צילום איננו כמו ציור. כאשר אתה מצלם תצלום מתקיימת לשנייה פעולה יצירתית. העין שלך מוכרחה לזהות קומפוזיציה או ביטוי רגשי אותם מזמנים לך החיים, ואתה חייב לדעת מתוך אינטואיציה מתי ללחוץ על המצלמה. זה הוא הרגע בו הצלם יצירתי- אנרי קרטייה ברסון.
צמד המילים "הרגע המכריע" הפך לאחד מהמושגים הבולטים בעולם הצילום בזכות ספרו "הרגע המכריע" שכתב אנרי קרטייה ברסון שנחשב לאחד מגדולי הצלמים במאה שנים האחרונות, ועבודתו נתנה (ועודה נותנת) השראה רבה לצלמים מכל העולם.
קרטייה ברסון התייחס בעבודותיו להיבטים הפחות מוכרים אך אלו שיש בהם משמעות רבה. גישתו הייתה של צלם הצופה מהצד ואינו מתערב כלל במתרחש. לפי תפיסתו של אנרי קרטייה ברסון – בכל מצב ניתן לגלות את אותו שבריר שנייה בו אלמנטים סטטיים ודינמיים מתכנסים אל קומפוזיציה אחת המתמצתת את משמעותה של הסיטואציה כולה.
ב- 7 השנים האחרונות אני מצלם חתונות בסגנון תיעודי. כשהתחלתי עם זה חשבתי שאין דבר פשוט יותר מלראות את הרגע ולתפוס אותו. עם זאת, מהר מאוד הבנתי שכאשר הכנתי את עצמי והגדרתי את המצלמה שלי להגדרות הנכונות לי, הגדלתי את הסיכויים שלי לתפוס תמונות טובות.
חשוב לי לציין שאין כאן איזו נוסחת קסמים שקובעת באופן חד משמעי את החוקים. לפעמים זה באמת עניין של מזל (להיות במקום הנכון ובזמן הנכון) ומהירות תגובה של הצלם אך לעיתים קרובות אתם תצטרכו להשתמש בטכניקות המתוארות כאן כי באמת אין דבר יותר מבאס מתמונה שהתפספסה.
שפרו את מהירות התגובה שלכם
הצילום צריך להיות מהיר מאוד ובנוסף עליכם לתרגל את העיתוי המדויק ואת מהירות התריס של המצלמה. תוכלו לתרגל זאת על ידי צילום אובייקטים נעים שוב ושוב, כמו מכוניות נוסעות או אופניים, עד שתגיעו למצב שבו אתם לוחצים על המחשף בעיתוי מושלם כדי לתפוס את הנושא שלכם בדיוק ברגע ובמקום שרציתם ועם מהירות התריס שרציתם. אני קורא לזה: "הסנכרון בין העין לאצבע" וזה באמת ככה כי ישנו זמן תגובה מהרגע שראיתם משהו עד לרגע שלחצתם על המחשף כדי לצלם אותו. אתם צריכים להיות אינסטינקטיביים מאוד והמצלמה שלכם צריכה להיות מוגדרת כך שהיא תעזור לכם בכל מה שהיא יכולה ולשם כך מומלץ לקרוא את ספר ההוראות המצורף עם המצלמה שלכם ותלמדו איך לשלוט בה גם ברמת תכנות הלחצנים.
ולא, אל תצלמו במצב צילום רציף כי זה לא יעזור לכם ללמוד.
בדרככם אתם עשויים לגלות כי צילום בעדשות פריים יעזור לכם במהירות התגובה. בעדשות זום אנחנו לפעמים מאבדים זמן יקר על ידי התקרבות פנימה והחוצה עם סיבוב טבעת הזום ובדרך כלל מהר יותר פשוט לזוז. בשימוש עם עדשות פריים אתם תגלו גם שמהירות המיקוד מהירה יותר ושאתם יוצרים טוב יותר איתם מאשר עם עדשות הזום.
