10 סיבות לכך שאתם צריכים עדשה 50 מ”מ בתיק הצילום שלכם

בעבר הלא ממש רחוק אני כתבתי פוסט ממש מעניין על הסיבות שאתם צריכים עדשת 85 מ”מ בתיק הצילום שלכם ועוד פוסט שהוא בעצם מדריך עדשות למצלמה מפורט מאוד. 

הפעם אני רוצה לדבר אתכם דווקא על אחת העדשות האהובות ביותר עליי. היא הוזכרה לא מעט פעמים בבלוג הזה כשדיברתי על עדשות מצלמה, אך זו פעם ראשונה שהיא מקבלת התייחסות מלאה בפוסט נפרד.

אז כנראה שכל דבר קורה בעיתו ובזמנו והנה הגיעה העת לכתוב על העדשה הזו שאני כל כך אוהב, זו שלא יוצאת לי מהתיק מיום קנייתה, זו שלא אעבור סט צילום מבלי להשתמש בה, ואולי זו שאני משתמש בה לעתים הקרובות ביותר.

כשהתחלתי לימודי צילום, סיפרו לי על העדשה הזו, ומבחינתי לא היה בא בחשבון שאקנה עדשת פריים ש”תגביל” אותי. היו לי שתי עדשות זום והסתדרתי איתן מעולה מבלי הצורך להחליף עדשות בכל פעם.

ככה חשבתי, עד שיום אחד “נפל לי האסימון” והבנתי שפספסתי משהו..

עדשה 50 מ”מ היא עדשה חדה בטירוף, היא זולה, היא קלת משקל.. למה שלא תהיה לי אותה בעצם?
אז כמו בן שרצתי לקנות..

מהר מאוד התאהבתי עד כדי כך שלא חלפה תקופה ארוכה מאוד עד שהמרתי את כל העדשות שלי לעדשות פריים.  

אז אני לא אומר לכם להיות משוגעים כמוני, אבל קנייה של עדשה 50 מ”מ בהחלט תשדרג את תיק הצילום שלכם ואת הצילום שלכם והיא גם תוסיף לא מעט “תבלינים” לתמונות שלכם.

אז קדימה.. בואו נדבר עליה 🙂

מהי עדשה 50 מ”מ?

עדשה 50 מ”מ היא עדשת פריים (עדשה בעלת אורך מוקד קבוע), והיא מגיעה בגרסאות שונות ובמפתחי צמצם מקסימאליים שונים, כאשר ישנן גרסאות עם מפתח צמצם F1.4 ו-F1.8 ובקנון יש את גרסת ה-1.2F. ישנן גם גרסאות אחרות עם צמצם F2 או צמצמים סגורים יותר.

כמובן שככל שהצמצם יהיה פתוח יותר, כך גם מחיר העדשה יהיה גבוה יותר.
בפוסט הזה, עדשה 50 מ”מ תקבל התייחסות כללית ללא קטלוג לפי יצרן או מפתח צמצם, מכיוון שכל כיס לגופו ומכיוון שגם הזולות שבעדשות אלו לא תביישנה את אחיותיהן הגדולות.

 

עדשה 50 מ”מ קנון

כששואלים אותי מה המטרה של עדשה 50 מ”מ ולאיזה סוג צילום היא נועדה, אני תמיד עונה שהיא מיועדת להכל! זו פשוט עדשה שימושית מאוד. הסיבה לכך נובעת בגלל העובדה שאורך המוקד 50 מ”מ הוא שווה ל”אורך המוקד” של העיניים שלנו, כך שהיא לא מרחיבה את שדה הראייה, לא מצרה אותו ואינה משנה מימד העומק של התמונה על ידי פרספקטיבה עמוקה או שטוחה.

אתם יכולים להשתמש בה בכל מקום. היא קטנה ולא מאיימת כך שהיא מושלמת לצילומי רחוב ולצילום פורטרטים, והיתרון הבולט זה הצמצם הפתוח שיכניס לכם הרבה אור גם בשעות הקשות.

 

צילום: תומר אלמקייס.

הערה קטנה: עדשה 50 מ”מ על מצלמת קרופ היא שוות ערך ל-75 מ”מ (בהתאמה).

מבאס מעט, אבל לא כל כך נורא. במאמר זה אני אתעלם באופן מוחלט מעניין הקרופ והפול פריים, ואתייחס אך ורק ליתרונותיה של העדשה והתכונות האופטיות שלה.

אם אתם מעוניינים להרחיב את הידע שלכם בעניין מצלמות הקרופ ומצלמות הפול-פריים, אתם מוזמנים ללחוץ כאן.

אז הנה כל הסיבות שבגללן אתם חייבים עדשה 50 מ”מ בתיק הצילום שלכם.

1. עדשה 50 מ”מ היא עדשה זולה!

עבור רוב האנשים, התקציב הוא הגורם הראשוני שמתייחסים אליו כשקונים עדשה למצלמה. למזלנו הרב, עדשה 50 מ”מ לא דורשת עבודה אופטית מסובכת ולכן היא לא יקרה.
היא מגיעה במגוון מחירים, אך כולם לא יקרים במיוחד כך שאנחנו יכולים להקל משמעותית על חשבון הבנק שלנו.

ניתן למצוא עדשה 50 מ”מ אצל כל היצרניות כמעט, לרבות קנון, ניקון וסוני. אפשר למצוא אותן גם אצל יצרניות צד ג’ כמו סיגמא, טמרון, יונגנואו וכדו’ – כך שאתם יכולים לבחור עדשת מצלמה שמתאימה ביותר עבורכם הן מבחינת האיכות והן מבחינת המחיר.

