובר בחשיפה לא נכונה.
המצלמה רוצה שגם תראי לה לבן וגם תהיי בחשיפה נכונה, או קרובה לחשיפה נכונה, כי אחרת זה לא יעבוד.
שימוש אמנותי באיזון הלבן –
אם אני רוצה לצלם שקיעה שהיא מראש חמה – ולהפוך אותה ליותר חמה צבעים אדומים יותר – האם לא צריך לצלם במעלות נמוכות 1000 שזה הכי חם ? אם אני יעלה טמפרטורה אז יהיה לי יותר כחול לא ?
היי דנה.
מה שקורה במצלמה זה שאנחנו אומרים לה באיזו טמפרטורה אנחנו מצלמים כדי שהיא תשלים את הצבע שיאזן את כל הצבעים.
לדוגמא: צילום בתאורה חמה דורש להוסיף את הצבע הכחול על מנת לאזן את התאורה ולכן אני אגיד למצלמה שכרגע אני מצלם באור שהטמפרטורה היא (לדוגמא) 3300K, והמצלמה תדע לתת את הצבע המתאים שיאזן.
זאת אומרת שאם את מצלמת שקיעה ואת רוצה אותה אדומה יותר, אז את צריכה "לשקר" על המצלמה ולומר לה שאת מצלמת בתאורה קרה יותר (טמפרטורות גבוהות יותר) כדי שהיא תכניס את הצבעים החמים ותחמם יותר את התמונה.
בהצלחה 🙂