תגדירו את המצלמה שלכם
נתחיל מכך שהמטרה שלכם היא לחכות שמשהו יקרה, להיות מוכנים ולצלם. מאוד חיוני שלשם כך תהיה לכם את המצלמה הנכונה ושהיא תוגדר כהלכה. ככל שתתאימו יותר את המצלמה לצרכים שלכם כך גדלים הסיכויים שלכם להגיע לתוצאות משביעות רצון. כדי להקל עליכם, יצרני המצלמות עבדו קשה כדי להביא לכם כלים שיכולים לעזור לכם בהמון דרכים.
זה יכול להתבטא בשימוש במצבים האוטומטיים / חצי אוטומטיים של המצלמה שלכם. אם אתם עובדים לאט יותר על מצב M אז תוכלו לעבוד על מצב עדיפות צמצם או עדיפות תריס כאשר אתם משתמשים בתאורה רציפה – זה יעזור לכם להתרכז יותר ברגע ופחות בהתעסקות עם החשיפה. גם הגדרת iso אוטומטי יכולה לעזור לכם כאשר אתם בתנאי תאורה חלשים ומשתנים כך שלא תצטרכו כל הזמן לשנות את ערך ה-iso וזה יקל עליכם המון בהתעסקות עם החשיפה.
שימו לב לטמפרטורה של האור שלכם ועד כמה היא בעייתית. אם אתם באזור עם מספר מקורות תאורה בטמפרטורות שונות אתם יכולים לעבוד על איזון לבן (WB – White Balance) אוטומטי. זה ימנע מכם התעסקות יתרה נוספת.
עבור סוג זה של צילום – זה בסדר אם תצלמו על המצבים הנ"ל גם אם בדרך כלל אתם לא נוהגים לעשות זאת. הרגע המכריע הוא עניין קריטי וחשוב הרבה יותר מדיוקים של פרמטרים קטנים. הכל עניין של רגש, הבעה, עיתוי וציפייה עם כמה שפחות הסחות דעת. מה שכן – כאשר מצלמים במצבים האלו וסומכים באופן חלקי על בחירות המצלמה, אני ממליץ מאוד לצלם בקובץ raw כדי שתהיינה אפשרויות רחבות יותר בעבודת העריכה ותוכלו לתקן את התמונה בקלות ולשחזר אזורים אבודים.
אם אתם בכל זאת מעוניינים לעבוד כמו מקצוענים ובכל זאת לצלם על מצב ידני (M) תגדירו את המצלמה שלכם מראש ותחכו עד שיקרה משהו.
דבר נוסף שראוי לאזכור הוא מהירות הכתיבה של כרטיס הזיכרון שהרי המצלמה בעצם רושמת את נתוני התמונה על הכרטיס אחרי כל צילום. אם אתם מצלמים על כרטיס במהירות סבירה ומטה סביר להניח שאתם נתקלים בעיכובים בכתיבת התמונות על הכרטיס. זה יכול לכאוב נורא כאשר אתם מצלמים מספר תמונות רציפות או קבצים כבדים, במצב כזה המצלמה מתחילה "לחשוב" ובינתיים אתם יכולים לפספס רגעים קריטיים. לכן מומלץ לעבוד עם כרטיסי זיכרון מהירים ובאיכות גבוהה ולא לצלם בקבצי raw אם אין לכם באמת צורך בכך. אם אתם עובדים על מצב ידני מלא אז כל השליטה היא בידיים שלכם ואם תצלמו טוב – לא תצטרכו לתקן וכך גם לא יהיה לכם צורך בקבצי raw.
תכנון מוקדם
תחשבו על סוג התמונות שאתם רוצים ואיפה הם עלולים לקרות. זה כמעט חסר סיכוי לצאת ולחפש תמונות באופן אקראי, אתם באמת צריכים לשים את עצמכם במצב הנכון, במקום הנכון ובזמן הנכון כדי להגדיל את הסיכויים שלכם לקבל את התמונות שאתם מחפשים.