הזולה שבהן היא גרסת ה-F1.8 שאותה תמצאו במחירים שנעים בין 500 ל-1000 שקלים, תלוי בדגם וביצרן. את גרסאות ה-F1.2 (שקיימת רק אצל קנון) וה-F1.4 תמצאו במחירים גבוהים יותר, אבל עדיין לא משהו שישבור לכם את הכיס (ביחס לעדשות מצלמה איכותיות אחרות, כמובן).

זה אומר שכבר עכשיו אתם יכולים שתהיה לכם עדשת מצלמה נוספת בתיק – במינימום כסף ובמקסימום הנאה!

2. היא קטנה מאוד!

הרבה עדשות מצלמה איכותיות -ובמיוחד עדשות זום- מגיעות כעדשות גדולות וכבדות ומעט (לפעמים הרבה) מסורבלות, אבל עדשה 50 מ”מ היא אפילו קטנה לעומת עדשה 18-55 מ”מ – עדשת הקיט שלרוב מגיעה עם מצלמות הכניסה.

היכולת הקומפקטית הזו מושלמת כמעט תמיד, אבל בעיקר במצבים שבהם לא ניתן להרכיב עדשה גדולה, כבדה ומאיימת. צילום רחוב הוא דוגמא מעולה לכך, מכיוון ששם אנחנו נדרשים להיות פחות מאיימים ובנוסף לכך, אנחנו צריכים לנוע במהירות, בשקט ולתפוס את הרגע המכריע בלי הפרעות מיותרות.

עדשה 50 מ”מ מאפשרת את זה בקלות.

 

צילום: תומר אלמקייס.

חשוב לציין שגרסת ה-F1.8 תמיד תהיה קלה יותר מגרסאות ה-F1.4 וה-F1.2 בגלל איכות הבנייה שלהן, אך גם שתי האחרונות יתנו לכם את המענה הנדרש במצבים אלו.

3. עדשה 50 מ”מ היא עדשה חדה מאוד!

אחד מהדברים המשפיעים ביותר על איכות עדשות פריים כמו עדשה 50 מ”מ המדוברת, זו העובדה שהן מכילות הרבה פחות אלמנטים מאשר עדשות זום. 
עם פחות אלמנטים בעדשה, זה אומר שהאור עובר דרך קצרה יותר, קרני האור נשברים פחות וכך אנחנו יכולים לקבל תמונות חדות יותר.

 

צילום: תומר אלמקייס.

אתם יכולים לראות זאת כעובדה באם תעשו מבחן ותבדקו תמונה שצולמה עם עדשה 50 מ”מ לעומת תמונה שצולמה עם עדשה 18-55 מ”מ.
כמובן שאם עשיתם את הבדיקה עם עדשה 50 מ”מ ניקון, אז תסיימו אותה עם עדשה 18-55 ניקון (או כל עדשה אחרת).

אבל רגע.. קחו בחשבון שאם אתם עושים את זה, אתם מחר הולכים לחנות הצילום הקרובה כדי לרכוש לכם את העדשה הזו, אז תכינו את עצמכם 🙂

אחת העדשות החדות ביותר שיש היום בתחום ה-50 מ”מ זו עדשה 50 מ”מ סיגמא מסדרת ART המצטיידת במפתח צמצם F1.4.

זו עדשת מצלמה חדה מאוד ברמה “מוגזמת”, אבל זה לא אומר שגם עם הגרסאות ה”פשוטות” יותר במפתחי צמצם F1.8 של קנון או ניקון לא ניתן לקבל תמונות חדות מאוד.

מעבר לחדות האופטית המאופיינת בעדשה 50 מ”מ, קיים גם עניין הצבעים העשיר שמאפיין אותה יחד עם סטייה כרומטית מופחתת מאוד ביחס לשאר העדשות, כך שאתם באמת יכולים ליהנות מחדות מדהימה וצבעים עשירים גם אם בחרתם ללכת על הגרסאות הזולות יותר.

4. מניסיון אישי – זו העדשה הכי שימושית שתכירו!

אין לי מה לומר לכם חוץ מזה שאם תוסיפו לתיק שלכם עדשה 50 מ”מ, זה יהיה צעד משמעותי נוסף וחשוב שתעשו בקריירת הצילום שלכם.

ביום צילום אחד אתם יכולים לצאת רק איתה מהבית ולגלות שאתם יכולים לצלם איתה נוף, אתם יכולים לצלם איתה את הילדים והנכדים שלכם, אתם יכולים לצלם איתה צילומי זריחה או שקיעה, את בעלי החיים שלכם ואפילו לקבל איתה תקריבים לא רעים בכלל.

בשורה התחתונה, כשהיא תהיה בתוך התיק שלכם, לא יהיה לכם קל לנצח אותה עם עדשות מצלמה אחרות.

 

צילום: תומר אלמקייס.

5. עדשה 50 מ”מ מתאימה גם למצלמת קרופ וגם למצלמת פול פריים

היבט נוסף להסתכל על עדשה 50 מ”מ זה שהיא מתאימה גם למצלמת פול פריים וגם למצלמת קרופ, כך שאם אתם מצלמים כרגע במצלמת קרופ ויום אחד תרצו להשתדרג למצלמת פול פריים, אז אתם לא תצטרכו להחליף גם את העדשה.

דבר נוסף שחשוב לדעת זה שיצרני המצלמות ממשיכות להשתמש באותו חיבור של העדשה למצלמה גם כאשר הם מפתחים מצלמות חדשות, כך שאם קניתם עדשה בשנת 2019, הסבירות מאוד גבוהה שתוכלו להשתמש בה על מצלמה חדשה שתקנו בשנת 2022.

נכון להיום, הדבר תקף כמובן לכל יצרני המצלמות.