אם אתם צלמי רחוב, למשל, אתם צריכים לדעת שאם תצאו החוצה בסוף שבוע ובאמצע היום יהיה לכם סיכוי גבוה יותר לתנועה של אנשים ברחובות, האינטראקציות יהיו רבות יותר וסיכויי ההצלחה שלכם יהיו גבוהים יותר. הכל מתחיל עם הקביעה שלכם לסוג התמונות הרצויות והיכן המקום הסביר ביותר שתוכלו לקבל בו את מבוקשכם.
ברגע שהגעתם למקום, דמיינו לעצמכם את התמונות שרציתם בהתאם למקום עצמו, זה ימקד אתכם יותר במטרה. אם אתם מצלמים בקבלת פנים של חתונה למשל, אתם יכולים להתמקד בקשרים אנושיים כגון מפגשים של אנשים שלא התראו זמן רב, פטפוטים, חיבוקים ועוד.. אם אתם מצלמים ברחוב תוכלו ליצור הקשרים בין העוברים ושבים לשלטי חוצות, מודעות רחוב, חלונות ראווה של חנויות ועוד. אם תגדירו לעצמכם כמה פרמטרים אז היצירתיות שלכם תגבר, תשומת הלב שלכם תהיה ממוקדת וסיכויי ההצלחה שלכם יגדלו. תסתכלו על סיטואציות במרחב ותנסו לחשוב מה יכול לקרות עוד רגע ואם זה שווה צילום.
אין דבר גרוע יותר מאשר לא לדעת מה אתם רוצים, לסמוך על המזל ולצלם באופן אקראי.
תגדירו את הסצנה
חשוב לחפש מראש את כל האלמנטים שאתם יכולים לשלוט עליהם. לדוגמא: מציאת קרן אור בודדת בתוך מרחב מוצל, רקע יפה או מקום בו אתם מזהים קומפוזיציה פוטנציאלית. אחרי שהגדרתם לכם את הסצנה, תיכנסו למצב "ציד" ופשוט תמתינו שמשהו יקרה. ריכוז הוא שם המשחק כאן ואם לרגע לא הייתם מרוכזים אז יכול להיות שפספסתם משהו.
הסיכוי לקבל תמונה טובה עם השיטה הזו גבוה יותר באופן משמעותי. אמנם זה עלול לקחת זמן רב יותר אבל התוצאה שתקבלו תהיה שווה את זה. אני מבטיח לכם.
אל תסתפקו בצילום תמונה אחת
כדי להיות צלמים טובים בתחום התיעודי אתם צריכים לעבוד קשה ולפעמים לא תקבלו את התוצאה הרצויה בפריים אחד שצילמתם. צלמו מספר תמונות מאותה סיטואציה, תתקרבו ותתרחקו (פיזית), תזוזו ימינה ושמאלה, צלמו מלמעלה ומלמטה ותנסו זוויות צילום שונות. אל תצלמו על מצב צילום רציף כי אין טעם לכך בסוג צילום כזה אבל תצלמו את התמונות בסמוך מאוד אחת לשנייה ומזוויות שונות. כשתעברו על התמונות במחשב אתם תשמחו שצילמתם מספר תמונות ותהיה לכם האפשרות לבחור את התמונה המנצחת.
תהיו נוכחים אך אל תתבלטו
בדרך כלל אנשים יראו אתכם בסביבה כשאתם מצלמים אותם וסביר להניח שבמקרים מסוימים הם גם ידעו שאתם מצלמים אותם. אני לא חושב שבגלל זה צריך לצלם עם עדשת 400 מ"מ ענקית, הרבה יותר טוב לצלם עם משהו קטן יותר ופחות פולשני כדי להיות קרובים לסיטואציה ומעורבים בכל מה שקורה כאילו אתם חלק ממנה. אתם יכולים ליצור אינטראקציה עם המצולמים שלכם, זה יהפוך אתכם לפחות מאיימים וכתוצאה מכך האנשים יתנהגו בצורה טבעית יותר מולכם.