6. היא גם מעולה לצילום בתנאי תאורה חלשים

עדשה 50 מ”מ (ועדשות פריים בכלל) מעולה לצילום בתנאי תאורה קשים. היא תעזור לכם לצלם תמונות מעולות בתנאי תאורה שעד היום לא ממש יכולתם לעמוד מולם ללא עזרה חיצונית או ISO גבוה במיוחד. כדי שתוכלו להבין את העניין, אז עם עדשה 50 מ”מ אתם תוכלו לצלם גם עם אור חלש מאוד ללא עזרת פלאש – במצבים כמו אור נר, אור חלון חלש, אור של הטלפון, תאורת רחוב או פנסי מכוניות.

 

F2.2, 1/125, 100ISO . צילום: תומר אלמקייס.

אני לא אומר שאתם לא תצטרכו להשתמש ב-ISO בכלל, אבל השימוש בו לא יהרוס את התמונות שלכם מכיוון שהצמצם מכניס הרבה יותר אור בצורה משמעותית וממילא אתם תשתמשו גם בערכי ISO נמוכים יותר.

באופן כללי, אם אתם חובבים סרטי צילום, אז לא אמורה להיות לכם בעיה עם מעט גרעיניות, אבל אם בכל זאת אתם מהמקפידים בעניין, אז תמיד תוכלו להסיר מעט את הרעשים בשלב עיבוד התמונה בלייטרום או בפוטושופ.

כך או כך, זה ממש לא משנה אם אתם אוהבים לצלם בתאורה חלשה או לא, השימוש בעדשה הזו בתאורה חלשה ילמד אתכם הרבה וגם יוסיף לכם לא מעט יצירות לחיים.

אולי זה לא נשמע לכם כל כך משמעותי, אבל אם אתם מצלמים היום עם עדשה 18-55 שכאשר היא נמצאת על אורך מוקד 50 מ”מ, אז הצמצם שלה הוא F5.6 – זה אומר שעם צמצם  F1.8 אתם תקבלו פתיחה של 4 סטופים שלמים. זאת אומרת – פי 4 יותר אור!

רק תחשבו על הדברים שאתם יכולים לצלם איתה בתאורה חלשה..

7. עדשה 50 מ”מ היא עדשה מהירה.

“עדשה מהירה” בהגדרתה היא עדשת מצלמה עם מפתח צמצם פתוח מאוד, למרות שלכאורה המהירות קשורה בכלל לתריס המצלמה ולא לצמצם.

אם כן, עדשות מצלמה מסוג זה נקראות “עדשות מהירות” מכיוון שהן מאפשרות לנו עבודה עם מהירויות תריס גבוהות יותר מכיוון שהצמצם מכניס הרבה אור.

(אגב, גם סרטי צילום המתאפיינים ברגישות ASA גבוהה, קרויים “סרטים מהירים” בגלל אותה סיבה..)

זה אומר שבתנאי תאורה חלשים אתם יכולים לצלם מהיד ולסמוך על התוצאות שלכם הרבה יותר מאשר עדשות קיט. מה גם, שעם עדשה 50 מ”מ אתם יכולים לאפשר לעצמכם להשתמש ב-ISO נמוך יותר. כך תקבלו פחות גרעיניות בתמונות, הצבעים יהיו עשירים יותר והתמונה תהיה חדה יותר.

 

צילום: תומר אלמקייס.

8. 50 מ”מ הוא אורך מוקד מושלם!

אורך מוקד 50 מ”מ הוא זהה לזווית הראייה דרך העיניים שלנו. זאת אומרת שכל מספר שמתחתיו הוא עדשה רחבה וכל מספר שמעליו הוא עדשת טלה.

זאת אומרת שכאשר אנחנו מצלמים עם עדשה 50 מ”מ, אנחנו מקבלים תמונות בזווית ראיה טבעית ללא שינויים כלשהם בפרספקטיבה של התמונה ולכן זו עדשה מעולה לצלמים מתחילים שיראו את הסצנה במצלמה כפי שהם רואים אותה במציאות וכך זה יעזור להם ללמוד טוב יותר את השטח ולצלם תמונות טובות יותר.

אז נכון שהרוב המוחלט של הצלמים המתחילים לא מצלמים עם מצלמות פול פריים ושדה הראיה שהם מקבלים עם עדשה 50 מ”מ הוא שדה ראיה שקרוב יותר לאורך מוקד 75 מ”מ, אבל עדיין האופטיקה היא אותה אופטיקה ועדיין אין שינויים בפרספקטיבה של התמונה.

השינוי היחיד הוא שפשוט תצטרכו להתרחק יותר מהנושאים שלכם כדי למלא יותר את הפריים שלכם.

9. עדשה 50 מ”מ מתאפיינת בבוקה לא רעה בכלל!

אחד הנושאים היותר מדוברים היום בקבוצות הצילום זהו עניין הבוקה שלא ניתן לפסוח עליו כשכותבים פוסט כזה..
למי שזה נשמע לו סינית כרגע, המילה “בוקה” מתייחסת לאזור המטושטש שבתמונה – זה שאינו בפוקוס.

 

צילום: תומר אלמקייס.

אם כן, אז עדשה 50 מ”מ מתאפיינת בבוקה לא רעה בכלל שתשפר את נראות התמונות שלכם ותטשטש אזורים פחות רלוונטיים במידה ותשתמשו בעומק שדה קטן. לכן יש המגדירים אותה גם כ”עדשת פורטרטים”.

בכל אופן, אני רואה הרבה צלמים בתחילת הדרך שעובדים קשה על הפוטושופ כדי להשיג את “אפקט הבוקה” לאחר צילום התמונה ותמיד אני שואל: “למה?”
למה בעצם צריך לעשות את זה בפוטושופ כשמדובר במשהו שהוא טבעי כל כך?