כדי להיות בלתי מאיימים אתם יכולים פשוט להיות רגועים ונינוחים, לחייך ולשמור על שפת גוף רגועה וידידותית ופשוט להתייחס בכבוד למרחב האישי של האנשים. נכון שאמנם אתם בעמדת צופים/ציידים אך אם אתם תצלמו כאשר אתם מעורבים בתוך הסיטואציה, התמונות יהיו טבעיות ומרגשות הרבה יותר. אם נושאי הצילום שלך מתעקשים על פוזות מזויפות ומחייכים למצלמה, אתם תצטרכו לעבוד קשה יותר כדי להוציא תמונות טבעיות.
דרך מצוינת להתגבר על הבעיה הזו היא לצאת מהסיטואציה ולהשקיף עליה ממרחק יחסי וכשמשהו קורה פשוט להיכנס מהר, לצלם ולצאת שוב. אם תשלבו את זה עם שפת גוף שאינה מתבלטת אתם בעצם יכולים להישאר בלתי נראים.
השתמשו בעיניים כדי "להטעות" את המצולמים
קשר עין עם אנשים הוא תקשורת רבת עוצמה ואתם יכולים להשתמש בו כיתרון ענקי.
אני חושב שאנשים יכולים להרגיש אם מישהו מסתכל או עוקב אחריהם והימנעות מקשר עין יכולה להיות כלי נהדר להשתמש בו אם אתם רוצים לצלם קבוצה של אנשים מבלי שירגישו בכם, זה מדהים עד כמה קרוב אתם תוכלו להגיע אליהם אם אתם נראים כאילו תשומת הלב שלכם מופנית למקום אחר. כך תוכלו לקבל את התמונה שאתם רוצים מבלי שישימו לב אליכם.
יש לנו גם נטייה טבעית להסתכל על הנושא שלנו כאשר אנחנו מורידים את המצלמה מהעיניים וכדאי להימנע מזה כדי שהמצולם לא "יתפוס אתכם על חם". אם תרגילו את עצמכם אתם תהיו הרבה פחות פולשניים כלפי הנושא שלכם ובמיוחד אם אתם נראים כאילו אתם ממוקדים בנושא אחר שנמצא הרחק מהם.
תצפו לעתיד לבוא
טוב, אני לא באמת מצפה מכם שתהיו נביאים ותחזו את העתיד, אני פשוט מתכוון לכך שאתם צריכים לדמיין מה עומד לקרות בעוד רגע וכדי שזה יקרה אתם צריכים להבין קצת בהתנהגות אנושית ולהיות מוכנים למה שאתם חושבים שעומד לקרות. לעתים קרובות, עם מעט תרגול, אתם תוכלו להכין את עצמכם היטב כדי לקבל את התמונה הטובה.
כדוגמא אני אקח את עיסוקי כצלם חתונות, שם חלק מהתפקיד שלי הוא לצלם תמונות של אנשים צוחקים, נהנים, מתרגשים וכו' כך שאם אני שומע שיחה משעשעת מהצד אני יודע שהיא עלולה להיגמר בצחוק ואני לא אמתין עד שהם יצחקו אלא כבר אהיה מוכן לתמונה שאני רוצה לקבל עם העין בתוך העינית של המצלמה וכשהצחוקים יגיעו כבר אהיה מוכן לתפוס את הרגע.
אותו עקרון יכול להיות מיושם על כל מיני מצבים. לצורך העניין תדמיינו מה יקרה אחרי שצילמתם את התמונה. לעתים קרובות יקרה משהו אחר מעניין הרבה יותר ואתם צריכים להיות מוכנים אליו אם וכאשר הוא יקרה.
אל תחמיצו תמונות. נקודה
לעתים קרובות הרגע המכריע שאנחנו מדברים עליו יקרה דווקא בזמן שנוריד את הראש למסך המצלמה כדי לראות מה צילמנו. הרבה פעמים צילמתי תמונה, נתתי מבט חטוף למטה רק כדי לגלות שהרגע החמצתי משהו טוב יותר. אל תביטו על המסך כשאתם מצלמים סיטואציה ותהיו מוכנים לצלם את התמונה הבאה גם אם אתם חושבים שכבר יש לכם ביד את התמונה המנצחת.