10. העדשה הזו תעזור לכם להיות יצירתיים הרבה יותר. בהבטחה!

בינינו, הדבר הכי קל בעולם זה לקנות עדשת “כל-בו”, כזו שיש לה זום מטורף, כזו שאפשר לקחת איתנו לכל מקום ולצלם איתה כל דבר שרק נרצה, החל מנוף רחב ידיים ועד נשר שטס לו הרחק מאיתנו בשמיים הכחולים (או האפורים. תלוי ביום.).

יצרני המצלמות תמיד מכינות קיטים לצלמים מתחילים שכוללים מצלמה יחד עם עדשת מצלמה בסיסית. לרוב, עדשות אלו יהיו עדשה 18-55 קנון או 18-55 ניקון (בהתאמה), אך לפעמים יהיו אלו עדשות אחרות כמו עדשה 18-105, עדשה 18-140 וכדו’.

מטרת הקיטים היא להקל על הצלם המתחיל מ”דילמת אורכי המוקד” ולתת לו ליהנות ממגוון אפשרויות צילום.

אבל…

אמנם עדשה 50 מ”מ היא לא עדשת “כל-בו”, אבל דווקא בגלל זה היא כלי למידה מעולה.
יש בה אורך מוקד קבוע, ללא טבעת זום או אפשרות כזו, מה שמאפשר לנו להתקרב ולהתרחק פיזית אל נושאי הצילום שלנו. כך אנחנו מזיזים את הגוף שלנו ומתאמצים יותר כדי לקבל תמונה טובה ובאופן טבעי אנחנו גם משקיעים יותר ומחפשים יותר את התמונות שאנחנו אוהבים.

 

צילום: תומר אלמקייס.

מה גם שהדבר החשוב ביותר הוא שכאשר אנחנו מתקרבים ומתרחקים פיזית, הפרספקטיבה ועומק השדה משתנים..

בדרך הזו יותר קל לנו ללמוד את עצמנו כצלמים ולהבין מה אנחנו באמת אוהבים לצלם ואיך. מה גם שזו עדשת מצלמה שימושית מאוד, כאמור, אז אתם יכולים לצלם איתה כמעט כל דבר מבלי הצורך להחליף עדשות כל הזמן.

במילים אחרות, עדשה 50 מ”מ תגרום לכם לצלם את התמונות שלכם עם הרבה יותר מחשבה מאי פעם. היא תעזור לכם לגדול כצלמים כי אתם כל הזמן תצטרכו לחשוב על התמונות שלכם, על הסיפור בתמונה, תצטרכו לחשוב על העומק בתמונה ועל עוד הרבה הרבה דברים טובים שעדשת זום “גונבת” מכם ככה בשקט, מבלי שתרגישו.

סיכום

אני שמח שכתבתי את הפוסט הזה.
מכתיבת כל היתרונות של העדשה הזו, פתאום אני מרגיש געגוע אליה.. למרות שהיא נמצאת כאן לידי.

לדעתי, אפשר לסכם את הפוסט הזה במספר שורות:

אם אתם יוצאים לצילומים ולא יודעים איזו עדשת מצלמה לקחת אתכם,
אם אתם מתחילים צילומים ומתלבטים באיזו עדשה להתחיל,
אם חדות בתמונות זה משהו שחשוב לכם מאוד,
אז אין ספק שאתם צריכים עדשה 50 מ”מ בתיק הצילום שלכם!

חברים,
שמחתי לכתוב לכם גם הפעם ולחשוף אתכם לעוד כלי שיאפשר לכם להרחיב קצת את האופקים.
אם אהבתם את הפוסט, אשמח שתקדישו דקה כדי להגיב את דעתכם ולשתף את הפוסט למעגל החברים שלכם ואולי תעזרו לעוד אנשים לבחור עדשה למצלמה.

אז נתראה בפוסט הבא 🙂

71 תגובות
  1. חזי הגב

    כמה שאתה צודק
    בעקרון, אני משתמש בעדשות פריים, כמו 50 מ”מ או 35 מ”מ.
    וזאת מהנימוקים שציינת.
    נכון שהפיתוי גדול להשתמש בעדשות זום, אבל צריך לעיתים להתגבר על היצר אבל התוצאות בפריים מדברות בעד עצמן.
    נהניתי ממאמרך.

  2. רן יוגב הגב

    תודה רבה על הפוסט
    מאוד מקיף ובהיר כמו תמיד.
    אני חושב שעדשה עם צמצם פתוח נחשבת מהירה גם מהסיבה שהיא מצליחה להגיע לפוקוס יותר מהר.

    • תומר אלמקייס הגב

      בכיף, רן.
      ויכול להיות, אבל בגדול – פוקוס קשור בעיקר ליכולות של מנוע הפוקוס, אז זה נורא תלוי במנוע הפוקוס של העדשה.

  3. גיא הגב

    פוסט מעולה(כתמיד),תודה!
    רכשתי עדשת 50 1.8 של קנון ואני מאוד מרוצה ממנה, אבל כאשר צילמתי פורטרטים בצמצם פתוח מקס’, שמתי לב שהפוקוס ברח לי, במיוחד כאשר פיקסתי על איזור מסויים(עיניים לדוג’) ואז סידרתי קומפוזיציה מחדש.
    יש דרך להתמודד עם זה מלבד סגירת צמצם?

    • תומר אלמקייס הגב

      היי, גיא.
      תודה רבה 🙂
      כשאתה מפקס ומקמפז מחדש, אתה צריך לשים לב שאתה לא משנה את מישור המוקד שלך, כי זה קל לאבד פוקוס ככה בצמצם פתוח.
      הדרך הטובה להתגבר על זה היא שמירה על מישור המוקד ו/או עבודה עם פוקוס עוקב (בניקון יש את ה-3D שממש עוזר בזה).
      בהצלחה 🙂

  4. דן הגב

    תודה על הפוסט הברור והממצה,מה לגביי עדשה 24 מ”מ על מצלמת קרופ ?
    האם האפקט שלה לא יותר קרוב למציאות שאנו רואים ?

  5. Rickiemagendavid הגב

    היי תומר, נהניתי מאוד לקרא את הפוסט הזה.
    יש לי את העדשה הזו ועכשיו אחרי שהערת אותי אשתמש בה הרבה יותר.
    תודה,
    ריקי

  6. מוטי יולזרי הגב

    הי תומר תודה על הפוסט ממש מעניין וחבל שאני לא יכול להשתתף בסדנאות שלך.
    ברשותי מצלמה קנון 70d ואני משתמש בעדשה 18 135 stm היות ואני אוהב להסריט איתה השאלה
    האם גם ב 50 mm יש stm או שאין צורך.

    תודה לך

    • תומר אלמקייס הגב

      היי מוטי. תודה רבה.
      אני בטוח שתהיינה הזדמנויות 🙂
      לשאלתך – ה-50 1.8 של קנון היא STM.
      בהצלחה 🙂

  7. מירי הגב

    אחרי שקניתי עדשה יקרה בשביל להשתדרג, והיה לי חשוב ה”זום”, התאכזבתי קשות מהצמצם. אז קניתי גם את עדשת ה50 בשביל שאוכל להשתמש בה במצבים שאני צריכה צמצם פתוח. מאז, העדשה היקרה די נזנחה, ה50 שולטת באופן כמעט מוחלט….

    • תומר אלמקייס הגב

      חחח זה בדיוק מה שקורה בדרך כלל..

    • יצחק זוארץ הגב

      שלום מירי
      לא ציינת איזו עדשה רכשת. לי יש עדשת טמרון 28-300 f/3.5-6.3 זו עידשה רב שימושית והאיכות שלה טובה מאוד. לא מזמן רכשתי עדשה 50 מ”מ חדה מאוד עדשה לא זולה כמה אלפי שקלים לא הסתדרתי איתה מכרתי.

  8. רונית הגב

    כרגיל, פוסט מצוין. תודה רבה תומר, על כל המידע המקצועי שאתה משתף אותנו בו.

  9. אור הגב

    מסכים עם כל מילה!
    אני אמנם צלם חובב אבל את עדשת הקיט השארתי בחנות תמורת זיכוי קטן והתחלתי רק עם עדשת פריים 1.8/35 (מצלמת קרופ).
    הבעיה היחידה היא שמאז רכשתי מספר עדשות זום ומכרתי אותן בהפסד לאחר זמן קצר.
    ההבדלים בחדות והמהירות הם כל כך משמעותיים שפשוט לא יכולתי ״לרדת ברמה״…
    כרגיל תודה על הפוסט!

    • תומר אלמקייס הגב

      אתה בחרת להתחיל יש מעדשת פריים, אז לך תתמודד עם זה חח..
      תודה רבה ששיתפת, אור.
      מוזמן לבקר יותר 🙂

  10. שי הגב

    תומר אתה אלוף, כתבה מקצועית ומעניינת, עשתה לי סדר בראש! יש לי שאלה, במידה ולא היו ממציאים את מצלמת הפול פריים (כלומר היו רק מצלמות קרופ בעולם ), האם כותרת הכתבה היתה ” 10 סיבות לכך שאתם צריכים עדשה 35 מ”מ בתיק הצילום”?

    • תומר אלמקייס הגב

      תודה רבה, שי. תבוא כל יום 🙂

      אתחיל בפילוסופיה, מכיוון שזו שאלה פילוסופית..
      הקרופ לא היה קיים בכלל עד העידן הדיגיטלי.
      לפני שהגיעו המצלמות הדיגיטליות לעולם, 35 מ”מ (שזה פול פריים בעצם) היה הפורמט הכי קטן לצילום, וכשהגיעו המצלמות הדיגיטליות – אז יצרו פורמטים קטנים יותר על מנת להוזיל עלויות..

      ועכשיו אתייחס רגע לשאלה שלך..
      מבחינה אופטית, אורך מוקד 50 מ”מ הוא 50 מ”מ בין אם הוא יושב על מצלמת פול פריים או מצלמת קרופ. השוני הוא בין מה שהחיישנים השונים רואים ולא קשור למה שהעדשה רואה.
      זה פרט שחשוב מאוד לדעת, מכיוון שעדשה רחבה כמו 35 מ”מ מתנהגת אופטית כמו 35 מ”מ בין אם היא יושבת על פול פריים או על קרופ.

      עכשיו, למה זה חשוב לדעת את זה?
      מכיוון ש:
      א. עדשות צרות ורחבות יותר מ-50 מ”מ עולות יקר יותר בגלל המבנה האופטי שלהן.
      ב. עדשה רחבה כמו 35 מ”מ תתנהג כמו 35, כך שעומק השדה שלה יהיה גדול יותר במידה ורוצים עומק שדה קטן, וגם הפרספקטיבה שהיא מייצרת שונה מזו שה-50 מייצרת.

      זאת אומרת שאם היו רק מצלמות קרופ בעולם, אז סביר שהשם של הפוסט היה זהה 🙂

      עכשיו לך תקרא את הפוסט הזה:
      כל מה שאתם צריכים לדעת על פול פריים, קרופ ומה שביניהם

  11. אסתר הגב

    תודה רבה!
    פוסט מפורט ומשכנע…
    עכשיו אני מתלבטת רק בינה לבין ה 85 מ”מ…
    מה דעתך?