כאשר נדמה לכם שאין שום דבר לצלם – תחשבו שוב
לעתים נדירות ביותר קיים מצב בו אתם תרגישו שבסיטואציה בה אתם נמצאים אין תמונה טובה שיכולה לקחת אתכם למקום מרגש כלשהו וזה די מסתכם במיומנות של הצלם. יכול להיות שאתם לא תקבלו את התמונה המדויקת שהייתה לכם בראש אבל תנסו לחשוב רחב יותר ותחפשו משהו אחר לגמרי ממה שחשבתם. הגמישות והחשיבה היצירתית שלכם כבר תביא לכם תמונה טובה.
מבחינה מעשית – החלפת עדשות, שינוי מיקום ושינוי בתאורה ישנו לכם את כל התמונה ויציתו בכם מחשבה יצירתית. עם זאת, לפעמים זה רק עניין של לחפש ולחכות עוד קצת. תמיד יהיה לכם מה לצלם, לפעמים אלו רגעים קטנים שחולפים מהר אבל הם תמיד שם.
אולי זה מאחוריכם
באמת, זה מוזר אבל לפעמים אני מחפש תמונה מולי ולא רואה ישועה כלשהי ואז אני מבין שאני פשוט צריך לחפש דרך אחרת. פנייה לצדדים או סיבוב לאחור יכול להציג מגוון חדש לחלוטין של אפשרויות צילום.
לפעמים התמונה נמצאת ממש מאחוריכם, אתם רק צריכים להסתובב לחפש..
חזקו את הרגע ע"י נושאים ראשיים ומשניים
נסו לצלם את התמונה ע"י הוספת אלמנט נוסף המתקשר עם הנושא הראשי. צרו נושא ראשי ונושא משני, זה יכול להיות שני נושאים שכל אחד מהם יכול להיות תמונה בפני עצמה אך אם תשלבו אותם לתוך תמונה אחת הם יעבדו הרבה יותר טוב. אם התמונה מציגה מערכת יחסים בין שני נושאים זה אפילו טוב יותר, אולי נושא אחד נותן פרשנות על האחר או שסתם משלים אותו בצורה, צבע או מחווה מסוימת.
סיכום
הטכניקות הכתובות למעלה הן טכניקות בהן אני משתמש במהלך היומיום שלי כדי לתעד רגעים של זוגות שירגשו לאורך דורות.
עם כל כמות הזמן המושקעת בכך, תמיד אני מוכן לפעולה ולא מוותר. היו סבלניים מאוד, תחכו, תחכו ותחכו.. עד שיגיע הרגע הנכון ללחוץ.
כמו בכל דבר, גם בצילום, הניסיון עושה את ההבדל וככל שתצלמו יותר כך תהיו טובים יותר. תעשו לעצמכם תרגילים כאלה ביומיום והם יכולים להיות אפילו במהלך הליכה ברחוב וגם ללא המצלמה. פשוט תסתכלו על סיטואציות באוטובוס, ברכבת, בקניון וכו' ושימו לב כמה רגעים קורים מסביבכם וכל אחד מהם יכול להיות תמונה מנצחת. פתחו מיומנויות בקריאת אנשים ותרגלו את מיומנויות התצפית שלכם, שלבו אותם עם הטכניקות הכתובות כאן ומהר מאוד תגלו שאתם יכולים ממש להתכונן לצילום של רגע שעדיין לא קרה ולהיות הרבה יותר אפקטיביים בצילום שלכם כך ששיעור ההצלחה שלכם יהיה גבוה באופן משמעותי.
אני מקווה שהפוסט הזה יהיה לכם לעזר בדרככם להיות צלמים טובים יותר.
נתראה בפוסט הבא,
תומר.