    • תומר אלמקייס הגב

      תודה רבה, אסתר.
      זו שאלה טובה..
      למה או 50 או 85? למה לא גם וגם?
      אבל..
      אם זה בכל זאת “או-או”, אז תתחילי ב-50..
      בהצלחה ותתחדשי 🙂

  12. אבנר הגב

    תומר יקירי התגעגעתי לפוסטים שלך. (הרבה זמן לא ביקרתי פה – מאז הקורס בלייטרום…;)
    בכל אופן, קניתי לפני שנה את העדשה הזו של קנון 1.8 לאחר קריאה מדוקדקת של הפוסטים שעסקו בנושא העדשות וכד’ והיא אכן מדהימה במה שהיא נותנת ממש כמו שכתבת.
    הדבר היחיד המאכזב, זה שבמקומות קטנים אין כ”כ אפשרות לעבוד איתה (או שזה בגלל הקרופ שלי?)

    • תומר אלמקייס הגב

      היי אבנר.
      תודה. תמיד כיף לראות אותך כאן 🙂
      ייתכן שהבעיה שלך היא אכן בגלל הקרופ..

  13. משה הגב

    יש לי את הסיגמה 50מ”מ 1.4ארט מונחת בארון עכשיו השתמש בה יותר

  14. אמיר גילעד הגב

    היי תומר !

    יש לי את ה 50 מ”מ 1.8 של ניקון על קרופ ניקון D7200 . זו היתה העדשה הנוספת שקניתי , אחרי הניקון 200-500 בשביל הצפורים, הגולשים וכו’….השתמשתי ונהניתי אבל כשהייתי צריך לצלם מפגש עם חברים שלי מהמילואים על גג ישיבה מול הכותל, בשביל לצלם את החבר’ה ביחד עם כיפת הסלע ( המוזהבת ברקע) הייתי צריך ללכת כ-20 מטר אחורה עד הקצה השני של הגג. אז קניתי סיגמא לניקון 17-50 F2/8 והגמישות הרבה יותר נעימה לי. מאז נוספו גם טוקינה 11-16 לנוף וצילומי אדריכלות פנים, וטוקינה 100 מאקרו F2.8 למאקרו ופורטרטים , וה 50 מ”מ קצת עצובה …בקרוב יש לי סדנת אור רציף אצל ארליך , עם דוגמנית, הזדמנות להשמיש אותה קצת.

    • תומר אלמקייס הגב

      היי, אמיר.
      אכן על קרופ היא מעט מגבילה, אבל עדיין שווה להשתמש בה.
      בהצלחה בסדנא אצל ארליך.

  15. שרה הגב

    שלום תומר,
    מאד נהנת מהמאמרים המלמדים שלך ועוקבת באדיקות.
    קראתי את ההמלצה שלך לעדשה 50ממ’ – המצלמה שברשותי היא של פוג’י xt20(מירורלס) שבאה עם מפתח f2 וגם יקרה יותר מאחרות.
    האם ממליץ למרות זאת?
    אני מצלמת נופים אובייקטים בטבע ובטיולים עירוניים כמובן .
    העדשה העיקרית כרגע שיש לי היא 18-200 ו- 16-50
    תודה על התייחסותך,
    שרה.

    • שרה הגב

      שלום תומר,
      מאד נהנת מהמאמרים המלמדים שלך ועוקבת באדיקות.
      קראתי את ההמלצה שלך לעדשה 50ממ’ – המצלמה שברשותי היא של פוג’י xt20(מירורלס) שבאה עם מפתח f2 וגם יקרה יותר מאחרות.
      האם ממליץ למרות זאת?
      אני מצלמת נופים אובייקטים בטבע ובטיולים עירוניים כמובן .
      העדשה העיקרית כרגע שיש לי היא 18-200 ו- 16-50
      תודה על התייחסותך,
      שרה.

    • תומר אלמקייס הגב

      היי שרה.
      תודה רבה 🙂
      אין סיבה לא להמליץ גם על זו עם צמצם 2..
      תתחדשי.

  16. מוטי הגב

    כרגיל כתבה מצויינת מפורטט ומדוייקת ותודה
    אכן עדשה זולה
    אך חדה ומהירה
    לגיא שהפוקוס בורח בשינוי קומוזיציה
    אני רוצה להוסיף ברשותכם
    שבצמצם כל כך פתוח עומק השדה כל כך
    קטן שממש קשה עד בלתי אפשרי לקמפז מחדש ועדיין לשמור שיהיה
    פוקוס
    הטוב ביותר זה לעשות ניסיונות לפני הצילום ” האמיתי ” ולראות מה עושה
    סגירת צמצם על קושי בקומפוזיציה ושמירה על פוקוס בפרט בעדשה המאפשרת
    לפתוח צמצם כך כך גדול
    כמובן שעומק השדה מושפע גם מהמרחק של הצלם מהאובייקט

  17. ינאי הגב

    כרגיל..
    בלעתי כל מילה!
    ישנם לא מעט שחשים ”טוב” כאשר הם מקללים את העדשה הזו [מבחינת אופטיקה ואיכות בניה], אין לי מושג מה הם מרוויחים [חוץ מלהרגיע את עצמם שגם אותה אין להם..], ובםפוסט הזה עזרת לי מאד מאד להמשיך להמליץ עליה לאחרים – הן מבחינת הביטחון העצמי שלי בה [יש לי אותה ..], והן במחינת ההפניה שאני אפנה לבלוג שלך עוד אנשים לקרוא עליה!
    אני באופן אישי סומך על מה שכתבת – כרגיל!!
    תודה על הכל [כרגיל.. 🙂 ]

    • תומר אלמקייס הגב

      היי ינאי!
      תודה רבה, תמיד כיף לקרוא את התגובות שלך 🙂
      גם אני שומע על לא מעט אנשים שלא מאמינים בעדשה הזו, אבל מיש שלא מנסה לא באמת יבין את היתרונות העצומות שלה.
      תודה רבה שאתה מגיב ומשתף. אין עליך!