22 תגובות
תודה רבה על השעור הנפלא, גם כשכבר מכירים את השיטות זה תמיד נפלא לקרוא שוב ממבט עינו של צלם אחר ובמיוחד מצלם ומורה מוכשר כמוך
תודה רבה, ג'ו 🙂
שלום תומר כמי שעוסק בנושא חתונות כמפעיל פירוטכניקה זיקוקים עשן כבד וכ"ו התחברתי מהר למאמר והכל אמת ונכון ושריר וקיים. אגב התמונה עם הילד והבועות הזכירה לי את האירוע מאמש. כמובן שצילמתי (עם הגלאקסי ) תוך כדי עבודה.
תודה רבה לך ושבת שלום
תודה רבה, מוטי.
שיהיה שבוע נפלא 🙂
אהבתי מאוד מפורט ומוסבר יפה.
תודה רבה, איציק.
תומר, העלית דברים חשובים. אוהבת את התמונה של המאפרת והמאופרת, נהדרת.
מחכה לכתבה הבאה.
תודה רבה , ללי.
היי ללי.
תודה רבה 🙂
תודה על ההסברים
אבל עדין קשה לי לקרוא כאן , חייב להתאמץ וזה מעייף
שבת נפלאה
היי, חנן.
תוחדה רבה.
אני בודק מה אפשר לעשות עם זה.
כמה כיף לקבל כילים מעשיים כדי ליצור תמונה מנצחת! 🙂 אהבתי במיוחד את הטיפ שנתת בנוגע לתרגול היומיומי שיכול לפתח את חוש הניבוי והזיהוי של סיטואציות ייחודיות וגם את הטיפים בהתנהלות מול האנשים המצולמים. תודה רבה!!!
תודה ורד.
אני שמח לשמוע שהטיפים עזרו 🙂
היי תומר, מעולה כתמיד! רציתי אם אפשר עצה בעיניין הפוקוס, מה אתה ממליץ? אני משתמש גם עם עדשת פריים 35 וגם עם עדשת זום ובדרך כלל אני משתמש במצב נקודה בודדת, הבעיה היא שהמון פעמים העדשה 'מפספסת' את הנקודה, מצד שני זום ידני איטי מידי ובעיינית הקטנה שלי קשה להבחין בפוקס בפרטים שהם לא ממש גדולים… מה עושים???
היי, ישעיהו.
תודה רבה.
האם זה קורה לך ב-2 העדשות או רק בעדשה מסוימת?
אוהבת את הטיפים שנתת בפוסט מקווה ליישם אותם בצילומים הבאים
כבר מחכה לכתבה הבאה שלך. תודה ויום נפלא
תודה רבה, ורדה.
מוזמנת תמיד בשמחה 🙂
תומר
שוב הוכחת בפוסט שמעבר לכשרון הצילום שלך אתה ניחן בכושר הדרכה והסבר יוצאים מהכלל.
הכל כל כך פשוט וישים!
תודה רבה!
מחכה בקוצר רוח לפוסט הבא
אבי
תודה רבה, אבי ובכיף גדול.
אתה מוזמן תמיד 🙂
שלום תומר,
יש לי קנון 200D, כדי לצלם מהר אני צריך ללחוץ בבת-אחת על כפתור הצילום [היינו, שתי לחיצות ביחד], אבל אז כמדומני שזה לא מספיק להתפקס. אני משתמש בעדשת STM. האם הפוקוס של USM מהיר יותר?
תודה.
היי יעקב.
לא הבנתי ממש את השאלה..
כדי לצלם, אתה צריך לעשות 'חצי לחיצה' בשביל הפוקוס – והמשך לחיצה בשביל הצילום.
לא קשור לסוג או דגם העדשה..
USM אכן יותר מהיר..
אם אני רוצה לצלם משהו שמופיע במהירות אני לא מספיק ללחוץ חצי ועוד לחיצה אלא צריך לעשות הכל מהר ואז לכאורה זה לא 'מתפקס'
שוב תודה.
היי יעקב.
במצב של נושא בתנועה אני ממליץ לעבוד על פוקוס עוקב. הוא גם הרבה יותר מהיר וגם ישמור לך על הפוקוס.
בהצלחה 🙂