    • יצחק זוארץ הגב

      ינאי אתה מדבר על ה 50 מ”מ?

  18. מיכאל גיל הגב

    שלום.
    יש לי Canon EOS R Mirror Lens ובהמשך לכתבה המאלפת שלך אני מתכוון לרכוש את העדשה 50 .
    אולם אמרו לי ש 35 יעשה את אותה העבודה וכעת אני בהתלבטות.
    לרכוש את העדשה RF 50mm f/1.2L USM או RF 35mm f/1.8 STM ?
    אודה לקבלת תשובה.

    • תומר אלמקייס הגב

      היי מיכאל.
      תודה רבה 🙂
      לא ממש ציינת את דגם המצלמה שלך, כך שאני לא יודע אם מדוןבר במצלמת קרופ או פול פריים.
      כך או כך, ה-50 מ”מ מאוד מומלצת גם אתה מצלם עם קרופ.
      ה-35 גם כן מדהימיה וזה אורך מוקד שאני מאוד אוהב, אבל את אותה עבודה הוא לא יעשה כי יש הבדל בין 35 ל-50 🙂
      אם אתה עם קרופ ומחפש שדה ראיה של 50 מ”מ, אז 35 תתאים לך.
      בסופו של יום, הכל תלוי בך ובנושאים שאתה מצלם.
      כך או כך, 50 תהיה לך שימושית תמיד.

  19. קרן הגב

    הי תומר
    כיון שלא ראיתי התייחסות בפוסט לצילום אוכל עם ה 50 מ״מ רציתי לשאול מה דעתך.
    אני היום מצלמת עם ה 85 מ״מ גם אוכל וגם פורטרטים אבל מחפשת לעבור לעדשה רחבה יותר בעיקר בשביל האוכל, מה דעתך? ועל איזו היית ממליץ? (אני בקנון)

    • תומר אלמקייס הגב

      היי, קרן.
      50 מ”מ מושלמת לצילום מזון!
      אם יש תקציב ל-1.4 אז אותה.
      שיהיה המון המון בהצלחה ותתחדשי 🙂

  20. כתבה מאוד ממוקדת, תודה. הגב

    מסכים עם כל מילה, יש לי את ה50 מ”מ 1.8 של ניקון. אני מצלם עם ה D7500, והתמונות חדות, צבעוניות, מעניינות והצילום מהיר מאוד. מכיוון שלא התנסתי עם ה 1.4, השאלה שלי, אם ההבדל כל כך משמעותי?

    • תומר אלמקייס הגב

      תודה רבה 🙂
      בוודאי שיש הבדל בין ה-1.8 ל-1.4..
      הצמצם יותר פתוח, האופטיקה שונה והפוקוס מהיר יותר ב-1.4,
      אבל ה-1.8 אחלה עדשה ועושה עבודה מדהימה שלא נופלת מאחיותיה הגדולות.

  21. משה סאני הגב

    בלוג מעולה ומחכים מאוד על העדשה הזאת. דרך הגב לסוני זייס יש עדשה 55 ממ 1.8 חדה בטירוף ,אומרים עליה שהיא אחת העדשות הטובות ביותר בעולם
    תודה תומר, חזק וברוך.

  22. הלברטל הגב

    תודה רבה. בעקבותך קניתי את העדשה הזאת. היא באמת מעולה. אני מתלבט איזה עדשה חסרה לי… יש לי f4 70-200, 50 f1.8

  23. נעמי הגב

    רציתי לדעת שווה לקנות אותה ביד שניה 300 ש”ח או כדאי להשקיע -טועני שהיה בה שימוש קל…
    ואפשר לקנות אותה בדיוטיפרי?

    • תומר אלמקייס הגב

      היי נעמי.
      אם היא הייתה בשימוש קל, אז למה לא בעצם?
      השאלה היא באיזו 50 מ”מ מדובר.. יש כמה גרסאות אז תשימי לב.
      אין לי מושג לגבי הדיוטיפרי.. לא חושב שהם מתעסקים עם זה אבל שווה לבדוק

  24. יצחק זוארץ הגב

    שלום תומר
    אני מאלה שקורא את הבלוגים שלך ואני מודה שאני די מבולבל. למרות הוותק שלי בצילום אני שייך לדור המכניות האנלוגיות והיום דיגיטלי. ובכן, בענין העדשה 50 מ”מ. לפני שנים היתה בשוק עדשה אחת 50 מ”מ היום יש כמה עדשות כאלה של כל מיני חברות והמחירים שלהם אלפי שקלים. ויש גם הזולה ביותר גם בגודל שלה. אם אותו צמצם. האם לכולם אותה האיכות? שאלה נוספת לגבי העדשה 35 מ”מ שעליה אני חושב לא מעט. ברשותי מצלמת ניקון d750 עדשה 28-300 טמרון שהאיכות שלה מבחינתי טובה מאוד. עדשה 14-24סיגמא f/2.8 90 מ”מ מקרו 70-210 f/4 קבוע רכשתי אותה החודש. ואני מאוכזב משום שאני לא רואה שוני באיכות בינה לבין 28/300 טמרון. יש לי זכות להחזיר אותה לפי החוק אבל חסרה לי האריזה המקורית. השאלה על מה אתה ממליץ? על ה 35 מ”מ או ה 50 מ”מ?

    • תומר אלמקייס הגב

      היי יצחק.
      לא לחינם יש עדשות שונות במחירים שונים. זה תלוי באיכות העדשה, במבנה האופטי שלה, בצמצם, במנוע הפוקוס, במייצב אם קיים וכו’..
      ישנן גרסאות ישנות וחדשות ליצרים שונים, לרוב, 50 מ”מ היא לא עדשה יקרה במיוחד, גם בגרסאות הטובות ביותר שלה.
      לגבי 50 או 35 – תתחיל ב-50 ומשם כבר תמשיך 😉
      בהצלחה!

  25. יצחק זוארץ הגב

    תומר שכחתי לציין שאני צלם פנסיונר ומצלם נופים בעלי חיים וכנף

  26. יהודית הגב

    יואוו אתה לא מבין כמה אני מסכימה איתך!
    זאת ההדשה שלא זזה מהתיק שלי כשאני יוצאת לצילומים!

  27. אופירה הגב

    היי תומר,
    קוראת את המאמרים שלך וסופסוף מקבלת איזשהו כיוון.
    במידה ורוכשת מצלמת פול פריים ואין תקציב כרגע לעדשת פול פריים גם כן. האם מומלץ לקנות עדשת 50 מ”מ ובהמשך להשקיע בעדשת פול פריים. או לרכוש עדשה רחבה יותר?
    מודה לך מאוד

  28. אופירה הגב

    הי תומר,
    קודם תודה על מאמר מפורט וברור. עשית לי סדר בדברים. ובכל זאת אבקש עזרה.
    מתעתדת לרכוש מצלמת ניקון קרופ (d500) מתלבטת בין עדשת פריים 50 מ”מ או 35 מ”מ.
    מתכוונת בעיקר לצלם פורטרטים וצילום אורבני.
    מה לדעתך יהיה מתאים יותר?
    תודה

  29. ציפי הגב

    היי תומר, תמיד שמחה ונהנית מאוד לקרוא בעיון את הפוסטים שלך. הצילום הוא תחביב שלי, איני מקצועית.
    יש לי מצלמת קנון d70- מצלמת קרופ
    עדשת קיט שבאה עם המצלמה, עדשה 18-250 ואני מתלבטת זה זמן רב לגבי העדשות הבאות:
    עדשה רחבה – 10-22
    עדשה 85 מ”מ
    עדשה 50 מ”מ
    קראתי שאתה ממליץ על עדשה 50 מ”מ
    שעם הקרופ יצא 75 מ”מ.
    אני קוראת שוב ושוב את הפוסטים ו”הולכת” לאיבוד.
    המלצתך בבקשה, תודה ציפי

  30. עדי הגב

    היי,
    קודם כל תודה רבה על כל המידע.
    מעוניינת לרכוש עדשה עבור מצלמת ניקון (D3200), ולא מצליחה כל כך להבין מה ההבדל בין 1.8g לבין 1.8D

    תודה רבה!

  31. אברהם הגב

    תודה רבה על המאמר המדהים!!
    רציתי להתייעץ לגבי עדשה לצילומי ספורט שאני יכול להתקרב למצולמים, אם ה50 ממ 1.4 זה מתאים או שצריך להשקיע בעדשה 70 200 וגם לגבי סטודיו אם זה מתאיםה 50 ממ
    תודהה

    • תומר אלמקייס הגב

      היי אברהם.
      עדשת 50 מ”מ מתאימה להכל!!! במיוחד אם היא יושבת על מצלמת FF.
      מה שכן – בצילומי ספורט אתה תצטרך להיות ממש קרוב למצולמים.
      אם זה מה שאת רוצה / צריך, אז מעולה.

  32. שירה הגב

    תודה תומר אתה פשוט אלוף!!!!

  33. שירה הגב

    תודה ענקית פוסט מדהים!
    אשמח לדעת אם אפשרי גם לצלם צילומי משפחה עם העדשה, וכן צילומי אירוע?

  34. אוריאל הגב

    תודה על המאמר,שאלה:אם יש לי מצלמת פנסוניק micro four thirds ואני קונה עדשת 25 מ”מ כך שאקבל אורך מוקד של 50,האם אקבל את אותו האפקט והמעלות של עדשת 50 מ”מ רגילה?

    • תומר אלמקייס הגב

      היי אוריאל.
      אתה לא תקבל את אותו ‘אפקט’.
      אורך מוקד 25 מ”מ שונה מאורך מוקד 50 מ”מ מכל הבחינות.
      ההבדל הוא, שבמצלמה שלך אתה פשוט תראה 50% ממה שהעדשה רואה, וזה בגלל שהחיישן שבמצלמה שלך קטן ב-50% מחיישן פריים מלא.

השארת תגובה

נקודת המבט שלנו

טל ניניו ותומר אלמקייס - הצילום עבורנו הוא דרך חיים, אמנות, צורך להתבטא. לאחר עשרות שנים של תשוקה לצילום שלא נגמרת שהתחילו בהמון ניסויים ותהיות, רצינו ליצור אתר שבו נוכל לעזור לאלו שחיים ונושמים צילום מתוך תשוקה גדולה - כמונו ובכך לקבל הזדמנות להעניק לכם מהידע שצברנו במהלך השנים ולחסוך לכם זמן של ניסויים ותהיות. אנחנו מאמינים שהדרך להיות צלם מתחילה קודם כל מהצורך להתבטא. אם הוא קיים אצלכם - שום דבר אחר לא חשוב כרגע. לימוד נעים, טל ותומר.

אנחנו כבר חברים בפייסבוק?
Call Now Button
גלילה לראש העמוד
Send this to a friend